پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:41

چشمه بل کجاست ؟

چشمه بل کجاست ؟

به گزارش سلام پاوه : چشمه بل» يا به كردي كاني بل يك جاذبه ارزشمند در شمال غربي استان كرمانشاه به فاصله14 كيلومتري از شهر نودشه در كنار بقعه سيد عبيد اله منتسب به برادر امام رضا(ع) قرار دارد به گزارش سلام پاوه و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه : آب پس از […]

به گزارش سلام پاوه : چشمه بل» يا به كردي كاني بل يك جاذبه ارزشمند در شمال غربي استان كرمانشاه به فاصله14 كيلومتري از شهر نودشه در كنار بقعه سيد عبيد اله منتسب به برادر امام رضا(ع) قرار دارد

به گزارش سلام پاوه و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه : آب پس از جوشش از دو دريچه كه يكي از آنها در حدود 2 متر قطر دارد و بيش از نصف لوله بلرا پر كرده است با سرعت زياد به سمت رودخانه جريان مي يابد و دريچه ديگر  به ارتفاع نيم متر سهم خود را از آب چشمه جوشان بل گرفته و به سمت رودخانه هدايت مي كند.

اين چشمه كه طبق بررسي‌هاي بعمل آمده چشمه آب معدني است .در كنار شاخة اصلي رودخانه سيروان در نزديكيهاي روستاي هجيج واقع شده است. در اورامان قديم استفاده از آب چشمه‌‌ها و رودبارها بعنوان آسياب آبي مرسوم بوده و يكي ازمعروفترين آسيابهاي آبي همين منطقه آسياب چشمه بل بوده است . چشمه‌ بل در حدود 35 كيلومتري شمال شهر پاوه قرار دارد و جاده مريوان به پاوه از كنار آن مي‌گذرد . چشمه بل احتمالاً پر آب ترين چشمه منطقه اورامان مي‌باشد و آب آن با فشار قابل توجهي از دل كوه بيرون مي‌زند . (هر بيننده ‌اي جذب زيبايي مسحور كننده اين چشمه و محل تلاقي آن با آب سيروان مي‌شود.)

اين مكان از نظر زيستي نيز داراي گياهان آبزي مثل عدسك آبي يك ريشه ، سرخس آبيو گياهان كنار آبزي مانند علف هفت بند ،غلات وگياهان خشكي زي از قبيل بلوط، بومادران، گل گندم، شقايق وحشي، شبدر وحشي است.

درخت هاي پهن برگ بلوط و پسته وحشي ، يكي از جلوه هاي بسيار زيباي طبيعت را بر لوح اين سرزمين، حك كرده اند. گونه هاي جانوري متعددي نيز مشاهده مي شوند كه زيباتر، از همه سنجاب ايراني است كه در سكوت متين جنگل با شيطنت هايش، شور كودكي را يادآور مي گردد.

گل هاي نيلوفر كبود (زرد) در كنار سراب ها مخيله بيننده را تا جنون زيبا دوستي پيش مي برد. گياهان دارويي اين منطقه چنان گستردگي دارند كه انگار طب اورامان نيازي به داروهاي شيميايي ساخت انسان ندارد.

چشمه بل سر راه روستاي كوسه هجيج قرارگرفته و مردم اعتقاد دارند كه چشمه پر آب از كرامات حضرت سيد عبيد اللهاست. آب اين چشمه از جمله آب هاي معدني ناب جهان است؛ به طوري كه معادل اين چشمه بااين كيفيت آب فقط در نقاط معدودي از جهان مشاهده شده است. آب آن كه از دل صخره هاي سر سخت هورامان به بيرون مي ريزدو به رودخانه سيروانمي پيوندد. ديگر اين كه به گواهي تاريخ، پس از خلفاي راشدين به واسطه جريانات سياسي و مذهبي و همچنين نياز به تبليغ صحيح اسلام در مناطق دوردست، تعدادي از بزرگواران اهل بيت و سادات (سيد عبيدالله) فرزند(امام موسي كاظم) در روستاي هجيج و (سيد اسماعيل محدث) در روستاي اسپريز و (هاجره خاتون) خواهر امام رضا در سنندج از سادات مهاجري بودند كه به منطقه آمده اند.

روستاهاي اين منطقه كهن، داراي وي‍ژگي هاي خاص فرهنگي، معماري سنتي و مردمي متدين،سختكوش و مهمان نواز هستند كه طي قرن ها به حفظ دين و سنت و فرهنگ خويش همت گماشته اند.محققين قدمت اين روستا ها را به قرن ها قبل از ميلاد مسيح و جزو اولين سكونتگاه هاي قوم آريايي در كوهستان هاي زاگرس نسبت مي دهند. در كنار مواهب طبيعي اين منطقه، حفظ فرهنگ ديرين و آداب و سنت حسنه پيشينيان و نمادهاي فرهنگي، ازجمله زبان، صنايع دستي و معماري سنتي(سنگي خشكه چين) اين منطقه را به يكي از نقاط ديدني و مورد توجه گردشگران و محققين تبديل كرده است. زبان و آداب و رسوم و فرهنگ ديرين اين ديار نشان از پيشينه ديرين اين روستا و فرهنگ غني آن دارد. هورامان قبل از اسلام نيز پيشينه درخشاني داشته و مركز تعليم آيين زرتشت و يگانه پرستي بوده است. چشمه بل سر راه روستاي كوسه قرارگرفته و گفته مي شود كه اين چشمه پر آب از كرامات حضرت سيد عبيد اللهاست. آب اين چشمه از جمله آب هاي معدني ناب جهان است، به طوري كه معادل اين چشمه بااين كيفيت آب فقط در نقاط معدودي از جهان مشاهده شده است. آب آن كه از دل صخره هاي سر سخت هورامان به سرچشمه مي گيرد به رودخانه سيروانمي پيوندد.

كاني بل با قدمتي پيش از 60 ميليون سال كه مربوط به اواخر دوران كرتاسه است همواره خروشان گواري انسان وطبيعت مي جوشد وچشم گردشگران را مي نوازد.