س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 20:21

اولین همایش ارتقای فرهنگ اهدای عضو در پاوه برگزار شد/ عکس

اولین همایش ارتقای فرهنگ اهدای عضو در پاوه برگزار شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه :اولین همایش اهدا عضو  با هدف ارتقا  فرهنگ سلامت  و ترویج فرهنگ اهدا عضو در شهرستان پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اولین همایش اهدا عضو با همکاری دادگستری و معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صبح روز یکشنبه با هدف ارتقاء فرهنگ اهدای عضو با حضور جمعی […]

به گزارش سلام پاوه :اولین همایش اهدا عضو  با هدف ارتقا  فرهنگ سلامت  و ترویج فرهنگ اهدا عضو در شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اولین همایش اهدا عضو با همکاری دادگستری و معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صبح روز یکشنبه با هدف ارتقاء فرهنگ اهدای عضو با حضور جمعی از پزشکان، خیران، روحانیون، مدیران و مردم پاوهدر محل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه  برگزار شد .

 

 

در این همایش امام جمعه پاوه گفت: همه ما موظف هستیم تا فرهنگ نیک و پسندیده اهدای عضو را در منطقه ترویج دهیم.

 

ماموستا ملاقادر قادری دیدگاه اهل سنت در خصوص پیوند و اهدای عضو را تشریح کرد و افزود: اسلام دین فراگیر و جهان شمول است.

وی اظهار داشت: فقهای شیعه و سنی در خصوص اهدای عضو قائل بر جواز اهدای عضو و پیوند عضو در انسان هستند.

امام جمعه پاوه اهدای اعضای کسانیکه دچار مرگ مغزی شدند را کاری پسندیده و سخاوت مندانه دانست و گفت: همه ما موظف هستیم فرهنگ نیک و پسندیده اهدای عضو را ترویج دهیم.

ایده‌پور فرماندار پاوه در ادامه طی سخنانی بر ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد و از آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از طرح اهدای عضو تاکید کرد.

منصوری معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این همایش اظهار داشت: اهدای عضو از سوی بیمار مرگ مغزی، حداقل می تواند جان هشت بیمار را نجات دهد.

رئیس دادگستری شهرستان پاوه در این همایش ضمن تشریح اهداف این همایش باورهای غلط را از جمله عوامل  عدم اهداء عضو در مناطق مختلفی از کشور دانست. و بر لزوم فرهنگ سازی و کار رسانه ای در این زمینه تاکید کرد.

 

 صادق تاری وردی گفت: در این همایش جامعه هدف ما روحانیون ، دانشگاهیان، فرهنگیان ، مدیران مدارس، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران و دهیاران و شورای حل اختلاف ، ما حقیقتاً افرادی را برای این جلسه دعوت نمودیم که از افراد تاثیر گذار برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو و انتقال پیام های این همایش موثر باشند.

 

صادق تاری وردی  با اشاره به این که در کل کشور ۳۰ هزار بیمار دیالیزی وجود دارد و شهرستان پاوه نیز شامل این موضوع است گفت : سالانه ۱۰ هزار نفر بیمار نیازمند پیوند کلیه وجود دارند که با احتساب سایر بیماران متقاضی پیوند اعضا رقمی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در لیست پیوند اعضا هستند ، این درحالی است که سالانه شاهد هستیم ۵ الی ۸ هزار نفر مرگ مغزی داریم که بطور متوسط ۶۰۰تا ۸۰۰ نفر یعنی در حدود ۱۰ درصد در سال اعضای عزیزان خود را می بخشند و اگر بتوانیم این ده درصد را تا ۲۰ درصد افزایش بدهیم بسیاری از مشکلات شاید حل شود.

 

وی استقبال مردم مناطق غربی کشور را برخلاف مناطق جنوبی برای اهدای عضو کم دانست و گفت از جمله دلایل کاهش استقبال مردم مناطق غربی برای اهدای عضو نسبت به دیگر مناطق  و بخصوص استانهای جنوبی که تقریبا صد درصدی است شاید بخاطر قومیتها و طوایف مختلف باشد که هنوز فرهنگ اهدای عضو در مناطق غربی ما نهادینه نشده است.

 

رئیس دادگستری شهرستان پاوه با پرداختن به مبانی حقوقی  پیوند عضو، فلسفه ی حقوق و هدف نهایی آن را حفظ کرامت انسان دانست.

 

تاری وردی در قبال پرسش وظیفه نظام حقوقی در قبال پیوند عضو چیست؟پاسخ داد و تشریح کرد: نظام حقوقی خادم ارزش های بنیادی است یکی از ارزش های بنیادی همین ارزش حیات است در نظام حقوقی ، حمایتی که از پیوند عضو می کند در حقیقت با آن ابزارهایی دفاعی و قدرت های سیاسی، قضایی و قانونگذاری  که دارد از شخصیت جسمی و معنوی انسان حمایت می کند .

 

وی به قدمت ۱۸ ساله آئین نامه اجرایی پیوند عضو اشاره نمود و نقدهایی را بر آن وارد دانست و لزوم بازنگری و به روز رسانی آن را از متولیان امر خواستار شد.

 

رئیس دادگستری پاوه در پایان پیشنهاد تشکیل و کمک به راه اندازی سمن ویژه پیوند اعضا برای شهرستان پاوه را داد و گفت : با همراهی و همکاری فرماندار مجوز تشکیل انجمن حمایت از پیوند اعضا را گرفته ایم و امیدواریم جوانان شهرستان  با حمایت از این سمن گامی نیک در این زمینه بردارند.

جیحون تبار مسئول انجمن اهدای عضو در کرمانشاه نیز گفت: از سال ۱۳۹۳ در استان کرمانشاه انجمن اهدای عضو راه اندازی شده و تاکنون ۳۰ نفر اهدای عضو داشتیم و بیشترین آمار در سال ۱۳۹۶ با ۱۳ نفر اهدای عضو را داشتیم.

جیحون تبار گفت: هدف اصلی این است که فرهنگ این کار خیر در استان کرمانشاه ارتقا یابد و مردم خداجوی  کرمانشاه در انجام این کار خداپسندانه  و ترویج آن  اقدام کنند.

 

وی افزود: یکی از زیباترین کارهای  خیر دنیا به نظر اهدای عضو پس از مرگ است کاری که می‌تواند زندگی را به چند نفر نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند.