پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:00

گزارش تصویری و تشریحی از اختتامیه کلاس آموزش زبان کردی موسسه قلم معاصر کرد

گزارش تصویری و تشریحی از اختتامیه کلاس آموزش زبان کردی موسسه قلم معاصر کرد

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه فرهنگی هنری قلم معاصر کرد اختتامیه اولین دوره کلاس آموزش زبان کردی در پاوه با استقبال علاقمندان برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در این مراسم بخش های مختلفی از جمله سخنرانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،دکلمه و قرائت شعر،اجرای خش ویژه ای در خصوص زبان […]

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه فرهنگی هنری قلم معاصر کرد اختتامیه اولین دوره کلاس آموزش زبان کردی در پاوه با استقبال علاقمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در این مراسم بخش های مختلفی از جمله سخنرانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،دکلمه و قرائت شعر،اجرای خش ویژه ای در خصوص زبان و زبان شناسی و تحلیل و بررسی آن توسط آقایان رحمانی،عزیزی و جباری،اجرای موسیقی توسط گروه روژیا ، تجلیل و … برگزار شد.

در ادامه مراسم کە جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر،شخصیتها،مسؤلین و مردم علاقمند پاوە و حومە حضور داشتند، بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌اللە مجید،آرام کیخسروی(مجری برنامە)،ضمن خوش‌آمدگویی بە حضار،بخشها و برنامەهای مراسم را اعلام کرد. پس از آن خانم زیلان فتحی عضو هیئت مدیرەی قلم معاصر کُرد، پیام خیرمقدم مؤسسە را قرائت و هدف از برگزاری مراسم را تجلیل از شرکت‌کنندگان موفق کلاس آموزش زبان کردی موسسە اعلام کرد.

 

رئیس ادارەی فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوە،طی سخنانی کوتاە، ضمن تشکر از مؤسسەی قلم معاصر بە جهت برگزاری و مراسم پایان دورەی آموزش زبان کردی، از اینکە امروز قرار است از بیش از ۶۵ نفر از علاقمندان ونوآموزان کودک،نوجوان، جوان و بزرگسال زبان کردی تجلیل شود. بە مؤسسە تبریک گفت.

 

دکتر محمودی فعالیت مؤسسەی قلم معاصر کٔرد را خوب و قابل توجە دانست و افزود: این مؤسسە بناست،در سال جدید بزرگترین رویداد فرهنگی هەورامان؛ “کنگرەی بزرگ میرزا عبدالقادر پاوەای” را برگزار کند.

محمودی با اشارە بە نگاە مثبت فرهنگی خویش، بە نسبت فعالیتهای فرهنگی هنری شهرستان، صدور فعالیت انجمن فرهنگی ادبی مولوی در پاوە طی هفتەی جاری را بە هیئت مؤسس آن تبریک گفت.

 

در ادامەی مراسم مجری برنامە پانل فرهنگی مؤسسە را با موضوع “زبان کردی در کشاکش روزگار و پیوند عمیق گویهای آن” و معرفی شرکت‌کنندگان پانل، آقایان نعمت رحمانی(نویسندە و کارشناس ارشد تاریخ)، کیهان عزیزی( شاعر، نویسندە و کارشناس فلسفە) و صباح جباری (نویسندە و کارشناس ارشد زبانهای باستان)، اعلام کرد.

 

در بخش نخست نعمت رحمانی ضمن تقدیر از مؤسسە بە لحاظ برگزاری این مراسم و خوش‌آمدگویی بە حضار، بە طور خلاصە، با اشارە بە موضوع اهمیت پدیدەی زبان و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی بشر،تحقیقات تاریخ بشری و منجملە “تحقیقات سپایزر” بر وضعیت زبانی و اجتماعی جغرافیای زاگرس، تنوعات ساختاری و زبانی را از ویژگیهای تاریخی این منطقە دانست.

 

همچنین آقایان صباح جباری و کیهان عزیزی پس از ارائەی بحثهایی پیرامون فسفەی زبان و نظریات زبان‌شناسان و چگونگی تقسیم‌بندیهای زبانی، بە مسئلەی زبان کردی و تقسیم بندی گویشهای آن و چگونگی پیوند عمیق ساختاری و تاریخی و همبستگی آن و نقد نظریات ناقص زبانشناسان مطرح جهانی درمورد زبان کردی، اشارە کردند و در آخر با طرح مسئلەی اولویت بر اهمیت گویش در مباحث زبان‌شناسی، طرح موضوع مسئلەی زبان را مرتبط با مسئلەی سیاسی ملتها دانستە و با ارائەی فاکتهای اجتماعی و زبانی تصریح کردند کە گویشهای موجود در زبان کردی(هەورامی، سورانی، کلهوری، کرمانجی و …) بە‌عنوان سرمایەی ملی ما،تافتەی جدا بافتە از هم نبودە و نیستند و لازم است تمام این گویشها حفظ و تقویت شوند و هرگز نباید بە بهانەی تشکیل زبان معیار، بە فراموشی سپردە شوند.

در ادامە علاوە بر قرائت داستان از سوی جمال جباری و خانم گیوەچی و قرائت شعرخانم خالدی، کیهان عزیزی بە عنوان مسؤل کمیتەی فرهنگ و آموزش، گزارش کار نخستین دورەی کلاس آموزش زبان کردی موسسە را بە اختصار بە سمع و نظر حضار رساند.

 

عزیزی خاطر نشان کرد کە کلاس آموزش زبان کردی در دو ردەی سنی کودک و نوجوان و ردەی بزرگسال در فصل تابستان برگزار شد.کە در مجموع تعداد ۶۵ نفر در این کلاسها شرکت کردند کە در آخر ۴۴ نفر آنان موفق بە اخذ مدرک موسسە شدند کە در پایان مراسم، علاوە بر اهدای مدرک پایانی دورە بە افراد موفق، از بقیەی افراد شرکت‌کنندە نیز تجلیل می‌شود.

 

عزیزی در خاتمە اضافە کرد کە کلاس در هر دو ردەی سنی با کیفیتی خوب و تاکید بر کڵیت الفبای زبان کردی برگزار شدە بە گونەای کە شرکت کنندگان قادرند خواندن و نوشتن بە زبان کردی را فرا گرفتە و بە هر یک از دیالکت(گویش‌)های زبان کُردی – هەورامی، سورانی، کلهوری و کرمانجی – کتابت کردە و بخوانند.

 

در ادامە، پیام موُسسەی قلم معاصر کرد کە بە صورت نمادین بە چهار گویش زبان کردی نگارش شدەبود، توسط خانم اقدس امینی از نوآموزان شرکت‌کنندگان دورە قرائت شد.

 

در بخش دیگری از مراسم کە بە مرکز کودک موُسسە اختصاص دادە شدە بود، ابتدا داود غفاری سرپرست این مرکز ضمن سلام و عرض ادب و خوۺ‌آمدگویی بە حضار، باقرائت اشعاری در وصف کودک کرد، کودکان مرکز را جهت ارائەی برنامەهای متنوع کودکانەی خود، بە جایگاە فراخواند.

 

در این بخش کیمیا مروتی بە نیابت از کودکان شرکت‌کنندە در این دورەی آموزشی زبان کردی، در پیامی ضمن ابراز خوشحالی از اینکە اکنون قادرند با زبان شیرین کردی خود بنویسند و بخوانند از اقدام شایستەی مؤسسە در تشکیل کلاسها و تلاش معلمان زبان کردی تقدیر و تشکر کرد. در ادامە، هریک از کودکان، هایا عزیزی، هیما غفاری، هانیە دانشی، نارین بهرامی، اوین غفاری، یسنا شریفی، سما غفاری، ژالان قنبری، میدیا حسینی، سوشیان عزیزی، ژیرا غفاری و یونا فتحی(کودک خردسال)، با قرائت اشعار زیبای کردی(هەورامی و سورانی)بە مراسم جلوەای شیرین و جذاب بخشیدند.

 

گروە سرود مرکز کودک مؤسسە متشکل از نوآموزان دورە، با اجرای خوب سـرود زیبای “خوایە وەتەن ئاوا کە…” زیبایی هرچە تمامتر سردادند کە شور و گرمی خاصی بە مراسم داد. بعد از آن گروە سرود مهد کودک پرنیان با مدیریت خانم ولدبیگی، با اجرای دو گورانی کوردی نوروزی، از جلوەهای زیبای مراسم بودند. در پایان بخش برنامەی کودکان مرکز، توسط شخصیتهای فرهنگی خانم، لوح تقدیر مرکز، بە تعداد ۲۰نفر از کودکان شرکت کنددەی دورە اهدا گردید.

 

در پایان بخش برنامە، مدرک زرین کە از سوی مؤسسە آمادە شدە بود بە تعداد ۲۶نفر از افراد موفق دورەی آموزشی زبان کردی مؤسسە(ردەی سنی بزرگسال) و بە تعداد ۲۴نفر دیگر نیز لوح یادبود با تشریفات خاص اهدا گردید.

 

شایان ذکر است کە نخستین دورەی کلاس آموزشی زبان کردی مؤسسە در تابستان ۹۶ و با آموزگاری آقایان کیهان عزیزی در ردەی بزرگسال و داود غفاری در ردەی کودک و نوجوان، برگزار شد. موسسەی قلم معاصر کرد از هم‌اکنون، علاقمندان بە فراگیری زبان کردی را جهت شرکت در دومین دورەی آموزشی خود فرا می‌خواند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک پاسخ برای “گزارش تصویری و تشریحی از اختتامیه کلاس آموزش زبان کردی موسسه قلم معاصر کرد

  • هورامی یا کُردی؛مسئله این است. در تاریخ اسفند 27, 1396 گفت:

    پس ایجاد زبان معیار و استاندارد کُردی کجا رسید؟؟!!
    هورامیها که خود را کورد نمیداند و بر زبان مستقل هورامی اصرار دارند…
    کرمانجها زیر بار گویش ۱۰۰ساله سورانی نمیروند.
    کرمانشاهان (فارسی کرمانشاهی و کردی کلهری) که ساز خود را میزنند..
    سورانها هم روز به روز از دایره زبانیشان کاسته میشود.
    ……پس تکلیف چه میشود؟؟!!
    ای ره به ترکستان میرود….

    والله….