پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:03

موش در انبارِ ما حفره زدست (مولانا)/حبیب اله مستوفی

موش در انبارِ ما حفره زدست (مولانا)/حبیب اله مستوفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ای دریغ و حسرت همیشگی،ناگهان چقدر زود،دیر می‌شود!(قیصر امین ‌پور)حادثه تلخ دبیرستان غرب تهران ،آزار جنسی را بار دیگر« ویترینی» کرد لاجرم چند روزی در اتمسفر جامعه و فضای مجازی می پاید و آنگاه دوباره به «پستو »می خَزَد تا …….زوایای این رُخ داد ناگوار ،گوناگون و در خور مجال و مقالات […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ای دریغ و حسرت همیشگی،ناگهان چقدر زود،دیر می‌شود!(قیصر امین ‌پور)حادثه تلخ دبیرستان غرب تهران ،آزار جنسی را بار دیگر« ویترینی» کرد لاجرم چند روزی در اتمسفر جامعه و فضای مجازی می پاید و آنگاه دوباره به «پستو »می خَزَد تا …….زوایای این رُخ داد ناگوار ،گوناگون و در خور مجال و مقالات مشروح و متقن توسط روان شناسان، جامعه شناسان و علمای تعلیم و تربیت است و موضوع این نوشته نیست.

نقل می کنند:در یک مهمانی که مهمانان روی فرش نشسته بودند، ناگهان قسمتی از فرش برآمدگی پیدا کرد میزبان برای اینکه جلب توجه نکند به پسر اشاره کرد چیزی روی آن بگذارد، اما دیدند قسمت دیگرفرش بالا آمد،دوباره چیزی رویش گذاشتند بازهم جای دیگر فرش بر آمد و این بار پسر روی آن نشست اما برآمدگی به گوشه ای دیگر منتقل شد در این میان یکی از حاضرین گفت: چرا فرش را جمع نمی کنید؟ فرش را برداشتند ماری را دیدند که هربار از جایی به جایی می خَزَد.همه ما در برابر شفاف سازی این موضوع( برداشتن فرش رسوم غلط و باورهای اشتباه و….) مسئولیم به عنوان پدر، مادر، مدیر، روانشناس، جامعه شناس، تصمیم ساز، قانون گذار و…

پرسش هایی در ذهن می رویند:۱- آیا قبول داریم که sex (جنس )همان ویژیگی های جسمانی معینی است که مرد وزن را از هم مشخص و متمایز می کند؟
در حالیکه این واژه در اذهان عمومی جامعه مابه معنی ( لخت- عریان) و داشتن رابطه شناخته می شود و لاجرم تابو شده است.۲-آموزش و آگاهی جنسی در مدارس و اشراف به موقع دختر و پسر بر آن کَی؟ کجا؟ و چگونه؟

۳- آیاخوانش های نو از آموزه های دینی در این رابطه با توجه به سد عرف و ملاحظات جامعه ضروری نیست؟۴- آیا پیشگیری قبل از بیماری و علاج واقعه قبل از وقوع فقط در لقلقه ی زبان نبوده؟۵- آیا در این مورد تا کنون بیشتر اولویت برخورد با معلول بوده یا بررسی علت و دلیل وقوع چنین حوادثی اگرچه بسیار تلخ است اما در هر جامعه ای ،پیشرفته یا درحال پیشرفت ، غربی یا شرقی و در میان هر قشری ممکن است رخ دهد.

بزرگنمایی راه به جایی نمی برد بلکه جامعه ما نیازمند آسیب شناسی جدی در عمل است .واقعیت آن است که چهل سال است در مجالس و منابر و کلاس های تربیتی و پرورشی و در سمینارها و همایش ها از تربیت و بویژه تربیت نسل جدید و آینده ساز می گوییم ‌و انواع وابواب آن را از دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی کاویده ایم وبه زعم خویش به مخاطبان منتقل کرده ایم،

چه پایان نامه هایی که با محوریت اخلاق و تربیت موجبات اخذ کارشناسی ارشد و دکتری نشد؟ اما دریغ که کثیری از این آموخته ها به مهارت تبدیل نگردید ودر بایگانی ها ماند و به تعبیر مولانا این نقص چون موشی در انبار چهل ساله گندم جمع آمده(البته با زحمت و صرف وقت ‌وهزینه های مادی ‌معنوی)تلاش هایمان را کم بازده و جهد را بی توفیق نمود.

ما درین انبار گندم می‌کنیم
گندم جمع آمده گم می‌کنیم
می‌نیندیشیم آخر ما به هوش
کین خلل در گندمست از مکر موش
موش تا انبار ما حفره زدست
و از فنش انبار ما ویران شدست
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم جوش کن
گر نه موشی دزد در انبار ماست
گندم اعمال چل ساله کجاست
ریزه‌ریزه صدق هر روزه چرا
جمع می‌ناید درین انبار ما

یک پاسخ برای “موش در انبارِ ما حفره زدست (مولانا)/حبیب اله مستوفی

  • ناشناس در تاریخ خرداد 16, 1397 گفت:

    روانشناسی کودک از نظر کلی بعث تازه ومستقلی است که در باره هشیاری و بیداری روان کودک و تاثیر ان در رشد ونموتدریجی او گفتگو می کند و بما میا موزد این موجود کوچک وناتوان که روزی یک قطعه گوشت وپوست ناتوانی بوده چگونه رفتارکردار در این جهان وسیع اموخته وبا چه شرایطی تا دوران جوانی رسیده است پرورش تدریجی روان کودک با انچه که مربوط به رشد واعضای بدنی ومراغل بلوغی اوست کاملا متفاوت وجدا از هم هستند واین دو مر حله مستقل دارای شرایط مخصوصی است که هردو به موازات هم پیش می روند ودر راه مستقیم خود از یکدیگر کمک میگیرند از ان گشته برای شناختن مراحل روانی کودک کا فی نیست که کودک را از زمان بدنیا اودن مورد مطا لعه قرار دهیم زیرا قبل از به دنیامدن در زمانی که نطفه او بسته میشود در ان محیط تنگ و تاریک بدون اینکه ما بدانیم عوامل وشرایطی وجود دارد که اساس زندگی اینده او پایه گاری میشود و از این بحث نتیجه میگیریم که از یک نطه نظر روانشناسی کودک بایستی از زمان قبل از تولد مورد بر رسی قرار کیرد و بدابیم این کودک در کدام محیط وتحت کدام شرایط واز کدام پد ر مادر بوجود امده واین خود بحث بسیار مفصل و پیچیده ای است که پایه ان بروی قوانین الاهی می
    باشد وبعد از تولد شرایط اموزش پر ورش وبسیار عوامل دیگر در پشرفت اعضای بدب و سلسله اعصاب او موثر است روان او نیز در کش و قوس تحولات زندگی مراحل خود را خواه نا خواه میپیما ید البته شرایط محیطنیز از نقطه نظر جسمی وروانی در او ودر سازندگی شخصیت او تاثیر دارد —-روانشناسی کودک پیر ها نری سیمون عضو ا کا دمی فرانسه —– بدری