ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:47

دو خبر از حیات وحش استان کرمانشاه

دو خبر از حیات وحش استان کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه : در راستای گشت و کنترل مناطق حوزه استحفاظی ۲ گروه شکارچی در مناطق تحت مدیریت در ثلاث باباجانی شناسایی و دستگیر شدند   به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کرمانشاه :جهانگیر امیری سرپرست اداره محیط زیست ثلاث باباجانی گفت: مأمورین یگان ادارهحفاظت محیط زیست […]

به گزارش سلام پاوه : در راستای گشت و کنترل مناطق حوزه استحفاظی ۲ گروه شکارچی در مناطق تحت مدیریت در ثلاث باباجانی شناسایی و دستگیر شدند

 

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کرمانشاه :جهانگیر امیری سرپرست اداره محیط زیست ثلاث باباجانی گفت: مأمورین یگان ادارهحفاظت محیط زیست شهرستان ثلاث باباجانی با تلاش شبانه روزی و گشت و کنترل‌های مستمر در مناطق حوزه استحفاظی موفق به توقیف دو اکیپ شکارچی در مناطق میرآباد و دره شهیدان شدند.

وی ادامه داد: از یکی از این شکارچیان متخلف، تعداد یک قطعه کبک وحشی، یک عدد قفس چوبی به همراه یک رشته دام زنده گیری پرندگان و از اکیپ دوم تعداد ۲ قطعه سهره طلایی به همراه تور و تله صیادی کشف و ضبط گردید.

امیری گفت: پرندگان صید شده پس از خاتمه رسیدگی قضایی پرونده‌ها در زیستگاه‌های مناسب رهاسازی و به دامن طبیعت باز گردانیده شدند.

وی در پایان از عموم مردم و دوستداران طبیعت شهرستان درخواست کرد، جهت حمایت وحفاظت از این زیستمندان به محض مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی مراتب را از طریق شماره تماس ۰۸۳۴۶۷۲۴۹۵۵ به این اداره گزارش نمایند.

 

گزارش مکتوب؛رد پای یوز ایرانی در کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه : در اتفاقی نادر طی چند روز گذشته عده‌ای از اهالی روستای هدایت واقع در منطقه تنگ حمام قصرشیرین یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده کرده اند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه، سرپرست فرمانداری شهرستان قصرشیرین ضمن اعلام این خبر گفت: نیرو‌های ارتشی مستقر در منطقه هم مشاهده این یوزپلنگ را تائید کرده اند.
مرادعلی تاتار افزود: برای نصب دوربین‌های تله‌ای جهت ثبت تصاویر این گونه نادر با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قصرشیرین هماهنگی لازم صورت گرفته است.
بسیاری از دشت‌ها و مناطق بیابانی کشور در سالیان نه چندان دور زیستگاه یوزپلنگ ایرانی بودند، اما امروز پناهگاه این گونه زیبای جانوری با تراکم خیلی پایین محدود به مناطق بیابانی واستپی در مرکز و شرق کشور و البته محدودی از نواحی غرب در نزدیک مرز ایران و عراق شده است. از بین رفتن زیستگاه‌های این گربه سان تیزپا، کم شدن طعمه آن و شکار غیر مجاز، نسل یوز ایرانی را در خطر جدی انقراض قرار داده است. 
از آنجا که تا پیش از این سابقه‌ای از حضور یوزپلنگ در استان کرمانشاه وجود نداشته کارشناسان محیط زیست معتقدند تنها از طریق آثار و شواهد و تصاویر ضبط شده می‌توان وجود این گونه نادر را ثبت کرد.
سید بهزار یوسفی کارشناس محیط زیست، عکاس و مستند ساز تجربی حیات وحش است او که موفق شده در سال ۱۳۷۱ تصویر دو قلاده یوزپلنگ را در کویر سمنان – کاشان به ثبت برساند می‌گوید: تنها از روی آثار ازجمله قالبگیری ردپا و لاشه شکار بجا مانده از حیوانات شکارچی می‌توان تشخیص داد که مورد مشاهده شده کفتار، پلنگ و یا حتی یوزپلنگ است در غیر اینصورت نمی‌توان به طور قطعی نظر داد.
یوسفی با اشاره به ویژگی یوزپلنگ به عنوان سریعترین پستاندار روی زمین می‌گوید: محل زندگی این موجود در دشت‌های وسیع و طعمه آن بیشتر آهو و جبیر است.
وی افزود: دشت‌های سومار، نفت شهر و قراویز سرپل ذهاب برای زندگی این گونه مناسب است. او یادآور شد به علت آنکه فرهنگ شکار در کشور عراق کمتر رواج داشته اگر مورد مشاهده شده یوزپلنگ باشد به احتمال زیاد از کشور عراق به ایران آمده است.
از فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص سابقه یوزپلنگ در استان کرمانشاه بویژه مناطق مرزی و مناطق حفاظت شده موضوع را پیگیری کردم.
فردین الفتی می‌گوید: امیدواریم مورد مشاهده شده یوزپلنگ باشد، اما این احتمال بسیار ضعیف است و از آنجا که توانایی تشخیص یوزپلنگ از پلنگ را بیشتر کارشناسان امر دارند و همچنین با توجه به اینکه قبلاً هم در منطقه حفاظت شده زله زرد قصرشیرین پلنگ مشاهده شده بود به احتمال زیاد مورد مشاهده شده کنونی پلنگ باشد.
وی افزود: در چند ماه گذشته با نصب دوربین‌های تله‌ای در مناطق اورامانات موفق شدیم در این مناطق وجود یک قلاده پلنگ را به ثبت برسانیم برای اثبات این مورد اخیر هم نیاز به نصب دوربین‌های تله‌ای است.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه و وجود گونه‌های مختلف شکار در آن، این احتمال که مورد مشاهده شده یوزپلنگ باشد، وجود دارد.
امروز یوزپلنگ ایرانی به عنوان نمادی ملی و بین المللی و گونه‌ای در معرض انقراض، در جهان شناخته شده است. ماهم امیدواریم مورد مشاهده شده در دشت‌های زیبای قصرشیرین یوزپلنگ باشد تا استان ما هم سهمی در حفظ ذخیره ژنتیکی این گونه نادر داشته باشد.
بااین وجود گونه مشاهده شده چه یوزپلنگ باشد و چه پلنگ حفاظت از آخرین باقی مانده گربه سانان شکارچی فلات ایران وظیفه همه ماست.
*گزارشگر: محمد کرمی