پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:40

نودشه شهر بدون نماد…/اسماعیل محمدی مطلق

نودشه شهر بدون نماد…/اسماعیل محمدی مطلق

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:باتوجه به اینکه طبق کنوانسیون ۱۹۲۵ژنو کاربرد سلاح های شیمیایی حتی علیه نظامیان را ممنوع کرده بود،دولت عراق نه به عنوان یک دولت بلکه اشخاصی چون صدام و هم پیمانان او به عنوان عوامل این دولت معاهده ی قانونی را که توسط دولت عراق پذیرفته شده بود زیر پا گذاشتند.و در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:باتوجه به اینکه طبق کنوانسیون ۱۹۲۵ژنو کاربرد سلاح های شیمیایی حتی علیه نظامیان را ممنوع کرده بود،دولت عراق نه به عنوان یک دولت بلکه اشخاصی چون صدام و هم پیمانان او به عنوان عوامل این دولت معاهده ی قانونی را که توسط دولت عراق پذیرفته شده بود زیر پا گذاشتند.و در ساعت ۱۰:۱۱دقیقه ی صبح روز ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۶ شهر مرزی نودشه زمانی که مردم این شهر یک روز قبل شاهد بمباران شیمیایی شهر حلبچه بودند توسط هواپیماهای کشور از چندین نقطه مورد اصابت بمب های شیمیایی قرار گرفت.

عده ی زیادی از مردم مظلوم و بی دفاع این شهر چنین حمله وحشیانه ای را ندیده بودند جان خود را از دست دادند.و به دلیل اصابت بمب به نزدیکی بهداری این شهر پزشک بهیاران و حتی راننده ی آمبولانس که جهت کمک رسانی به مصدومان شتافته بودند خود نیز دچار مصدومیت شده و پزشک فداکار این مرکز به دلیل جراحات یک روز بعد به شهادت رسید.

پس از گذشت چندین سال از این رویداد تلخ عده ای از بازماندگان این حمله ی ددمنشانه به دلیل عوارض ناشی از گازهای شیمیایی زندگی را به سختی میگذرانند و هرسال شاهد قربانی گرفتن این جنایت هولناک در نودشه میباشیم.

اما سوال اینجاست که آیا باید به دلیل گستردگی واقعه ی تلخ و گسترده سردشت و حلبچه مظلومیت مردم نودشه در این میان نادیده گرفته شود که هرسال شاهد قربانی گرفتن این جنایت هولناک میباشیم. هر ساله در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه شاهد بازتاب گسترده ای از بمباران شیمیایی این دو شهر در رسانه های ملی محلی و خارجی میباشیم در حالی که اسمی از نودشه ی همیشه مظلوم برده نمیشود.

شهری بدون نماد شهری که با ورود یک گردشگر و توریست به دلیل نبود یک نماد ساده که نمایانگر این فاجعه باشد از وقوع چنین جنایتی ابراز بی اطلاعی میکند.باوجود پیگیری های مکرر امام جمعه محترم در مورد ثبت روز ۲۶ اسفند در تقویم رسمی به عنوان روز ملی نودشه اما هنوز با گذشت یک سال این امر هنوز محقق نشده است.

باشد که مسئولان محترم سطح منطقه و استان جهت شناساندن مظلومیت شهر نودشه و زنده نگه داشتن یاد این عزیزان در دل تمامی هموطنان این امر را محقق سازند.

اسماعیل محمدی مطلق/۲۶اسفند۱۳۹۶

یک پاسخ برای “نودشه شهر بدون نماد…/اسماعیل محمدی مطلق

  • محمدی. چورژی در تاریخ اسفند 28, 1396 گفت:

    ای عزیز کدام مسولان. کدام خادمین مردم

    مدتی پیش یکی از عزیزان نظر داده بود که
    ؛ تنها راه برون رفت نودشه درخواست از وزارت کشور جهت الحاق نودشه به استان کردستان می باشد.
    چون شهرستان پاوه عملاً نودشه را فراموش کرده است.
    مدیریت محترم سایت لطفاً نظر را منتشر کنید.
    چون منم به عنوان یک نودشه ای می شنوم که چنین زمزمه هایی هست.
    باشد که مسولان به خود بیایند.