ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:08

تحلیل روانشناختی علل تصادفات در گروه سنی جوانان/ژینو شریفی

تحلیل روانشناختی علل تصادفات در گروه سنی جوانان/ژینو شریفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:تصادفات یکی از مهمترین عوال تهدید کننده سلامت جامعه میباشد که هر ساله جان تعداد زیادی از هموطنان را گرفته و خانواده های زیادی را داغدار نموده و در غم فقدان عزیز از دست رفته غرق میکند،براساس گزارش قائم مقام وزیر بهداشت سومین عامل مرگ در ایران ناشی از حوادث ترافیکی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:تصادفات یکی از مهمترین عوال تهدید کننده سلامت جامعه میباشد که هر ساله جان تعداد زیادی از هموطنان را گرفته و خانواده های زیادی را داغدار نموده و در غم فقدان عزیز از دست رفته غرق میکند،براساس گزارش قائم مقام وزیر بهداشت سومین عامل مرگ در ایران ناشی از حوادث ترافیکی میباشد،همچنین پلیس راهور اعلام کرده است که هر۳۳دقیقه یک نفر در اثر این حوادث فوت میکند.

برطبق آمارهای رسمی اعلام شده در سایت های مختلف خبری بیشترین آمار تصادفات در گروه سنی جوانان گزارش شده است،با این اوصاف می شود گفت که دلیل بیشتر مرگ ها در دوران جوانی تصادفات بوده و به بیانی دیگر قربانی بیشتر تصادفات جوانان میباشد.جوانی که امید می رود نیروی فعال و آینده ساز کشور باشد چرا که  رشد و توسعه هر مملکتی در گرو فعالیت های سازنده جوانان است.

حال با این مقدمه میخواهیم دلایل این معضل را از دیدگاه روانشناختی مورد تحلیل قرار دهیم البته شایسته نست که تک بعدی به قضیه بنگریم چون نمیتوان وضعیت نامطلوب و نا ایمن جاده ها را انکار کرد و یا ماشین های غیر استاندارد هم نادیده گرفت,ولی رسالت بنده فقط بررسی روانشناختی این پدیده میباشد.

سوالی که اینجا مطرح است این است که چرا سهم جوانان در تصادفات بیشتر از سایر گروههای سنی است.جوانان افراد هیجان طلبی هستند که برای رسیدن به سطح برانگیختگی بهینه دست به رانندگی های مخاطره آمیز میزنند و معمولا ادراک پایینی از خطر دارند,از طرفی بعضی از افراد به دلیل محرک های بیرونی و درونی در کنترل و مدیریت هیجانات ناتوانند.میل به خودنمایی,جلب توجه و ثابت کردن خود به عنوان فرد ماهر و نه فرد دست و پاچلفتی در جوانان باعث میشود که حرکات نمایشی و خطرناک انجام داده به طوری که گاها کنترل ماشین از دست آنها خارج شده و منجر به خسارات جبران ناپذیرجانی و مالی میشود.

گرایش شدید جوانان به الگو برداری از همسالان و همنوا شدن با آنان جهت کسب تایید و پذیرش ,از جهتی دیگر به دلیل ترس از تمسخر,انتقاد و برچسب ترسو و ناتوان بودن از طرف آنها,همچنین هنجارشکنی و نقض قوانین راهنمایی و رانندگی را ارزش محسوب میکنند چون خود را جسور و دارای مهارت و توانایی میدانند,قوانین را دست و پا گیر دانسته و مهارت خود را به گونه یی ارزیابی میکنند که نیاز به پیروی از قوانین ندارند.

گاها الگوهای فرهنگی نادرست زمینه ساز رانندگی مخاطره امیز میشود و جوانان را به رانندگی بی محابا تشویق میکنند ,چون نگرش جوانان به این مسلئه نشانه مردانگی ,جسارت و شهامت میباشد.جوانان توهم کنترل شرایط موجود و توانایی های خارق العاده,تسلط داشتن و ریسک پذیر بودن دیده میشود که این توهم جوان را به سمت سرعت وسبقت های غیر مجاز به حرکتهای نمایشی هدایت میکند.

استفاده مداوم از تلفن همراه در حین رانندگی و حتی نوشتن پیامک نیز از این مسئله نشأت میگیرد که متأسفانه این قالبهای فکری با انکار مرگ یا مرگ برای همسایه ها است شکل میگیرد و هیچ وقت خود را در معرض خطر نمیبینند.مسئله دیگری که ممکن است باعث افزایش این آمار باشد این است که چون جوانان تنوع طلب بوده و نیز به تفریح بیشتری دارند, در جاده ها در حال حرکتند و باعث شلوغی و ترافیک میشوند.

همچنین در زمان استرس گرایش بیشتری به فرار شرایط موجود و تخلیه هیجان روانی دارند به همین جهت چون تمرکز کافی ندارند و سرعت عکس العمل و واکنش انها کاهش میابد,با وجود این مسئله اقدام به رانندگی با سرعت غیر مجاز و نامتناسب با وضعیت جاده ای مینمایند.متاسفانه در تصادفات رد پای الکل و مواد روان گردان نیز دیده میشود,چون اکثر مصرف کنندگان مشروبات الکلی گروه سنی جوانان میباشد این مورد بیشتر مسئله ساز میشود.در مسیر دقت و تمرکز و امکان سنجش و ارزیابی موقعیت ,همچنین درک فاصله,سرعت واکنش,احساس خطر و تهدید نیز از بین میرود و این نوع اقدامات منجر به تصادف و آمارهای فوتی زیاد در طول سال در گزوه سنی جوانان می شود.

ژینو شریفی/ ارشد روانشناسی بالینی