پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:25

تخریب دهانه چشمه بل کاری غیراصولی است/ نابودی چشمه بل صدمه ای بزرگ به آثار ملی و فرهنگ اورامانات است

تخریب دهانه چشمه بل کاری غیراصولی است/ نابودی چشمه بل صدمه ای بزرگ به آثار ملی و فرهنگ اورامانات است

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس : سرپرست گروه کاری نجات بخشی «کانی بل» چشمه بل گفت: عملیات تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل کاری غیراصولی و غیراخلاقی است و باید هر چه سریعتر متوقف شود. به گزارش سلام پاوه دکتر سید مختار هاشمی در گفتگو با خبرگزاری کردپرس با اشاره به اینکه […]

بلبه گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس : سرپرست گروه کاری نجات بخشی «کانی بل» چشمه بل گفت: عملیات تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل کاری غیراصولی و غیراخلاقی است و باید هر چه سریعتر متوقف شود.

به گزارش سلام پاوه دکتر سید مختار هاشمی در گفتگو با خبرگزاری کردپرس با اشاره به اینکه براساس گزارش و عکسهای که از محل چشمه بل به دستمان رسیده متاسفانه عملیات تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل شروع شده که این اقدام هیچ ربطی به کار آب گیری سد نداشته و کاری غیراصولی و غیر اخلاقی است و چون هنوز نتیجه تحقیقات استفاده از چشمه برای آبگیری به اتمام نرسیده باید این عملیات متوقف شود.
هاشمی افزود: بنا به درخواست گروه کاری که متشکل از نهادهای دولتی و مردم نهاد در دو استان کرمانشاه و کردستان است و همچنین نامه استاندار کردستان مهندس زاهدی به مهندس چیت چیان وزیر محترم نیرو مبنی بر اقدام جهت نجات چشمه بل، متاسفانه عملیات تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل فراتر از سدسازی بوده و با هدف نابودی چشمه بل انجام می شود.
وی تصریح کرد: درخواست گروه کاری و مردم مناطق مذکور متوقف شدن این کار بوده و تا نتایج و تحقیقات صورت نگیرد مسئولین ذی ربط و کارفرما باید از تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل جلوگیری کنند.
سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل با بیان اینکه براساس گزارش انجمن غارنوردان و غارشناسان که ایزوله کردن آب چشمه از سد ممکن نبوده و اختلاط آب چشمه با مخزن سد صورت می گیرد که با این شیوه چشمه در خطر اختلاط و نابودی قرار می گیرد اذعان داشت: عملیات تخریب فیزیکی و دهانه چشمه بل بر مبنای علمی و اصولی نبوده و عملاً سبب مسدود کردن چشمه از یک نقطه و منجر به دفن آن خواهد شد و قطعاً شاهد از دست رفتن این نعمت ارزشمند خدادادی خواهیم بود.
دکتر هاشمی افزود: اصلی ترین و اساسی ترین موضوع کنونی جلوگیری از تخریب دهانه چشمه است چون هنوز تحقیقات و کار کارشناسی چگونگی استفاده از آب چشمه برای آبگیری به پایان نرسیده است پس چگونه اقدام به تغییر دهانه چشمه گرفته اند و با این کارشان نتیجه می گیریم که هدفشان خدمت به مردم و نجات کانی بل نیست.
وی گفت: روی سخن ما با کارفرما و به ویژه مسؤلان وزارت نیرو است چون با این اقدام مشخص می شود عملاً به فکر نجات چشمه نیستند و کار تحقیقاتی و دلسوزانه برای نجات آن انجام نداده اند چون در تمام نشست ها مسؤلان قول دادند که آبگیری «سد داریان» منوط به نجات چشمه بل است.
دکتر هاشمی با اشاره به راهکار این موضوع که به صراحت در قانون بند ج ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه که مهندسی ارزش انجام می دهند اظهار داشت: آیا این چشمه که آب شرب 2 میلیون نفر را تأمین کند، فعالیت های مؤثر و ارزشمند کشاورزی از آب این چشمه نشات می گیرد و میلیون ها دلار درآمد دارد آیا باید حفظ شود و یا روند فعلی ادامه پیدا بکند که جواب به این مهم توسط مسؤلان انتظار و خواست گروه کاری و مردم منطقه است.
سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل با بیان اینکه اقدام برای جلوگیری از تخریب فیزیکی و دهانه چشمه به اطلاع عموم مردم و رسانه ها و مسؤلان استان به ویژه استاندار، معاونین وی، رییس جهاد کشاورزی، محیط زیست و مدیریت آب منطقه ای صورت گرفته است تصریح کرد: چشمه بل از جمله هزاران چشمه ای است که خداوند متعال سخاوتمندانه آن را در دل زاگرس به ما بخشیده و پیشینه تاریخی و فرهنگی در منطقه و اورامانات دارد که فرصتی ارزشمند برای استفاده از آب شرب، کشاورزی، درآمد در حوزه های توریستی و گردشگری و ارتقاء سلامت محیط زیست بوده که در فهرست آثار ملی هم در سال 88 به ثبت رسیده و نابودی آن نابودی آثار ملی و صدمه ای بزرگ به فرهنگ اورامانات و مردم است بهتر است برای نجات آن سریعاً چاره اندیشی کنیم و از تخریب آن جلوگیری کنیم.

3 پاسخ برای “تخریب دهانه چشمه بل کاری غیراصولی است/ نابودی چشمه بل صدمه ای بزرگ به آثار ملی و فرهنگ اورامانات است

  • پیمان حسن زاده در تاریخ تیر 13, 1393 گفت:

    نگذاریم بر روی سنگ قبرمان اسممان را حک کنند تا آیندگان ندانند ما بی عرضگان و بی غیرتان این برهه از تاریخ بوده ایم. سعدی کجایی بیا و شعرت را پس بگیردرشهر ما بنی آدم ابزار یکدیگرند.

  • حیدراسلامی ینا در تاریخ تیر 12, 1393 گفت:

    چون چشمه ی بل به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده لذا این اقدام خطری جدی برای نابودی این گنجینه ی گران بها دردیار اورامان قلمداد می گرددکه امیدواریم مسئولین ودست اندرکاران در شهرستان واستان به توصیه های دکتر هاشمی توجه ویژه نموده ومانع از ادامه ی روند این جریان گردند

  • ناشناس در تاریخ تیر 12, 1393 گفت:

    با سلام من امروز این صحنه ها را از نزدیک دیدم متاسف شدم