ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:47

سیاه چادر باینگان میزبان گردشگران نوروز است

سیاه چادر باینگان میزبان گردشگران نوروز است

به گزارش سلام پاوه : شهر باینگان در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه، امسال برای سومین سال متوالی در قالب برپایی سیاه چادر میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا : این سیاه چادر که در ورودی باینگان برپا شده از ۲۹ اسفند سال ۹۶ آغاز به […]

به گزارش سلام پاوه : شهر باینگان در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه، امسال برای سومین سال متوالی در قالب برپایی سیاه چادر میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا : این سیاه چادر که در ورودی باینگان برپا شده از ۲۹ اسفند سال ۹۶ آغاز به کار کرده و قرار است تا پایان فروردین ۹۷ فعال باشد. سیاه چادر باینگان

جمعی از مردان و زنان این شهر با پخت انواع نان های محلی و آش و عرضه فرآورده های لبنی و محصولات ارگانیگ باغی و دامی به استقبال گردشگران می روند.

این سیاه چادر به دلیل توجه ویژه به فرهنگ بومی محلی و آداب و سنن مردمان کُرد اورامانات با استقبال بسیار خوب گردشگران روبرو شده است.

شهر مرزی باینگان با حدود پنج هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری غرب کرمانشاه و در جوار مرز عراق واقع شده و با طبیعت بکر و زیبا یکی از مناطق گردشگری استان محسوب می شود.

شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان با همکاری بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی و آموزش و پرورش بخش باینگان و همچنین اداره میراث فرهنگی پاوه این سیاه چادر را برپا کرده است.

براساس اعلام مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه، امسال در مجموع ۳۷۶ غرفه سیاه چادر و صنایع دستی در ۶۲ نقطه از سطح استان برپا شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان که مجری برپایی سیاه چادر این شهر است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ سال گذشته استقبال بسیار خوبی از این برنامه فرهنگی در سطح منطقه شد و این موضوع انگیزه ما را برای برگزاری آن در سال جاری دو چندان کرد.

غفور رستم زاده، با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار نفر از این محل دیدن می کنند، افزود: نان و غذاهای محلی و برنامه های فرهنگی که در این محل ارائه می شود برای گردشگران جذاب است.

وی به پخت انواع نان ها، غذاها و دسرهای محلی از جمله کلانه، ‘کولیره مه ژگه’، خه پکه پشی (برساق)، ‘دوخه وا’ (آش دوغ) و آش رشته در این سیاه چادرها اشاره کرد و افزود: هدف ما معرفی غذاها و دسرهای محلی منطقه به مردم سایر نقاط کشور است.

او گفت: این غذاها و دسرها توسط جمعی از بانوان هنرمند باینگانی در ۲ شیفت صبح و عصر پخت می شود و به دلیل کیفیت بالا و طعم و مزه خوب، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

وی معرفی فرهنگ و هنر مردم منطقه را یکی از برنامه های تعاونی نیک اندیشان باینگان دانست و اظهار کرد: به همین منظور در سیاه چادرها علاوه بر پخت و عرضه غذا و دسر، انواع صنایع دستی و محصولات ارگانیک دامی و باغی از قبیل رب انار، عسل، شیره توت، رب آلوچه، توت ـ گردو، کلاش (گیوه) نیز عرضه و به فروش می رسد.

رستم زاده در ادامه گفت: در این چند روز که سیاه چادرها را برپا کرده ایم مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور داشته ایم و محیط بکر و زیبای منطقه، مهمان نوازی مردم و همچنین ابتکار برپایی سیاه چادرها توجه آنها را جلب کرده و ما باید این فرهنگ را بیشتر به هموطنانمان بشناسانیم.

او اجرای موسیقی و هله پرکی (رقص کُردی) و سخنرانی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری را از جمله برنامه های فرهنگی در این سیاه چادرها اعلام کرد.

وی اظهار کرد که در این سیاه چادرها محصولات با قیمت های مناسب عرضه می شود و تلاش کرده ایم به نوعی قیمت گذاری کنیم که مسافران نوروزی بتوانند بیشترین بهره را از محصولات و غذاهای منطقه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان در ادامه از همه مردم ایران برای حضور در منطقه اورامانات دعوت کرد و گفت: هر کسی در نوروز به این منطقه بیاید به طور قطع روزهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

رستم زاده افزود: مردم منطقه اورامانات و باینگان مشتاق حضور گرم مردم کشورمان هستند و توصیه می کنیم در فصل بهار از این منطقه بکر و زیبا با جاذبه های طبیعی فراوان دیدن کنند.

گزارش از فرزاد نویدی

یک پاسخ برای “سیاه چادر باینگان میزبان گردشگران نوروز است

  • ناشناس در تاریخ فروردین 5, 1397 گفت:

    اصلا جالب نیست