پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:40

«پشت نقاب خنده»/سالار شریفی

«پشت نقاب خنده»/سالار شریفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:تنها کودکان نیستد که در کوچه وخیابان ماسک مقوایی به صورت میزنند وچهره واقعی خود را در پشت آن پنهان میکنند. از این نقابها فراوان است، : دراداره وبازار ومحل کار ومحله زندگی. چهره ها، همیشه نشان دهنده باطن نیستند. درپشت قیافه های خندان، گاهی «غمی سنگین» خفته است.، پشت چهره […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:تنها کودکان نیستد که در کوچه وخیابان ماسک مقوایی به صورت میزنند وچهره واقعی خود را در پشت آن پنهان میکنند. از این نقابها فراوان است، : دراداره وبازار ومحل کار ومحله زندگی. چهره ها، همیشه نشان دهنده باطن نیستند. درپشت قیافه های خندان، گاهی «غمی سنگین» خفته است.، پشت چهره های متبسم، گاهی «عداوت» نهفته است و «شرارت» پنهان است.!

اگر نگاه انسان، درون نگر باشد، اگر دید انسان قدرت تشخیص ماسک وچهره اصلی را داشته باشد، «زهر خندهای» فراوانی را در ورای این قیافه های خندان وشکوفا خواهد دید. «… از شعله های پر تب و سوزان آفتاب در روزهای گرم، از سینه ی کویر، بسیار دیده ایم که روییده، یک سراب». پس چرا سادگی؟ چرا فریب خوردن از هر لبخند؟ چرا افسون شدن دربرابر یک احترام و ادب ظاهری؟ و چشمک فریب؟ هیچ چیز به اندازه صداقت نمی ارزد.

 

هیچ گوهر،به قدر «وفا» قیمتی نیست. اما… می بینیدکه این گوهرهای ارزنده، در بازار معاشرت بسیار کمیاب است. چقدر قربانیان «ساده لوحی» را می‌شناسید «سراب» را بجای «آب» پنداشته، در کویر سرگردانی وفریب، زندگی خود را باخته‌اند.! وقتی «عطر ایمان» از جمعی رمیده باشد، «عفونت دروغ» جای آنرا میگیرد. گاهی بعضی اشخاص، دروغگو نیستند، بلکه دروغ مجسم اند، مایه ی شرم انسانیت.!

در دروغ آباد بی ایمانی،طبیعی است که اوضاع چنان باشد که : نشاط و شوق زندگی،زچهره ها رمیده است… خنده ها، تصنعی، سلامها، ریا و فریب، چهره ها، عبوس وغم گرفته و رنگ باخته وسرگذشت تلخشان که قصه بلند وپوچ هرزگی است  سر گرفته از سراب، جای آب و سرنوشت شوم ودردناکشان که داستان تلخ و زشت بردگی است ریشه ها دوانده در شراب خواب.

 

ولی… آیا این همه ی چهره ی زندگی است؟و چهره همه ی زندگیهاست؟…هرگز! کم نیست سلامهایی که پیام محبت است، ونگاههایی که پیک دوستی و صداقت است، ودستهایی که با صمیمیت به یاری دراز می‌شود، وحرفهایی که ریشه در «حق» داردوعطر «معنی» می افشاند. اصلا”، زندگی به برکت نفسهای پاک همینها رونق دارد.

 

غرض آنکه،نه هر لب که به خنده وا شد، نشانه پاکدلی و صفای باطن است، و نه هر چهره‌ی متبسم و خندان، گویای عشق راستین و محبت صادقانه است!گاهی پشت خنده ها، زهر پنهان است. این، همان «نیش» است که گشوده می‌شود. حیف است نام «لبخند» بر آن نهادن!… پیامبر «ص» همواره به روی یاران، تبسم میزد. یاران پیامبر پیوسته چهره ای خندان داشتند.اما ابوجهل وابی لهب و… نیش می گشودند، و پشت نقاب آنها یک دنیا حقد و کینه و زهر و نیرنگ و دشمنی بود.تاکی باید«شهد»و«شرنگ» باهم اشتباه شود؟… تاکی؟ والله اعلم.،!

با احترام :سالار شریفی

2 پاسخ برای “«پشت نقاب خنده»/سالار شریفی

  • بهلول در تاریخ تیر 5, 1397 گفت:

    اقای شریفی امسال دوپینگ علمی کردند . هر هقته یک مقاله جدید . به نظر بنده اگر جهت دار بنویسند تا پایان سال توانایی چاپ یک کتاب را دارند .

  • ناشناس در تاریخ تیر 3, 1397 گفت:

    دست مریزاد اقای شریفی
    لطفا درباره تربیت کودکان و احترام به بزرگترها هم قلم برانید.
    متاسفانه نسل ها و فهمیدن یکدیگر دچار شکاف و فاصله شده و کوچکترها روزبه روز از دنیای بزرگترها فاصله میگیرند و بالطبع منش و احترام کمتر شده است.