ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:25

تخریب زیستگاه بزرگترین عامل تهدید کننده محیط زیست طبیعی اورامانات/ عطاالله قادری

تخریب زیستگاه بزرگترین عامل تهدید کننده محیط زیست طبیعی اورامانات/ عطاالله قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درحالیکه توجه دوستداران محیط زیست در منطقه اورامانات معطوف به مقوله شکار و صید می باشد و خوشبختانه در این راستا حرکتهایی شروع شده که در سطح ملی و بین المللی بازتاب داشته و اورامانات را بعنوان نقطه عطفی در آغاز حرکتهای مردمی آشتی با طبیعت مطرح ساخته که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درحالیکه توجه دوستداران محیط زیست در منطقه اورامانات معطوف به مقوله شکار و صید می باشد و خوشبختانه در این راستا حرکتهایی شروع شده که در سطح ملی و بین المللی بازتاب داشته و اورامانات را بعنوان نقطه عطفی در آغاز حرکتهای مردمی آشتی با طبیعت مطرح ساخته که جای عطا قادریبسی خوشحالی دارد. ولی یک نکته از نظر برنامه ریزان و علاقمندان به طبیعت مغفول مانده و آن اینست که بزرگترین عامل تهدید کننده گیاهی و جانوری در منطقه نه شکار بلکه تخریب زیستگاه می باشد که در سالهای اخیر به انحای مختلف در منطقه شاهد آن می باشیم. با آنکه بدلیل وضعیت توپوگرافیکی منطقه اورامانات توان تحمل کوچکترین جراحات بر پیکره خود را ندارد و و ترمیم زخمهای ناشی از فعالیت انسانی سالها بطول می انجامد و لکن در چند ساله اخیر شاهد حجم گسترده تخریب محیط زیست در این منطقه می باشیم که در طول تاریخ بی سابقه بوده و حتی در دوره جنگ عراق علیه ایران هم که در زیر انواع توپ و خمپاره دشمن قرار داشت اینقدر حجم تخریبها وسیع و گسترده نبود. در این شرایط است که عرصه بر حیات وحش تنگ می شود و خود به استقبال گلوله و شکارچی می روند.  چند مورد از تخریب انسانی محیط زیست منطقه بشرح زیر می باشند:

1- آتش سوزیها: که چند سالی است که یار تابستانی منطقه شده اند و گاه و بیگاه گوشه ای از منطقه را خاکستر می کنند و آه و حسرت به دل دوستداران طبیعت بجا می گذارند. و چه درختان کهنسالی که ما در این اتش سوزیها از دست دادیم. آتشی که یا در اثر سهل انگاری و بی مسئولیتی و یا از دل سیاه عده ای مغرض و ناآگاه افروخته شد. در آتش سوزیها علاوه بر گونه های گیاهی و درختان، گونه های جانوری و میکروارگانیسمها  از بین می روند و زمینهای سوخته را در برابر عوامل خارجی آسیب پذیر و تخریب و فرسایش انها را تسریع می کند. و این محلها دیگر زیستگاه مناسبی برای حیات وحش و لانه گزینی انها نیستند.

آتش سوزی پاوه

2- جاده سازی: طی چند سال گذشته شاهد این بودیم که به بهانه کوچ عشایر برای ییلاقهای منطقه (هه وارگه) که پیشینیان ما سالهای سال با کمترین امکانات در آنها به دامداری مشغول بوده اند جاده کشیده اند که مثل زخمی است بر پیکره کوههای استوار منطقه، کوههایی که در طول تاریخ پشت و پناه مردم بی دفاع اورامانات بوده اند و مثل دژی محکم آنان را از گزند معاندین و دشمنان مصون داشته اند. این زخمهای غیرقابل ترمیم خود بمرور چرکی شده و پیکره منطقه را بیمار کرده اند. هر جاده ای که باز می شود خود موجب تردد افراد مختلف و بجا گذاشتن اثرات سوء انسانی بر پیکر محیط زیست می شود. کما اینکه انواع زباله ها را بر فراز بلندترین نقاط شاهو می بینیم که جای بسی تأسف دارد. علاوه بر این کشیدن جاده باعث از بین رفتن تبادل ژنی و جزیره ای شدن زیستگاهها می شود که جمعیت موجود را بسوی یکنواختی و کاهش تنوع ژنتیکی و درنتیجه آسیب پذیرتر شدن جمعیت گیاهی و جانوری می شود.

جاده سازی

3- طرحهای عمرانی: طرحهای عمرانی موجود در منطقه بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی موجب برهم خوردن تعادل اکولوژیکی منطقه و تخریب محیط زیست منطقه شده و در آینده تبعات زیانبار بیشتری خواهند داشت. بستن جلو رودخانه سیروان و انحراف آن به نقطه ای دورتر علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن آبزیان منطقه که منحصر بفرد و نادر هستند باعث خشک شدن تدریجی سد دربندیخان و تبدیل شدن آن به کانون گرد و خاک خواهد شد که در آینده نه چندان دور کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین در طی اجرای این طرحها شاهد تخریب گسترده در منطقه به بهانه اجرای طرح ملی هستیم از جمله کشیدن جاده و برداشت معادن در دامنه های بسیار شیبدار انحراف مسیر رودخانه در جاهای متعدد،خشک شدن بسیاری چشمه ها و سرابهای بزرگ در اثر حفر تونل از هیروی تا ازگله و زیر آن رفتن چشمه ارزشمند کانی بل. تخریب زیستگاه مورد و زیستگاه شوکا در مره خیل و آلوده شدن آب رودخانه های سیروان، لیله و مره خیل در اثر فعالیت دستگاههای حفار.

رودخانه سیروان

4- توسعه باغات و زمینهای زراعی در دامنه ها که بر کسی پوشیده نیست و واگذاریهای چند ساله اخیر به بهانه طرح توسعه کشاورزی که باعث شده بیشتر مراتع واگذار شوند و چیزی به اسم مرتع تقریباً نداشته باشیم.و مراتع جای خود را به خوش نشینها و ویلاهای شیشه ای بدهند که سقفهای رنگی آنها از دور توجه بیننده را از چشم اندازهای طبیعی و بکر می رباید و به خود معطوف می سازد.و محلی برای طمع ورزی سودجویان ومعارضین به منابع طبیعی که متاسفانه از خلاءهای قانونی سوء استفاده می کنند.

پاوه

5- حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق جهت مصارف کشاورزی و شرب که باعث خشک شدن چشمه های دور و نزدیک در بالادست و پایین دست می شوند. و خشک شدن این چشمه ها باعث نزدیک شدن حیات وحش به اماکن مسکونی و دست درازی عده ای به آنها می شود. همچنین هر جا چشمه ای هست تبدیل به ملک شخصی شده و پیرامون آن را حصار کشیده اند علیرغم اینکه طبق قانون منابع آبی در مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران هستند این چشمه به مالکیت افراد درآمده و حتی رسماً خرید و فروش هم می شوند.

6- هجوم عشایر به مناطق بکر و ارتفاعات شاهو: شاید کسی این سوال برایش پیش بیاید که مگر گذشتگان ما عشایر نبودند و قشلاق و ییلاق نمی کردند؟ چرا بودند ولی پیشینیان ما بیشتر بز را به ارتفاعات شاهو می بردند و ورود بز به عرصه ها با توجه به ساختار بدنی آن کمترین تبعات را برجا می گذارد. ولی عشایری که اخیراً به منطقه آمده اند تعداد زیادی گوسفند آنهم از نژاد گوشتی سنجابی را وارد مراتع می کنند که با توجه به اینکه سنگین هستند پس از خود تقریباً چیزی باقی نمی گذارند و چون قبل از پایان بارندگیهای بهاره وارد مراتع می شوند باعث فشرده شدن خاک و لگدکوب شدن گیاهان می شوند و گیاهان در این فصل در مرحله نونهالی هستند و آسیب پذیر. گذشتگان ما اول تابستان به شاهو می رفتند که گیاهان وارد فاز گلدهی شده و کمتر آسیب پذیر بودند.علاوه بر این شاهد تخریب لانه پرندگان توسط دامهای عبوری و یا خود چوپانها هستیم.خصوصاً کبک که لانه خود را روی زمین و در زیر گون و پای سنگها می سازد.

دامداری در پاوه

7- ریشه کن کردن گیاهان در فصل بهار جهت مصارف خوراکی و دارویی که خیلی گسترش پیدا کرده و تجارت آن رونق گرفته.

8- امواج پارازیت و موبایل که بر روی کارکرد ساختارهای بیولوژیکی پرندگان و حشرات از جمله زنبورعسل تاثیر گذاشته.

9- ورود انواع گونه های گیاهی و درختی غیر بومی به منطقه که باعث برهم خوردن تعادل اکولوژیکی و تغییر رفتارهای غریضی حشرات و پرندگان منطقه شده.

10- سوء مصرف انواع کود و سم شیمیایی

 

عطا الله قادری

By: عطاالله قادری

4 پاسخ برای “تخریب زیستگاه بزرگترین عامل تهدید کننده محیط زیست طبیعی اورامانات/ عطاالله قادری

  • کامل وارسته در تاریخ تیر 15, 1393 گفت:

    بی شک نجات دادن این چشمه در کشوری که دریاچه های جهانی و بین اللملی اش در حال خشک شدن هستند یک معجزه ی جاودان و سرشار از منفعت است . آیـــــآ معجزه گری هست برا ی خدمت به وطن و برای خدمت به هم وطنان این کار مهم را انجام دهد ؟ !

  • سیاری در تاریخ تیر 14, 1393 گفت:

    چرا نمیگویی بنویسید بل از دستمان رفت کجایی اقای قادری چرا کاری انجام نمیدهی

    • عطاالله قادری در تاریخ تیر 14, 1393 گفت:

      خوشبختانه دوستان زحمت کش در اداره محیط زیست پاوه فعلاً جلو این فاجعه را گرفته اند که جای بسی تشکر دارد. ولی باید علیه کارگروهی که خودسرانه برای نجات بل اقدام کرده اعلام جرم کرد.

  • رستمی تبار در تاریخ تیر 12, 1393 گفت:

    ازتله هایی که برای حیوانات وحش بویژه گراز ها که نعمتی برای طبیعت هستند کار گذاشته می شوند بنویسید.
    از جاده هایی که به به بهانه های امنیتی و عشایری قلب مناطق بکر را می درند بنویسید.
    از تیشه های فروانی که حریصانه بر تنه فرتوت بنه ها وارد می شود بنویسید.
    از زباله هایی که در مناطق مختلف تخلیه می شوند بنویسید
    از فاضلاب های جاری بر مسیل ها و رودها تخلیه می شوند بنویسید.
    بنویسید که بشر حریصانه طبیعت را به تباهی می کشاند.
    بنویسید چون واما بنعمه ربک فحدث و بنویسید چون لتسئلن یومئذ عن النعیم