پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 09:07

عصری با غزل هورامی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

عصری با غزل هورامی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان مراسمی با عنوان عصری با غزل هورامی با حضور شاعران،ادیبان و نویسندگان در سالن ارشاد اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه عصر روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شاهد یکی از برنامه های فرهنگی و […]

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان مراسمی با عنوان عصری با غزل هورامی با حضور شاعران،ادیبان و نویسندگان در سالن ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه عصر روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شاهد یکی از برنامه های فرهنگی و ادبی تحت عنوان عصری با غزل هورامان بود. در این مراسم که بسیاری از نویسندگان، شاعران و اهالی قلم حضور داشتند، شاعران غزلسرای هورامان با اجرای بسیار زیبای خود روزی خاطره انگیز را در تاریخ فرهنگ و ادب شهر ادب پرور پاوه به جای گذاشتند.

این مراسم به همت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار گردید. برنامه با قرائت بسیار زیبای قرآن کریم توسط قاری شهرمان جناب آقای عالم ازکات آغاز گردید.

گونا راه پیما به نمایندگی از موسسه نسیم فرهنگ هورامان ضمن ادای خیر مقدم به میهمانان، روز معلم را گرامی داشت و از تمام کسانی که به نحوی در اجرای این برنامه مشارکت داشته اند، تشکر کرد.

مدیرعامل موسسه نسیم فرهنگ هورامان سخنران مراسم بود که در سخنانی به اهداف برگزاری این عصرانه غزل پرداخت و گفت: ما با همکاری دوستان در موسسه فرهنگی هنری نسیم هورامان اقدام به راه اندازی صندوقی برای حمایت از نویسندگان و شاعران هورامان به منظور چاپ تالیفاتشان نمودیم و در وهله اول مجموعه ای از غزلیات ۹ نفر از شاعران را در کتابی ۴۱۰ صفحه ای تحت عنوان خامه و خیال گرد آوری و هم اکنون در مرحله مجوز و چاپ می باشد.

ابراهیم شمس افزود : زحمت گردآوری و تدوین این کتاب به عهده نویسنده خوشنام جناب آقای عبدالله حبیبی بوده است. به همین منظور این برنامه را ترتیب دادیم تا عصر شعری با حضور این شاعران و دیگر غزلسرایان هورامان در شهر شعر و شعور پاوه برگزار گردد.

وی سپس به تعریف غزل و بیان تاریخچه ای از آن در هورامان پرداخت.

اجرای بسیار زیبای غزلسرایان هورامان به ترتیب مومن یزدانبخش، محمدرشید امینی، فیصل هدایتی، سعدی غریبی، حکمت محمدی، جمال قادرپور، عدنان مرادی، یاسر رشیدی، فرید عباسی، ماریا عزیزی، شیلان کریمی،عبدالرحمان محمودی، عباس غریبی و بهروز محمدپور شور و غوغای وصف ناشدنی به حاضران در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه داد و به راستی روزی فراموش ناشدنی در تاریخ شعر و ادب هورامان به یادگار گذاشت.

اجرای مجریان خوش ذوق خانم گونا راهپیما و آقای حکمت محمدی از شاعران و غزلسرایان به تخلص خمیار هورامی ، اجرای بسیار زیبای قطعه ای موسیقی توسط موزیسین مشهور هورامان هیوا شاه محمدی ، اجرای دو قطعه موسیقی پاپ و سنتی توسط سعید شمس و همراهانش از خانه موسیقی پاوه ، اجرای آواز خوانی دو هنرمند خوش صدا سیروان خالدی و پیام فتحی و حضور اهالی فرهنگ و مخصوصا معلمان و پیشکسوتان فرهنگی از جمله بخشهای دیگر این مراسم ادبی بود.

گفتنی است این عصر شعر زیبا با تجلیل از معلم و مدیر سالهای نه چندان دور شهر پاوه جناب آقای عبدالله کاکه برایی که از اعضای موثر انجمنهای ادبی نیز می باشد، توسط موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و اهدای لوح سپاس به پایان رسید.

 

یک پاسخ برای “عصری با غزل هورامی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

  • رحیم رحمانی در تاریخ اردیبهشت 21, 1397 گفت:

    عەسرانە غەزەل یا عصر غزل؟

    دیروز عصر، اشک شوق آسمان پاوە یک آن هم بند نمی آمد، راە را آب می زد هین کە نگاران رسند.
    غرش عربدەهای آسمانش گویای سرمستی اش در میزبانی طربی دل انگیز می نمود.
    حقیر هم لوح زرین لبیک عصرانە غزل هورامی را از جان جان بە سر دویدە بودم.
    از شوق دیدار رە همچو دست و پای گم کردم. پرسان پرسان افتخار محفل سماع غزل یافتم و از بدو ورود باران بوسە های عشق و شور یاران ارزانی ام شد کە هنوز مزەی شعورش در لای دندانم غزل و تغزل بە هم آمیزد.
    گنج شعور و معرفتی یافتم کە کم دیدە باشد زمین و زمان.
    غزل می رقصید و حافظ قدح گردانش ادر کٲسٱ گویان رهروان را وعدەی بدل عەسرانە غەزەل بە عصر غزل می داد، لاکن سقف سنت را شکستە و طرحی نو در انداخته.
    مفاعیلن در سماع بود و قافیەسرمست، ردیف الحق ردیف بود. ذوق خروشان، احساس لبالب ِ انسانیت.
    حوادث هم انگار هنرمندانە می سرودند، تٲخیر یکی هنر دیگری برملا می کرد، بی گدار بە آب زدن و ملوان از آب درآمدن کم از کرامات ندارد. غزل ادب و فروتنی سرودن در جایگاە مجری و آن طرف دوم سکەی زرین تٲخیرش بە غوغایش هم قافیە و هم وزن.
    درخشش وزن و احساس وزین همچو نور پردازی هزار رنگ می نمود کە هر عروض نشناسی را هم محسور و مسحور این همە رنگ و لعاب می کرد .
    از هر دری سخنی رفت جملگی معرف عشق. از تک تیر انداز قلب معشوق گرفتە تا باران و یاران.
    خیال همچو آکروبات بازی نمایش قافیە پردازی ردیف می کرد.
    نمودها و نمادهای عشق و وفا همە و همە در جولان بودند تا عشق بە غزل عرضە دارند، خاصە گل شب بوی قافلە سالار در بهشت زیر پای فرشتەی مادر می لولید و جماعت را کە سوار بر ابر خیال در پرواز و خندان بودند گریاند و بلافاصلە نوایی آسمانی بە ترمیم و تیمار آمد کە نە: با دیدن این همە چشمە جوشان غزل، (گریە بدم خندە شدم).
    پشت صحنەی این هنرنمایی سنگ صبورهای خلاقی دیدم در سایە، کە سنگ تمام می گذاشتند. دست مریزادتان باد واحسنت بر جملگی.
    القصە گلستانی یافتم خوش بو از قرایح و خیال و شعر و شعور کە انسانیت فوران می کرد بە وفور.
    ارج نهادن مقام معلم، میان پردەای بس دلنشین می نمود سپاسگزاران کاروان غزل را.
    امیدوارم وزش چنین نسیم هایی از فرهنگ هورامان همارە چنان چناری بلند بالا غزل عشق سراید و از دل ها غم زداید.
    هان ای بانیان سماع غزل هورامی: بر دست هنرمندتان بوسە زنم و بر پای، سجدەی تعظیم فرود می آورم.