پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:00

فلسفه وجودی و ضرورت راه اندازی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه / محمد آشنا عباس منش

فلسفه وجودی و ضرورت راه اندازی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه / محمد آشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) برای ارائه‌ی خدماتی به صورت غیر انتفاعی و غیر دولتی سازمان می‌یابند و با همکاری مردم و جلب کمک‌های دولتی و غیر دولتی تلاش می‌کنند اهداف مورد نظر جامعه هدف را به انجام برسانند. انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه یکی از همین سازمان‌های مردم‌ نهاد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) برای ارائه‌ی خدماتی به صورت غیر انتفاعی و غیر دولتی سازمان می‌یابند و با همکاری مردم و جلب کمک‌های دولتی و غیر دولتی تلاش می‌کنند اهداف مورد نظر جامعه هدف را به انجام برسانند.

انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه یکی از همین سازمان‌های مردم‌ نهاد است که با هدف عمران و آبادانی شهرستان پاوه و توسعه‌ی زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حال شکل گیری است .محمد آشنا عباس منش

مردم غیور، دلسوز و وطن دوست شهرستان پاوه از عقب ماندگی زادگاه دلاور خیز و مستعد خود رنج برده اند و تک تک و به صورت فردی تلاش هایی در جهت تغییر این وضع گفته و حتی فریاد زده اند، ولی بدون سازمان دهی و بسیج عمومی این دلسوزی ها امید به رستگاری از راه این تلاش های پراکنده و محدود فردی وجود ندارد. گرچه به همت بزرگان گاهی تلاش هایی جمعی به صورت پراکنده انجام می گرفته است.لیکن بواسطه شرایط نامساعد و البته بیشتر به دلیل ناسازگاری های درونی و تنگ نظری های قومی و قبیله ای این تلاش ها و اقدامات دلسوزانه دوام چندانی نیاورده بود. این آرمان که تشکلی در کرمانشاه بوجود بیاوریم تا هم زمینه ای برای خدمت به زادگاه عزیزمان پاوه باشد و هم همدلی بیشتری بین خودمان درکرمانشاه ایجاد نماید، در ذهن ما وجود داشت و روز به روز بر اهمیت و ضرورت آن افزوده می شد.

اکنون جمعی از جوانان و کارآزموده های پخته ی این عرصه با درک مجموعه شرایط و با آگاهی از موانع اصلی عدم موفقیت های قبلی مصمم گردیدند تا به منظور تلاش برای توسعه و عمران شهرستان پاوه از طریق همکاری با یکدیگر و پرهیز از درگیر شدن در مسائل فرقه ای و طایفه ای و با ایجاد وحدت و یگانگی برای جلب مشارکت پاوه ای ها، در صدد راه اندازی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه هستند تا با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح ، تلاش های گروهی و منسجمی را در راستای رشد و توسعه شهرستان و تعمیق روابط همشهریان مقیم کرمانشاه به سرمنزل مقصود برسانند.

رسالت ، اهداف و چشم انداز انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه

رسالت انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد ایجاد موقعیت‌هایی است که به‌ واسطه‌ی آن بتوان زمینه‌های رشد، توسعه، عمران و آبادانی شهرستان پاوه را فراهم ساخت. این انجمن مانند سایر سازمان‌های مردم‌نهاد به اصول سه‌گانه‌ سازمان‌های مردم نهاد یعنی «غیر دولتی»، «غیر سیاسی» و «غیر انتفاعی بودن» خود پایبند است.

چرایی و فلسفه‌ی وجودی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه، افزایش سرمایه‌ی اجتماعی میان اهالی شهرستان پاوه ‌، تقویت روحیه‌ی اعتماد متقابل در میان همشهریان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای انجام فعالیت‌های جمعی در مسیر توسعه، و به‌طور کلی استفاده از برآیند نیروها در مسیر نیل به اهداف توسعه است.

بیانیه‌ی مأموریت انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه را در یک کلام می‌توان فرصت‌سازی برای استفاده‌ی بهینه از نیروهای جمعی عنوان کرد .

انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه برای رسیدن به آرمان‌های خود بر استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل‌های فعالان پاوه ای تکیه نموده و کوشش می‌کندبا اتکا و اتصاف به ارزش‌هایی مانند بهره‌مندی از خرد جمعی، روحیۀ انتقادپذیری، تشریک مساعی و التزام به باورهای دینی و میهنی، چشم‌انداز آینده‌ی خود را در میل به پیشرفت؛ ایجاد آمادگی ذهنی برای تغییر در مسیر آبادانی و عمران؛ و رسیدن به وضع مطلوب می‌داند.

رسیدن به این چشم‌انداز بدون مشارکت فرد فرد پاوه ای ‌ها کار بسیار دشواری است. چشم‌انداز آرمانی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه در کاستن از مشکلاتی مانند بیکاری، فقر، توسعه‌نیافتگی، کم‌انگیزگی، و مسائلی از این دست تعریف می‌شود که امید است با یاری تک‌تک اهالی شهرستان پاوه در کرمانشاه و اقصی نقاط ایران ، گامی در جهت نیل به این مسیر برداشته شود.

اهداف:

هدف از تشکیل انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه با حمایت از تدوین، پشتیبانی و تهیه طرح‌های مربوط به امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی با استفاده از منابع ملی و استانی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین موضوعه‌ی کشوری است.
به‌طور مشخص اهداف انجمن را می‌توان در این محورها پیگیری کرد:

۱  بررسی و پژوهش در زمینه‌ی امکانات رشد و توسعه‌ی شهرستان پاوه.
۲  شناسایی منابع ملی و مزیت‌های نسبی شهرستان پاوه.
۳  پیشنهاد برنامه‌های مربوط به رشد و توسعه‌ی شهرستان پاوه به مراجع ذیصلاح.
۴  حمایت از طرح‌های رشد و توسعه شهرستان پاوه.
۵  جذب و هدایت مشارکت‌های مردمی در جهت اهداف انجمن.
۶  ارائه‌ی طرح و پیشنهادهای مناسب در جهت توسعه‌ی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و عمرانی شهرستان پاوه
۷  بررسی و شناسائی کلیه همشهریان مقیم کرمانشاه و مشخصات و نشانی آن ها.
۸   ایجاد تحکیم روابط و روحیه همبستگی بین همشهریان مقیم کرمانشاه از یک طرف و همشهریان ساکن در شهرستان پاوه و توابع از جانب دیگر به منظور بهره برداری از توانمندی ها و امکانات آن ها.
۹  تجلیل و قدردانی از علما، بزرگان، خدمتگذاران صدیق، محققان، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان ممتاز و افراد خیر و نیکو کار شهرستان پاوه.
۱۰  برپایی گردهمائی ها، جشن های شادی و مراسمات مذهبی از جمله مراسم مولودی خوانی، مراسم افطاری و… .
۱۱ دعوت به همکاری از همشهریان متخصص، محقق، کارشناس و کسانی که به هر طریق می توانند به اهداف عالیه انجمن کمک و مساعدت نمایند.
۱۲ کمک به احداث، توسعه و اداره واحد های آموزشی و مراکز فرهنگی در حد مقدورات و امکانات.
۱۳ کمک در فراهم آوردن امکانات آموزشی و ادامه تحصیلات عالیه برای دانش آموزان و دانشجویان در حد مقدورات.
۱۴ کمک های مالی به نیازمندان در حوزه بهداشت و درمان در حد مقدورات.
۱۵ کمک رسانی به آسیب دیدگان سوانح و حوادث غیر مترقبه و عیادت از بیماران پاوه ای در بیمارستان ها.
۱۶ شرکت در مراسم، جشن ها و گردهمائی های همشهریان و کمک و همراهی در برپائی ای مراسمات آنها.
۱۷ انجام امور خیریه و مساعدت به موسسات علمی، فرهنگی ، درمانی و نیکوکاری و… .

شهرستان پاوه که از نظر منابع طبیعی غنی، گوناگونی اقلیم، موقعیت جغرافیایی و مکان یافتگی مناسب آن در فضای ارتباطی بین دوکشور، پتانسیل نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص و… دارای توانمندی های همه جانبه انکارنشدنی است، متأسفانه به دلایل تاریخی، اداری، اقتصادی و اجتماعی امروزه از مناطق محروم شمرده می شود. همین امر موجب گریز نیروهای کارآمد و سرمایه ای از شهرستان پاوه گردیده و به دنبال آن توانمندی های بالفعل و بالقوه شهرستان به طور عمده بلاتکلیف و بدون بهره گیری کامل از ظرفیت آنها باقی مانده است. این وضع به علاوه مدیریت های ضعیف و غالباً غیر بومی ، بسته ای از محرومیت و گریز منابع بویژه نیروی انسانی کارآمد را موجب گردیده است. پس ضروری است و می طلبد انجمن هایی در مراکز استان کرمانشاه، استان کردستان و استان تهران راه اندازی گردند تا این انجمن ها با تعامل و ارتباط تنگاتنگ با اعضا و نخبگان کشوری و نیز جلب و جذب سرمایه گذاران و حمایت مسولین و دلسوزان شهرستان و منطقه اورامانات بتوانندگامی هرچند کوچک در راستای آبادانی و رشد شهر و دیارمان بردارند و برای همشهریان مقیم نیز آرامشی را به ارمغان آورند.

 

ان شاء الله

محمدآشنا عباس منش ۱۶اسفند ۱۳۹۶ – کرمانشاه

یک پاسخ برای “فلسفه وجودی و ضرورت راه اندازی انجمن پاوه ای های مقیم کرمانشاه / محمد آشنا عباس منش

  • zephyr در تاریخ اسفند 16, 1396 گفت:

    تا وقتی که ساکن پاوه هستی چشم دیدنتو ندارن مقیم پاوه که باشی محل سگم به کسی نمیزارن و گره ای از کارت باز که نمی کنن هیچ قوز بالای قوز هم میشن نمونه های زیادی از ساکنین هستن که ناچار به مهاجرت اجباری شدن به واسطه ی دخالت و دسیسه چینی های فامیل و دوست
    پاوه ای جماعت ملتی به غایت غریبه پرست هست و جز آزار و اذیت ارمغانی برای خودی ها ندارن برای مثال انتصاب هایی هست که در ادرات و ارگان های مختلف صورت میگیره به محض اینکه بومی ها به مدیریت میرسن تا دودمانشو به باد ندن پاوهیای عزیز از پا نمیشنن
    پاوهای با فهم و کمالات هوای ساکنین شهر خودشونو داشته باشن شهرای دیگر پیشکش ?