پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:32

باشد کزین میانه ((مدیری بومی انتصاب)) شود/کوثر فخری

باشد کزین میانه ((مدیری بومی انتصاب)) شود/کوثر فخری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخاب و انتصاب مدیران بومی شایسته، متخصص و متعهد در رده‌های پایه،میانی و بالایی استان شاید یکی از دغدغه‌های فعالان مدنی و سیاسی و همچنین مردم کرمانشاه است. زمانیکه زمزمه آمدن و رفتن یک مدیر در رده‌های تاثیرگذار به میان می‌آید، با عکس‌العمل‌های مختلف فعالین رسانه‌ای،مجازی و مدنی مواجه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخاب و انتصاب مدیران بومی شایسته، متخصص و متعهد در رده‌های پایه،میانی و بالایی استان شاید یکی از دغدغه‌های فعالان مدنی و سیاسی و همچنین مردم کرمانشاه است. زمانیکه زمزمه آمدن و رفتن یک مدیر در رده‌های تاثیرگذار به میان می‌آید، با عکس‌العمل‌های مختلف فعالین رسانه‌ای،مجازی و مدنی مواجه می‌شویم. پویایی فضای مجازی بقدری ملموس است که هر آمدن و رفتنی از ماه‌ها پیشتر در همین شبکه‌های اجتماعی، عمومی می‌گردد.

این بار خبری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد در رابطه با جایگزین شدن یک نیروی با سابقه در عرصه سیاست بجای یکی از فرمانداران اورامانات بود. اگرچه در رسانه‌ها زمزمه رفتن یک نیروی جوان اما بومی دیگر به گوش می‌رسد لیکن حداقل آمدن نیروی بومی با سابقه دیگر را باید به فال نیک گرفت.

آشنایی مدیران بومی با جغرافیا و فرهنگ منطقه، اشرافیت آنان بر مسائل ریز و درشت اورامانات به دلیل سوابق کاری و تجربی، دلسوزی همراه با احساس تعلق موجب همسو‌شدن ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌های بالقوه منطقه با مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌شود. همچنین مدیران بومی باسابقه و متعهد می‌توانند تصمیم‌گیری‌های راهبردی و نظارت‌های دقیق‌تری بر اجرای وعده‌ها و تعهدات دولت داشته باشند. ارتباط تنگاتنگ مدیران بومی منطقه با مردم اورامانات از نظر قومی و مذهبی سبب نزدیکی دولت و مردم می‌شود و همین جهت دادن‌های صحیح در مدیریت‌های سطح میانی و بالایی، خود موجب نزدیکی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی می‌گردد. چه بسا آشنایی یک مدیر بومی در قالب فرماندار با نحوه امرار معاش و اقتصاد مردم مرزنشین و مرزدار کشورمان، نحوه تعامل، توقعات و ظرفیت‌ها را فیمابین مردم و دولت و حتی نمایندگان مجلس آسان‌تر و قابل فهم‌تر خواهد کرد.

انتظارات مردم اهل سنت و قوم کورد از دولت تدبیر و امیدی که منتصب به اصلاحات است با رای بالای ۸۰ درصدی، در تخصیص جایگاه مدیریتی سطح استان و کشور، آنگونه که باید برآورده نشد. شاید بدون تردید بتوان گفت که آرا همین مردم فراحزبی است و در جبهه احزاب دیگر اصول‌گرا نیز نماینده‌ای که شایسته باشد را انتخاب می‌کنند. نمونه‌اش را در انتخابات ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی دیده‌ایم. سهم‌خواهی مردم و مدیران بومی منطقه نیز به همان دلایل حضور پررنگ در انتخابات و نظام جمهوری اسلامی ایران منطقی بنظر می‌رسد بمثابه شعری که می‌گوید:”از هر کرانه تیر دعا کرده‌ام روان/باشد کزآن میانه یکی کارگر شود”!

هماهنگونه که حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه ریاست جمهوری در روزنامه ایران اظهار داشت:” مذاهب و اقلیت‌ها نباید احساس تبعیض کنند و هیچ قومیت با دلیل قومیت نباید برای احراز مناصب و مشاغل سیاسی و… محروم شوند”

همچنین استاندار محترم و مدیران ارشد وزارت کشور تاکیدی که ریاست جمهوری بر استفاده از مدیران بومی دارد و بارها گفته‌اند:”باید اولویت در استفاده از نیروهای بومی باشد و باید از اقلیت‌ها با احساس مساوی استفاده شود…” را باید مدنظر داشته باشند.

حال که رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی و زمزمه‌ها خبر از انسجام و هماهنگی همه مسئولین، نمایندگان و مردم در انتصاب نیروهای بومی دارد، باید منتظر بمانیم شاید که در فرجامی نیک و همگانی‌پسند حضور حداقلی مدیران رده بالا و میانی بومی اهل سنت و کورد را در سطح استان شاهد باشیم. در مراحل نخستین این انتخاب‌ها در صورتیکه انتصابی شایسته و متعهد باشد آرامش و اعتمادی به منطقه و استان تزریق می‌شود که در یکسال گذشته به نومیدی و پشیمانی بدل گشته بود.

عملکرد و کارنامه مدیران بومی و غیربومی منطقه را باید در گزارش‌های جداگانه و بتفصیل بیان کرد،چرایی عزل و نصب‌ها نیز به همین منوال، اما آنچه که نیاز به تفسیر ندارد نیاز اساسی حضور مدیران بومی در سطوح متفاوت مدیریتی به دلایل مختلفی است که اظهار شد. شاید اگر یک نیروی غیربومی بخواهد جایگزین نیروهای بومی و یا حتی غیربومی آشنا شده با منطقه شود، زمانی طولانی جهت ارزیابی و شناخت فرهنگ و محیط منطقه صرف گردد که نه بصرفه دولت است نه ملت و به تعبیری دیگر یک گل به خودی(البته غیرورزشی!)محسوب می‌گردد.

پس یکبار دیگر منتظر می‌مانیم که ارزیابی‌ها و تدبر دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس؛ انتخاب مدیرانی بومی اهل سنت و کورد در استانی مرزدار و مرزنگه‌دار و متعهد به نظام باشد. انتخاب و انتصابی نوین و بومی که در جهت تعهد و تخصص،فراحزبی و نتیجه‌اش رضایت عمومی مردم و تخصصی فعالین سیاسی- مدنی را در پی داشته باشد.

کوثر فخری
خردادماه ۱۳۹۷

6 پاسخ برای “باشد کزین میانه ((مدیری بومی انتصاب)) شود/کوثر فخری

  • چیستان . مدیر کیه در تاریخ تیر 5, 1397 گفت:

    چه متن گنگی . چرا اون مدیر را معرفی نکردید که می خواهد بیاد یا اصلا می خواهد برود . چیستان طرح کردید واقعا …

  • ناشناس در تاریخ تیر 2, 1397 گفت:

    زن؛انسانی با هویت تحریف شده:

    چقدر نام ویاد زنان موفق تاریخ بر زبانها واذهان جایش خالی است چه زنها که بودند و نقش آفرینی کردند و خدمات تاثیرگذاری برای جامعه انجام دادند اما به خاطر تحریف اصالت خلقتی اش ناشناخته ماندند و همین تحریف نقششان را کمرنگ کرد و بدتر اینکه زنان دیگر را هم ازآنان غافل نگه داشته اند.
    کاش در طول تاریخ نام ویاد زنان فرهیخته گمنام نمی ماند تا زنان امروز ودیروز الگوهای زن عالم فرهیخته می داشتند و این همه نابسامانی در مورد زنان واین همه افراط وتفریط در حق بودنشان در اجتماع نمی داشتیم تا زنانمان با دیدن وشناختن نمونه های موفق از جنس خود در رسیدن به کمالات همانند مرد خودباوری داشتند اما افسوس و صد افسوس با ترویج دو فرهنگ خلاف راستای عقل و شرع زن را به جایی کشانده که وی را تنها مستعد در حوری بودن و رفع نیازهای جنسی مرد جلوه دهند وخودش آنچنان باوری به این تحریف توانایی اش پیدا کند که به شکلی بیمارگونه ای تجدید آرایش های پی در پی وساعت به ساعت را وظیفه و لازمه بقایش در ساحت حوری پرستی دنیا بداند و هم وغم خود را همین بداند و تمام انرژی جسمی وروانی خود را در این راستا خرج کند تا انسانی از جنس دیگر او را بپذیرد.
    افسوس که یک عامل مهم این تحریف زن و خودبیگانگی اش را همان نظریه عورت بودن نام زن و صدای زن و مطرح شدن توانایی اش در طول تاریخ دانستم کاش دوستانی که بااستناد به ظواهر احادیث وآیات وبدون بررسی سبب نزول و سیاق تاریخی این نصوص وشناخت آسیبهای اجتماعی امروز، باز هم در این دوران بر طبل این تحریف می کوبند اندکی بیشتر به عواقب این نگاهشان در تحریف و گمنام شدن وحتی خفه شدن صدای زنان تاثیرگذار، بیندیشند. آن هم دورانی که مخالفین فکریشان هرروز با روش جدید و جذاب تر زنان را از کنج خانه ها بیرون وبه ناکجاآبادها می کشانند.
    میدانم دغدغه پشت این نگاه بسته نسبت به توانایی زن چیست واین دغدغه همواره در مردان میدان ها بوده وهست وآن نبود ظرفیت حضورزنان در اجتماع و نبودظرفیت کنترل وتقوا در مردان جامعه از این حضور است که هردو اینها با آموزش وتمرین و رعایت اصول دوراندیشانه حضور زن و تمرین خودکنترلی مردان، قابل ارتقا است زنان را باید آموزش داد تا چه حد وکجا وبه چه کیفیت خود رانشان دهند تا بتوانند تاثیرات مثبت داشته باشند و مردان را به این باور برسانیم که زنان توانمند چون خود هستند وباید توانمندیشان را ببینند نه زن بودنشان را. واین توانمندی را ارج نهند و از آن سود برند نه اینکه وی را محدود کنند ویا زن بودنش را بر انسان بودنش غالب کنند چرا که در مرحله اول خدا وخالقش وی را انسان آفرید وسپس زنانگی را به وی و مردانگی را به مرد عطا کرد و هردو در صفات وتواناییها و کرامت انسانی مشترکند پس باید بگذارند اصالت انسانی اش محفوظ بماند و در کنار اصالت انسانی مرد نقش آفرینی کند و سعی شود فرع جنسیت او فرع بماند ودر جای خودش بروز کند. این است حقیقت زن که تحریفش کرده اند وفرع حقیقتش را تعمیم داده و به جای اصل حقیقتش نشانده و برجسته کرده اند. افسوس.

    کاش دغدغه مندان دین لااقل این را دریابند و اگر درمان این آسیب اجتماعی را نمی دانند زخمش را بیش از این نمک نپاشند که امروز درمان زخمهای اجتماعی بسیار دشوار شده است. اندکی تامل!
    ✍ژیلا مرادپور

  • ناشناس در تاریخ خرداد 31, 1397 گفت:

    خانم فخری بزرگوار برای شما که تحصیل کرده و ادعای خبرنگاری دارید ایا بحث بومی و غیربومی خنده دار نیست؟
    میشه بفرمایید در کجای جهان ویا ایران بحث بومی و غیر بومی میکنند؟
    والله زشته برای تحصیلکردگان ما
    بفرمایید ۹۹ درصد کارمندان بومی پاوه در اکثر ادارات پاوه_شهرداری فرمانداری جهاد بهزیستی کمیته امداد بانکها اموزش و پرورش ووووو چه گلی به سر مردم زده که شما ادعا میکنید بومی خوب است و غیر بومی بد؟؟
    اخ دانشگاه ایران اخ..!!!
    خروجی دانشگاه مارو ببین. !!

    • پاوه ای اصل در تاریخ تیر 1, 1397 گفت:

      درود بر شما ناشناس که خیلی رک و بی پرده اصل مطلب را بیان فرمودید.

  • فرهنگی در تاریخ خرداد 31, 1397 گفت:

    بخاطر خدا کم بومی،بومی،بومی،بومی بکنید.
    خاک و گلی که شما به سر مردم منطقه ریختید تا قرن ها پاک نمی شود.
    در هیچ شهر و ارگانی پاوه ای را راه نمی دهند
    در کرمانشاه حتی یک معاون مدرسه هم نمی تواند پاوه ای باشد.
    می گویند اگر می خواهید بروید پاوه و شما نیروی بومی محسوب می شوید.
    در هیچکدام از شهرها پاوه ای را را نمی دهند، نه در سنقر،نه در هرسین،نه در کنگاور،نه در صحنه،نه در بیستون،نه در اسلام آباد ، نه در ………….
    هر چه پاوه ای است بیچاره کردید فقط بخاطر منافع عده ای فرصت طلب و …..
    شخصیت های بزرگ(پاوه ای) در بیرون از پاوه زندگی می کنند، ولی شماها آنها را نابود کردید.
    آخر توی این قرن و زمانه بومی یعنی چه؟ مگر فقط بخاطر به قدرت رسیدن چند نفر معلوم الحال و …..
    اتفاقاٌ تمام خدمات بزرگ را غیر بومی ها انجام می دهند. برای فوتبال ما هم همین اتفاق افتاد گفتن بومی و ایرانی باشد ولی خارجی و به قول شما غیربومی جواب داد و می دهد.
    بخاطر ر ضای خدا ازاین پس دیگر کسی کلمه بومی و غیر بومی را بر زبان جاری نکند.

  • س. در تاریخ خرداد 31, 1397 گفت:

    عالی بود.امیدوارم به گوش مسئولین برسه…