ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:42

لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد کشف شد

لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد کشف شد

به گزارش سلام پاوه:مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد،در پی گزارش واصله از سوی همیاران محلی و دوستداران محیط زیست منطقه اورامانات به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروآباد،لاشه ی یک قلاده پلنگ در منطقه ی حفاظت شده کوسالان کشف شد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه:رضایی با اعلام این خبر گفت:در پی وصول […]

به گزارش سلام پاوه:مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد،در پی گزارش واصله از سوی همیاران محلی و دوستداران محیط زیست منطقه اورامانات به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروآباد،لاشه ی یک قلاده پلنگ در منطقه ی حفاظت شده کوسالان کشف شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:رضایی با اعلام این خبر گفت:در پی وصول گزارش مذکور،یگان حفاظت محیط زیست سروآباد، مستقر در پاسگاه سرپیر به همراه سه تن از افراد محلی دوستدار محیط زیست، عازم محل شدند و پس از پایش و جستجوی محل، لاشه جانداری که متعلق به یک قلاده پلنگ بود را کشف نمودند و پس از بررسی کامل محل، اثری مبنی بر استفاده از اسلحه ، تله و یا هر وسیله دیگر، یافت نشد.

 

وی گفت:با عنایت به بررسیهای به عمل آمده توسط دامپزشک،وضعیت لاشه که بخش زیادی از بافتهای آن تجزیه شده بود و همچنین گذشت حدود ۴ الی ۵ ماه از مرگ این پلنگ، امکان تشخیص جنسیت آن وجود نداشت.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد:نتایج بیومتری صفات مورفولوژیکی این نمونه شامل (طول بدن: ۱۳۵سانتیمتر، طول دم: ۸۷ سانتیمتر، طول دست: ۴۵سانتیمتر، طول پا: ۸۶ سانتیمتر، طول سر: ۳۵سانتیمتر، طول کف دست:۲۰ سانتیمتر، طول کف پا: ۱۵سانتیمتر) بود. نمونه بافت پوست و مو از این گونه جانوری جهت انجام مطالعات مولکولی برداشت گردید. مشاهده لاشه پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان، اولین مورد مستند از حضور گونه ی مذکور در منطقه بوده و طی سالیان گذشته آثار و نمایه های مستقیم و غیرمستیقم (رد پا، خراش بر روی درختان، حمله به دامهای اهلی) حضور پلنگ در منطقه مشاهده و گزارش شده بود.

 

وی افزود:ثبت حضور این گونه در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد، دلیلی است برای توجه ویژه و حضور مداوم و سازنده مامورین اجرایی در منطقه، آموزش افراد محلی ، کاهش تخریب زیستگاه و جلوگیری از احداث برخی راههای ارتباطی و مواصلاتی در منطقه بخصوص در مسیر مشاهده این لاشه در منطقه جهت حفظ یکپارچگی هر چه بیشتر زیستگاه می باشد.

 

رضایی در پایان افزود:این گونه یکی از مهمترین پستاندارن گوشتخوار منطقه بوده که با توجه به قرارگیری در بالای هرم چرخه غذایی حیات وحش، از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل رفتار خاص قلمرو طلبی آنها، معمولا در تراکم بسیار پایین یافت می شوند. از منابع اصلی غذایی این گونه جانوری، کل و بز و گراز وحشی می باشد که در منطقه یافت می شوند.

یک پاسخ برای “لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد کشف شد

  • ڕۆجیار در تاریخ اردیبهشت 23, 1397 گفت:

    پارێزناو بوم و وحشو بێ وێنەو هۆرامانی ئەرکو سرشانو گرڐینمانە.