ج 10 فروردین 1403 ساعت 10:43

اهم فعاليت‌هاي خانه موسيقي آواي هورام پاوه + عکس

اهم فعاليت‌هاي خانه موسيقي آواي هورام پاوه + عکس

به گزارش سلام پاوه : خانه موسيقي پاوه به عنوان اولين خانه موسيقي در غرب كشور و پنجمين خانه موسيقي در سراسر ايران با شماره ثبت 13 و شناسه ملي 108980140648 از وزارت كشور و شماره مجوز: 25/113/1/536/1/3014 از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در قالب سازمان‌هاي مردم نهاد (سمن) با همكاري اداره كل فرهنگ […]

به گزارش سلام پاوه : خانه موسيقي پاوه به عنوان اولين خانه موسيقي در غرب كشور و پنجمين خانه موسيقي در سراسر ايران با شماره ثبت 13 و شناسه ملي 108980140648 از وزارت كشور و شماره مجوز: 25/113/1/536/1/3014 از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در قالب سازمان‌هاي مردم نهاد (سمن) با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه و فرمانداري شهرستان پاوه از فروردين 1390 به طور رسمي فعاليت خود را با اهداف ذيل آغازخانه موسیقی پاوه 1 نمود:

1)  مقابله با ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي به وسيله‌ي موسيقي

2)  حفظ ميراث فرهنگي در بخش موسيقي

3)  سمت و سو بخشيدن به فعاليت‌هاي موسيقي

4)  بارور ساختن استعدادهاي هنري در رشته‌‌ي موسيقي

5)  معرفي و عرضه‌ي موسيقي و موسيقي‌دانان اين ديار به ساير مناطق

6)  ترويج، اشاعه و اعتلاي موسيقي اصيل از طرق مختلف در بين اقشار مختلف جامعه

7)  ايجاد روحيه‌ي شادي و نشاط به وسيله موسيقي در بين مردم

خانه‌ي موسيقي پاوه با چشم‌اندازي 5 ساله برای اهداف کوتاه مدت و همچنين چشم‌اندازي 10 ساله براي اهداف بلند مدت خود در همان ابتداي فعاليت بخش‌هايي را به طور جداگانه راه‌اندازي نمود كه مختصراً اشاره‌اي به آنها خواهيم داشت:

1) بخش آموزشگاه:

اين آموزشگاه با برنامه‌ريزي و تشكيل كلاس‌هاي آموزشي در راستاي اهداف اساسنامه‌اي خويش در اين سه سال سعي در تربيت شاگردان و هنرجويان موسيقي نموده، هرچند براي تربيت يك نوازنده بيش از 5 سال زمان لازم است اما در اين سه سال شاهد حضور چندين نوازنده‌ي خوب در اجراهاي متفاوت بوده ايم كه قطعاً در آينده از آنها بيشتر خواهيم شنيد. لازم به ذكر است كه از شهرهاي جوانرود، روانسر، نودشه، نوسود و باينگان هنرجوياني در اين مركز مشغول به فراگيري موسيقي مي‌باشند.

2) بخش فروشگاه:

اين فروشگاه با ارائه خدماتي از قبيل: فروش، تهيه و قبول سفارشات و تعمير كليه‌ي سازها، همشهريان عزيز را در طي چند سال گذشته از اين جهت بي‌نياز نموده است.

3) بخش كتابخانه:

اين كتابخانه با دارا بودن كتاب‌هاي تخصصي موسيقي همچنين كتاب‌هاي هنري، ادبي و اجتماعي با استقبال فراوان از طرف هنرجويان و اعضاي خانه‌ي موسيقي مواجه گرديده است. لازم به ذكر است با راه‌اندازي اين بخش به فرهنگ كتابخواني در بين هنرجويان كمك شاياني شده است.

4) بخش آرشيو صوتي و تصويري

اين بخش با دارا بودن نوارهاي آموزشي و تهيه‌ي آلبوم‌هاي مختلف موسيقي سنتي و كلاسيك ايران و جهان و همچنين نوارهاي آموزشي قرآني و آلبوم‌هاي تمام قاريان برجسته‌ي جهان اسلام به پايگاهي براي تمام اقشار مردم جهت دست‌يابي به آخرين آثار عرضه شده به بازار تبديل شده است.

خانه موسقی 2

5) ايجاد سايت تخصصي خانه‌ي موسيقي به آدرس: Www.Shemshal.Com

اين سايت که در چند سال گذشته همواره با كاستي‌ها و مشكلاتي روبه‌رو بوده است، از اواخر همين ماه به طور رسمي و به صورت گسترده با مطالبي متنوع و به روز مجدداً راه‌اندازي خواهد شد. علاقه‌مندان به موسيقي مي‌توانند تمامي اخبار و اطلاعات مربوط به موسيقي كُردستان، ايران و جهان و همچنين تمامي فعاليت‌هاي مربوط به خانه‌ي موسيقي پاوه را از طريق اين سایت پيگيري نمایند.

6) خدمات ويژه براي هنرجويان و اعضاي خانه موسيقي

خدماتي از قبيل:

1)  كارت تخفيف ويزيت دندانپزشكي با تخفيف بيش از پنجاه تا صد هزار تومان براي اعضاي خانه موسيقي نزد دكتر ياور محمدي كه در اين چند سال همواره يار و ياور خانه موسيقي بوده‌اند.

2)  مشاوره‌ي رايگان به جوانان و نوجواناني كه در زمينه‌هاي گوناگون نياز به مشاوره و راهنمايي داشته‌اند، نزد خانم بيان احمدي كارشناس ارشد روانشناسي خانواده و عضو هيأت مديره‌ي خانه موسيقي.

3)  اولويت و حضور اعضاي فعال خانه‌ي موسيقي در همايش‌ها و جشنواره‌ها و مراسمات گوناگون

اينك به برنامه‌ها و مراسماتي كه در طي سه سال گذشته توسط خانه‌ي موسيقي پاوه به اجرا گذاشته شده است، اشاره‌اي خواهيم نمود:

1)  ارديبهشت 1390 : «مراسم افتتاحيه‌ي خانه‌ي موسيقي» با حضور موسيقي‌دانان برجسته‌ي كشور و اهالي فرهنگ و هنر منطقه و رونمايي از مجسمه‌ي ماموستا عثمان هورامي توسط استاد مجيد درخشاني كه هنرمند گرامي آقاي بشير ناصري به خانه‌ي موسيقي اهداء نمودند.

رونمایی از مجسمه عثمان

2)  شهريور 1390: «اجراي گروه دف‌نوازان خانه‌ي موسيقي» به مدت سه شب به نفع انجمن التيام. در اين اجرا كه براي اولين بار 5 تن از بانوان هنرمند شهر به روي صحنه رفتند، سازهاي مختلف كوبه‌اي، همراه با ساز ني و صداي آقاي آرش سليمي، گروه دف‌نوازان را همراهي نمودند.

دف نوازان خانه موسیقی

3)  بهمن 1390: «برگزاري اولين جشنواره دف‌نوازي و مولودي خواني» منطقه‌اي با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و كسب رتبه‌ي اول توسط دف‌نوزان خانه موسيقي پاوه

4)  بهمن 1391: مراسم «عصري با شعر و موسيقي» كه در آن نوازنده‌هاي خانه‌ي موسيقي در قالب گروهي 9 نفره به اجراي برنامه و همكاري با شاعران و اديبان شهر پرداختند.

5)  ارديبهشت 1392: «كنسرت گروه ماه» به سرپرستي استاد مجيد درخشاني به مدت دو شب و هر شب دو سانس. اين كنسرت نيز با استقبال فراوان مردم و پيش‌فروش شدن 1140 بلیط شب‌هاي بياد ماندني براي دوستداران موسيقي اصيل ايراني رقم زد.

اجرای مجید درخشانی

6)  بهمن 1392 : «برگزاري جُنگ هنري» با همكاري انجمن نمايش پاوه به مدت سه شب. در اين اجرا 20 نفر از هنرمندان فعال در خانه‌ي موسيقي در قالب سه گروه دف‌نوازي، اجراي مولودي‌هاي هورامي و اجراي ملودي‌هاي سوراني حضور داشتند. لازم به ذكر است تمامي كنسرت‌ها و همايش‌هاي ياد شده با استانداردهاي روز از قبيل: درج شماره بر روي بليط‌ها و صندلي‌ها، پوشش صوتي توسط سيستم صوتي 18 خط با صدا برداران مجرب تهران و كرمانشاه و ممانعت از ورود افراد زير 7 سال، برگزار گرديد ك استقبال بي‌نظير مردم هنردوست اين ديار ما را بر ادامه‌ي اين راه صد چندان اميدوارتر كرد.

7)  حضور گروه‌هاي مختلف خانه‌ي موسيقي در برنامه‌هاي گوناگون استاني و كشوري: از جمله حضور در شبكه‌ي جهاني سحر، شبكه‌ي اول و سوم سيما، كانال ماهواره‌اي «گه‌لي كوردستان» و حضور در بسياري از برنامه‌هاي استاني.

8)  حضور اساتيد بزرگ ايران زمين: بازتاب حضور اين اساتيد در رسانه‌هاي مرتبط با موسيقي، نام پاوه را بيش از پيش بر سر زبان‌ها انداخت. از اساتيدي همچون: كيوان ساكت كه به دليل عدم صدور مجوز به صورت مجلسي براي حدود 120 نفر از علاقه‌مندان هنرنمايي نمودند و CD آن با كيفيتي بالا در سراسر ايران بخش و مورد استفاده‌ي دوستداران موسیقی قرار گرفت تا استاد مجيد درخشاني، استاد جواد بطحايي و نوازندگان سرشناس ديگري كه سال‌ها در كنار استاد شجريان به هنرنمايي پرداخته‌اند، همچون شاهو عندليبي، جمشيد صفرزاده، مهرداد ناصحي، كوشان يغمايي، امين گلستاني و يكي از شاگردان برجسته‌ي استاد شجريان در زمينه‌ي آواز ايراني، جناب آقاي مجتبي عسكري.

اساتید موسیقی در پاوه

استید در پاوه

در پايان ضمن تشكر از مديران محترم سايت‌هاي مختلف خبري در شهر پاوه كه رسالت خود را در جهت هرچه بيشتر روشن شدن افكار عمومي در حد توان انجام داده‌اند، يادآور مي‌شويم خانه‌ي موسيقي پاوه پس از گذشت سه سال از شروع به فعاليت خود با تمام تلاطم‌ها، كاستي‌ها، ناملايمات و گاهاً قضاوت‌هاي نابجا و غيركارشناسانه عليه اين نهاد، با تكيه بر نيروي جواني و تفكر و دارا بودن كادري همدل و همفكر و با ياري شما مردم عزيز و هنردوست براي ساختن شهري مملو از جوانان اهل فرهنگ و هنر با تمام توان، گام برخواهد داشت و با اميد به خدا با صحبت‌ها و رايزني‌هاي صورت گرفته، در صورت مساعد بودن تمام شرايط در آينده‌اي نزديك شاهد حضور كنسرت هنرمنداني بزرگ از منطقه و كل كشور از قبيل: گروه كامكارها، همايون شجريان، گروه عندليبي‌ها و هنرمندان بومي اورامانات خواهيم بود.

راه درازي در پيش است و اهدافي والا مدنظر و رسيدن به اين اهداف در اين راه ميسر نخواهد شد مگر با همدلي و همفكري تمام مردم به ويژه اهالي فرهنگ و هنر!

رهرو آن نيست گهي تُند و گهي خسته رود   رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود

روابط عمومي

خانه‌ي موسيقي آواري هورام پاوه

15/04/1393

 

تچلیل خانه موسیقی

تجلیل 2

 

رونمایی از مجسمه عثمان هورامی

 

میرزا عبدالقادر پاوه ای