ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:53

گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه در اولین هفته از ماه مبارک رمضان۹۷/عکس

گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه در اولین هفته از ماه مبارک رمضان۹۷/عکس

به گزارش سلام پاوه:نماز جمعه روز گذشته به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری و حضور پرشور مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع شهر پاوه، اقامه شد. در نماز جمعه این هفته خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات «۱- ماه مبارک رمضان ۲- تحدث به نعمت الهی ۳-وظیفه ما در قبال غزه نشینان» اختصاص داد. […]

به گزارش سلام پاوه:نماز جمعه روز گذشته به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری و حضور پرشور مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع شهر پاوه، اقامه شد. در نماز جمعه این هفته خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات «۱- ماه مبارک رمضان ۲- تحدث به نعمت الهی ۳-وظیفه ما در قبال غزه نشینان» اختصاص داد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:حاج ماموستـــا ملا قادر قادری در خطبه‌های جمعه که با حضور مردم مؤمن و روزه‌دار پاوه برگزار شد،در مقدمه خطبه‌ها ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به خواهران و برادران ایمانی، گفت: سلام خداوند بر شما برادران و خواهران که با حضور خودتان در مساجد در مسابقه کسب معرفت شرکت می‌کنید و با قدومتان خانه پروردگار را منور می‌سازید. خداوند از همه شما راضی باشد.

 

ماموستا قادری در تفسیر آیه ۱۸۵ سوره بقره افزودند: در این ماه مبارک هرکس که مقیم و سالم است باید روزه بگیرد و هرکس که مسافر و یا مریض است اجازه دارد روزه نگیرد اما بعد از رفع مریضی و بازگشت از مسافرت باید روزه‌اش را قضا کند.

وی احترام ماه مبارک رمضان را به‌واسطه نزول قرآن دانست و گفت: ۴ ماه ذی‌القعده، ذی‌الحجه،محرم و رجب قبل از اسلام و در قرآن دارای احترام‌اند که به آن‌ها ماه‌های حرام می‌گویند. اما ماه رمضان به خاطر نزول قرآن دارای اهمیت و جایگاه خاصی است. در رمضان باید بیشتر توجه ما به قرآن باشد. روزه رمضان آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی دارد و هر چه بیشتر به رمضان توجه کنیم آثار رحمت بیشتر در ما نمایان می‌شود.

وی گفت: هر کس که می‌خواهد روزه بگیرد نباید به دنبال بهانه‌تراشی برای نگرفتن روزه‌اش باشد و به‌محض آنکه پزشکان بگویند روزه نگیرد او هم نگیرد. بنده ضمن احترام به پزشکان محترم معتقدم آن‌ها خیلی ساده فتوا به نگرفتن روزه می‌دهند ما باید باخدای خویش معامله کنیم و در قضیه مسافرت هم اگر توان داریم، روزه‌بگیریم چون طبق مذهب امام شافعی روزه مسافر اختیاری است.

امام جمعه پاوه بابیان اینکه باید تا می‌توانیم روزه‌بگیریم خاطرنشان کرد: باید در حد توان خود روزه‌بگیریم اگر کسی مریض است و توانایی گرفتن روزه را ندارد باز دستور خداوند را انجام داده است؛ اما باید در این امر دوم احتیاط کرد و از خدا ترسید و چنانچه مریضی ما به‌نوعی باشد که مجاز به نگرفتن روزه باشیم این بخش از نگرفتن روزه هم عبادت است و امر خدا.

وی در ادامه به ذکر حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام پرداخت و گفت: پیامبر بزرگوار می‌فرماید: خدای بزرگ روزه رمضان را فرض کرد و شما هم وظیفه‌دارید آن را بگیرید. من هم بیداری شب‌ها را به ذکر و قرآن و نماز تراویح سنت کرده‌ام. این دو را اگر صادقانه انجام دهید خداوند از گناهان شما چشم‌پوشی خواهد کرد.

ماموستا قادری خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم روزه ما فقط نخوردن و ننوشیدن نباشد بلکه کلیه اعضا و جوارح مان روزه باشند.

وی در ادامه خطبه‌ها خطاب به مسئولین شهرستان پاوه گفت: از مسئولین محترم انتظار دارم در ماه رمضان بیشتر قدم بردارند. امروز تحقیق کرده‌ام ۴ اداره در این شهر پلاکارد ماه مبارک رمضان را نصب کرده‌اند؛ ما در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم این نام و جایگاه بر ما تکلیف می‌کند هشیارتر باشیم.

خطیب جمعه پاوه سپس به جایگاه مذهبی و دینی پاوه اشاره و ضمن تأکید بر حفظ حرمت رمضان گفت: همه ما باید به کسانی که اذهان عمومی تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند تذکر دهیم؛ حیف است جایگاه مذهبی و دینی پاوه زیر سؤال برود؛ کسانی که در ایام وارد پاوه می شوند اگر ببینند دو نفر در خیابان سیگار می‌کشند آن را به همه مردم شهر تعمیم می دهند.

وی افزود: ادارات مرتبط و دست‌اندرکار چون اداره ارشاد و امور صنفی و غیره هم مقداری نظارت خود را بیشتر کنند و آنان که روزه نمی‌گیرند احوال و ادب را رعایت کنند و اگر از خدا نمی‌ترسند از خلق خدا بترسند.

ماموستا قادری در بخش دوم خطبه‌ها به‌عنوان تحدث به نعمت الهی به افتتاح دو مسجد در مناطق زلزله‌زده که به همت خیرین شهرستان پاوه بازسازی‌شده‌اند اشاره ضمن آبرومندانه و ارزشمند خواندن این کار گفت: روز سه‌شنبه ۲۵/۲/۹۷ که برای افتتاح مساجد عازم شدیم؛ در روستای امام عباس هیئتی ۵۰ نفری از مردم و روحانیون و مسئولان از ما استقبال کردند. امام‌جمعه محترم اهل سنت سرپل ذهاب اشک از چشمانش جاری بود، علت را پرسیدم، گفت: با دیدن مناره مسجد امام عباس به یاد مسجد پیامبر در مدینه افتادم؛ ما هم بسیار خداوند را شکر کردیم که زحمات ما و خیرین شهرستان پاوه نتیجه‌بخش بوده است.

وی افزود: ما به پشتیبانی خدای بزرگ و با اتکای به مؤمنین پاوه، باینگان، نوسود، نودشه و روستاهای اطراف و بدون درخواست از هیچ شخص و مسئول دیگری، در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۷/۹/۹۶ در روستاهای امام عباس و دره ژاله کلنگ بازسازی دو مسجد را بر زمین زدیم و در ادامه نیز دو نفر از خیرین شهرستان پاوه به ما پیوستند و کار احداث و بازسازی مسجد دیگری در روستای میدان نمک ثلاث باباجانی شروع شد و به لطف خداوند و نیت پاک خیرین در مدت ۴ ماه مساجد بازسازی و افتتاح شدند.

وی با بیان اینکه هرگز به سرانجام رساندن این کار در این مدت زمانی باورکردنی نبود؛ افزود: در آنجا عرض کردم ای “بمو” تو شاهد باش که این ملت مسلمان، خداپرست و محب رسول‌الله هستند و یقین دارم بمو و دالاهو به این همت بلند و مردانه شهادت می‌دهند.

امام جمعه پاوه با اشاره به انتقاداتی که در طول این مدت از ستاد وحدت پاوه می شد افزود:در اوایل تشکیل این ستاد بعضی ما را متهم می‌کردند که وقتی مردم خانه و مدرسه ندارند چرا مسجد می‌سازید؛ امروز با سربلندی و افتخار می‌گویم تخصص ما در ساخت مسجد است، ما مسجد ساختیم شما هم بفرمایید خانه و مدرسه بسازید

وی ضمن تشکر از خیرین و متصدیان این امر مهم گفتند: بنده از همه‌کسانی که زحمت کشیدند و همکاری کردند و ستاد وحدت را یاری رساندند ممنون و متشکرم.

خطیب ‌جمعۀ پاوه در ادامه لب به گله‌ای از سر دلسوزی گشود و گفت: عده زیادی را از پاوه به این مراسم دعوت نمودم. به بهانه دوری راه و مریضی، تنها حدود ۶۰ نفر شرکت کردند. از ۳۰ نفر روحانی مدعو شهرستان نیز ۱۲ نفر در مراسم شرکت نمودند. بقیه به دلایلی و بیان معذرت همراهی نکردند؛ چون مراسم مرتبط به پاوه بود می‌طلبید بیشتر شرکت می‌کردند.

وی افزود: ما همه در این شهرستان زندگی می‌کنیم، هر عزتی برای همه و هرنقصی نیز برای همه است؛ لذا رشد اختلاف و تعصب به نام پاوه و غیره صلاح نیست. هر کس در این شهر و شهرستان زندگی می‌کند پاوه‌ای است. صلاح ما در کنار هم بودن است؛ احداث این دو مسجد افتخار شهرستان پاوه است و تا قرن‌ها آثار مثبت این عمل می‌ماند.

وی افزود: با این حال از همه کسانی که شرکت کردند؛ از  کوچک و بزرگ، از مسئول و اعزه علماء و غیره ممنونمو از کسانی هم که نتوانستد شرکت کنند باز ممنونیم و ان شاء الله در برنامه های دیگر از حضورشان استفاده خواهیم کرد.

ماموستا قادری در بخش سوم خطبه‌ها به مصائب فلسطینیان مظلوم بخصوص غزه نشینان اشاره کرد و گفت: ۷۰ سال است رژیم صهیونیستی به فلسطین ظلم می‌کند و ۷۰ سال است مسلمانان خارج فلسطین از فلسطین حمایت می‌کنند اما می‌بینیم که هرروز اوضاعشان بدتر می‌شود، چرا که یک و نیم میلیارد مسلمان در مقابل رژیمی ۱۵ میلیون نفری فقط شعار می‌دهیم و این درحالی‌ است که برای کشتن همدیگر مسابقه می دهیم همچنانکه در افغانستان، عراق و سوریه می بینیم.

وی به خیانت ترامپ به دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: ترامپ در اقدامی وقیحانه و در سکوت دنیای اسلام سفارت خود را از اورشلیم به قدس انتقال داد و در کنار مسجدی که به دست حضرت سلیمان ساخته شده و محل اسرا و معراج پیامبر اسلام بوده است؛ سفارت نامبارک و پرچم شرارت خود را قرار داد.

وی افزود: در مقابل این خیانت و ظلم آشکار، فلسطینیان خروشیدند و ظرف یک روز ۵۷ شهید و ۲۷۰۰ زخمی تقدیم آرمان خود کردند.

خطیب جمعه پاوه در ادامه گفت:در محکومیت عمل نابخردانه ترامپ و اقدام رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بعد از نماز جمعه راه‌پیمایی می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم شر اسرائیل غاصب را از سرزمین فلسطین و مسجدالأقصی دور گرداند.

وی در پایان دعا کرد و گفت: یا رب به پدران ما عزت، به مادران ما سربلندی، به عالمان و روحانیون ما استقامت بیشتر، به معلمین ما هشیاری زیادتر و به مسئولین ما توفیق حضور بیشتر عطا فرما.

 

یک پاسخ برای “گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه در اولین هفته از ماه مبارک رمضان۹۷/عکس

  • محمد در تاریخ اردیبهشت 29, 1397 گفت:

    آیا امهال وام ها بانک ملی را شامل نمی شد امروز من ۶قسط وام داشتم را پرداخت کردم از بانک ملی نودشه و۵۲هزار نیز جریمه شدم درضمن وامم ۲میلیونی خرید کالا بود از اول می گفتن امهال ندارم چرا پس ۶ بایدقسط بدهیم آیا آقای صالحی عزیز آیا امهال بانک ها بانک ملی شاملش نمیشد