ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:07

جناب آقای روحانی!به محدودیت‌های تجاری مرزنشینان پایان دهید

جناب آقای روحانی!به محدودیت‌های تجاری مرزنشینان پایان دهید

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:جناب آقای روحانی!به محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت تجاری مرزنشینان پایان بدهید و برای رفع دغدغه‌های معیشتی مرزنشینان غرب کشور سریع‌تر اقدام کنید که این امر موجب رفع زمینه بسیاری از مشکلات می‌شود.در شهرهای دارای بازارچه‌های مرزی ساخت و ساز مجتمع‌های بزرگ تجاری رخ داده است و به یمن مرزی بودن […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:جناب آقای روحانی!به محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت تجاری مرزنشینان پایان بدهید و برای رفع دغدغه‌های معیشتی مرزنشینان غرب کشور سریع‌تر اقدام کنید که این امر موجب رفع زمینه بسیاری از مشکلات می‌شود.در شهرهای دارای بازارچه‌های مرزی ساخت و ساز مجتمع‌های بزرگ تجاری رخ داده است و به یمن مرزی بودن و واردات کالاهای خارجی و با قیمت مناسب،آوازه آن در سرتاسر کشور پیچیده شد و در عرض چند سال جمعیت بیشتر شد، به‌طوری‌ که جدای از کوچ روستاییان از بیشتر شهرهای دوروبر،حتی از استان‌های همجوار نیز برای امرار معاش،به‌عنوان مغازه‌دار، دست‌فروش،باربر،کوله‌بر و راننده به این مناطق مراجعه کردند و تا به‌حال هم مشغول فعالیت هستند.

 

بخش عمده‌ای از کالاهای قاچاق از طریق مرزهای رسمی غرب کشور وارد نمی‌شود و مردم این شهرها تنها برای کسب درآمد نه‌چندان زیاد خود به ناچار دست به دامان کوله‌بری می‌شوند.بر همگان واجب است به حمایت از کالای ایرانی بپردازیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ولی همان‌طور که شاهد هستیم این شهرستان‌ها بیشتر جنبه مرزی دارند و طی سال‌های اخیر پیشرفتی در ساخت کارخانه‌جات و واحدهای تولیدی نداشته‌اند و به‌همین سبب معیشت مردم از مبادلات مرز است و بیشتر به آن روی آورده‌اند.

 

اما آقایان مسئول دولتی! زندگی مردم این شهرستان‌ها وابسته به مرز است. این‌جا چیز دیگری برای گذراندن زندگی نیست. اگر مرزها بسته بمانند، مردم برای خرج روزانه دچار مشکل می‌شوند. رکود حاکم بر بازارهای مرزی جوانرود، سرپل‌ذهاب و… در ابتدای سال ۹۷ به‌دلیل بسته شدن مرزها و بازارچه‌های موقت و کوله‌بری، پشت مرز ماندن کالاهای سفارشی بازاریان از کشورهای دیگر، بالا بودن نرخ واردات کالا و گمرک از بازارچه‌های رسمی، حذف کوله‌بری و عدم ارائه جایگزین مناسب و… در کنار رکود اقتصادی داخلی از جمله مواردی است که بر وضعیت کسب و کار و رونق بازار این شهرستان‌ها اثر منفی گذاشته است.

 

این وضعیت موجب نگرانی و مشکلاتی نه تنها در این شهرستان‌ها شده، بلکه در کشور هم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت اجناس شده که مردم نگران این وضع هستند و در این میان فرصتی پیش آمده تا رسانه‌های بیگانه سوءاستفاده کنند.مسئولان دولتی! متاسفانه مرزهای غربی با اقدامات غیرکارشناسی و تصمیماتی خلاف طرح بومی‌سازی، مسدود شده و اوضاع نابسامانی را برای مردم منطقه به‌وجود آورده است و همین امر موجب شده مردم غیور این دیار که سالیان سال در برابر دشمنان با جان و دل مقابله و از میهن اسلامی محافظت کردند و هنوز هم در برابر دشمنان سینه سپر می‌کنند از مسئولان کشوری و استانی درخواست کنند فرصت‌ها و پتانسیل‌ها را از مرزنشینان نگیرند و با فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای ساماندهی مبادلات مرزی نسبت به بازگشایی و ساماندهی اصولی بازارچه‌های مرزی اقدام کنند.

 

همه ما شاهد بودیم مسافرانی از سراسر کشور برای خرید کالا به جوانرود، قصرشیرین و… می‌آمدند و به‌همین دلیل مغازه‌داری،دست‌فروشی،باربری و کوله‌بری از پرطرفدارین شغل‌ها شد و تاکنون نیز این مشاغل جدای از ثبات کسب، درآمدزا نیز بوده‌اند. این نکته اساسی را هم باید مد نظر داشته باشیم که اگر چنین بازاری نمی‌بود، چه بسا خیل عظیمی از همین مردم یا باید بدون شغل می‌ماندند یا باید به کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی مهاجرت می‌کردند.

 

سرمایه‌گذاری در کشور با وجود شرایط سخت بروکراسی اداری که گاهی سرمایه‌گذاران از آن صحبت به میان می‌آورند؛ میل به وارد شدن در کارهایی که بازگشت سرمایه طی زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد افزایش پیدا کرده و از این‌رو ساخت پاساژ و مجتمع‌های تجاری یکی پس از دیگری اتفاق افتاده است.

 

بی‌شک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هنگامی وارد این عرصه می‌شوند که دولت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار یا مشوق پیش‌قدم شده باشد تا بتواند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را قانع کند و با وجود اینکه بسیاری به‌جای ساخت پاساژ می‌توانستند کارگاه یا کارخانه تولیدی تاسیس کنند، هیچ‌گاه حاضر نشدند سود پاساژداری و خرید و فروش کالا را با تولید معاوضه کنند.

 

در پایان آقایان وزرا، مسئولان دولتی کشوری و استانی! آیا جواب رشادت‌ها،از جان‌گذشتگی‌ها،مرزداری‌های این عزیزان است که در طول جنگ تحمیلی بالاترین خسارت‌ها را متحمل شدند و حتی سال‌ها پس از جنگ نیز هنوزم شاهد این هستیم در مرزهای غربی با انفجار مین‌های باقی‌مانده از جنگ تحمیلی عده‌ای کشته و زخمی می‌شوند؟

 

جناب آقای روحانی! به محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت تجاری مرزنشینان پایان بدهید و برای رفع دغدغه‌های معیشتی مرزنشینان غرب کشور سریع‌تر اقدام کنید و پیشنهاد می‌کنیم با توجه به فشارهای اقتصادی بر مردم و وضعیت بیکاری حاکم بر استان‌های غربی اقدام به بازگشایی بازارچه‌های مرزی کرده و این امر موجب می‌شود زمینه بسیاری از مشکلات مرتفع شود.

منبع:فارس