ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 19:30

“تومار درد”مجموعه اشعار شاعر پاوه ای مرحوم محمد انصاری بزودی منتشر می شود

“تومار درد”مجموعه اشعار شاعر پاوه ای مرحوم محمد انصاری بزودی منتشر می شود

به گزارش سلام پاوه : مجموعه اشعار مرحوم محمد انصاری مشهور به قاضی و متخلص به فقیر از شاعران نامدار پاوه ای تحت عنوان کتابی به نام تومار درد به همت شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه عدنان مرادی جمع آوری ، تدوین و به زودی منتشر شد.   عدنان مرادی در این باره به خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه : مجموعه اشعار مرحوم محمد انصاری مشهور به قاضی و متخلص به فقیر از شاعران نامدار پاوه ای تحت عنوان کتابی به نام تومار درد به همت شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه عدنان مرادی جمع آوری ، تدوین و به زودی منتشر شد.

 

عدنان مرادی در این باره به خبرنگار سلام پاوه گفت : مرحوم محمد انصاری (۱۳۱۲/۱۳۸۶)هـ.ش) مشهور به قاضی و متخلص به فقیر از نامداران پاوه و از مشاهیری است که اشعارش به علل گوناگون تا به امروز ناشناخته مانده است. و شاید کمتر کسی اطلاعی از سروده های ایشان داشته و اشعارشان در کمتر محفلی ارائه گردیده است.

 

وی افزود : چندی پیش بنا به رسالت فرهنگی خویش در شناسایی شاعران همروزگار و معرفی آنان به نسل امروز با مراجعه به کتابخانه مرحوم قاضی انصاری و مشورت با خانواده آن مرحوم ضمن جستجوی یادداشت ها و دفاتر برجای مانده از ایشان به دفتر شعری دست یافتم که شامل سرودەهایشان بود که پس از شماره گذاری ، بر آن شدم این اشعار را به صورت کتابی مستقل آماده چاپ نمایم، این اتفاق سبب گردید با مراجعه به چندین مرجع در شهرهاى کرمانشاه ، جوانرود و سنندج اشعار دیگری از ایشان به دست آورم.

 

مرادی با بیان اینکه با موافقت فرزندان مرحوم قاضی انصاری پس از بررسی اشعار تصمیم به چاپ این اثر نمودیم گفت :مرحوم قاضی انصاری با دو تخلص قاضی و فقیر شعر سروده است. موضوعات اشعار ایشان ارادت به مرشد و مراد خویش، نامه و جواب نامه به دوستان، مرثیه، شرح بیماری و طبیعت پاوه می باشد.

 

گردآورنده این اثر ادامه داد و گفت : با علم به اینکه بزرگان و عالمان به صورت نامه و شعر در ارتباط بوده اند و از این رو آثاری نزد یکدیگر دارند و نیز گاهی به اقتضای ارتباط صمیمانه و نسبت خانوادگی و به دلیل امنیتی کتب و دست نوشته های خویش را نزد یکدیگر به امانت نهاده اند لذا فراخوانی تهیه نمودم تا در صورت وجود آثار و اشعار مرحوم قاضی محمد انصاری به اینجانب اطلاع دهند که خوشبختانه در این راه چند مثنوی و یک دفتر به دست آمد. که پس از بررسی اشعار و تایپ و صحفه آرایی و تهیه جلد کتاب توسط اینجانب کتاب با نام تومار درد با مقدمه جناب آقای حبیب الله مستوفی و به شماره شابک ۵-۷۳-۶۸۱۴-۶۰۰-۹۷۸ توسط انتشارات ئه وین مریوان در ۱۴۵ صحفه و در اندازه رقعی آماده چاپ گردید.

 

عدنان مرادی افزود : در تهیه نسخ و دست نوشته ها زحمات خانم مهناز انصاری، آقای ستار انصاری و آقای خالدی و خانواده آقای انصاری قابل ستایش است.

 

وی گفت: مرحوم قاضی محمد انصاری به فارسی و کردی شعر سروده است.

 

نمونه هایی از اشعارش در ذیل اشاره شده است.

هەفت بەند
بەند ۱
فەرازەندەی تاق مینای حەفتەمین
تبارەک الله جەهان ئافەرین
یا نگارەندەی لەوح مەحفووزات
چارەی مەخلووقات جەماد و نەبات
بەرپا کونەندەی کەیوان ڕەفیع
مەحبووب کونەندەی ڕەفێق شەفیع
جلوەدەر جەمال بەنای بێ مایه
بێ زاد و فەرزەند بەری جە سایه
ڕۆشنایی بەخش بە دیدەی کۆران
ئیمان دەر وە دڵ سیاو گەوران
قادر بێ عەیب بەری جه تانە
مەلجای وەخت تەنگ خێش و بێگانه
ئەساسەی هەستی کوڵ کائنات
بەرد بنچینەی تەمام مەخلووقات
وێت ساحیو مەیل و ئاگادارەنی
جە نامەی بێ خەت خەبەردارەنی
مەگێرەن تاوان کەرەم فراوان
ئەننا دووی گونام بە گەردوون یاوان

جوانی جاران

ئمساڵ نەو وەهار وێش لێم شەردەوە
بە وێنەی ساڵان لا نەکەردەوە
نە کەیف نە ئاهەنگ نە وەشی و نشات
نە شادی نە زەوق نە عەیش و بەسات
یەکسەر بار کەردەن وێنەی جوانی
ڕەفێقان لوای دۆسان گیانی
ئیسە کە پیری وە لای من یاوان
بەدەن بی زەعیف بێ قوە و تەوان
کەوتەوە یادم جوانی جاران
عومر جوانیم چەنی ویاران
مەواچە پیرەن جە کار ئوفتادەن
شل و شیویا هەژار و سادەن
تۆ بینه ئەحواڵ ڕۆح و ڕەوانم
ئاوەخت مەزانی هەنووز جوانم
وەختەی بزانان جوانیم باقین
ئامادە پەرێ بادە و ساقین
جە شادی و جە شەوق زەوق مەکەردەوە
جە بێ حاڵی ڕۆح دڵ مەویەردەوەت