ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:54

تحقیر زنان بیش از این جایز نیست/فتح اله نجفی

تحقیر زنان بیش از این جایز نیست/فتح اله نجفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر تاکنون در ادای حق و حقوق مادی زنان کوتاهی شده منبعد در رعایت حقوق معنوی زنان در جامعه با احترام ، درست و منطقی برخورد نمائیم؟مقام و ارزش زن را تاحد بچە ها پایین نیاورید؟؟سالهاست بیان کلماتی ساده اما مهم جسم و روانم را آزار می دهد بسیاری از مردم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر تاکنون در ادای حق و حقوق مادی زنان کوتاهی شده منبعد در رعایت حقوق معنوی زنان در جامعه با احترام ، درست و منطقی برخورد نمائیم؟مقام و ارزش زن را تاحد بچە ها پایین نیاورید؟؟سالهاست بیان کلماتی ساده اما مهم جسم و روانم را آزار می دهد بسیاری از مردم خیلی سادە و آسان می گویند و بعضی ها هم همان کلمات را می شنود،اما نه گوینده و نه شنونده به میزان ارزش و معنای توهین آمیز وکوچک بودن کلمات توجهی نمی نمایند و خیلی آسان وساده و بدون هیچگونه اظهار نظری از کنار آن می گذرند!؟ این دسته از افراد که در کل جامعه(فارس،کورد و..) بسیارند بنظر خودشان از کلمات قصار و پرمحتوی و با ارزشی برای بیان و احترام به مقام زن استفاده نموده و یا می نمایند؟

اما غافل از این که ادای این گونە القاب یا کلمات نه بزرگند ونه پر محتوی ، بلکه توهین،توهین ،توهین آمیز به مقام والا و با ارزش زن می باشند؟اگر مقایسه ای بین حقوق مادی و معنوی زنان را داشته باشیم مشاهده می نماییم که بیان اینگونه کلمات توهین آمیز،چیزی کمتر از تضییع حق و حقوق مادی زنان آنهم توسط مرد یا شوهر نمی باشد.؟

بطورنمونه روزانه شاهد هستیم که قشرهایی از مردان از کم سواد تا استاد دانشگاه یا از کم پول تا اشخاص باثروت در حین تماس با دیگران و در گفتارشان اعلام می نمایند که:

بچه هام سلام رساندند ؟
بچه هام بعدا میاد ؟
بچه هام نتوانستن بیاد ؟
بچه هام مریض بودن ؟
بچه هام گرفتاری داشتن ؟
و…….

با کمی تفکر این(بچه هام،بچه هام )کسی نیست بجز همان زن یا همسر یا مادر بچه ها یا خانم و شریک زندگی مرد در خانه ؟که به صورت(بچه هام،بچه هام)معرفی می شوند؟به یقین بیان معرفی همسر یا همان زن خانه که در بتدا برای شوهر:عشق بود،خورشید و ماه و ستاره بود ، گل یا دسته گل بود ، قلب بود ،ثروت بود،جان بود وهمه چیز بود.؟حال که( خر مردان از پل عبور کرده)همه آن القاب و تشابهات عالی برای مقام زن فراموش شده تا این حد با القاب کوچک و بدون اعلام نام ایشان با بیان ( بچه هام ، بچه هام ) اشاره ای به نبود همسر می شود . اینگونه الفاظ و بیانات برای مقام و ارزش زنان بسیار کسر شٲن و توهین آمیز می باشند که به این صورت تحقیر و کوچک معرفی می شوند؟

سوٲل اینجاست دراین قرن که انسان مدعی تسخیر کرات و اکتشافات و ساخت انواع فن آوری می باشد و خودرا با فرهنگتر از گذشته قلمداد می نماید ، آیا مقام وارزش همسر یا زن بایستی تا این حد کوچک و بی ارزش تنزل یابد.؟

آیا منبعد بهتر نیست ، در زمانیکه لازمست یادی ازهمسر یا زن یاخانم که مادربچه ها ست را داشته باشیم با همان اسم رسمی در شناسنامه یا با القاب مناسبتری ( همسرم یا خانمم و.. ) آنرا محترمانه تر معرفی و بیان نماییم تا حداقل ادای احترام بیشتری باشد در حق ایشان؟به امید رفع ستم در جامعه زنان و برابری حق و حقوق بین زنان و مردان ..

فتح اله نجفی/خرداد ۹۷-پاوه

7 پاسخ برای “تحقیر زنان بیش از این جایز نیست/فتح اله نجفی

  • دانشجو در تاریخ خرداد 30, 1397 گفت:

    جناب فرهنگی بزرگوار ازاین واضح تر مگر نام اشخاص ذکر شود آن هم درست نیست در ضمن مگر جنابعالی در این جامعه نیستید واطراف را نمیبینید دیگر توضیح چه؟

  • دانشجو در تاریخ خرداد 28, 1397 گفت:

    سلام اینکه آقای نجفی فرموده اند یک طرف قضیه اما خدایی در این دوره زنان حرف اول را میزنند به این دلیل هیچ تصمیمی حتی میهمان آمدن وورفتن بدون رضایت خانم نیست -رانندگی ایجاد ترافیک باگوشی موبایل -ازدحام بی جهت در خیابانها پوشیدن لباسهای آنچنانی که در ولیعصر تهران هم نیست -مد گرایی طلاق گرفتنهای از پیش طراحی شده روابط ودوست بازی -پارتیها ومسافرتهای گروهی زنانه -اجراگذاشتن مهریها -وده ها مورد دیگر لذا در هربحثی جناب نجفی باید کل زوایارا ببینیم اونی که شما گفتین نظام قدیم بود حالا رو بیا ببین

    • فرهنگی در تاریخ خرداد 28, 1397 گفت:

      دوست عزیز اگر امکان دارد کم بیشتر توضیح دهید راجع به موارد زیر،البته اگر اطلاعات دقیقی دارید،تا باعث آگاهی و هوشیاری خانواده ها و جوانان عزیز گردد. با تشکر
      ۱- طلاق گرفتن های از پیش طراحی شده
      ۲- روابط ودوست بازی
      ۳-پارتیها
      ۴- مسافرتهای گروهی زنانه
      ۵-جراگذاشتن مهریه
      ۶- و ده ها مورد دیگر

  • پاوه ای اصل در تاریخ خرداد 26, 1397 گفت:

    همه مردان …مرد،که همان برادران آن خواهر می باشند، تنها چیزی که از اسلام و حق بلدند، سهم ۲به۱ خواهر بی چاره است.
    این سهم ۲به ۱ هم در آخر کار تبدیل می شود به ۲۰ به ۱
    به این می گویند تساوی
    بعد هم شرکت در مراسم نماز جمعه بله، به ظاهر نشان دادن اعتقادات رایج جامعه بله، احساس مردانگی کردن بله، و ……
    این نوشته خوب است ولی باید کم بی پرده تر و بدون تعارف نوشت.
    و امامان جمعه و جماعات همیشه توصیه و تاکید بر عدالت و ادای حق نموده و می نمایند،ولی بعضی ها از این گوش می شنوند و از گوش دیگر خارج می شود.
    بدبخت به دختری که برادران زیادی دارد.این برادران به ظاهر مرد اکر چیز بدردنخوری و کم ارزشی از آنها باقی بماند می گویند اینهم برای خواهر بیچاری ما که او هم حق دارد!!!!!
    می شناسیم و شما هم می شناسید خانواده هایی که ادای دین نسبت به دخترشان انجام نداده و نمی دهند. چند نفر از ما امر به معرف و نهی از منکر کرده ایم؟؟؟
    خداوند همه را به راه راست هدایت فرمید.

  • برهان اقبالی در تاریخ خرداد 25, 1397 گفت:

    با تشکر از آقای نجفی بزرگوار،
    که بامطرح نمودن یکی از پایه های اصلی بوجوداورنده آسیب های اجتماعی، ضرورت باز نگری جامعه به این آموزه‌های نادرست ،که برای بعضی از مردان بشکل تکیه کلام در آمده و بقول ایشان گاهی مردان با غرور خاصی از آنها استفاده می کنند ،کاری کرد که جایگاه و پایگاه اساسی ترین رکن بوجود آورنده اخلاق اجتماع یعنی زنان
    به آنها برگردانده شود
    باید گفت که متاسفانه کلمات و عناوین بسیار ناشایست، مانند ضعیفه و ناقص العقل هم در بعضی از موارد بکار برده میشود ،که متاسفانه ریشه در فرهنگ دارند ،برای تغییر در فرهنگ احترام به زنان ،لازم است که نهاد ها ی تعلیم و تربیت مانند مدارس مساجد ورسانه ها اهتمام ورزند ومخصوصااموزش وپرورش در مقاطع مختلف تحصیلی ارتقاء جایگاه زنان را بعنوان یک ضرورت وواقعیت اجتماعی در روند کاری خود قرار دهد،تا زنان با بدست آوردن شأن و جایگاه واقعی خود بتوانند پرورش دهندگان نسل های آینده باشند

  • سحر بادفر در تاریخ خرداد 25, 1397 گفت:

    نکته بسیار ظریفی رو اشاره فرمودین‌‌آقای نجفی.
    خیلی ممنون

  • soma در تاریخ خرداد 25, 1397 گفت:

    هر بژین کاک فتح اله ..
    مردانگی به تحقیر زنان و ضعیفه خواندنشان نیست. اگر مردان میفهمیدند با اینکار حس تحقیر را به فرزندانشان منتقل میکنند شاید کمی با ملاحظه تر رفتار میکردند.