ج 31 فروردین 1403 ساعت 19:42

نکاتی پیرامون حفظ محیط زیست به هنگام گردش در طبیعت/حیدر غلامی

نکاتی پیرامون حفظ محیط زیست به هنگام گردش در طبیعت/حیدر غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هر سال با فرارسیدن فصل بهار، گروه کثیری از مردم،جهت گردش و تفریح به دامن طبیعت روی می‌آ ورند. زیبایی و جذابیت طبیعت در بهار به وجود پوشش گیاهی،گلهای رنگارنگ و متنوع، چشمه سار‌ها، حیوانات، پرندگان و… بستگی دارد. کسی حق ندارد با استفاده ی غیر اصولی، آلوده کردن، تخریب طبیعت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هر سال با فرارسیدن فصل بهار، گروه کثیری از مردم،جهت گردش و تفریح به دامن طبیعت روی می‌آ ورند. زیبایی و جذابیت طبیعت در بهار به وجود پوشش گیاهی،گلهای رنگارنگ و متنوع، چشمه سار‌ها، حیوانات، پرندگان و… بستگی دارد. کسی حق ندارد با استفاده ی غیر اصولی، آلوده کردن، تخریب طبیعت و شکار بی‌رویه، مردم را از استفاده، مشاهده، تفریح و لذت بردن از طبیعت و مناظر زیبای آن محروم نماید. ما در استفاده از طبیعت و محیط زیست و تفریح، شادی و… در آن، تا آنجا آزادیم که حقوق دیگران را ضایع نکرده و باعث آزار و اذیت آن ها نشویم. طبیعت و محیط زیست و استفاده از آن، به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد؛بلکه سرمایه‌ای ملی است که همگی به یک اندازه در آن سهیم هستند.

 

حفظ محیط زیست با نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن (گردش، تفریح، شادی، شکار و..) از طریق آموزش در خانواده،مدرسه و … مقدور می‌باشد؛البته در کنار این فرهنگ سازی و آموزش ها،وضع قوانین و برخورد جدی با متخلفین نیز ضروری می باشد.انتظار می رود شهروندان گرانقدرمان در سال جدید بیش از پیش در حفظ محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن تلاش نمایند.در همین راستا بیان پیشنهاد‌ها و توصیه‌های زیر را ضروری می‌دانم۱:

پیشنهادات:

۱ـ آسفالت،شن ریزی یا حداقل جدول کشی جاده ی گردشگاههای« ویمیر»« سه رده ره» و … توسط مسئولین ذیربط۲ـ ساخت توالتهای بهداشتی در تفریحگاه‌ها، جهت رفاه حال شهروندان و جلوگیری از آلودگی محیط و…۳ـقرار دادن جایگاههای دفع موقت زباله یا سطلهای زباله به تعداد و حجم مناسب، در تفریحگاه‌ها و مسیرهای منتهی به آن‌ها؛ و جمع آوری و دفع روزانه‌ی آن‌ها.۴ـ توزیع کیسه‌های زباله و پمفلتهای آموزشی میان مردم در تفریحگاه‌ها و مسیرهای ورودی به آن‌ها، در روزهای تعطیل، به خصوص روز سیزدهم فروردین.۵ ـ برخورد جدی و قانونی با متخلفین از قوانین زیست محیطی و تخریب گران محیط زیست.

توصیه‌ها:

۱ـ آموزش مستمر به اعضای خانواده و اطرافیان، در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست و عدم آلوده کردن آن؛۲ـ از پرت کردن و پراکندن زباله در مسیر و خود تفریحگاه‌ها و … پرهیز کنیم.زباله‌های تولیدی خود یا زباله های قدیمی‌‌ رها شده در طبیعت را در کیسه‌هایی قرار داده و آن‌ها را در جایگاههای موقت یا سطل‌ها –در صورت وجود – ریخته، یا با خود به شهر آورده و در سطل های زباله قرار دهیم؛۳ـجهت کاهش تولید و حجم زباله،در حد امکان از همراه بردن وسایل و ظروف یکبار مصرف خودداری کنیم؛۴ـ به هنگام عبور از جاده‌های منتهی به تفریحگاه‌ها و نیز خود گردشگاه‌ها،در صورت خاکی بودن مسیر‌ها، جهت رفاه حال گردشگران و جلوگیری از گرد و خاک و ایجاد آلودگی و مزاحمت، با حداقل سرعت حرکت کرده و وسایل نقلیه را در مسیر عبور دیگران پارک نکنیم.

۵ـ از حرکت با وسایل نقلیه بر روی سبزه و چمن پرهیز نموده و از پارک کردن آن‌ها بر روی سبزه و چمن‌ها خودداری نماییم. متاسفانه عدم رعایت این مورد باعث آسیب جدی به فضای سبز بسیاری از گردشگاه‌ها شده است؛۶ـ پرهیز از لگدمال کردن، کشتن یا آزار و اذیت جانداران موجود در طبیعت؛ به گفته‌ی فردوسی:

میازار موری که دانه کش است           که جان دارد و جان شیرین خوش است

 

۷ـ از دست زدن و شکستن تخم پرندگان و تخریب لانه‌ی آن‌ها پرهیز کنیم؛۸ـ از نشستن در کنار چشمه سار‌ها که مردم جهت نوشیدن یا استفاده‌های دیگر از آب به آن‌ها مراجعه می‌کنند و همچنین از آلوده کردن ته‌وه‌ن نما (ته‌خت تانجی)ـ که یکی از نمادهای بارز مسلمان بودن مردم این دیار می‌باشد ـ خودداری کنیم؛۹ـ از روشن کردن آتش روی سبزه، بوته‌ها و نزدیک ساقه یا شاخه‌ی درختان پرهیز کرده؛ و در محل آتشدانهای مورد استفاده‌ی قبلی یا بر روی خاک فاقد گیاه و سبزی، آتش روشن کنیم؛۱۰ـ وسایل و امکانات روشن کردن آتش (پکنیک، هیزم، زغال و…) را به همراه برده و از قطع کردن و بریدن شاخه‌های درختان یا کندن بوته‌ها و… جهت برافروختن آتش خودداری کنیم؛۱۱ـ بر روی تنه‌ی درختان یادگاری ننوشته و از شکستن شاخه های آن ها خود داری نماییم.

 

۱۲ ـ از دست زدن و تکان دادن نهال ها و درختان تازه روئیده یا کاشته شده پرهیز نماییم.۱۳ ـ از چیدن و کندن گل‌ها و گیاهان پرهیز کرده؛ و در صورت استفاده از گل و گیاهان خوشبو یا دارویی، از کندن آن‌ها از ریشه، خودداری کنیم؛۱۴ـ به جای چیدن، کندن و لگد مال کردن گلهای زیبا و محروم کردن دیگران از دیدنشان، از آن‌ها عکس بگیریم؛ و بارها از تماشای آن لذت ببریم؛۱۵ ـ از قضای حاجت در معابر، نزدیک چشمه‌ها و جویبار‌ها و.. بپرهیزیم؛۱۶ـ از آلوده کردن آبهای جاری خودداری کنیم؛۱۷ـ از کشیدن سیگار یا‌‌ رها کردن سیگار نیم افروخته در طبیعت پرهیز کنیم؛۱۸ـ به هنگام بازگشت آتش مورد استفاده را خاموش نماییم؛۱۹ـ با رفت و آمدهای بیجای خود و وسایل نقلیه یا ایجاد سر و صدا (بوق زدن، گاز دادن اضافی، افزایش صدای ضبط صوت، ارگ و…) و ایجاد مزاحمت برای دیگران پرهیز کنیم.

 

۲۰ـحریم خانواده‌ها را رعایت کرده و با کنجکاوی، خیره شدن، فیلمبرداری و…برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنیم.۲۱ـ نسبت به آلودگی و تخریب محیط زیست، بی‌تفاوت نباشیم؛و در صورت امکان با روشی حکیمانه و مودبانه، تذکر و آموزش دهیم.در پایان امیدوارم که همگی در سال جدید با هدفمندی،مدیریت زمان و تلاش و امید، زندگی پر خیر و برکتی داشته باشیم؛ و صمیمانه از خداوند مهربانِ مهروَرز خواهانم که شاهد کاهش ظلم و ستم و نشستن لبخند عمیق بر لبانِ مردمِ مظلوم و محروم باشیم.

 

پاوه،حیدر غلامی ۱۳۹۷/۰۱/۰۵

۱ ـ مشابه اکثر این نکات را در نوشته های جداگانه ای در سال های ۹۰ و ۹۳ نیز منتشر کرده ام؛ اما اهمیت و ضرورت موضوع و همچنین لزوم تکار و آموزش مداوم جهت نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست، می طلبد که هر سال ـ به خصوص در آغاز فصل بهار ـ این نکات را یادآوری کرد.

یک پاسخ برای “نکاتی پیرامون حفظ محیط زیست به هنگام گردش در طبیعت/حیدر غلامی

  • ناشناس در تاریخ فروردین 7, 1397 گفت:

    ده ستا وه ش بو کاک حه یده ر.