ج 31 فروردین 1403 ساعت 20:01

نگذارید رودخانه قره سوی کرمانشاه در منجلاب بی مسئولیتی و فاضلاب صنعتی بمیرد

نگذارید رودخانه قره سوی کرمانشاه در منجلاب بی مسئولیتی و فاضلاب صنعتی بمیرد

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قره سو رودخانه‌ای است که در دشت کرمانشاه جریان دارد و از درون شهر کرمانشاه می‌گذرد. این رود از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این شهر در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌ریزد. نام قره سو متشکل از دو کلمه قره […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قره سو رودخانه‌ای است که در دشت کرمانشاه جریان دارد و از درون شهر کرمانشاه می‌گذرد. این رود از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این شهر در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌ریزد.

نام قره سو متشکل از دو کلمه قره به معنای سیاه و سو به معنای آب است. زیرا در جریان فتوحات مغول وقتی که مغولان به آن رسیدند، این را قره سو نامیدند زیرا فراوانی آبهای این رودخانه دلیل سیاه دیده شدن آن آبهاست.محمد آشنا عباس منش

روایتی دیگر درباره نام این رودخانه این است که این رود، پیش از این «خُوَرَ سو» نامیده می‌شده که تشکیل شده از دو واژه «خُوَرَ» به معنای خورشید و «سو» به معنی سمت و جهت. چون رود قره سو در امتداد جهت طلوع و غروب خوشید قرار می‌گرفته آنرا به این نام می‌خوانده‌اند.

رودخانه قره‌سو از به هم پیوستن چند رودخانه کوچک تشکیل می‌شود، اما می‌توان سراب روانسر را مهمترین و اصلی‌ترین سرچشمه آن دانست. رودخانه تشکیل شده از سراب روانسر بعد از طی کردن نزدیک به بیست کیلومتر در نزدیکی روستای شاه گدار به همراه چند رودخانه دیگر به هم می‌پیوندند و تشکیل قره سو را می‌دهند.

رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند. در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد. سپس در سطح دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی رودخانه مِرِگ نیز به آن متصل می‌شود. قره‌سو با یک شیب آرام از داخل شهر کرمانشاه عبور کرده و در این محدوده دو رودخانه چم‌بشیر و آبشوران نیز بدان می‌ریزند و در نهایت پس از عبور از کرمانشاه در نزدیکی فرامان به رودخانه گاماسیاب می پیوندد و تشکیل رودخانه سیمره را می‌دهد.

رودخانه قره سوی کرمانشاه یک فرصت بزرگ گردشگری و زیست محیطی است.

این رودخانه با یک شیب آرام از داخل شهر کرمانشاه عبور کرده و در نزدیکی فرامان به رودخانه گاماسیاب می‌پیوندد. در بسیاری از نقاط حاشیه این رودخانه گیاهان مختلفی رشد کرده و به آن جلوه خاصی بخشیده است.

رودخانه قره سو را یکی از قابلیت های ممتاز گردشگری شهر کرمانشاه است و کرمانشاه از جمله شهرهایی است که یک رودخانه از داخل آن می گذرد و این یک امتیاز ویژه برای شهر محسوب می شود. اگر این رودخانه در اصفهان یا مشهد یا تهران بود بی شک بزرگترین فرصت گردشگری و زیست محیطی را ایجاد می کرد و زمینه ی هزاران فرصت شغلی و آسایش و رفاه شهروندان را فراهم می نمود. شک نکنید قره سوی کرمانشاه از زاینده رود اصفهان و دریاچه مصنوعی تهران چیزی کم ندارد بلکه منبع و منابع بسیاری از رودخانه های جاری استان و خارج از استان است.

در صورت تصویب طرح سردسیری حجم قابل توجهی از آب رودخانه سیروان به این رودخانه وارد می شود و شاهد ‍پدید آمدن ظرفیت ها و ‍پتانسیل های جدیدی در حوزه های گردشگری، کشاورزی و صنعت خواهیم بود که از هم اکنون باید برای بهره گیری از آن برنامه ریزی کرد.

رودخانه قره سو در صنعت گردشگری و بوم گردی بر پایۀ توانمندی های محیطی و منابع طبیعی می تواند علاوه بر افزایش روند توسعۀ اقتصادی و اشتغال در بخش های مختلف، همزمان شرایطی را به وجود آورد که افزون بر حفظ بافت فرهنگی و احترام به سنن و رسوم جامعۀ میزبان، در کنار فعالیت های دیگر اجتماعی، اقتصادی، امکان رسیدن به رشد نظام مند برای کشور و جوامع فراهم آید.

در این میان زمین های حاشیۀ رودخانه قره سو به دلیل وسعت و تنوع محیط جغرافیایی و از نظر برخورداری از تنوع زیست محیطی و جاذبه های متعدد گردشگری، یکی از مراکز مهم بوم گردی در شهرستان کرمانشاه است.

متاسفانه ریخته شدن حجم زیادی از فاضلاب شهر کرمانشاه و شهر روانسر و روستاهای اطراف ، یکی از چالش های جدی در این زمینه است و وجود این حجم از فاضلاب در رودخانه قره سو یک تهدید برای شهر محسوب می شود که باید احداث تصفیه خانه و جداسازی فاضلاب را به عنوان یک اولویت دنبال کرد. رودخانه قره سو از داخل شهر کرمانشاه می گذرد و پس از عبور از حاشیه شهر، به طرف روستاهای غربی حرکت می کند.سرازیر شدن فاضلاب شهری و آب غسالخانه به این رودخانه در مرکز شهر و در حاشیه شهر سرازیر شدن پس مانده های تصفیه خانه شیمیایی ، وضعیت نامناسبی از نظر آلودگی و بوی نامطبوع برای شهروندان ایجاد کرده است.از طرفی عبور این رودخانه از بسیاری از روستاهای پایین دستی و استفاده احشام روستاییان از این آب می تواند عواقب خطرناکی را در پیش داشته باشد.

به گفته کارشناسان بهداشت محیط: آلودگی رودخانه قره سو را می توان عاملی برای آلودگی هوای اطراف رودخانه قره سو نیز عنوان کرد و با توجه به آلودگی آب رودخانه ، بخاری هم که از آن بلند می‌شود آلوده است و می‌تواند هوای اطراف را آلوده کند.همچنین با توجه به ورود فاضلاب صنعتی با گذشت زمان با توجه به آلودگی خاک و هوا، تغییرات ژنتیکی در افراد نیز بعید نیست.

جناب آقای دکتراردکانیان وزیرمحترم نیروی دولت تدبیروامید : آلودگی و نهایتا خشکیدن رودخانه قره سو در کاهش نشاط اجتماعی مردم کرمانشاه نقش داشته است. باید گفت رودخانه ای که سالها طراوت و شادابی برای مردم کرمانشاه به دنبال داشته است و خاطرات زیبای قدیم ترها از این رودخانه جاری در دل شهرکرمانشاه با ایجاد وضعیت نامطلوب امروز رودخانه به خاطره ها پیوسته است و در حال حاضر با ورود انواع فاضلاب صنعتی و خانگی و تلف شدن گونه های مختلف و متنوع گیاهی و جانوری تبعات منفی روحی و روانی زیادی را برای مردم به دنبال داشته است.

رودخانه قره سو می تواند باوجود ارتفاعات سرسبز پوشیده از گیاهان متنوع، موقعیت جغرافیایی و تنوع چهره توپوگرافی حاشیه رودخانه و با فراهم نمودن امکانات و توانایی های تفریحی متنوع در اطراف آن برای منطقه این امکان بالقوه را فراهم آورد که در آینده به شکل یکی از جاذبه های بزرگ گردشگری کشور درآید.

به این امید جاری شدن رودخانه قره سوی کرمانشاه ، چشم به راه اقدامات دولت تدبیر و امید هستیم.

بابهترین آرزوها – محمدآشنا عباس منش ۵/۲/۱۳۹۷ – کرمانشاه