پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:45

سرای سنگی خالو حسین اثری شگفت انگیز وخارق العاده در کشور/ عکس

سرای سنگی خالو حسین اثری شگفت انگیز وخارق العاده در کشور/ عکس

به گزارش سلام پاوه: شهردار بانه وره گفت :سرای سنگی خالو حسین مشهور به فرهاد ثانی اثری خارق العاده در کشور است که چشم هر بیننده ای را به حیران و شگفت زده میکند. فیصل یوسفی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت: یکی از جاذبه های دیدنی وگردشگری شهرستان پاوه سرای سنگی خالو حسین […]

به گزارش سلام پاوه: شهردار بانه وره گفت :سرای سنگی خالو حسین مشهور به فرهاد ثانی اثری خارق العاده در کشور است که چشم هر بیننده ای را به حیران و شگفت زده میکند.

فیصل یوسفی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت: یکی از جاذبه های دیدنی وگردشگری شهرستان پاوه سرای سنگی خالو حسین یا همان فرهاد ثانی در منطقه گردشگری میگوره شهر بانه وره این شهرستان است که مقصد گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است.فیصل یوسفی ، شهردار بانه وره

 

شهردار بانه وره افزود: اگر خستگی اندک مسافرتی ۱۲۰ کیلومتری را از مرکز استان کرمانشاه به سمت شمال غربی استان( شهر پاوه) بر خود هموار کنید بی شک ازگشت و گذار در تفرجگاه زیبای «میگوره» و دیدن سرای سنگی « حسین کوهکن » پشیمان نخواهید شد.

 

یوسفی گفت: حسین کوهکن پیر مردی که نزدیک به دو دهه از عمر خود را صرف ساختن سرایی سنگی آن هم در دل صخره ایی به طول سی متر و ارتفاع دوازده مترکرد تا اثری ماندگار را از خود بجای بگذارد،این اثر در نوع خود عجیب و دیدنی است.

 

وی افزود: این سرای سنگی دارای ۹ اتاق بوده و از چهار خانه مجزا تشکیل شده است که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. در بعضی از اتاق‌ها ارتفاع به ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. دو خانه تک‌اتاقی بوده و دو تای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم میشود.

 

شهردار بانه وره افزود :هنر و توانایی خالو حسین گویای صبر و مهارت ایشان است که چنین بنایی سنگی را تنها با کلنگی قدیمی که هرگز تیشه اش را هم عوض نکرد، ساخته و پرداخته گشته است.

 

یوسفی افزود: خالو حسین ۱۹ سال از عمر خود را برای احداث این سرای سنگی خارق العاده صرف کرد و از نکات مهم و قابل توجه و تأمل این است که وی این سرا را فقط با استفاده از یک تیشه و با وجود داشتن فقط یک پا احداث کرده است.

 

وی افزود: این اثر کم نظیر در کشور و حتی در جهان امروزه مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

 

شهردار بانه وره گفت: خالو حسین عثمانی یا همان کوهکن در تاریخ چهارم مرداد ماه سال ۱۳۹۵ به علت کهولت سن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

یوسفی گفت: شهرداری بانه وره به عنوان متولی این مکان برای توسعه آن برنامه های خوبی را تدوین کرده که با زمانبندی صورت گرفته اجرا خواهد کرد.

 

وی گفت: اولین و مهمترین کار در این راستا ایجاد زیرساختها از جمله احداث راه ارتباطی مناسب و بسیار نزدیک به این مکان است که از طریق داخل شهر بانه وره و عبور از خیابانی بنام خالو حسین این راه ارتباطی احداث شده است.

 

شهردار بانه وره گفت: با پیگیری های انجام گرفته مقرر شده است که این راه ارتباطی در اولین فرصت آسفالت شده و مسیر برای حضور گردشگران بیش از پیش مهیا و تسهیل شود.

یوسفی تصریح کرد: این اثر بی نظیر به عنوان یکی از آیتم های مهم و تأثیر گزار در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه،شهرستان و شهر بانه وره شناخته شده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر بانه وره هم گفت: عزم اعضای شورای اسلامی شهر بر حمایت همه جانبه از شهرداری برای ایجاد زیرساختهای لازم در راستای توسعه این اثر وجذب گردشگران به منطقه است.

 

فرزانه هدایتی همچنین از انجام کارهای مقداماتی برای ثبت ملی این اثر خبرداد و گفت با همکاری اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان این مهم در حال انجام است.

 

گفتنی است سرای سنگی خالو حسین در منطقه گردشگری میگوره واقع در شهر بانه وره بخش باینگان شهرستان پاوه قراردارد که در ۱۷ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۰کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیصل یوسفی ، شهردار بانه وره

 

 

یک پاسخ برای “سرای سنگی خالو حسین اثری شگفت انگیز وخارق العاده در کشور/ عکس

  • هانه سلیمان در تاریخ فروردین 18, 1397 گفت:

    خداوند منان روح خالو حسین را به بهشت برین شاد فرماید.
    امین