ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:59

کودکان و تصادف…/نورالدین عبدی

کودکان و تصادف…/نورالدین عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در ایران می باشد. سوانح نه تنها خود فرد بلکه هر کسی که به نحوی با اوارتباط دارد دچار مشکل می کند. اگر حادثه برای یک فرد بزرگسال اتفاق افتد، خانواده،دوستان و همکاران ممکن است سرپرست،دوست و یا یک فرد ارزشمند در محیط کاری […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در ایران می باشد. سوانح نه تنها خود فرد بلکه هر کسی که به نحوی با اوارتباط دارد دچار مشکل می کند. اگر حادثه برای یک فرد بزرگسال اتفاق افتد، خانواده،دوستان و همکاران ممکن است سرپرست،دوست و یا یک فرد ارزشمند در محیط کاری را از دست دهند. اعضای خانواده فرد مصدوم باید استرس مراقبت از مصدوم و احتمالاً ازدست دادن درآمد و هزینه های اضافی را تحمل کنند و کل جامعه نیز باید هزینه های مربوط به سوانح را متحمل شود.

اگر حادثه برای کودکان اتفاق افتد و خانواده‌ای کودک خود را از دست دهد. این خانواده ممکن است برای مدت های مدید و گاه برای همیشه دل زندگی و نیروی کار خود را از دست بدهد و نتواند در عرصه اجتماعی همچون گذشته عمل کند تجربه مرگ اطرافیان و اعضای خانواده گرچه بسیار دردناک است ولی از دست دادن فرزند برای والدین از همه دردناک تر شناخته شده است و کنار آمدن با آن نیز بسیار مشکل و سخت است.

سوانح مربوط به وسایل نقلیه موتوری بیشترین علت مرگ برای کودکان ۱۴ – ۲ ساله است. در بررسی که در شهر تهران صورت گرفته نیز نشان داده شده که تصادفات رانندگی شایعترین علت میرایی و معلولیت اطفال است و شایع ترین گروه سنی در تصادفات عابرین پیاده گروه سنی ۶ تا ۱۰ ساله است با وجودیکه مواجهه کودکان با ترافیک بسیار کمتر از بزرگسالان است،

میزان تصادفات در کودکان بسیار بالاتر است، با احتساب میزان مواجهه، کودکان ۹ – ۵ ساله ۴ برابر بیشتر از بزرگسالان دچار حوادث ترافیکی می شوند که این نشان دهنده ناتوانی این گروه در مسئله مواجهه با ترافیک است عابرین کودک به دلایل متعددی در معرض خطر بالایی از حوادث قرار دارند.

۱ –جثه کوچک تر آنها باعث می شود که رانندگان سخت تر آنها را ببینند بخصوص وقتی بین دو اتومبیل پارک شده ایستاده باشند.۲ –کودکان اغلب نمی‌توانند تخمین درستی از فاصله و سرعت اتومبیل داشته باشند برای همین براحتی در مورد ایمن بودن عبور از عرض خیابان دچار اشتباه می‌شوند.۳ –والدین ممکن است توانایی کودکان خود را در عبور از خیابان دست بالا بگیرند. بسیاری از کودکان دبستانی علائم ترافیکی را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چطور حرکت رانندگان را پیش بینی کنند.۴ –هم کودکان و هم رانندگان در هنگام روبرو شدن با یکدیگر در مورد جهت حرکت یکدیگر دچار اشتباه می شوند.

عوامل خطر برای کودکان در وسایل نقلیه

برروی زانو نشاندن اطفال درحین سفر( در تصادف رودررو که دو اتومبیل از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می کنند،بزرگسالی که کمر بند ایمنی بسته و کودک را در بغل نگه داشته است در صورتی که سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد نمی تواند او را کنترل و کودک صد درصد با داشبورد و شیشه جلو برخورد می کند).عدم استفاده از صندلی مخصوص کودکان(به خاطر کوتاهی قد خطر تصادف کودکان با وسایل داخل اتومبیل مثل داشبورد ، پشتی ها و تکیه گاه های آرنج بیشتر است ، قسمت های نوک تیز و برآمده خطرناک تری از قسمت های قوس دار و ضربه گیر هستند.)استفاده از صندلی ایمن بطور غلط در وسیله نقلیه و پرتاب شدن کودک از اتومبیل.

نکته آخر:

با اتمام امتحانات مدارس در فصل تابستان تعطیل می شوند و ،دانش آموزان به انحاءمختلف اوقات فراغت خودر را زیر نظر والدین سپری می نمایند(مسافرت،تفریح،شرکت در کلاس های فوق برنامه مانند:کلاس زبان، نقاشی و کلاس های ورزشی و …) یکی از تفریحات و بازی های مهیج و مورد علاقه کودکان و نوجوانان دوچرخه سواری است .با توجه به وضعیت معابر و حجم بالای وسایل نقلیه در سطح شهر پاوه ؛دوچرخه سواری به یک بازی و ورزش معمولا توام با خطر تبدیل شده است .لذا این مساله توجه و مراقبت جدی والدین را همراه آموزش به دنبال دارد.تا ان شااله شاهد حادثه تلخی برای فرزندان دلبندمان نباشیم.