س 28 فروردین 1403 ساعت 10:28

لزوم احداث مراکز تفریحات سرپوشیده درشهرهای اورامانات/فردین رحیمی

لزوم احداث مراکز تفریحات سرپوشیده درشهرهای اورامانات/فردین رحیمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سالهای زیادی است که سخن از پیشرفت شهر زده می شود و هر کس مسئولیتی پیدا می کند یا می خواهد مسئولیتی کسب کند قول می دهد که صنعت،تجارت و جاده شهر گردشگری را توسعه ببخشد تا شهرمان پیشرفته  شود. سال هاست که این سخن را نه در شهرمان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سالهای زیادی است که سخن از پیشرفت شهر زده می شود و هر کس مسئولیتی پیدا می کند یا می خواهد مسئولیتی کسب کند قول می دهد که صنعت،تجارت و جاده شهر گردشگری را توسعه ببخشد تا شهرمان پیشرفته  شود. سال هاست که این سخن را نه در شهرمان که در کشورمان می شنویم ولی هیچ گاه روی پیشرفت را آنچنان که دلمان می خواست ندیدیم.

 پیشرفت امری وارداتی نیست که از شهری به شهری یا از کشوری به کشوری وارد شود؛ پیشرفت امری درونزا است و باید از درون شهر و کشور بجوشد.

پیشرفت واقعی تنها از مسیر پیشرفت نیروی انسانی شهر می گذرد. پیشرفت واقعی از مسیر فکر و خرد بومی می گذرد و جز این، هر راهی وابستگی است! به راستی کدام مسئول شعار و هدفش ساختن انسان برای شهر بوده است؟ کدام مسئول پیشرفت را از مسیر گسترش مراکز دانشی و فرهنگی شهر پیگیری می کند؟ زمانی پیشرفت واقعی برای شهر حاصل خواهد شد که انسان های شهر پیشرفت کنند و بتوانند با فکر و ایده های خود و نه فکر و ایده های واهی وبی برنامه  شهر را بسازند و آباد کنند.

به راستی فکر کرده اید که چرا هنوز ما باتوجه به قدمت  شهرهای پاوه واورامانات  چرا به آن جایگاه شهری از لحاظ توسعه شهر فضاهای تفریحی وگردشگری نرسیده ایم   مگر ما جزو اولین شهرهای قبل از انقلاب با بیشتراز نیم قرن  نبودیم که برنامه توسعه نوشتیم حتی زودتر از شهرهای دیگر  ما مسیر پیشرفت خود انتخاب نمودیم ولی  با سیاست های تک قطبی  واستفاده ازنیروهای غیربومی که فقط بدنبال پستی بالاتر وگذارندن روزهای مسؤلیت خود بوده اند ودر انتخابات شورای ومجلس افردای راانتخاب کردیم  که با فقط به تعصبات قومی وقبیله ایی افراد غیرتخصص واردشدند وآنها نیز با تعصبات قومی وقبیله ایی به شهرها نگاه کردندوپیشرفت را ازمناطق اورمانات گرفتند.

هر کس دلش برای پیشرفت شهر می سوزد به فکرِ و استعدادِ نیروی انسانی شهر باشد این بزرگترین سرمایه و دارایی شهر است که از شهر فرار می کند. به راستی شهر ما توانایی و پتانسیل تمرکز نخبگان فکری خود در درون خود ندارد؟! آیا قطب شدن در عرصه فکر و دانش به معنای پیشرفت نیست؟!  در آینده ای نه چندان دور شهری پیشرفته خواهد بود که مراکز دانشی و نخبگان و سرمایه اجتماعی آن بالا باشد نه شهری که به تعصبات ونامیدی درمیان مردم  هنوز درگیر است  .

یکی از مهمترین و اساسی ترین  نیازهای شهرهای پاوه واورامانات  مخصوصا دربعضی از فصول مراکز  تفریحی سرپوشیده می باشد چرا که پاوه واورامانات پتانسیلهای بالقوه ای   برای احداث مرکز تفریحات سرپوشیده دارد .با توجه به اینکه  بیش از نصف فصول سال در پاوه واورامانات  شرایط آب و هوایی برای تفریحات روباز مناسب نیست و،احداث مرکز تفریحات سرپوشیده پاوه اورامانات  میتواند سیل عظیم مشتاقان و جوانان و خانواده های علاقه مند را مجذوب خود نماید

 استقبال بسیار زیاد شهروندان  از طبیعت گردی ،ومسافرت برای تفریح به شهرهای دیگر  که منجربه خالی شدن شهرها میشود وبه منابع طبیعی آسیب می رسانند وسرمایه شهروندان ازآن خارج می شود ،موید این موضوع است که پاوه واورامانات از بعد مراکز تفریحی سرپوشیده در فقر به سر میبرد و  پتانسیل بالایی برای احداث مراکز  تفریحی سرپوشیده دارد  چرا که بیشتر مراجعان به پارکهایی کوچک  وطبعیت که آن هم درفصل بهارمیباشد  صرفا جهت تفریح و گذرادن اوقات فراغتشان به آنجا  مراجعه میکنند

پاوه واورامانات و کمبود شدید مکانهای تفریحی

 متاسفانه طی سالیان اخیر تنها گزینه  سرمایه گذاران درمناطق پاوه واورامانات خارج کردن سرمایه از این مناطق بوده  معطوف  شده است و هیچ سرمایه گذاری حاضربه  صرفا در مبحث تفریحی و رفاهی  سرمایه گذاری کندنیست .این طرز فکر ،منجر به مهاجرت بیکاری ومشکلات روحی وروانی برای فرزندان این مناطق گردیده است

شاید دلیل این ثبات رویه، ریسک گریزی سرمایه گذاران باشد ولی با نگاهی به سلایق مردمی پاوه واورامانات  و خوش گذران  بودن آنها ،میتوان نتیجه گرفت که مردم پاوه واورامانات  به کارهای بزرگ وارزشمند همیشه ارزش داده اند و استقبال عالی از طرح های منحصر بفرد اجرا شده داشته اند .

 

 لذا با توجه به فقر مکانهای تفریحی پاوه واورامانات  نبود  مرکز تفریحات سرپوشیده میتواند با استقبال  عالی مردم  روبرو شود و بازگشت سرمایه وتشویق برای سرمایه گذاری  چنین مراکزی کمتر از مدت مورد انتظار خواهد بود.

 

تاثیر مراکز تفریحی بر کاهش مهاجرت

 

پاوه واورامانات طی سالیان اخیر کمترین رشد را در جمعیت خود نسبت به سایر شهرها داشته است .شهرهایی که زمانی جمعیت کمتر از پاوه واورامانات داشتند هم اکنون از بعد جمعیت در رتبه  بالاتر از پاوه واورامانات قرار گرفته اند

 کسب رتبه تک رقمی مهاجرت به شهرهای دیگر  توسط پاوه اوارامانات ، موید این موضوع است که دو عامل در جلوگیری از مهاجرت در پاوه واورامانات  بسیار موثرند  که شامل : ۱- یافتن شغل  و ۲- دستیابی به امکانات رفاهی تفریحی بیشتر میباشند.

با کمی توجه به درآمد زایی مراکز تفریحی جهان  درمی یابیم  که با ایجاد مراکز تفریحی و رفاهی و ورزشی از قبیل  پارک آبی ،  مرکز تفریحات سرپوشیده و پارکهای موضوعی مختلف درپاوه واورامانات ،علاوه بر ایجاد اشتغال برای شهروند مناطق اورامانات ، میتوان مراکز تفریحی متعددی در پاوه واورامانات  ایجاد  کرده ومناطق اورامانات  را از شهری با امکانات تفریحی کم  به شهری توریستی و تفریحی برای منطقه تبدیل نمود

پاوه و اورامانات میتواند با سرمایه گذاری و  ساخت مراکز تفریحی منحصر بفرد سرپوشیده و تجهیزات  ورزشی ازجمله صخره نوردی ،کوهنوردی ،…موجود به مدرنترین امکانات روز دنیا ، سالانه  سیل عظیم مسافران را به سوی خود سرازیر کند که نتیجه آن ارز آوری و افزایش رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی شهر میباشد .در عصر حاضر با شناخت درآمد عظیم صنعت توریسم ، اکثر شهرهای مطرح و متمول  جهان اقدام به احداث مراکز تفریحی متنوع و متعدد نموده اند که علاوه بر ایجاد مراکز توریستی وتفریحی و فرهنگی برای شهروندان ، با جذب میلیونها  توریست، سالانه میلیونها دلار از این مراکز کسب درآمد مینمایند.

انتظار ما از مسئولین این است که با وحدت و همدلی در راستای احداث  بزرگترین  مرکز تفریحات سرپوشیده درغرب کشور بخصوص در پاوه واورامانات  قدمهای مثبتی بردارندتابا احداث به  بخشهای تفریحی و رفاهی مختلف از جمله شهر بازی ،پارک آبی ،پاتیناژ،پارک کوهستانی ،اسنو پارک ،باغ پرندگان و باغ وحش،پارک آکواریومی،باغ گلها ، ژوراسیک پارک ، پینت بال و بولینگ و   علاوه بر جاری شدن سیل عظیم گردشگران به شهرهای اورامانات ،  محلی مناسب برای تفریحات احداث نموده و مردم را از این کم روحیه گی خارج نمائیم وهمچنین با توجه به جو آب وهوایی ومعتدل وکوهستانی منطقه وجود سد داریان وروستای هجیج ومقبرسلطان اسحاق …و ورود توریست به منطقه اخیرا افزایش یافته ونیازبه تحول وتغییردر زمینه توریستی کردن منطقه بیش از پیش لازم است .چرا که علناً میبینیم  پاوه واورمانات از بعد مکان تفریحی در مضیقه میباشد و مردم  برای گذراندن اوقات فراغت خود بیشتربیکارو هیچ برنامه ایی برای اوقات فراغت فرزندانشان به قهوه خانه هاروی آورده اند.

فردین رحیمی کارشناس ارشد شهرسازی

2 پاسخ برای “لزوم احداث مراکز تفریحات سرپوشیده درشهرهای اورامانات/فردین رحیمی

  • ناشناس در تاریخ تیر 3, 1397 گفت:

    سلام و تشکر از کانال خبر رسانی سلام پاوه- عالی بود و به جا – به امید محقق شدن این اهداف در جهت زیبا سازی شهرمان

  • عین الدین رحیمی در تاریخ تیر 3, 1397 گفت:

    سلام وادب عالی بودمهندس رحیمی مستفیض شدیم