ج 31 فروردین 1403 ساعت 22:19

آداب و رسوم مردم جوانرود در ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم مردم جوانرود در ماه مبارک رمضان

به گزارش سلام پاوه : ماه مبارک رمضان در میان مردم مسلمان و متدین شهرستان جوانرود با برگزاری آیین های ویژه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بوی خوش بندگی، حلاوت افطار و صوت ربنا بار دیگر مهمان قلوب […]

به گزارش سلام پاوه : ماه مبارک رمضان در میان مردم مسلمان و متدین شهرستان جوانرود با برگزاری آیین های ویژه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بوی خوش بندگی، حلاوت افطار و صوت ربنا بار دیگر مهمان قلوب مردم این دیار شده و کنج خانه ها و خلوت منازل رنگ الهی به خود می گیرد.

آنچه در نخستین گام و در آستانه و در طول ماه مبارک رمضان در میان مردم می توان شاهد بود، تغییر رفتار و منش آنهاست که با رفت و روب و غبارگیری منازل ، خود را برای زدودن غبار مادی گرایی و دوری از گناه از دل آماده می کنند و معتقدند با فرا رسیدن ماه رمضان باید زندگی نو شروع کرد.

آداب و رسوم مردم جوانرود به ۲ بخش فرهنگی وعقیدتی نقسیم می شود که بخش فرهنگی در گذشته پررونق تر بوده اما بر اثر هجوم فرهنگ بیگانه، رونق زندگی شهری، پیشرفت فناوری و به طور کلی تغییراتی که در زندگی مردم بوجود آمده کمرنگ تر شده ولی بخش اعتقادی آن هنوز دست نخورده باقی مانده است.

خانواده ها در جوانرود از هفته ها قبل خرید مایحتاج و کالاهای ضروری را آغاز می کنند تا در این ماه مبارک به نحو مطلوب بتوانند از مهمانان پذیرایی کنند.

از سنن مردم جوانرود در گذشته در روستاها بیدار کردن اهالی هنگام سحر بود که چند نفر در کوچه ها می گشتند و مردم را برای سحر بیدار می کردند امروزه هم این سنت کم و بیش انجام می شود.

برپایی سفره های افطاری نیز در این ماه از رونق خاصی برخوردار است و مردم در این ماه دوستان و آشنایان خود را به افطار دعوت می کنند.

در گذشته انواع نان و کلوچه توسط بانوان پخته و برای افطار کردن روزه داران در مساجد توزیع می شد و این کار کم و بیش در روستاها هم اکنون نیز انجام می شود.

دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار نیز یکی دیگر از آیین های مخصوص ماه مبارک رمضان در جوانرود است که این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم کم و بیش صورت می گیرد.

صله رحم هم از مهمترین آداب و سنن مردم جوانرود در ماه رمضان از گذشته تا به امروز است و شهروندان معتقدند که در این ماه باید کینه ها را کنار گذاشت و با دلی آکنده از صفا و صمیمیت در مهمانی خداوند حضور یافت.

البته بخش عقیدتی ماه مبارک رمضان که در نزد مردم اهل سنت کرد خیلی مهم است، ختم قرآن کریم و هدیه دادن ثواب آن برای شادی روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خداست.

در این ماه تمام مساجد و تکایاها در سطح شهر جوانرود رنگ صیام به خود می گیرد، برپایی مجلس قرآن، خواندن نماز تراویح، مراسم دعا خوانی، پرسش و پاسخ مذهبی و شب زنده داری در شب های قدر شکوه خاصی دارد و از پیر و جوان، مرد و زن در این محافل با عشق وعلاقه غیرقابل توصیف شرکت می کنند.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.