ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:09

مشاهده و ثبت تصویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل باینگان / عکس

مشاهده و ثبت تصویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل باینگان / عکس

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه از روئیت و ثبت تصاویری از دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل بخش باینگان شهرستان پاوه خبر داد. مهندس محمد اخگرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در خصوص این گزارش به خبرنگار سلام پاوه اعلام کرد:چندین […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه از روئیت و ثبت تصاویری از دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل بخش باینگان شهرستان پاوه خبر داد.

مهندس اخگرزاده

مهندس محمد اخگرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در خصوص این گزارش به خبرنگار سلام پاوه اعلام کرد:چندین سال متوالی گزارشات مکرر و اخباری موثق مبنی بر حضور گونه پلنگ در نقاط مختلف از زیستگاه های بکر و غنی منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل در بخش باینگان از توابع پاوه ارائه می شد و حتی برخی از دامداران و ساکنان روستاهای اطراف و محیطبانان منطقه این گونه کمیاب و با ارزش را در حین گذار از فاصله نزدیک و دور به عینه مشاهده کرده اند.

 

وی افزود : بدلایلی ثبت تصویر این گونه تا کنون میسر نشده بود تا اینکه در روز ۲۴ فروردین ماه سالجاری ۹۷ پس از دو سال همکاری صمیمانه گروه مستند ساز از معاونت صدا و سیمای کرمانشاه تحت عنوان مهاجرت به میدان مین با کارگردانی و تهیه کنندگی آقای محمد رضا خوش فرمان و یکی از تصویر برداران گروه آقای عمار قادری در معیت محیطبانان محیط زیست پاوه و واحد سر محیطبانی باینگان با نصب دوربین تله ای و استفاده از طعمه دو لاشه بز که در روز قبل توسط دو قلاده پلنگ در همان حوالی مورد حمله قرار گرفته و گزارش آن را به اداره محیط زیست پاوه و گروه مستند ساز اعلام و بلافاصله با تجهیز گروه و محیطبانان و اعزام آنها به محل مورد نظر ، تصویر این گونه با ارزش سرانجام با کیفیت عالی بصورت مستند مستند ثبت گردید.

 

اخگرزاده ضمن اظهار تقدیر و تشکر از فعالیتهای علمی و توجه ویژه این گروه مستند ساز و اعضا فعال آن از عموم همشهریان فهیم ، فعالان و همیاران عرصه محیط زیست در بخش باینگان و ساکنین طبیعت دوست اطراف منطقه حفاظت شده و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان درخواست حمایت و همراهی بیشتر در حفاظت مستمر و مداوم از زیستگاه و قلمروهای طبیعی این گونه کمیاب و در معرض خطر را داشته و در این راه خطیر و مقابله با تهدید های ممکن و در راستای حفاظت بهتر از زیستگاه ها و غنای ژنتیکی و طبیعی این منطقه مشارکت همگانی را خواستار شد .

 

گفتنی است این گروه مستند ساز که تصویر این دو قلاده پلنگ زیبا را ثبت کردند بدلیل همجواری رودخانه خروشان سیروان نام آنها پلنگ سیروان نامیدند.

 

گفتگو : فرهاد صالحی 

استفاده از این تصاویر با ذکر منبع بلامانع است

 

پلنگ ، باینگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پلنگ ، باینگان

5 پاسخ برای “مشاهده و ثبت تصویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل باینگان / عکس

  • محمد در تاریخ فروردین 27, 1397 گفت:

    ممنون از همه ی کسانی که این تصاویر را ثبت و بخش کرده اند

  • دانشجو در تاریخ فروردین 27, 1397 گفت:

    سلام اگر اسم منطقه برده نشه بهتر محرمانه بماند چون سود جویان بهر قیمتی خودرا میرسانند این اداره دونفره هم نه امکانات داره نه پرسنل لذا خیلی باید از اطلاعات هم محافظت شود

  • گوزیل در تاریخ فروردین 26, 1397 گفت:

    با سلام
    از سایت های غیر بومی انتظاری نمیشه داشت اما از سایتهای محلی انتظار میره از اسامی واقعی و محلی استفاده کنن. تا جایی که من شنیدم اسم این منطقه گوزیل هستش نه بوزین
    البته شاید من اشتباه میکنم!

    • ناشناس در تاریخ فروردین 27, 1397 گفت:

      توی منطقه حفاظت شده هم کوهی به اسم گوزیل است و هم بخشی جنگلی به نام بوزین که در زبان محلی بوزه گفته می شود. اسم منطقه حفاطت شده هم از روی همین قسمت جنگلی بوزه و منطقه مرخیل به عنوان منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل انتخاب شده است.

  • امیر در تاریخ فروردین 26, 1397 گفت:

    سلام این خبر مایه مسرت و مباهات مردم منطقه اورامانات است و به واقع اهتمام ملی جهت حفظ این نوع گونه های نادر را می طلبد در اینجا جا دارد از تمام کسانی که در ثبت این لحظات نقش داشته اند خصوصا جناب اقای عمار قادری نهایت تشکر را داشته باشیم