28 Comments

  1. 27

    هادی محمودی

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه مردم خوب و با فرهنگ پاوه
    .

    اما بعد
    اولا عذرخواهی بنده را بپذیرید به این خاطر که هم در مقالات قبلی و هم فعلی نظرات زیادی فرستاده شد و سوالات زیادی از طریق این سایت های محلی و هم از طریق تلگرام از بنده داشتید که که به علت مشغله کاری نتوانستم وقت بگذارم و مفصل پاسخگو باشم .
    .

    ابتدا در پاسخ این دوست عزیزی که با نام مستعار (((ع))) خودش را معرفی کرده است :

    دوست عزیز اولا لازم بود که شما ادب را را رعایت میکردید ؛ شما به یکی از طایفه های محترم پاوه که مکی نام دارند اهانت کرده و آنها را در جستجوی هویت دروغی دانستید ؛ این حرف شما خیلی برای بنده ناپسند بود چون یکی از بهترین معلم های دوران کودکی بنده آقای خالدی مکی بوده و من خاطرات خوبی از ایشان دارم و روا نبود این حرفهای بی سر و ته را نثار طایفه مکی کنید .
    .

    ثانیا مطلبی که در خصوص آقای معاذی گفتید(البته فکر کنم منظورتان آقای عدنان معاذی باشد)

    اولا ایشان از دوستان صمیمی و نزدیک بنده است و هروقت بنده به پاوه میروم به ایشان سر میزنم و رفت و آمد خانوادگی با هم داریم و …

    نمیدانم این فکر و طرز تفکر را چطور درباره ایشان دارید که ایشان را مخالف بنده میدانید ؟؟؟
    .

    در ثانی طایفه معاذی ها از طایفه های اصیل و قدیمی پاوه هستند و بنده هم هیچ جا در نوشته هایم به معاذبن جبل و طایفه معاذی اشاره ای نکرده ام و دروغین بودن این رابطه !!! ( میشه بفرمایید بنده کجا به این موضوع اشاره کرده ام ؟؟؟)

    .
    ثالثا بنده هیچوقت از خود آقای معاذی هم چنین مطلبی نشنیده ام که نسب خود را معاذبن جبل برسانند !!!

    اما اینکه گفتید به من توهین کرده اند .

    واقعا تعجب کردم؛ چون آقای معاذی تمامی کامنت هایش سرشار از احترام و ادب است و هیچ جا و هیچ مکانی به بنده توهینی نکرده اند !!!( میشه بفرمایید ایشان در کدام کامنت به بنده توهین کرده اند ؟؟؟)

    .
    در واقع تنها کسی که مرتکب توهین کردن گردیده شخص شما بوده اید .

    اینکه در ظاهر به خاطر طرفداری از من آقای معاذی را بیسواد و کوچک و تحصیلات ابتدایی و … میخوانید؛ بجر توهین کردن چیزدیگری نیست .
    .
    البته آقای معاذی با بنده اختلاف نظر دارند که میتوانید اختلاف نظر را در کامنت های ایشان ببینید که البته بسیار هم مفید بوده چون بعضا این کامنتهایی که در نقد مطالب فرستاده میشود سبب گردیده بنده دنبال اون مطلب بروم و صحت و سقم اون گفته ها را برسی کنم .
    .
    .
    در ثانی من به شخصه از کامنتهای مخالف بیشتر استقبال میکنم چون در مباحث مربوط به روانشناسی تاثیر گذاری یک نوشته آمده است که بالاترین سطح تاثیرگذاری یک نوشته زمانی است که نظرات مخالف و منتقد شدید و شدیدتر باشند چون که سبب میگردند که اشخاص نا آگاه مصمم شوند به دنبال اون نوشته بروند و تحریک میشوند که خوشان در جستجوی حقیقت باشند .
    پس این نظرات مخالف سبب گردیده اند که ناخاسته تاثیرگذاری نوشته های بنده بیشتر گردد و اگر هم دقت کنید در چند ماه اخیر بجز کامنت های مخالف؛ حتی چندین مقاله توسط آقایان ولدبیگی و بهرامی و مهرنوس و … در نقد نوشته های بنده نگاشته شده بود که سبب خوشحالی بنده گردید .
    .

    اما مطلب بعدی :
    اولا گرایش تخصصی بنده در حوزه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی است و اگر به مجلات دانشگاهی در زمینه تاریخ ملل اسلامی رجوع کنید، میبیند اکثر مقالات بنده در این حوزه است .
    .
    .
    اما چیزی که سبب گردید بنده در چند ماه اخیر در خصوص تاریخ هورامان دست به قلم ببرم؛ اقدامی بود که در مرکز پژوهش دانشگاه خوارزمی در خصوص نگارش اولین تحقیق دانشگاهی در زمینه کردشناسی که نگارش “کتاب تاریخ مفصل کرد و کردستان” است که در حال حاضر توسط دوستان بنده در مراحل میانی نگارش است .
    .

    بنده چون در جریان کار و نوشته های آنها بود شاهد بودم که در خصوص یکی هورامان و دیگری لک ها چیزی حدود دو یا سه صفحه نوشته بودند که وقتی از آنها سوال کردم چرا به هورامان و لک ها بیشتر نپرداخته اید؛ گفتند چون هورامان محدوده خیلی کوچکی از کل کردستان ایران و عراق و ترکیه را در برمیگیرد و هورامی ها هم درصد خیلی ناچیزی از جمعیت کردها هستند و وقایع هورامان هم زیاد اهمیتی ندارد و لکها نیز در مطالعات مردم شناسی بیشتر لر هستند تا کرد!!!

    .
    .بنده به خاطر تعلق خاطری که به هورامان و پاوه داشتم مصمم شدم تا در خصوص هورامان مطالبی جمع آوری کنم و نوشتم و به اصرار بنده این دوستان نوشته های بنده را در کتابشان گنجاندند و الان خوشبختانه حدود بیست صفحه از این کتاب درخصوص هورامان است .
    .

    اما در پاسخ به دوستانی که تقاضا کرده بودند در خصوص موضوعاتی که پیشنهاد داده بودند مطلب بنویسم :

    باید خدمت همگی عزیزان عرض کنم که وقایع هورامان به نظر بنده در سه مقطع مهم و اساسی بود :
    .
    .یکی هورامان در زمان نادرشاه ؛ دومی هورامان در صدر اسلام ؛ سومی هورامان در زمان مهاجرت ایل گوران از حاشیه خزر به کردستان .

    .
    که بنده در خصوص هر سه مقطع تحقیق کردم و اصل نوشته در کتاب موجود است و چکیده آن را برای سایت های محلی پاوه و هورامان فرستادم که مشاهده کردید
    .
    .
    اما راستش بعد از اینکه تونستم تو اون کتاب تاریخ کردستان جایی برای هورامان و پاوه باز کنم و به هدفم رسیدم ؛ دیگر علاقه چندانی به نوشتن درباره هورامان ندارم و دیگر فکر نمیکنم در خصوص هورامان چیزی بنویسم .

    اما درخصوص سایر وقایع هورامان و پاوه ؛ دوستان دیگری هستند که در این زمینه صاحب نظرند که می توانید به آنها رجوع کنید .

    پاسخ دادن
  2. 26

    هویت رضا شاه

    هویت کرد بودن رضا شاه

    رضاخان اصالتا از آلاشت سوادکوه مازندران است که این آلاشت قدمتی در حدود ۳۰۰ سال دارد.

    به تازگی کتابی با نام رضاشاه از «الشتر تا الشت» درباره تبار رضاشاه توسط کیوان پهلوان که از اقوام رضا شاه است منتشر گردیده که مطلبی عنوان شده است که دو نکته از آن قابل تأمل است.

    یکی اینکه نیاکان رضاشاه از الوار لرستان بودند و دیگر اینکه همین الوار، به وجودآورندگان ایل پالانی نیز بوده‌اند

    درباره نیاکان رضاشاه این گونه گفته شده است که در زمان هجوم افغانها در اواخر دوره صفویه (۱۱۴۸-۱۱۳۵)، طوایف کرد همانند بسیاری دیگر از ایلات ایران، نادر را در سرکوبی افغانها یاری می‌دادند. طایفه حسنوند که یکی از طوایف لک محسوب می‌شد، نیز در این جنگ‌ها شرکت داشتند.

    یکی از افراد طایفه حسنوند به نام « رمضان» در جریان جنگهای نواحی شمالی کشور، از لشکریان جدا گشته، راه را گم کرده و سرانجام در ناحیه آلاشت اقامت گزید. رمضان با یکی از دختران طایفه اوجی ازدواج کرد و برای همیشه در آن دیار ماندگار گردید و رضاشاه از نواده‌های ایشان است.
    همین رمضان به علت اینکه در منطقه لرستان به کردها ، فیلی (فهلو، فهلی، فهلوی) می‌گفتند، ایشان هم در الاشت خود را پاهلون و پهلون به معنای پهله‌ای معرفی کرد و بدین گونه ایل پاهلونی یا پالانی را بنیاد نهاد

    پاسخ دادن
  3. 25

    ع

    سلام آقای محمودی

    ممنون بابت مطالبی که زحمت کشید و گفتید
    جناب محمودی شما مطالبتون خیلی مستنده اما تو همه مقالات نظرات مخالف و گاها توهین آمیزی برای مقالات شما فرستاده میشه

    راستش ما از وقتی که موئسسه هورام را را انداخته ایم افراد بسیاری با ما تماس دارند و خیلیشون هم ادعاهایی عجیب درباره هورامی ها و کرد نبودنشون و مردم پاوه و نسبشون دارن و میخوان ما در کتابهامون این چیزا رو بنویسیم

    این اشخاص معلوم الحال برای ما که معلومه هدفشون چیه
    مثلا ما در پاوه طایفه ای داریم که پسوند فامیلیشان مکی و غیره است در حالی که ما به خوبی میدانیم قبلا این پسوند رو نداشتن و این افراد میخوان بگن که نسب ما از مکه است
    یا یکی از طایفه های پاوه نسب خود را به معاذبن جبل میرسانند و از زمان پدر پدربزرگشان این عقیده را دارند

    شما تو نوشته ورود اسلام به پاوه خیلی مستند و علمی ثابت کردید که این مسائل دروغه و اسلام با زور شمشیر وارد پاوه نشده و نسب هیچدام از مردم پاوه به عربهای زمان پیامبر نمیرسه
    حتی از کتابهای قدیمی زمان صدر اسلام نوشته ای را ارجاع دادید که معاذبن جبل در طاعون عمواس فوت کرده و مقطوع نسل بوده

    خوب یکی از این افراد طایفه معاذی که به صراحت همه جا گفته که ما سند داریم که از نسل معاذبن جبل هستیم و همه ما هم اونو میشناسیم و الان این شخص بعد نوشته مستند شما خیلی کوچک شده و بهش میخندن .
    متاسفانه این فرد ۴ کلاس هم سواد نداره و مرتب تو اون مقاله زمان نادرشاه در حال بحث کردن با شما بود و شما هم مرتب جوابش رو علمی و مستند میدادید حتی این شخص کل نوشته شمارا رد کرد و گفت کل ماجرا دروغ است و ناردشاه به اورامانات نیامده و ما در پاوه طایفه کیانی یا بسطامی نداریم درحالی که ما همین حالا در پاوه طایفه ای با نام بسطامی داریم .

    و کار به جایی رسید که اون فرد چون نمیتونست حقیقت رو قبول کنه شروع به اهانت به شما کرد که با اهانت هایی که کرد خیلی خودش رو جلوی چشم ما کوچک کرد

    اما پیشنهاد ما دوستان و به شما این است که شما کار خودتون رو بکنید چون کاهاتون ارزشمنده و با این چنین اشخاص کوچکی وارد بحث نشوید
    چون اشخاص با سواد اگه بفهمن اشتباه میکنن میپذیرن ولی آدمای بیسواد و کوچک هدفشون مطرح کردن خوشونه پس بحث باهاشون فایده نداره و واقعا هم بحث کردن با همچین اشخاصی که تحصیلاتی در حد ابتدایی دارن آخه چه فایده ای داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نوشته های شما مختصر و مفیده و آگاهی بخش و بدون تعصب و جانبداری پس کار خودتون رو بکنید و اهمیتی به این افراد ندید

    پاسخ دادن
  4. 24

    محمد از تخت زنگی

    سلام کاک هادی گیان
    افتخار ما و همه مردم بله ای هستید
    درباره اون متنی که درباره مردم بله ای نوشته بودی کاک هادی خیلی دیر متن و خوندم وگرنه همون موقع میگفتم یکی از دوستام که اهل تخت زنگی است میگفت که چند سال پیش که به اربیل در اقلیم رفته بود دیده بود تو نزدیکی رواندوز یه روستا با نام بله ای اونجا هست که با یکی دو نفرشون حرف زده بود میگفتن که خیلی وقت پیش اصالتا از ایران به اونجا رفتن خواستم بدونی شاید تونستی یه اطلاعاتی ازاشون بدست بیاری .

    پاسخ دادن
  5. 23

    aref

    جناب محمودی سلام
    درمقاله قبلیتون پیرامون ورود اسلام به هورامان و قتل عام مردم پاوه خیلی ذهنم مشغول شد و در این چند هفته به کتابهایی که ذکر کردید مراجعه نمودم و الان میفهمم چه دست هایی پشت پرده است و هدفشان مسموم کردن ذهنهای مردم و ما جوانان است .
    بنده بعد از مطالعاتی که داشتم درخصوص وجه تسمیه پاوه نظر آقای دانا مهرنوس که در مقاله “وجه تسمیه پاوه” در سلام پاوه نوشته بود قبول دارم و در خصوص نحوه ورود اسلام به پاوه کاملا نظر شما قبول دارم و تمامی نظرات دیگر را مردود میدانم .

    انشالله که خداوند طول عمر و سلامتی به شما ارزانی دارد
    بازهم از شما متشکرم

    پاسخ دادن
  6. 22

    نگین زاگرس

    نصفی از …. شما رو خوندم. ابتدا خواستی بزور ثابت کنی ک هورامی ها اشتباه کردند ک فکر میکنند کرد نیستند ک نتونستی این ادعاتو ثابت کنی، در این خصوص هم بهت بگم ک اینقد خودتو خسته نکن جناب ……. حتی قدمت زبان مردم هورامی ها کل تاریخ کردها رو له میکند. در ثانی شباهت های تاریخی و فرهنگی هورامی با مردم لر نشان از نزدیکی این دو قوم با هم دارد ب گونه ای ک گاهی به این فکر می افتی ک این دو قوم هم ریشه هستند.
    .
    راجب معنای واژه کرد هم چرا بزور میخای واقعیات را انکار کنی؟؟ کرد معنای چوپان میده، عشایر، کوچرو ، مردمی ک مدام در حال کوچ هستند و یکجا نشین نیستند. حتی ما کردهای عرب و کردهای ترک و کردهای سودان داریم حالا کردهای لر جای خود. نام کرد صرفا مشخصه نوع زندگی ان مردم بوده ن نژاد. ما اصلا نژادی بنام کرد نداریم، کسانی ک کرد را نژاد میدانند تنها از سیاست های کثیفی هست که بعضی دول دنبال کرده اند. لطف کن……….. نکن. اگرم دوست داشتی در گوگل اینو سرچ کن: “وجه تسمیه واژه لر”

    پاسخ دادن
    1. 22.1

      الله اشکوری

      بله حتی به دیلمی های طبرستان می گفتند کرد های طبرستان

      پاسخ دادن
  7. 21

    افشین

    با تشکر از مطالب مفید و ارزشمند تان و زحماتی در راستای شناشاندن فرهنگ غنی مردم کرد می‌کشید. ولی دوست دارم به عنوان یک غیر کرد و با وجود علاقه زیادی که به فرهنگ و زبان های اقوم ایرانی دارم، یک توصیه و درخواست کوچک داشته باشم.
    با مطالعه نوشته‌‌ها و مطالب اشاره شده و به خصوص نظرات دوستان، می‌توان تفکرات پانی و تعصبی (مغرضانه) و غیر علمی را در لابه لای نوشته ها و نظرات متوجه شد.
    مثلا اکثر نویسندگان و مورخان واژه کورد را به همه اقوام رمه گردان و یا کوچ رو مربوط میدانند(که زبان ها و گویش های مختلف داشته اند.) ولی شما ادعا دارید چند نویسنده دیگر در آثار حود، کرد را به معنی شجاع و شمیر زن دانسته اند.
    در مورد حکومت های گذشته هم همه میدانند ساسانیان فارس بودند و با صفویان و افشاریان ترک بودند و یا زندیه لر بودند و غیره. چرا برادارن کرد می خواهند خودشان را به همه بچسبانند و بعد تاریخ و هویت اقوام دیگر را برای خودشان (کرد) بردارند(هرچند که ما ملتی واحدی به نام کرد نداریم).
    آیا در تاریخ حکومت و یا امپراتوری داشته ایم که مختص کرد ها باشد. یا کرد ها نخود هر آشی هستند. از نوشته ها تون هم معلومه چند سال دیگر ادعا میکنید حکومت اورراتو(ارمنستان) نیز کرد بوده و یا خودتون را به یهودی و اعراب و آشور ی ها می‌چسبانید و بعد ادعا می‌کنید خاورمیانه و کلا تمدن جهانی را شما کردها پایه ریزی کرده اید.
    آیا همه این ها ناشی از بی هویتی و یا عدم وجود هویت واحد برای ملت واحد و واحی کرد نیست.
    با این تحریفات، مطالب علمی و بدون غرض شما هم زیر سوال می‌رود و ارزش خود را از دست میدهد و مطالب و عقاید شما صرفا مصرف داخل(درون قومی) پیدا کرده و دیگران قبولتان نخواهند داشت.

    پاسخ دادن
  8. 20

    ناشناس

    بسیاری از اسمی ییلاق و قشلاق باینگان هورامی است. چرا نمیدانم…..

    پاسخ دادن
  9. 19

    ناشناس

    به طور خلاصه نتایج حاکی از تحقیقات تاریخی و نسب شناسی و ریشه یابی و همچنین آواشناسی زبان گُوران ها حاکی از این است که گُوران ها مردمانی هستند که از حدود هزاره اول قبل از میلاد(تقریبا ۳۰۰۰ سال پیش) از حاشیه های دریای خزر به مناطق مجاور کُردستان آمده اند
    ای خوا سریان لی به شوی
    مگر بیمار بوده اند…

    پاسخ دادن
  10. 18

    رحمت

    آقای محمودی شما هم در این نوشته و هم نوشته قبلی اتان مطالبی را از کتاب ماموستا مردوخ نقل قول کردید که برای ما خیلی عجیب بود و باور نکردنی بود .

    چند شب پیش نسخه pdf کتاب ماموستا مردوخ را از اینترنت دانلود کردم و تمامی مطالبی را که شما گفته بودید عینا خودم دیدم .
    واقعا ماموستا مردوخ در توهین و بی حرمتی به مردم هورامی و جاف کم نگذاشته و باورم نمیشد این شخصی که این همه مورد احترام همه است این حرفها رو زده باشه و براش خیلی متاسفم البته برای خودمون بیشتر متاسفم که انقد مطالعه مون کمه .

    پاسخ دادن
  11. 17

    مولود

    آقای محمودی بنده به شخصه قلم زیبای شما رو خیلی دوست دارم و سواد شما را هم خیلی بالا میدونم و همیشه پیگیر نوشته های جنابعالی هستم.

    اما بنده هنوز هم با اون مقاله تبعید مردم پاوه تو زمان نادرشاه شما مشکل دارم .
    این که گفته بودید جمعیت پاوه یا همون فاوج حدود ۱۰۰ هزار نفر بود و همه مردم پاوه تبعید شده اند .

    کاش در این زمینه تجدید نظر میکردید چون دوستان بنده که در حال نگارش تاریخ هورامان پاوه هستند از اون نوشته شما به عنوان منبع استفاده کرده اند و معلوم نیست چند نفر دیگه هم اون نوشته شما رو دیده باشند و ازاش استفاده کرده باشند .

    اقای محمودی پاوه در حال حاضر جمعیتی حدود ۲۰هزار نفر داره چطور اون زمان جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر داشته و در ثانی نمیشه که همه مردم پاوه تبعید شده باشند .
    (البته یکی از دوستام که با شما حرف زده بود از شما نقل میکرد که شما گفته اید جمعیت فاوج بوده و فاوج اون زمان حد فاصل مریوان تا روانسر بوده. حالا راست و دروغش رو نمیدونم)

    از شما تقاضا دارم مقاله بعدی اتون توضحی بر مقاله تبعید زمان نادر شاه باشه و از این گفته هاتون چشم پوشی کنید .

    پاسخ دادن
  12. 16

    لر کبیر

    ههه لک هاو لرا روکرد کردی دیکه چی؟براما کرد همون رمه گردان معنی میده پهلوان کجا بود

    پاسخ دادن
  13. 15

    هورامی

    این را هم اضافه کنم ساخت جوک برای لر و رشتی و لک نه از سر دوری با کرد بلکه ناشی از سیاست رضاشاهی در تحقیر اقوام بود والا زمانی که درسالهای نخست قرن بیستم سران لر بختیاری یا کلهر و یا سایر اقوام در راه مشروطیت و آزادی های مدنی مبارزه میکردند طوایف و روسای کرد در شرق آناتولی و شمال عراق در خدمت عثمانی و تحت نام واحدهای حمیدیه و واحدهای مخصوصه مشغول کشتار ارامنه و آسوری ها و غارت اموال آنها بودند و بسیاری از طوایف کرددر همین استان اصولا با یاغی گری و شرارات زندگی میگذراندند

    پاسخ دادن
  14. 14

    هورامی

    در گذشته نه چندان دور مردم اورامانات خود را گوران می دانستند و نام کرد به اقوام جاف و اردلان و سورانی اطلاق می شد و تنها در چند دهه اخیر در اثر رشد و توسعه ابزارهای پخش و ترویج زبان و فرهنگ سورانی مانند کتب و جراید و کانال های ماهواره ای و تارنما های اینترنتی بود که به تدریج این حس مستقل بودن هورامی ها یا گوران زایل شد. اما تجارب کردستان عراق نشان داد که ملت سازی کردی بیش از هر چیزی زبان هورامی را تهدید می کند . در گذشته نه چندان دور در استان سلیمانیه عراق تعداد گویشوران زبان هورامی بسیار بیشتر از امروز بود اما در یک قرن اخیر گستره ی زبان هورامی در عراق به چند روستای دورافتاده منحصر شده است. زبان هورای در سنندج هم به همین سرنوشت دچار شده واساسا زبان هورامی در معرض آسیمیلاسیون توسط زبان کردی است و نه فارسی یا عربی. پس بر خلاف نظر شما آنچه که زبان هورامی را حفظ کرده مذهب مردم هورامان و اصالت این مردم است و نه ناسیونالیسم کردی و یقینا اگر روزی مردم هورامان سرنوشت خود را بدست قومگرایان کرد مورد حمایت آمریکا و …. بسپارند همان بلایی سر هورامان خواهد آمد که مسعود بارزانی سر یزیدی های سنجار آورد و آنها را در برابر تیغ داعش رها ساخت تا با خونشان سودا کند.

    پاسخ دادن
  15. 13

    ا.رشیدی.داریان

    ما هورامیها از نژاد کورد بوده و هستیم.

    پاسخ دادن
  16. 12

    ناشناس

    در خصوص ماموستا مردوخ و مطالبی که درباره هورامان و تاریخش گفته.
    آقای محمودی به نظر شما ماموستا مردوخ از روی نا آگاهی و کم سوادی این مطالب رو گفته یا از روی غرض ؟؟؟؟
    چون منابع و مستنداتی که شما تو نوشته فعلی و قبلیتان به واسطه اونا حرفهای ماموستا مردوخ رو رد کرده اید خیلی مستنده و من بعید میدونم ماموستا مردوخ به این منابع دسترسی نداشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ دادن
  17. 11

    ع

    آقای محمودی شما رو نمیشناسم ولی در رابطه با ابوبصیر که تو مقاله ورود اسلام به پاوه گفته بودید که از هورامان به مکه رفته .

    حدود ۳۰ سال پیش پدرم که الان مرحوم شده بعد از بازگشت از سفر حج قضیه ای رو تو جمع تعریف کرد که برای ما خیلی عجیب بود .
    پدرم میگفت که تو مکه با چند نفر عرب آشنا شده که بعد اینکه فهمیده بودن پدرم اهل پاوه است بهش گفته بودن که اونا طبق شجره نامه اشون نسبشون به پاوه میرسه و الان هم تو مکه یه طایفه بزرگی هستن .

    پسرم چند شب پیش که مقاله شما رو دیده بود بهم گفت که شما تو مقاله اتون چیزی مشابه نوشتید.
    فقط خواستم بهتون اطلاع بدم شاید این افراد همون نسل ابو بصیر باشند.

    پاسخ دادن
  18. 10

    عثمان

    مطلبی را نوشتید در خصوص اینکه :

    “حد فاصل ایوانغرب در ایلام تا نزدیکی های دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیشتر کوه ها و دشتها نامهایی هورامی(گورانی) دارند که علت این قضیه آن است که در آن روزگان طوایف هورامی های که کوچ نشین بودند و در این حد فاصل مشغول ییلاق و قشلاق بودند این نامها را برای آن مناطق برگزیده بودند.”

    این مطلب خیلی برایم خیلی جالب بود .

    در زمان دانشجوییم یکی از هم اتاقی هایم که اهل ریجاب بود و با زبان کردی کرمانشاهی صحبت میکرد ولی یه بار میگفت که پدرش گفته پدربزرگش نقل کرده است که آنها در اصل هورامی بوده اند و مردم ریجاب در قدیم همگی عشایرهورامی زبان بوده اند و بعدها که در ریجاب ساکن شده اند و زبانشان تغییر کرده و امروزه دیگه فراموش کرده اند که در اصل هورامی هستند .

    پاسخ دادن
  19. 9

    صباح سلیمی

    عرض سلام و احترام آقای محمودی ارجمند و بزرگوار

    درخصوص مطلبی که در زمینه مهاجرت اقوامی به نام کرد از کوه جودی در آرارات که اولین و قدیمی ترین اقوام ساکن در کردستان کنونی هستند و بعدها با اقوام دیگر ماد و گوران و هورام و … در هم آمیختند .

    در خصوص این مطلب شواهد زیادی وجود دارد که ثابت کرده اولین قوم ساکن در کردستان از دامنه های کوه جودی آمده اند .

    اما نکته ای که باید عرض کنم این است که در قران اسم این کوه آمده است .
    آیه ۴۴ سوره هود : :وَقِیلَ یَا أَرْضُ ابْلَعِی مَاءَکِ وَیَا سَمَاءُ أَقْلِعِی وَغِیضَ الْمَاءُ وَقُضِیَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِیِّ وَقِیلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِینَ”

    معنی : “به زمین خطاب شد که ای زمین، فورا آب خود را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، و آب (به یک لحظه) خشک شد و حکم (قهر الهی) انجام یافت و کشتی بر کوه جودی قرار گرفت، و فرمان هلاک ستمکاران در رسید.”

    به نظر می رسد این قومی که از دامنه های کوه جودی به کردستان آمدند و اولین اقوام ساکن در کردستان بودند دسته ای از مردم نجات یاقته از طوفان نوح بودند .

    پاسخ دادن
  20. 8

    سلیمی

    آقای محمودی نوشتارتان بسیار علمی و مستند بود و نشان از گستردگی مطالعات شما و عمق درک و فهم شما از موضوع است اما متااسفانه در جوامع جهان سومی چون جامعه ما شخصیت پرست هستند و به صرف نام بزرگ یک شخص نوشته های او را وحی منزل میدانند.

    اشخاصی چون ماموستا مردوخ در جامعه ما و در میان مردم کرد چون یک بت هستند و آن هم بدون اینکه مردم نوشته های اورا بخوانند و این نشان از سطح فرهنگ و سواد پایین جامعه است که نخوانده این اشخاص را بت خود کرده اند.

    اما واقعیت این است که ماموستا مردوخ در سراسر کتابش هورامی ها را علاوه براینکه از شاخه گوران ها میداند و کرد نمیدانند بلکه هورامی ها را انسانهای ترسو که از ترس جان اظهار مسلمانی میکنند و در باطن یهودی و زردتشتی هستند معرفی میکند
    و حتی در جایی از کتابش خواندم که مردم هورامی پاوه اصلا از نژاد کرد نیستند و عرب هستند و مردم امروزه پاوه حاصل زنای سربازان عرب مثل معاذبن جبل با دختران و زنان پاوه ای هنگام فتح پاوه هستند حالا جای این سوال است با این تفکر مردوخ چگونه است که مردم پاوه انقد ماموستا مردوخ را قبول دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟

    خداوند متعال جوانانی برومند و باسوادی همچون شما را از ما نگیرد تا بیشتر به روشنگری بپردازید و اجازه ندهید که عده ای خائن و خود فروش سبب تباهی گردند.

    خداوند متعال نگاهتان دارد .

    پاسخ دادن
  21. 7

    ناشناس

    سلام آقای محمودی

    مطالب بسیار مستندی بود و استفاده کردیم اما چیزی که میخواهم بگویم این است که نقطه قوت تحقیقات شما این است که شما به منابع ضعیف رجوع نمیکنید و تمامی مطالبتان از کتابهای قوی مثل دیاکنوف و گزنوفون و …که منبع تحقیقات دانشگاهی است استفاده میکنید و همین هم باعث شده که اشخاص باسواد به دقت مطالب شما را بخوانند و خودم در چند جمع خانوادگی و مهمانی که اخیرا رفته بودیم شاهد بودم که درباره چند مقاله اخیرتون صحبت شد کسایی که باسوادتر بودن بیشتر مطالب شما رو می پسندیدند .

    تعجب خیلی ها این است که با سن کمی که شما دارید این همه معلومات و دانش را چطور در این سن کم جمع کرده اید که به راحتی میتوانید تحقیقات عالمی فرهیخته چون ماموستا مردوخ را با یک نگرش علمی و مستند رد کنید.

    بنده مطمئنم اگر راهی که در پیش گرفته اید ادامه دهید مطمئنن در اینده کار بزرگی انجام خواهید داد پس به راهی که در پیش دارید ایمان داشته باشید .

    پاسخ دادن
  22. 6

    حسین کرد

    سلام جناب محمودی

    نوشتاری علمی و خوب بود اما کاش به بیوگرافی اون چند نفر از نویسندگان روس و انگلیسی که برای اولین بار ایده کرد نبودن هورامی ها را علم کردند نیز اشاره میکردید.

    یکی از این نویسندگان که برای اولین بار این ایده کرد نبودن هورامی و گوران ها را علم کرد ادوارد براون انگلیسی بود که سالها جاسوس انگلیسی ها برای اهداف استعماری بریتانیا بود که از هندوستان گرفته تا ایران در میان همه نویسندگان حضور داشت و از طرف دولت بریتانیا منابع مالی بسیاری در اختیار نویسندگان و جدایی طلبان و فرقه های مذهبی نوظهور بهائی و احمدیه کرد .

    این توطئه ها که امروزه دارد گریبانگیر کردها میشود نیز در واقع سرنخ آن در دست روباه پیر استعمار انگلیس است .

    اما افسوس که اشخاص اندیشمند و روشن ضمیری مثل شما بسیار اندک هستند کاش مثل شما در جامعه ما بیشتر بودند .

    پاسخ دادن
  23. 5

    کورد

    درخصوص مطلبی که در زمینه کردها در دوره اسلامی ذکر کردید به ابو مسلم اشاره کردید اما کاش اشاره ای هم به نادرشاه که مورخان اعتقاد دارند پس از کورش کبیر قدرتند ترین شاه ایران زمین بوده است میکردید .

    نادرشاه افشار در سال ۱۶۸۸ در ایل افشار از ایلات کرمانج در خراسان به دنیا آمد.
    در منابع مربوط به مذهب اهل تشیع و اهل سنت نادرشاه یک سنی شافعی مذهب قلمداد شده است یعنی دقیقا” همان مذهبی که اکثریت کردها آنرا دارند. بالای ۹۰ درصد کردها اهل سنت و شافعی مذهب می باشند. ضمن اینکه ترکهای سنی مذهب حنفی می باشند نه شافعی.

    در مصاحبه ای که یکی از هنرمندان تراز اول ترکیه به نام هولیا آوشار در ذکر بیوگرافی خود با روزنامه ی todayszaman کشور ترکیه و یکی از کانالهای تلویزیونی داشت به کرد بودن پدر خود و طایفه ی اصیل افشار ترکیه اشاره کرد و امروزه هم مشخص گردیده است که ایل اصیل افشار واقع در کردستان ترکیه به زبان کردی گویش کرمانجی تکلم می نمایند.
    طایفه ی افشار در ایران به دو دسته ی عمده ی “قاسملو” و “قرخلو” تقسیم بندی شدند. کرد بودن فردی به نام دکتر قاسملو یکی از چهره های سر شناس کرد هم نشانه ای دیگر برای کرد تبار بودن این طایفه است.طایفه ی افشار در زمان صفویان به همراه طوایف دیگر کرد از مناطق کردنشین برای دفاع از مرز ایران در مقابل تهاجم ازبکان به خراسان کوچانیده شدند و در حال حاضر حدود ۱ الی ۱٫۵ میلیون کرد در استان خراسان شمالی و شمال استان خراسان رضوی زندگی می کنند. رییس جمهور جمهوری ترکمنستان نیز در یک گفتگوی خویش به وجود کردهای پراکنده در این کشور اشاره کرده بود.و همه ی اینها دلیل بر کُرد بودن نادرشاه افشار است.

    پاسخ دادن
  24. 4

    ناشناس

    خسته نباشید به آفای محمودی، واقعا مطلب مفیدی بود
    امیدوارم در این راه موفق باشید ????

    پاسخ دادن
  25. 3

    کرد

    محمودی عزیز و ارجمند ریشه ی این تفکر که هورامی ها کرد نیستند همانطور که فرمودید برمیگردد به حدود ۱۰۰ سال پیش اما جهت تکمیل فرمایشات جنابعالی نکته ای را خدمتتان عرض کنم :

    حدود چهل پنجاه سال پیش و اساسا بعد از نگارش کتابهایی چون تاریخ مردوخ بعضی از اشخاص که دقیقا مشخص نبود از کجا دستمزد می گیرند طی تحقیقات به اصطلاح کردشناسانه خود این موضوع توطئه و تفرقه برانگیز را علم کردند که هورامی ها در ایران و عراق و زازاکی ها در استان “درسیم” در کردستان ترکیه کرد نیستند.

    در این هنگام بسیاری از محقیقن باشرافت و باسواد کرد به این نوشت های غیر علمی پاسخ دادند و این اشخاص توطئه گر چون یارای پاسخگویی علمی به آنها نبودند نیز خاموش شدند.

    ولی متاسفانه در این اواخر و چندسال گذشته این تفکر توطعه برانگیز این بار گریبانگیر بعضی از به اصطلاح نویسندگان کرد به ویژه در هورامان ایران شده است و بدون کنکاش و پژوهش در لهجه های کردی به دنبال هویت غیرکردی برای هورامانی ها و لهجه ی همیشگی کردی هورامی برآمدند که مثلا آخرین نمونه آن نوشتار نویسنده نودشه ای با عنوان «زبان هورامی به دنبال هویت دیرین» در سیروان شماره ۳۹۰ شنبه ۲۴ تیر ۸۵ باشد؛ اما در سراسر مقاله این شخص سندی علمی دال بر هویت مستقل لهجه هورامی وجود ندارد.

    گذشته از این کسانی که حاضر به پذیرش و پذیرفتن هویت و موجودیت کرد و کردها نبوده و نیستند به نوشتارشان هرگز نمی توان اطمینان و بسنده کرد. این افراد را باید جزو نژادپرستان مردودی دانست که حتی چند قدمی خود را نمی بینند و ندیده اند بلکه از هویت و موجودیت ملی خود نیز بی خبر هستند .

    انشالله جوانان فرهیخته و باسوادی چون جنابعالی پیدا شوند که راهی که شما در پیش گرفته اید را دنبال کنند و اجازه ندهند این تفکرات شوم دامان مردم اورامانات را بگیرد .

    پاسخ دادن
  26. 2

    ولدبیگی

    درود بر شرفت هادی محمودی

    مردمانی که صاحبان دانش در آن وجود نداشته باشند رو به تباهی می روند
    هورامان تا زمانی که جوانان رشید و فرهیخته ای چون شما را در دامان خود می پروراند کسی نمیتواند آینده تاریکی برای این خطه رقم بزند .

    پاسخ دادن
  27. 1

    سوره هه راله

    با استناد به اینکه “زبان “جزو اصلی ترین مولفه های نژادی محسوب میشود والبته باتوجه به این امر که قریب به اتفاق کوردها وحتی هورامیها معتقدند زبان هورامی هیچ سنخیتی با لهجه های دیگر زبان کردی ندارد بنده نیز معتقدم که شاید در گذر زمان ودر اثر همزیستی والبته کاملا مسالمت آمیز و دوستانه این دو نژاد کاملا از همدیگر تاثیر پذیر بوده باشند اما باز مولفه زبان در هر دو فرهنگ به صورت مستقل وجود داشته ودارد

    پاسخ دادن

نظر دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.