ج 10 فروردین 1403 ساعت 06:02

بایدها و نبایدهای تغذیه ای رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه ای رمضان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:روزه داران در ماه مبارک رمضان باید تنوع و تعادل غذایی را رعایت کنند و در فاصله افطار تا سحر از هر پنج گروه غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات و گوشت ها به اندازه کافی استفاده نمایند.طولانی بودن مدت روزها و گرمای هوا، لزوم تعادل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:روزه داران در ماه مبارک رمضان باید تنوع و تعادل غذایی را رعایت کنند و در فاصله افطار تا سحر از هر پنج گروه غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات و گوشت ها به اندازه کافی استفاده نمایند.طولانی بودن مدت روزها و گرمای هوا، لزوم تعادل تغذیه ای را در ماه رمضان امسال بیش از پیش ضروری می سازد و روزه داران با توجه به این شرایط باید این تعادل را رعایت کنند.متخصصان علوم تغذیه معتقدند روزه داران باید به حفظ سلامتی خود در طول ماه مبارک رمضان توجه جدی کنند و آنچه را که بدن نیاز دارد، از زمان افطار تا سحر به اندازه لازم مصرف نمایند. 

میوه و سبزی حتما مصرف شود
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی برای تقویت اراده و تمرین نظم و انضباط در زندگی است، اظهار امیدواری کرد که در این ماه روزه داران علاوه بر استفاده از تاثیرات معنوی، بتوانند با رعایت اصول صحیح تغذیه از فواید جسمانی آن نیز بهره مند شوند.

دکتر هادی عبدالله زاده با تاکید بر اینکه باید تنوع مواد غذایی حفظ شود، افزود: باید بین مواد غذایی که مصرف می شود تعادل وجود داشته باشد و به این صورت نباشد که از یک ماده غذایی زیاد و از ماده دیگر کم مصرف شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند و از خصوصیات فیبر قدرت نگه داری آب می باشد، بیان کرد: توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر حداقل سه تا پنج واحد سبزی و ۲ تا سه واحد میوه مصرف شود.

وی افزود: هر واحد سبزی حدود یک لیوان سبزی برش نخورده، مثل کاهو یا یک عدد خیار یا گوجه متوسط ۱۰۰ گرمی می باشد و یک واحد میوه هم یک عدد متوسط مثلا سیب یا نصف لیوان میوه های توتی شکل می باشد.

روزه داران نوشیدن آب را فراموش نکنند

عبداله زاده در ادامه با تاکید بر نوشیدن مایعات بیان کرد: بهترین توصیه برای مصرف مایعات نوشیدن آب می باشد. همچنین علاوه بر مصرف آب، میوه و سبزیجات که ذکر شد، آب لیموی طبیعی و دوغی که حاوی نمک زیادی نباشد هم می تواند به عنوان منبع مناسبی برای تامین آب مورد نیاز بدن استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در زمان روزه داری یک دوره طولانی دستگاه گوارش فعالیت نخواهد داشت و قند خون دچار افت خواهد شد، تصریح کرد: توصیه می شود بلافاصله پس از افطار از غذاهای سبک و موادی که تا حدودی قند بالایی دارند، استفاده شود.

وی افزود: خرما،شیر ولرم، چای کم رنگ که دمای خیلی بالایی نداشته باشد، سوپ، انواع آش ها می توانند گزینه های مناسبی برای وعده افطار باشند.

وعده سحر مصرف شود

این استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در ایام روزه داری افرادی که وعده سحری را مصرف نمی کنند به واسطه طولانی تر شدن زمان گرسنگی ممکن است به شدت دچار کاهش قند خون شوند بنابراین توصیه می شود حتما وعده سحر مصرف شود.

عبدالله زاده بیان کرد:در وعده سحر از مواد غذایی خیلی شیرین که موجب افت شدید قند خون در طول روز می گردد استفاده نشود و همچنین در مصرف نمک احتیاط شود تا تشنگی کمتری ایجاد شود.

وی همچنین توصیه کرد چای پررنگ به واسطه دارا بودن ترکیبات کافئین دار که ادرارآور می باشد در وعدۀ سحری مصرف نشوند و از مصرف گروه شیر هم نباید غفلت شود و باید حداقل ۲ واحد مصرف گردد که یک واحد آن برابر با یک لیوان شیر یا ۴۵ گرم پنیر می باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص روزه داری خانم های باردار و شیرده نیز باید نکاتی مدنظر قرار گیرد، گفت: در اوایل دوران بارداری مانعی برای روزه گرفتن خانم ها وجود ندارد اما در ماه های آخر بارداری به علت اینکه امکان دارد افزایش فشار خون، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی پیش بیاید توصیه می شود این افراد روزه نگیرند.

او در ادامه تصریح کرد: استفاده از مکمل هایی مانند مولتی ویتامین و مولتی مینرال که به منظور تامین نیازهای غذایی بدن مصرف می شود ایرادی ندارد اما توصیه می شود، مصرف این مکمل ها به صورت یک شب در میان به ویژه در افراد با سنین پایین صورت گیرد.

 

منبع:ایرنا

یک پاسخ برای “بایدها و نبایدهای تغذیه ای رمضان

  • ناشناس در تاریخ خرداد 8, 1397 گفت:

    نه میوه وجود دارد نه سبزی میوه ها همه اش ترا ریخته و نامرغوب سبزی هم آبیاری شده با فاضلاب نخوردن ۶۰ دو از خوردنشان بهتر است