ج 10 فروردین 1403 ساعت 10:01

با بزرگان کم نشین افتادگان را یاد کن / صابر خدری

با بزرگان کم نشین افتادگان را یاد کن / صابر خدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رنگ زردم را ببین برگ خزان را یاد کن       با بزرگان کم نشین افتادگان را یاد کن کارگر در لغت به معنای کارکننده و کسی که در کارخانه یا کارگاه کار می کند و مزد می­گیرد و از نظر حقوقی کسی است که به هر عنوان در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رنگ زردم را ببین برگ خزان را یاد کن       با بزرگان کم نشین افتادگان را یاد کن

کارگر در لغت به معنای کارکننده و کسی که در کارخانه یا کارگاه کار می کند و مزد می­گیرد و از نظر حقوقی کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد،حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کارمی کند.صابر خدری / لالو محمد سلیم

اما این تعریف تنها بر روی کاغذ زیباست و حقیقت زندگی کارگران بسیار سخت و دشوارتر از آن است که بتوان با اکتفا به این چند سطر آن را درک کرد. البته از این تعریف بگذریم کارگرانی نیز هستند که در هیچ شرکت و سازمان و مجموعه ای مشغول بکار نیستند و به عبارتی کارگر ساده “سر میدان” هستند و برای کار در روزهای سرد و گرم، آفتابی وابری و همه ایام سال برای پیدا کردن لقمه نانی در انتظار صاحب کاری هستند که از راه برسد و آنها را برای چند ساعتی در روز مشغول به کار نماید.کارگرانی که برای هر کاری که پیشنهاد شود آمادگی دارند زیرا اگر یک روز کارنکنند درآمدی ندارند.

از این رو می توان گفت منطقه اورامانات بدلیل  داشتن نیروی جوان بیکاروعدم  بستر مناسب اقتصادی از این قاعده مستثنی نیست  البته نباید از این نکته غافل بمانیم که کارجوهر مرد است اما گویا عده ای از همان اوایل زندگی، بند نافشان با کارو سخت کوشی گره خورده است که حتی با وجود اواخر عمری تازه آغاز زندگی کاریشان شروع می شود.

واقعیت داستان حکایت از پیرمردی قد خمیده و زحمت کش به اسم خالو محمد سلیم ازکات متولد۱۳۱۰ از روستای بکر و خوش آب هوایی زوم از توابع استان کردستان است که ۲۷ سال پیش جهت کار با اهل و عیالش راهی پاوه می شوند این پیرمرد با عزت در اوایل سکونت درپاوه،مدتی به عنوان لوله کش و مدتی هم تن به هر مشاغل کاذب می دهد که ظاهرا به علت نداشتن بیمه و ادای حق الزحمه قانونی از سوی صاحب کاران ازادامه کار منصرف می شود تا اینکه در این اواخر دستفروشی را انتخاب می کند.

خالو محمد سلیم هر روز صبح زود بعد از انجام فریضه الهی با توکل بر خدواند راهی میدان مولوی پاوه می شود تا با فروش محصولات فصلی حاصل دسترنج  خود را برکت سفر اهل و عیال قرار دهد.

این پیرمرد غیرتی ۸۷ساله  با دستان پینه بسته خود محرک اصلی چرخه اقتصاد است پای صحبتهای وی که نشستم از سختی زندگی می گفت چرا که امرار معاش ایشان بر پایه همین فروش محصولات فصلی است که آنهم جوابگوی زندگیشان نیست، آقای ازکات دارای زن و دختری است که به غیر ازکمیته امداد و یارانه ای که می­گیرند تحت پوشش هیچ ارگان حمایتی نیستند.

منزل مسکونی ایشان دراثر زلزله اخیر آسیب دیده ولی به دلیل مشکلات مادی تا حالا قدمی در جهت تعمیر آن بر نداشته است از طرفی با وجود سن و سالی که از وی گذشته فاقد هرگونه بیمه است و در آمد روزانه ایشان ۲۰هزار تومان است که از سوی جوان شریک کارش برای فروش همین محصولات فصل پرداخت می شود.

اینجا سوالهای ذهنم را مشغول ساخت آیا زندگی ایشان جز امرار معاش محسوب می شود یا به تعبیر بنده امرار مقاش؟ مسلما همچنین زندگی با این وضعیت همان امرار مقاش است. چرا این شخص با ایمان با این شرایط سنی  باید ساعت ۵ صبح دنبال رزق و روزی بگردد دیگری تا لنگه ظهر خواب باشد کجای این دو عدالت  محسوب می شود. چرا کشور ایران با این همه ثروت هنوز فقیرانی را با این وضعیت داشته باشد وچراهای دیگر که در اینجا مجال بحث نیست. باید پذیرفت با این نوع در آمدها و سبک معیشت چرخیدن این چرخه نه تنها دشوار بلکه باری را از دوش خالو محمد سلیم بر نمی دارد.

البته هرکس جای آقای ازکات بود می گفت زندگی نگهدار پیاده میشم لذا هدف بنده از نگارش این چند سطر این بود که برحسب وظیفه از مسئولین و دست اندارکاران امر عاجزانه  التماس کنم در جهت رفع مشکلات  این بزرگوار همکاری داشته باشند چرا که خالو محمد سلیم گدا نیست بلکه پیر ناتوانی است که ادامه زندگی با این روند برایش دشوار است.

 

2 پاسخ برای “با بزرگان کم نشین افتادگان را یاد کن / صابر خدری

  • شهروند در تاریخ تیر 25, 1397 گفت:

    سلام لطفا این رنگ سبز تیتر ها راعوض کن

  • علی در تاریخ خرداد 27, 1397 گفت:

    از دادستان پاوه خواستاریم پیگیر تخریب خانه های غیر مجاز درشهرنودشه که میراث فرهنگی حکم تخریب آن را داده اند باشد وهم چنین جلوی ساخت وساز غیر مجاز را را بگیرند که اورمانات وهم چنین شهرنودشه که قابلیت ثبت جهانی دارد گرفته نشود تونودشه نیز کم کم دارد فضای سنتی خود را از دست میدهد وتبدیل به شعری با ساختمان های بلند شده اند از دادستان پاوه خواستاریم قانون را اجرا کند تا دیگر شاهد بی قانون وساختمان های بلند وزشت درشهرزیباوسنتی نودشه نباشیم وما همچنین شاهد ثبت جهانی شدن شهرنودشه واورمانات باشیم باتشکر