پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:41

مامایی هم علم است و هم هنر/بیان پیاب

مامایی هم علم است و هم هنر/بیان پیاب

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد آنگاه که دستی به نشان شکر به آسمان بلند شود، ملائک تو را می ستایند.پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است.برای اولین بار در سال […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد آنگاه که دستی به نشان شکر به آسمان بلند شود، ملائک تو را می ستایند.پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است.برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی اعلام شد.

بزرگداشت روز جهانی ماما،فرصت مغتنمی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمبت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین‌سلامت جامعه مامایی هنری است که علم را به خدمت می‌گیرد‌‌ تا عشق را در معرکۀ راز و تجلیگاه آفرینش به نمایش گذارد.ماما،فرشته سبزپوش و نگهبان جان مادری است که در حساس ترین لحظات میان مرگ و زندگی او را یاری می کند تا نوزادی را که ماهها انتظارش را می کشد پا به عرصه ی هستی بگذارد.

ماما به عنوان حلقه مهم ارتباطی و هماهنگ‌کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی – درمانی نقش بسیار مهمی در تامین سلامت زنان ایفا می‌کند. ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل بالقوه‌ای در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران خواهد بود. که این هدف از شاخص های توسعه یافتگی کشور محسوب میشود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در اینجا لازم‌ میدانم به طور مختصر نگاهی به نقش ماماها در دوران مختلف زندگی از بلوغ تا سالمندی و تامین و ارتقای سلامت جامعه به خصوص مادران و کودکان داشته باشم:۱- در سنین بلوغ به عنوان مشاور دختران و نوجوانان و اموزش و راهنمایی ان ها۲-در دوران جوانی و ازدواج ان ها به عنوان مشاور و آموزش پیش از بارداری و روش های مناسب باروری سالم‌ ۳-در دوران میان سالی با راهنمایی و رفع مشکلات این دوران ۴- نهایتا در دوران سالمندی و یائسگی و بحرانهای این دوران همواره همراه زنان و مادران و دختران جامعه در جهت تامین و ارتقای سلامت هستند.

و اما مهم ترین نقش ماما در انجام‌ مراقبت های دوران بارداری و زایمان و پس از زایمان است.بارداری و زایمان به عنوان یکی از خطیرترین پدیده های طبیعی در زندگی زنان ، همواره با مخاطراتی برای سلامت مادران و فرزندان آنان همراه بوده است و در این زمینه ماماها هستند که با حضور خود بر بالین مادران و همراهی ان ها هنگام زایمان این خطرات را کاهش می دهند.

در دنیا روزانه امار بالایی از مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۹۹ درصد این مرگ‌ها در کشور‌های در حال توسعه اتفاق می‌افتد، بیشترین علت مرگ مادران به علت خونریزی، زایمان سخت، فشارخون بالا، عفونت و عوارض سقط‌های غیر بهداشتی است و بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری است. با مرگ مادر، خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت کودکان از دست می‌دهد. لذا پیشگیری از مرگ مادران یکی از اهداف مهم کشورهاست. وماما به عنوان عضو اصلی در مراقبت از مادر نقش مهمی در این راستا ایفا میکند.

ماماها نه تنها در روز ماما هم ‌تعطیل نیستن و همچنان در زایشگاه های محصور در پشت دیوارهای قطور و مراکز بهداشتی- درمانی مشغول ارائه خدمت هستند بلکه در تمامی ساعات شبانه روز خارج از ساعت کاری و قانون اداری در اختیار مادران ونوزادان وخانواده هایی هستیم که زمان را بنا به شرایط شان نمیشناسند و همراه و همدمی جز ماما نگرانیشان را رفع نمیکند و متاسفانه خدمات این قشر زحمت کش در سایه مانده و با وجود مشکلات حقوقی و کمبود نیرو و عدم‌حمایت بیمه ایی جهت نسخه ازمایشات و سونوگرافی و ….‌خم به ابرو نمی اورند و با صبوری و دلسوزی هر چه تمام تر پا به پای مادران روند بارداری را طی میکنند و هم دل و همراه آن ها تا پایان بارداری خواهند بود و نتیجه زحمات و خستگی آن ها با شیرینی تولد نوزاد و مادر سالم رفع میشود.

مجددا ‌روز جهانی ماما را که همزمان با بهار طبیعت است به تمامی همکاران توانمند – صبور و پرتلاش تبریک عرض مینمایم.به امید آینده ایی بهتر جهت تمامی زحمت کشان در این عرصه.دستانتان پرتوان،همتتان عالی،روزتان مبارک

2 پاسخ برای “مامایی هم علم است و هم هنر/بیان پیاب

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 16, 1397 گفت:

    مرسی خانم پیاب.روز ماما بر شما فرخنده باد.
    پاینده و پوینده و کامران باشید.

  • Hamzeh Mohammadi در تاریخ اردیبهشت 16, 1397 گفت:

    عالی بود