چ 29 فروردین 1403 ساعت 01:27

نگاهی به حل معضل ترافیک شهر پاوه و راهکار شهرهای جهان/فردین رحیمی

نگاهی به حل معضل ترافیک شهر پاوه و راهکار شهرهای جهان/فردین رحیمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مکن زعرصه شکایت که طرق ادب//براحتی نرسیدآن که زحمتی نکشید.این روزها معضل ترافیک درهمه شهرهابه دغدغه مردم و مقاومت تبدیل شده و سیاست های جدیدی برای حل این مشکل در دستور کار مسئولان قرارگرفته است،برنامه ریزان شهری و سیاست گذاران سرتاسر جهان درحال بررسی راههایی هستند که بتوانند به وسیله آنها […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مکن زعرصه شکایت که طرق ادب//براحتی نرسیدآن که زحمتی نکشید.این روزها معضل ترافیک درهمه شهرهابه دغدغه مردم و مقاومت تبدیل شده و سیاست های جدیدی برای حل این مشکل در دستور کار مسئولان قرارگرفته است،برنامه ریزان شهری و سیاست گذاران سرتاسر جهان درحال بررسی راههایی هستند که بتوانند به وسیله آنها در شهرها فضای بیشتری را برای عابران پیداکنند و از اتلاف وقت و انرژی شهروندان بکاهد و در عوض زندگی آسوده تر و سالم برای آنها به ارمغان بیاورند تاجامعه سالم تری داشته باشند این موج درچند شهر مهم جهان کلید خورده است.

 

شهر اسلو:اوایل ماه میلادی جاری تردد انواع خودروهادرمرکزشهراسلو تا سال ۲۰۱۹ممنوع اعلام شد.قرار شده دراین شهرکه پایتخت کشور نروژ است ،۳۵مایل از مسیرهایی که مختص خودروها بودند،به مسیر دوچرخه تبدیل شوند. علاوه براین سرمایه گذاری هنگفتی در بخش حمل و نقل عمومی انجام شده است

 

شهرمادرید: دربرنامه جدیدی که شهرمادرید به اجرا گذارده است ،ورود خودرو به محدوده ۵۰۰هکتاری مرکز شهر تا سال ۲۰۲۰ممنوع شده است و برنامه ریزان شهری مشغول طرحی مجدد۲۴خیابان شلوغ این شهرهستندتا آنها رابه جای رانندگی،برای پیاده روی مناسب سازکنند.این بخشی ازطرحی است که هدفش کاهش استفاده روزانه خودروهای شخصی است تانسبت افراد مالک خودرو به افرادی که هر روز از خودروهایشان استفاده می کنند کاهش یابد و رقم ۲۹درصد به ۲۳درصد برسد.رانندگانی که ازقوانین جدید سرپیچی کنندبا جریمه ۱۰۰دلاری روبه رو خواهندشد.علاوه براین مقررشده است خودروهایی که آلایندگی بیشتری دارند،پول بیشتربابت پارک خودرو بپردازند.

 

چنگدوائو:مردمی که در شهر چنگدائوی چین زندگی می کنند قادر خواهند بود پیاده ظرف حداکثر۱۵  دقیقه به هرجای شهر که میخواهند بروند.دو معمار مشهور ایالت شیکاگوی آمریکا به نام های ادریان اسمیتوگوردن جیل طرحی مدرن را برای این شهرچینی ارائه کرده اندکه با اجرای آن،پیاده روی درآن شهربه مراتب آسانتراز رانندگی درآن خواهد بود.در طرح آنها خیابانهای شهرچنان طراحی شده اند که افرادمی توانند پای پیاده ظرف ۱۵دقیقه به هرجای شهر که میخواهند برسند.

 

هامبورگ:درشهر هامبورگ تدابیری اندیشده شده است که تا رانندگان ترجیح دهندوسیله خودرا درجایی پارک کنددوبدون آن خودرا به مقصد برسانند.اساس طرح جدید شهر هامبورگ آلمان ،ۀبراین پایه است که پیاده روی ودوچرخه سواری ،به نوع قالب حمل ونقل این شهرتبدیل شود.روش هامبورگ درکاهش ترافیک این است که این طرح جدید،ظرف دودهه آینده فقط پیاده ودوچرخه سواران حق ورودبه این شهررا خواهند داشت

 

کپنهاگ:هم اکنون بیش از نیمی ازجمعیت شهرهرروز با دوچرخه به سرکار می روند.این شهر این روند مثبت را مدیون تعیین مناطق ترددفقط پیاده ها در دهه ۱۹۶۰است .این شهرپایتخت دانمارک است هم اکنون بیش از۲۰۰ مایل مسیرمخصوص دوچرخه داردوکمترین درصد مالکیت خودرو را درمیان شهرهای اروپایی به خود اختصاص داده است هدف نهای برنامه ریزی شهرکپنهاگ این است که یک بزرگراه مختص دوچرخه ها افتتاح شودکه به همه مناطق حومه این شهرراه داشته باشد نخستن مسیراز۲۸مسیربرنامه ریزی شده دراین طرح درسال ۲۰۱۴افتتاح شدومسیر دیگر تاسال ۲۰۱۸ افتتاح خواهد شد

 

پاریس:این شهر قصد دارد تردد خودروهادرمرکزشهربه طور کامل ممنوع اعلام کند علاوه براین افرادی که خارج شهر زندگی می کنند در روزهای تعطیلات آخره هفته با خودروهای شخصی حق ورود به این شهررا نخواهند داشت

 

نیویورک:در نیویورک آمریکا مناطق  مجاز برای تردد خودروها محدوتر می شود.اما در عوض تعداد نواحی مختص پیاده ها افزایش می یابد و در کنار آن دسترسی به دوچرخه ،مترو و اتوبوس بیشترمی شود.

 

با بررسی طرحهای چند شهر جهان به وضوح پیداست چگونه برای رفع ترافیک ازچه ابزارهایی برای آرام سازی ترافیک انجام می دهند و همه کشورهای به سمت استفاده از دوچرخه و پیاده رو مداری حرکت می کنند .از روز تصویب طرح ترافیک و اجرایی شدن آن نظرهای متفاوتی در مورد این طرح چه مخالف چه موافق شنیدیم ولی خیلی از کسانی که انتقاد داشتن به دید فردی نگاه میکردند.این طرح یکی از طرحهای خوبی بود که هرچندبرای اجرایی کردن طرح نکات منفی آن بزگ نمایی کرد ومی گیرد کار راسخت می کند. چون راضی کردن وتغییر نگرش یک جامعه بسیارسخت است آن هم جامعه ایی که وابستگی زیادی به فرهنگ ماشین سواری  پیدا کرده است را تغییرداد.

 

این راهکار می تواند بارترافیکی بخصوص درمرکزشهر و خیابان های اصلی را آرامتر نمایداما مشکلاتی زیادی دامن گیر طرح گردید که که میتوانست بارعایت این نکات که به ان اشاره میکنیم بهترعملیاتی میشد. ۱٫شروع طرح باید به صورت آزمایشی به مدت یک هفته انجام میشد تامعایب ومشکلات آن مورد بررسی قرار می گرفت۲٫ مدت زمانی که برای طرح انتخاب گردید بسیار زمان کمی است چون تا عادی سازی طرح باید زمانی بیشتری اعمال وتصویب میگردید ۳٫ راهنمایی ورانندگی درطرح ترافیک باید بیشتر منظم تر ونظارت بیشتری درخیابان محدوده ترافیک اعمال میکرد ۴٫ اطلاع رسانی خیلی ضعیف بود وبه تشریح محاسن آن پرداخته نشده بود که مردم بدانند وبخصوص کسبه و بازاریان شهر اصلا واقف به طرح ترافیک شهر نبودند۵٫شهرداری درحمل ونقل عمومی بسیار ضعیف عمل نمود و باید نقاطی داخلی شهر و حومه و روستاهای که بیشترین مسافرراکه برای خرید به داخل وکارهای اداری وارده  طرح ترافیکی می شدندراپوشش وبهتر بهتری بدهند۶٫اعضای شورای شهر میتوانستند نقش مثبتی دراین طرح ایفا میکردند وباوهماهنگی ارگانهای دولتی و آموزش و پرورش انجمن های فرهنگی و سمن های  شهر ورزشکاران به صورت نمادین از دوچرخه و تاکسی یا پیاده روی درمحدوده طرح صورت میگرفت بسیارتاثیر گذار بود.

 

ولی ما باید باور کنیم که همیشه وقتی بخواهیم طرح جدیدی در شهر پیاده شود با کاستی ها واعتراضاتی درآن بوجود می آید .وقتی به این چندشهرجهان نگاه میکنیم اگر یکی از این راهکارها  که خیلی سخت گیرانه تراز طرح ترافیکی شهر پاوه می باشد چه اتفاقی می افتاد .باید قبول کنیم برای حل مشکل ترافیک شهربایدهمتی جدی داشته باشیم همه ما به شخصه میدانیم که معضل ترافیک بسیارجدی است که به اقتصاد شهری ،اتلاف وقت بخصوص در رفت وآمدها.مواقعی بلایای طبیعی وانتقال بیمار به بیمارستان ،خستگی و تنش های روانی شهروندان،ضربه زدن به هویت شهر.را بوجود می آورد که مهترین چالش های شرایط محیطی شهر می باشند.

 

در این میان اعتراض کسبه شهر بسیار مشهود بود واین درجای خود سوال است طرح ترافیک یک نکته مثبت آن  عبور مرور امنیت وراحتی  شهروندان برای خرید دارد . ولی اعتراض بازاریان بدرپی داشت  وآیا واقعا بازاریان شهر از روزهای قبل راضی بودند؟آیا شهروندان ازپاوه خرید میکردند وبه شهرهای اطراف نمی رفتند ؟آیا مردم باماشین شخصی خرید می آیند ؟پس آیا شهرپاوه دچار رکود اقتصادی آن چیست ؟آیا یکی از معضلات ترافیک شهر به رکود اقتصادی بازار پاوه برنمی گردد؟برای خارج شدن ازاین رکود اقصادی  بازاریان باید کمی در اوایل طرح ترافیک سعه صبر وخود را بالا ببرند.و باهمکاری و تشویق مردم به امدن به بازار با حمل و نقل عمومی وپیاده رو مداری درصف اول قرارگیرند .وبحثی دیگری که این روزها می شود طرحهایی برای ایجاد معابربرای ماشین واتصال خیابانها وکوچه برای رفع ترافیک بسیار خطرناک می باشد.

 

با ایجاد این راهکارهای که قبلا درشهرهای مثل تهران انجام گرفت نه تنها مشکلی حل نگردید بلکه به ماشین ها اضافه گردید وشهر شلوغ تر از قبل شدوهیچ تغییردرکمترکردن ترافیک شهرنکرد. نکته مهمی که هویت اصلی شهرکه به شبکه های معابرخاص آن ازجهت توپوگرافی وطبقاتی بودن راهها است که به هزارماسوله نام گذاری شده است ازاین جهت هرگونه تغییر دراین ویژگی هویتی به ضرر شهر خواهد بود. ما باید بدانیم شهرپاوه جای عبور ومروردر داخل شهرنیست  اگربخواهیم معضل ترافیک شهر راحل کنیم باید ازحمل ونقل عمومی دوچرخه وفرهنگ پیاده رو مداری را درپیش بگیریم جزاین  هیچ راهکاری وجود ندارد چون تمامی راهکارها هم هزینه برداروکاملا موقت هستندوبرای این کار باید سیاست شهرداری وشورای ترافیک وارگانهای ذیربط بر پایه پیاده رو مداری ودوچرخه وحمل و نقل عمومی باشد .وطرحهای خوبی دراین موضوع که شهرهای جهان انجام داده اند ازآن استفاده کرد.برای این که بتوانیم این طرحها اجرایی گردد نیازهست که زیرساخت های شهر درست گرددند.

 

بعضی از وظایف آن به عهدی شهرداری وشورای شهر  برمی گردد.۱٫تعیین خط برای عبور ومروردوچرخه سواری  وتاکید بر ساخت واستاندارسازی پیاده روها ۲آموزش وتشویق شهروندان برای فرهنگ سازی پیاده رو مداری و دوچرخه سواری ۳تشکیل کارگروه تخصصی برای تجهیز حمل ونقل عمومی به تمامی نقاط شهر وروستاهای اطراف باسرمایه گذاری بخش خصوصی ۴ترمیم واستاندارسازی پلکانهای داخل شهر که ارتباط بین معابروهمچنین مبلمان شهری۵٫تخصیص وتامین مالی از طریق خیرین وشهروندان جهت کمک به انجام پروژها که خود یکی از وظایف ماست وثوابی کمترازساخت مسجد ندارد که ائمه جمعه و علما و فرهیختگان می توانند در آن بیشتر کمک نمایند۶٫استفاده از تابلوهای تبلیغاتی واطلاع رسانی وبرگزاری سمینارهای علمی وفرهنگی درمورده فرهنگ حمل ونقل و ترافیک  برای تشویق شهروندان۷٫ایجاد بازارهای درنقاط حومه  و محله های  شهر و تقسیم بازار برای لوازم ضروری مردم۸٫الگوبرداری از شهرهای مختلف  ترافیکی موفق در نحوی طراحی پارکینگها و معابر شهری۹همکاری آموزش و پرورش درآموزش دانش آموزان دراین میان بسیار مهم میباشد۱۰مصوبات شواری شهر برای ترافیک شهری باید در اولویت شهرداری قرار گیرد.

 

و درپایان تمام اینها با همکاری و همدلی شهروندان ایجاد می گردد تا مردم نخواهند.این شرایط بحرانی تر خواهدشد مردم و شهرداری و شورای شهر کمی بیشتر با دید بازتر به مشکلات شهرنگاه کنند.شهر پاوه پتانسیل جهانی شدن را دارد و می توانیم الگوی شهرهای کوچک جهان شویم چون پتانسیلهای خوبی در شهر وجود دارد.ازلحا فرهنگی .بافت شهری .طبیعیت ونوع توپوگرافی منطقه که در دنیا کم نظیر می باشد.به امید شهری بدون ترافیک برای شهروندان که این یک حق شهروندی است.


فردین رحیمی// کارشناس ارشد شهرسازی 

3 پاسخ برای “نگاهی به حل معضل ترافیک شهر پاوه و راهکار شهرهای جهان/فردین رحیمی

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 8, 1397 گفت:

    ده س و قه لمتان وه ش بو کاک فردین
    به راسی قسه کیتان دروسینی.

  • متخصص در تاریخ اردیبهشت 8, 1397 گفت:

    این موضوع ربط چندانی به شرایط شهر پاوه ندارد. شهری که تردد در بیست و چهار خیابانش کلا تعطیل شده و به دوچرخه اختصاص یافته آیا شرایطی مشابه شهر پاوه با کلا دو خیابان دارد؟ شرایط چنین شهرهایی با شرایط پاوه مشابه نیست و نمیتوان الگوبرداری کرد. با این شرایط یکطرفه کردن کلی از اقشار مختلف ناراضی هستن چه برسد به اینکه کلا تردد رو ممنوع کنن و یا به استفاده از دوچرخه به خیابان های خالی تشویق بشن… .

  • نسیم منوچهری در تاریخ اردیبهشت 8, 1397 گفت:

    واقعا جالب بود مهندس رحیمی دست مریزاد.