ج 10 فروردین 1403 ساعت 04:56

بعد از ۹ سال آب به پاوه نرسید

بعد از ۹ سال آب به پاوه نرسید

به گزارش سلام پاوه:کلنگ طرح آبرسانی به پاوه از چشمه هانی کوان آبان سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار شد سال ۹۲ به بهره برداری برسد اما بعد از گذشت ۹ سال همچنان آب به این شهر نرسیده است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:طرح انتقال آب مورد نیاز شهر […]

به گزارش سلام پاوه:کلنگ طرح آبرسانی به پاوه از چشمه هانی کوان آبان سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار شد سال ۹۲ به بهره برداری برسد اما بعد از گذشت ۹ سال همچنان آب به این شهر نرسیده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:طرح انتقال آب مورد نیاز شهر پاوه به طول ۱۴ کیلومتر از روستای ‘دشه’ در دست اجراست.روستای دشه با جمعیتی نزدیک به ۲ هزار نفر در ۱۰ کیلومتری شهر پاوه واقع شده است.چشمه هانی کوان بطور متوسط ۶۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد و آبگیری از چشمه پس از چهار مرحله پمپاژ به مخزن پنج هزار متر مکعبی سراب ‘هولی’ منتقل می‌شود.

خط انتقال آب این طرح نیز از جنس لوله فولادی به قطر۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۴ کیلومتر است و تصفیه‌خانه آب به ظرفیت اسمی ۱۴ هزار متر مکعب در روز نیز برای این طرح در نظر گرفته شده ‌است.

به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمانشاه؛ این طرح نیاز آبی سالانه پاوه را به میزان حدود ۱۳٫۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند و تا افق ۱۴۱۵، نیاز آبی بیش از ۴۰ هزار نفر را تامین خواهد کرد.

مسئولان وقت اعلام کردند که ۲۴۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح آبرسانی به شهر پاوه مورد نیاز است، اگرچه هزینه مشمول زمان شده و این میزان افزایش یافته است.براساس برنامه مقرر بود که این طرح در سال ۹۲ به بهره برداری برسد که اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز بهره برداری از آن را به تاخیر انداخت.هفته دولت سال ۹۶ آخرین مهلتی بود که مسئولان استان برای اتمام و بهره برداری از این طرح اعلام کردند که در این زمان هم محقق نشد.

 

 تاکید وزیر نیرو به آبرسانی به شهر پاوه 

 

وزیر نیرو ۶ اردیبهشت امسال به کرمانشاه آمد و در جلسه شورای اداری استان درباره طرح تامین آب شرب شهر پاوه گفت: من در جریان تأخیر اجرای این طرح قرار داشتم و از نزدیک از جزئیات طرح بازدید کردم که مشخص شد هیچ مشکل فنی در مسیر پروژه وجود ندارد و عمده مسئله، تامین منابع مالی بیشتر است.

 

رضا اردکانیان ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات اندیشیده شده و کمک مقامات محلی، دیدار بعدی‌اش از این منطقه در مراسم افتتاح طرح آبرسانی به شهر پاوه باشد.

در این سفر همچنین نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، خواستار تسریع در انتقال آب از چشمه هانی کوان به شهر پاوه شد و گفت: اجرای این طرح طولانی شده است.

 

شهاب نادری افزود: قرار بود در اسفند ۹۵، آب چشمه هانی کوان به پاوه به بهره برداری برسد اما اینک در سال ۹۷ خبری از افتتاح این طرح نیست.

 

نادری، تامین آب شرب مردم پاوه را از دغدغه ها و نگرانی های مردم این شهرستان دانست و گفت: انتظار امام جمعه و مردم از مسئولان وزارت نیرو افتتاح هرچه سریعتر این طرح است.

 

وی با انتقاد از سیستم انتقال آب به پاوه گفت: به نظر بنده با سیستم فعلی این آب منتقل نمی شود بلکه باید این شیوه را تغییر داد.

آخرین خبر؛ افتتاح در هفته دولت امسال

سرپرست شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در آخرین اظهارنظر در مورد وضعیت طرح انتقال آب پاوه روز سه شنبه اول خرداد اعلام کرد که طرح آبرسانی به شهر پاوه از چشمه هانی کوان در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید.

 

مروت قبادی گفت: پس از بازدید وزیر نیرو در اردیبهشت ماه سال جاری از طرح آبرسانی به شهر پاوه و دستور مساعد او مبنی بر تامین نقدینگی طرح، این شرکت با تمام توان پیگیر انجام عملیات مورد نیاز برای بهره برداری طرح شد.

 

وی اظهارداشت: اکنون انتظار می رود با همکاری خوب مردم پاوه و رفع معارضان خطوط انتقال آب و برق این طرح تکمیل و تا هفته دولت سال جاری شاهد بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر پاوه باشیم.

 نیاز ۲۰۰ میلیارد ریالی برای اتمام طرح 

 

فرماندار پاوه نیز در مورد آخرین وضعیت پروژه آبرسانی به این شهر گفت: این طرح اکنون با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

 

پرویز ایده پور در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه اجرای این طرح بیش از مدت زمان تعیین شده، طول کشیده است، افزود: برای بهره برداری از آن به ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

وی گفت: در ابتدای شروع طرح پیش بینی شد با ۱۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری برسد که اکنون باتوجه به شرایط روز ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر برای افتتاح آن نیاز است.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و ۸۰۰ میلیمتر متوسط بارندگی سالانه یکی از شهرهای پرآب کشورمان محسوب می شود.

2 پاسخ برای “بعد از ۹ سال آب به پاوه نرسید

  • شهروند در تاریخ خرداد 3, 1397 گفت:

    عجب ، له سه مالی خوم . ده کنه تالی خوم . چه خدمتی به پاوه

  • يه شكن جهنم در تاریخ خرداد 2, 1397 گفت:

    حای حای. و ای آبرسانی تانه