ج 10 فروردین 1403 ساعت 19:25

نارضایتی شهروندان پاوه ای از عدم امهال وامهایشان/ آقای استاندارلطفا پاسخگو باشید!!

نارضایتی شهروندان پاوه ای از عدم امهال وامهایشان/ آقای استاندارلطفا پاسخگو باشید!!

به گزارش سلام پاوه : ‘مردم خانه ای برایشان نمانده است اما بانک‌ها می گویند بیا قسط بده’؛ این انتقاد هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از بانک هایی بود که در روزهای نخست پس از زلزله، با ارسال پیامک به زلزله زدگان دنبال نقد کردن وام‌هایشان بودند. بعد از این بود که زمزمه مهلت دادن به زلزله […]

به گزارش سلام پاوه : ‘مردم خانه ای برایشان نمانده است اما بانک‌ها می گویند بیا قسط بده’؛ این انتقاد هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از بانک هایی بود که در روزهای نخست پس از زلزله، با ارسال پیامک به زلزله زدگان دنبال نقد کردن وام‌هایشان بودند. بعد از این بود که زمزمه مهلت دادن به زلزله زدگان برای پرداخت اقساط بانکی مطرح شد و با سفر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و سپس اظهارات نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی جدی شد.

سرانجام اواسط آذر ماه هیات دولت با استمهال ۲ ساله وام های بانکی زلزله زدگان کرمانشاه موافقت کرد و موجی از شادی را به استان آورد؛ مصوبه ای که البته پر از ابهام و سوال بود.(ایرنا)

سخنان امیدوار کننده استاندار و خبرهای گسترده و نامه ها و مصاحبه های مسئولان و فرمانداران و نمایندگان خبر از امهال وام تمامی مردم شهرستان های زلزله زده (۹ شهرستان و دو بخش) را می داد که حتی خود استاندار کل بدهی های بانکی را همراه با سود دو ساله آنها برآورد و در مصاحبه هایش اعلام کرده بود. و بسیاری از شهروندان دیگر اقساط خود را به استناد سخنان مسئولان استانی و استاندار ، مدیر کل ستاد بحران و اطلاعیه های فرمانداری ها و سخنان نمایندگان و حتی نامه های بانکها و پیگیر نبودن بسیاری از بانکها برای دریافت اقساط دیگر بدهی های بانکی خود را پرداخت نکردند.

**اصل مصوبه چه بود؟


در جلسه ۲۶ آذر بین استاندار کرمانشاه و مدیران عامل بانک های استان برخی ابهامات رفع و مقرر شد که همه بانک ها و موسسات دولتی و غیردولتی و پست بانک تا آخر همین ماه لیست افرادی را که در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و ۲ بخش ماهیدشت و کوزران (از توابع شهرستان کرمانشاه) تا قبل ۲۱ آبان (زمان وقوع زلزله) تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، تهیه و به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال کنند تا اسامی افراد مورد تایید برای امهال ۲ ساله تسهیلات اعطایی به بانک های استان معرفی شوند.

اما هنوز اینکه ‘آیا همه ساکنان شهرهای مورد اشاره و همه وام ها شامل این مصوبه می شوند؟’ مهمترین سوال مردم بود.

رضا محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ۳۰ آذر پاسخ این سوال را داد و به ایرنا گفت: تمام ساکنان این شهرستان ها و همه وام های دریافتی آنان تا زمان وقوع زلزله ۲۱ آبان شامل این مصوبه می شود.

آنچنان ‌که مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه بیان کرد: هزینه استمهال ۲ ساله وام های بانکی ۹ شهرستان و ۲ بخش استان کرمانشاه، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

البته استاندار کرمانشاه پیش تر این رقم را ‘بیش از چهل هزار میلیارد ریال’ عنوان کرده بود.

پس با تاکید بر سخنان مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه و سخنان و وعده های استاندار و نمایندگان مجلس و گفتگو و مصاحبه های مختلف مسئولان استانی و حتی شهرستانی استمهال وام باید شامل ۲۸ هزار نفر از مردم شهرستان پاوه شود.

اما هرچه از زمان وقوع زلزله می گذرد بنظر مسئولان ما وعده های خود را همچون شب تلخ زلزله ۲۱ آبان ماه فراموش می کنند. آنها با تاکید و در چندین مصاحبه تلویزیونی و خبری و نامه های فروان و جلسات و هشدار ها به بانکها به صراحت تمام مردم ۹ شهرستان استان کرمانشاه را مشمول امهال وام دانستند هرچند تعدادی از بانکها در هیچ شرایطی حتی پس از هشدار مراجع قضایی به مصوبه امهال وامها پایبند نبودند اما بسیاری از شهروندان بخصوص در شهرستانهای اورامانات دیگر اقساط خود را با توجه به وعده مسئولان پرداخت نکردند و پس از نزدیک به ۴ ماه حالا صحبت های ضد و نقیضی در مورد امهال وامها و پیامهای مکرر بانکها به مردم و ضامنین شنیده و ارسال می شود . و بنظر می رسد بازهم مردم شاهد وعده ای سرخرمن از مسئولان هستند.

اخبار ضد و نقیض و بر اساس شنیده های حاکی از آن است که امهال وام در مناطق زلزله زده فقط شامل واحدهایی است که خسارت دیده اند و شامل کل مردم شهرستانهای زلزله زده که آسیبهای فروان اقتصادی ، روحی و روانی بسیاری دیده اند نمی شود. و شهروندانی که چند ماه به امید امهال وام اقساط خود را پرداخت نکرده اند و مبلغ اقساط انها انباشه شده است و حتی تعدادی بازهم وام گرفته اند آنهم به دلیل وعده های مسئولان باید منتظر خبرهای ناخوشایندی باشند. که امیدواریم مسئولان و نمایندگان و در راس آنها استاندار محترم پاسخگوی مردم باشند و نگذارند زلزله زدگان مناطق زلزله زده (۹ شهرستان و دو بخش استان) در آستانه سال نو بر تلخی روزگارشان که ناشی از زلزله های شدید و مکرر است افزوده شود.

حسن سلیمانی نماینده چهار دوره مردم کنگاور، صحنه و هرسین ظهر جمعه ۱۱ اسفند در نشست خبری با خبرنگاران استان کرمانشاه به تشریح آخرین وضعیت مصوبه امهال وام ها پرداخت و به نوعی در سخنانش وعده های مسئولان استان بر امهال وام را غیر واقعی و فقط وعده دانست و گفت :

یکی از وعده هایی که پس از زلزله ۲۱ آبان ماه به مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه داده شد، امهال ۲ ساله وام های بانکی آنان بود یعنی مردم ۲ سال از پرداخت وام معاف شوند.

یکی از خبرنگاران علت به تاخیر افتادن اجرای این مصوبه را پرسید که سلیمانی توضیح داد: در قانون مربوط به امهال وام های بانکی قید شده است که محدوده اجرای آن به میزان بودجه سنواتی باشد و وعده های فراتر از این موضوع قابلیت اجرا شدن ندارد زیرا قابلیت اجرایی وعده‌ها صرفاً بر مبنای بودجه سنواتی و وجود ردیف بودجه خواهد بود در غیر این صورت در حد یک وعده باقی می ماند.

به گفته این نماینده مجلس، امهال ۲ ساله وام ها در بودجه ۹۷ تصویب شده اما سقف آن بستگی به میزان تخصیص این بودجه از طرف دولت دارد و هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

از روز گذشته تا به امروز بسیاری از شهروندان در تماس با پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه بشدت از وضعیت بوجود آمده و تماس بانکها و پیامکهای بانکی و عدم استمهال وامهای خود گلایمند و ابراز نارضایتی کردند و خواهان پیگیری موضوع از طریق این رسانه بودند .و مانیز خطاب به استاندار کرمانشاه که مدتی است بسیار از امید صحبت به میان می آورد می گوییم: جناب آقای استاندار نماینده تدبیر و امید در استان کرمانشاه خود را جای کارمند یا کارگر و یا کاسب بی بازاری در شهرستان محروم پاوه بگذارید که ۴ ماه اقساطش را بخاطر وعده های شما و مدیران ارشدتان پرداخت نکرده است و حال در آستانه عید نوروز به یکباره تمامی برنامه ریزی های دو ساله اش برای امهال وام به هم می ریزد و ضامنش فشار می آورد و او نیز آه در بساط ندارد. 

امیدواریم جناب مهندس بازوند با تدبیر خود امید را در عمل نه در سخن دوباره به مردم استان و بخصوص این شهرستانهای زلزله زده و محروم که پس از زلزله ۲۱ آبان ماه محروم تر شدند بازگردانید. و بر طبق وعده های خود و مدیران ارشدتان امهال وام شامل تمامی مردم شهرستانهای زلزله زده شود. و ما قصاص قبل از جنایت نکرده باشیم!!

 

تهیه و تدوین : فرهاد صالحی

16 پاسخ برای “نارضایتی شهروندان پاوه ای از عدم امهال وامهایشان/ آقای استاندارلطفا پاسخگو باشید!!

  • سعید در تاریخ اسفند 25, 1396 گفت:

    باسلام
    منم با نظر کیمیا موافقم کسی هیچ خسارتی ندیده و تازه رفته وام با درصد سود بالا گرفته تا ساختمان چند طبقه بسازه که با قیمت نجومی بفروشه و یا اجاره بده خب واسه چی اقساطش مشمول امهال بشه؟ یکم منطقی باشین
    اگه راست میگن اونا هم دو سال از مردم اجاره نگیرن
    باید سازو کارش مشخص بشه که کسانی که واقعا دچار خسارت شدن مشمول طرح باشن حالا تو هر شهرستانی که ساکن هستن نه همه افراد
    اینجوری اونی که وام بیشتری آورده و احتمالا زندگی مرفه تری داره بیشتر نفع میکنه تا کسی که وام کم آورده که در اینصورت با فلسفه طرح که کمک به مردمه سازگاری نداره

  • کیمیا در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    چرا فکر می کنید از زبان یک سرپلی نوشته شده اتفاقا خودم اصالتا پاوه ای هستم و این نوشته از زبان یک پاوه ای اصیله ا ما بر خلاف شما همشهری های عزیز یک پاوه اصیل واقع بین نه مثل شما فرصت طلب

    آقایان علی و یزدان
    جایز نیست که یک طرفه به قاضی بریدو راضی برگردید و این نوشته رو به سرپلی ها منصوب کنید باید در حضور خدا پاسخ گو باشید
    اقایان علی و یزدان
    متاسفم برای همشهریانی مانند شما که چندرغاز کمک های ارسالی خودتو ن رو بازگو کردین حالا بزارید یک سال بگذره بعدا منت بزارید چرا فکر می کنید با ارسال دو متر موکت و دو تا کنسرو تن و لباسای مندرس تون باید محبت شما رو جبران کنن
    خود شاهد بودم که مردم شریف و نوع دوست تهران مبالغ کلانی به هم استانی های زلزله زده کمک می کردن بدون هیچ شو اف و منت گذاری و در کمال گم نامی
    خوشی مردم تا چی باشه? عزیز دل ناشناس
    ناشناس جانی که خوشی مردمو توی سفرای خارجی و چهار تا اهن پاره می بینی مردم پاوه که این همه کباده ی نوع دوستی و فرهیختگی رو می کشن هنوز شهر سوخته رو دیدن!!!!!! اصلا اسم جایی به نام زیگورات چقازنیبل به گوش اونا رسیده اما دربه در به دنبال وام هستین که به پاتایا و دوبی امثالهم برسین کاش وام بیارید که خرج تحصیل و اشتغالزایی و فرهنگ تون بشه که کار خیر تونو باز گو نکنید بر طبق فرمایشات گران مایه ی پیامبر اکرم (ص)خداوند نیکوکاران بى نام و نشانِ خدا ترس را دوست دارد
    ناشناس جان
    راهی که وام باید برای اون صرف بشه خیلی مهمه
    چند سالی هست مردم پاوه در ورطه ی تجمل گرایی و چشم و هم چشمی افتادن که ماحصل اون وامهای کلان هست که از باز پرداخت اقساط می خوان که سر باز بزنند فرض محال که دوسال هم پرداخت نکردین اخرش …..
    راه پرداخت نکردن اقساط و سو استفاده از از زلزله زده ها نیست

  • بی نیاز در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    نمیدونم کیمیا اغا مردم شریف و غیور پاوه چه هیزم تری به شما و امثال شما فروختن جز اینه که دولت ستاد بازسازی مناطق زلزله زده رو جمع کرد ولی هنوز ستاد وحدت پاوه با مدیریت امام جمعه محترم هنوز دارن برای زلزله زدگان وسیله میفرستن و در بازسازی مناطق زلزله زده مشارکت فعال دارند واقعا برای شما و همفکرای شما متاسفم

  • ناشناس در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    در جواب کیمیا ..بترکه چشم حسود و کور شود هرکس نبیند خوشی مردم

  • علی در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    با سلام نمیدونم کیمیا اسم مستعاره یا حقیقی شما چرا اینقد فیوزتون بالا زده که اومدی به ملت پاوه گیر دادی از جیب شما که پرداخت نمیشه شماها که شاملتون شده و اینقد تا حالا شخصی به این بی ادبی و بی نزاکتی ندیدم از جیب شما و امثال شما که خرج نمیشه مردم مبل بخرن یا خارجه برن واقعا برای شما و امثال شما متاسفم که این جوری جواب محبت ملت شریف پاوه رو که از هیچ کوشش و کمکی برای شما دریغ نکردن حتی قالی زیر خودشون رو فروختن و برای شما وسیله تهیه کردن واقعا بشکنه دستی که نمک نداره

  • یزدان در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    با سلام .. در جواب کیمیا خانم که فرموده اند امهال وام چرا به پاوه تعلق میگیره .خانم محترم شما تشریف اورده ای پاوه که ببینی چند درصد خانه های مردم تر ک بر داشته و مجبور به تخلیه ساختمان شده اند و مجبور به باز سازی اون از اول شده اند یه کمی وجدان داشته باش خانم محترم اولین شهر که بعد از زلزله به داد مردم سرپل و ازگله رسید مردم منطقه پاوه و اطرافش بود البته ما منتی بر سر کسی نداریم چون مردمان اونجا جزی از خانواده خودمان میدونیم و الان هم بعد از چند ماه زلزله مردمان پاوه و روستاهای اطرفش از نوسود گرفته تا بخش باینگان هنوز هم در بازسازی مناطق زلزله کمک میکنند نمونه بارز ان ستاد بازسازی مناطق زلزله به نام ستاد وحدت که بانی ان امام جمعه محترم شهرمان جنا ب حاج ماموستا ملا قادر میباشد . البته برای شما متاسم خانم محترم دوما نترس مگر قراره از جیب شما وامها پرداخت شود …

  • کیمیا در تاریخ اسفند 23, 1396 گفت:

    چرا باید در شهرستان پاوه پرداخت اقساط به تعویق بیفته
    مگر شما چادر نشین و کانکس نشین شدین خزنده های مهلکی مانند افعی شما رو تهدید کردن به مانند مردم مناطق سرپل و ازگله دچار سرما زدگی و گرما زدگی شدین خدایی نکرده دچار سو تغدیه و بحران روحی شدین عزیزتونو از دست دادین ؟؟؟؟؟؟یعنی پاوه باید با سرپل یکسان قیاس بشه حالا
    چند تا نیم چه ریشتری به پاوه زده دیگه این همه داستان نداره ?
    زلزله در کرمانشاه هم احساس شده ولی ساکنین کرمانشاه از آب گل آلود ماهی نگرفتن
    بهتر ه که یکم انصاف داشته باشید
    و زیاده خواه نباشید و پاتونو ازگلیم تون دراز نکنید وام رو برای ضرورت ازبانک بگیرید نه برای سفرای خارجی و دکور داخلی منازل خوشگلتون .
    تطبق فرمایش حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام قناعت بی نیازی است
    که متاسفانه تو قاموس پاوه ایا تعریف نشده است

  • محفوظ در تاریخ اسفند 22, 1396 گفت:

    با سلام خدمت مدیریت سایت امروز بعد از این همه کش و قوس به بانک ملی مراجعه کردم فقط صدوهفتاد نفر شامل امهال وام شدن پس اینهمه وعده های سر خرمن اقای استاندار چی شد باز هم خدا پدر حاج ماموسا رو بیامرزه که با جناب اقای سیف واسه حل مشکل حرف زدن

  • رفیق در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    واقعا نمیدونم تو این شرایط گریه کنم یا بخندم به حال این مردم که هر روز یه وعده سر خرمن میدن نماینده و استاندار چنان با جدیت حرف میزدن که وام پرداخت نکنید حالا کجا هستن بیان جواب بدن الان چهار ماه قسط پرداخت نکردیم چه طوری الان یه باره بیام ۵میلیون تومان اقساط معوقه پرداخت کنیم از کجا بیاریم با این حقوق نا چیز آخه خواهشا یکی پاسخگو باشه یک مسئولی تو این شهر پیدا نمیشه که پیگیری کنه تا کی دروغ تحویل میدن به خدا زندگیمون سراسر شده استرس به خاطر این وامها

  • مسلم در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    المومن اذا وعده وفاء مسئولین به عنوان مؤمن اول قول دادن که مشکل تمامی بدهکاران برای مدت ۲سال حل شود تاتنفسی به منظور جبران آلام روحی وروانی ناشی ازضربات زلزله که همواره برروح وروان مردم تأثیر مخرب گذاشته وتمامی مسائل زندگی آنها راتحت تأثیر قرارداده اجراکنند این مردمی که هموارهدرتمامی روزهای تلخ وشیرین همراه بوده اند جادارد دراین قضیه خواسته آنها برآوردشود

  • همشهری در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    همه ی حرف ها دلخوشی است نه عمل

  • شهروند در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    واقعا جای تاسف دارد که که خبری بارها و بارها تایید و تکذیب می شود. بازی با احساسات و شعور مردم. بس کنید دیگر ملت را بیزار نکنید

  • فواد در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    فرهاد جان سلام به نظر من این امهال وام بایستی فقط شامل خسارت دیده ها بشه چرا که آنان از تمام نظر محتاج ونیازمند هستن ولی مسولین بدون هیچگونه نظر کارشناسی جوگیر شدن وعده وعیدهای توخالی دادن بدون عمل حالا هم برای تحقق آن بازم وعده سرخرمن میدن سپاس

  • ناراضی در تاریخ اسفند 21, 1396 گفت:

    واقعا مسولین دروغگو هستن

  • شهروند در تاریخ اسفند 20, 1396 گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت کارکنان سلام پاوه
    واقعا تو بدترین شرایط هستیم که پیامک های بانک یکی پشت سر دیگری بهمون ضدحال میزنن
    خب چرا وعده سرخمن میدید جنابان نمایده واستاندار از اول میگفتید که نمیتونیم تمام نه اینکه الان چهار ماه بخاطر شما قسط نمیدم والان باید چهارقسط رو باهم پرداخت کنم که سه برابر حقوقی هست که من میگیرم

  • شهروند در تاریخ اسفند 20, 1396 گفت:

    سلام بسیار خوب نوشتید همین امروز بانک مسکن پیامک تهدید آمیز فرستاده برام