ج 31 فروردین 1403 ساعت 16:04

“زنگ سرنوشت ساز کنکور” / فروتن امینی

“زنگ سرنوشت ساز کنکور” / فروتن امینی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بی هیچ تردیدی کنکورونحوه حضوردرآن ، تأثیر شگرفی درآینده دورونزدیک داوطلبان دارد وبی جهت نیست که سالانه بیش از ۹ میلیون نفردانش آموز، دیپلمه ، فارغ التحصیل،دانشجو، معلم، مدیر، طراح سوال، پشتیبانی، مشاوره، کارکنان آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه ها و اولیا و سایر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بی هیچ تردیدی کنکورونحوه حضوردرآن ، تأثیر شگرفی درآینده دورونزدیک داوطلبان دارد وبی جهت نیست که سالانه بیش از ۹ میلیون نفردانش آموز، دیپلمه ، فارغ التحصیل،دانشجو، معلم، مدیر، طراح سوال، پشتیبانی، مشاوره، کارکنان آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه ها و اولیا و سایر مسئولین آنها درگیر یا علاقه مند به موضوع هستند.در روزهای نزدیک کنکور برخی از داوطلبان کنکور با درایت ، تأمل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری می کنند و بی جهت نیست که همین ها جزو افراد موفق کنکور هستند.

 

ویژگی عمده آنها ” داشتن برنامه ” و تمرکز” روی آن و ” توکل” است.داوطلبان موفق ، به شکست فکر نمی کنند و در نتیجه برای شکست برنامه ریزی نمی کنند.به جای سیر در رویاهای غیر واقعی ، با تکیه بر واقعیت خود سعی دارند کمی بهتر از آن در کنکور ظاهر شوند و برای همان میزان پیشرفت نیز تلاش می کنند.از دور باطل ” اضطراب کم کاری اضطراب ” پرهیز می کنند و در صورت نگرانی از سیکل بازخورد منفی یعنی” اضطراب ← تلاش ← کاهش اضطراب ” بهره می برند.برای روزهای نزدیک کنکور مشابه سایر روزها برنامه دارند و به ” وظیفه” فکر می کنند تا به ” نتیجه ” برسند.هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت می کنند و می دانند که بالاخره کنکور سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمونهاست.به اصل ” عادی بودن ” معتقدند و می دانند با بی خوابی و شب بیداری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه حاصل نخواهد شد.

 

بنابراین برنامه ”آهسته و پیوسته ” خود را ادامه می دهند حتی اگر در سطح متوسط یا پایین قرار داشته باشند.پراکنده کاری نمی کنند و حول برنامه خویش که بیشتر به آزمون اصلاح (try and true) تکیه دارد متمرکز هستند.مواظب فیزیک بدنی خود هستند . زیاد تلاش می کنند اما به میزان عادی غذا می خورند و در ساعات شب بیش از شش ساعت استراحت می کنند و کلی هم نرمش می کنند و می دانند که عقل سالم در بدن سالم است.

 

 

نقش اولیا در کاهش یا افزایش اضطراب ودرمقابل آن تمرکزو توکل  یک نقش هم افزا و مهم است.آنها به کمک همراه یا پشتیبان داوطلب یک آزمون جامع را ( ترجیجاً از کنکورهای گذشته) برای داوطلب برای روز مشخصی طراحی می کند.داوطلب با تمرکز کامل در آزمون خانگی شرکت می کند این آزمون حتی الامکان با آزمون سراسری مشابه سازی شده است و نتیجه آن را تصحیح و در اختیار داوطلب قرار داده می شود.بی هیچ تردیدی داوطلب در تعدادی از سوالها اشکال داشته است با تأکید بر آنها داوطلب در جهت رفع اشکال آزمون متمرکز می شود .تکرار این آزمونهای متوالی داوطلب را در یک فرایند ” آزمون اصلاح ” درگیر و متمرکز می کند لذا داوطلب در تعدادی آزمون مشابه کنکور شرکت کرده است.در حین آزمون روی دانسته های خود متمرکز است. پس از آزمون روی ندانسته ها یا اشتباههای خود متمرکز و دقیق می شود.

و ضمن آشنایی باچند صد تست مشابه کنکور،سعی می کند که اشکالهای خود را به صفر برساند ویاد می گیرد که در هنگام پاسخ دادن به سؤالهای عمومی یا اختصاصی روی همان سوالها و درهنگام پاسخ دادن به سوالهای یک درس ، روی همان درس و هنگام پاسخ دادن به سوالهای یک مبحث روی همان مبحث و هنگام پاسخ دادن به یک سوال روی همان سوال متمرکز شود. تمرین تمرکز که با این طریق در روزهای نزدیک کنکور صورت میگیرد،داوطلب را برای داشتن تمرکز در روزکنکور آماده می کند آنچه برای همه روزهای زندگی و پدیده مهم کنکور شرط اساسی است نیاز به ” توکل ” است یعنی

                                                    “الهی به امید تو نه به امید خلق روزگار”

 

داوطلبان عزیزتوصیه قطعی این است که از هفته آخر به بعد ، یادگیری جدید را کنار بگذارید . یادگیری مطالب جدید باعث می شود ، در یادآوری آنچه قبلاً آموخته اید دچار مشکل شوید.بهترین کار این است ، مطالبی را که تا به حال یادگرفته اید مرور کنید. مرور، خواندن کلمه به کلمه همه مطالب نیست .

بسته به اینکه چطور درس می خوانید، مثلاازخلاصه مطالب یاورق زدن کتابها و نگاه کردن به کلمات درشت تر و نمودارها و جدولها برای مروراستفاده کنید. مجموعه تست سالهای قبل هم به شما در مرور مطالب کمک می کند . ضمن اینکه کار تست زدن را جدی تر از قبل انجام دهید. به این معنی که زمان پیشنهادی را خیلی دقیق رعایت کنید ، تا تمرینی باشد برای جلسه کنکور.

از مجموعه تست هایی که شبیه دفترچه های واقعی کنکور هستند استفاده کنید . تا چشمانتان به نوع حروف و اندازه آنها عادت کند و مهمتر از همه ، یاد بگیرید که چگونه وقت تان را سرجلسه کنکور تنظیم نمایید .

در هفته های آخر خیلی ها در این فکر هستند که چه کارهایی می توانستند انجام دهند،اما انجام ندادند، کارهایی را که انجام نداده اید ، کاملاً فراموش کنید ، فقط به زمان باقی مانده ، فکر کنید و از آن استفاده نمایید.  در مرور هم ، مانند مطالعه ، کیفیت مهم است نه کمیت ، شما با هشیاری و با استفاده روشهای مناسب ، می توانید تمام درسها یا بیشتر آنها را با دقت مرور کنید . فقط توجه کنید که مرور ، همان خواندن نیست . مرور نوعی یادآوری سریع ذهنی با توجه به مفهوم کلی است . در حالی که خواندن ، کلمه کلمه بیان کردن ، مطالب است .

 

در مرور مطالب هم ، استراحت کردن و پرهیز از مرور درسهای مشابه با هم ، باید مورد توجه قرار گیرد. ساعت خوابتان را منظم کنید، غذای خوب بخورید، ورزش کنید.

 

کارت ورودبه جلسه رابه موقع پرینت بگیرید.مشخصات خود را به طور دقیق کنترل کنید . از روی شماره داوطلبی محل امتحان وزمان برگزاری آزمون گروه خودتان را هم کنترل کنید. وسایل مورد نیاز مانند کارت ورود به جلسه، دو تا مداد سیاه نرم، پاک‌‌کن مناسب، دستمال پارچه‌‌ای کوچک برای خشک کردن عرق دست، یک بطری آب فریز شده و مقداری شکلات مناسب را از شب قبل برای روز کنکور آماده کنید.

 

شب قبل دقایقی با خدا راز و نیاز کنید ودل را به یاد او صفا بخشید.

“مادامی که پارو نزنی ،قایق زندگی تو  یا سر جایش می ماند،یا با هربادی به بیراهه خواهد رفت”