پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:32

مراسم بزرگداشت میرزا سعدالله خدیری هجیجی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

مراسم بزرگداشت میرزا سعدالله خدیری هجیجی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : به همت صندوق توسعه فرهنگی روستای هجیج و با همراهی موسسه نسیم فرهنگ هورامان مراسم بزرگداشت شاعر مرحوم میرزا سعدالله خدیری هجیجی با استقبال شاعران و نویسندگان و فعالان ادبی و دوستدار هورامان عصر روز سه شنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه : به همت صندوق توسعه فرهنگی روستای هجیج و با همراهی موسسه نسیم فرهنگ هورامان مراسم بزرگداشت شاعر مرحوم میرزا سعدالله خدیری هجیجی با استقبال شاعران و نویسندگان و فعالان ادبی و دوستدار هورامان عصر روز سه شنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در مراسم با شکوهی اهالی فرهنگ و ادب و دوستداران ادبیات دور هم جمع شدند تا مراسم یادبودی را به پاس میرزایی از تبار روستای خودکفای هجیج برگزار کنند.

میرزا سعدالله خدیری از تبار مردمان ساده و پاک و اهل علم و دیانت و ادب روستای خودکفای هجیج در شهرستان پاوه بود که ادیبان از دو استان کردستان و کرمانشاه هنوز یک ماه از درگذشت این عزیز نگذشته است که یاد کنند از ادیبی که با تمام نارسایی ها و مشکلات جسمی تبلور بخش مثل زیبای” زه گهواره تا گور دانش بجوی” بود.

اهالی ادب هورامان شعر سروندن و زندگی نامه میرزای خوش ذوق هجیجی را تشریح کردند و نام نیکش را نیک تر از همیشه بر زبان آوردند. آنها گرامی داشتند یاد بزرگ مرد دیگری را از تبار هورامان و یادش را در ذهن ها ماندگار کردند.

میرزا سعدالله خدیری از شاعران پیشکسوت کرد، بامداد جمعه ۲۲ دیماه در سن ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت. این شاعر پیشکسوت کرد در سال ۱۳۰۲ در روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد. وی از سن ۱۸ سالگی شروع به سرودن شعر کرد. خدیری در اوان جوانی به دلیل انفجار ترقه، یک دست و یک چشم خود را از دست داد و در میانسالی نیز ناشنوا شد ولی با وجود این معلولیت‌ها، شاعری را رها نکرد و تا سال‌های آخر عمرش، مجموعه‌های شعری مختلفی از خود به یادگار گذاشت.

این شاعر کرد در سروده‌های خود از شاعرانی همچون سعدی، حافظ و نیز شاعران کرد سده‌های پیشین همچون سیدعبدالرحیم ملاسعید معدومی تاوگوزی (معروف به مولوی کرد)، نالی و ملا بیسارانی تاثیر گرفته است. وی در دیوان شعر خود، آثار فراوانی به زبان‌های کردی (گویش هورامی) و فارسی، سروده و در بیشتر قالب‌های شعری از جمله مثنوی، غزل، قصیده و رباعی طبع آزمایی کرده است. آثار این شاعر توسط جمیل فاروقی جمع‌آوری، تنظیم و به چاپ رسیده و دیوان شعر او با نام «دیوان میرزا سعدالله خدیری» هم اکنون در بازار کتاب موجود است.

و چه زیبا سرود در غم رفتنش احسن قادر پور (دالانی )

خیرئامای وه خه یر سه فه رسلامه ت 
مه نزل موباره ک  هومای سه عاده ت
ئاسمانی وه ته ن بیه ن کورو تار
موله وی سانی دیدار قیامه ت
یا خوا به خیر بی پیای هورامی 
که لامت به رزه ن مدو شه ها ده ت
به بونوو کوچو لا لو میرزا سه عدوالای خه دیری خه لکو هه جیجی 

گزارش : فرهاد صالحی

 

بزرگداشت میرزا سعداله خدیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بزرگداشت میرزا سعداله خدیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 پاسخ برای “مراسم بزرگداشت میرزا سعدالله خدیری هجیجی در پاوه برگزار شد/گزارش تصویری

  • هورامان زمین در تاریخ بهمن 11, 1396 گفت:

    ابراهیم شمس به عنوان مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان ، به اهداف و تببین این مراسم پرداخت و در مورد اصالت مردم هجیج و هورامان سخنانی را به سمع و نظر حاضرین رساند.

    وی در ابتدای سخنان خود در مورد انتقادی احتمالی اظهار داشت: شخصیتهای فرهنگی در زمان حیات خود زیاد مورد توجه نیستند اما به محض از دنیا رفتن برایشان مراسم می گیرند. این یک نقص قابل نقد است. در مورد میرزا سعداله این قضیه صدق نمی کند زیرا در زمان حیاتش برایش دو مراسم با شکوه برگزار گردید. و امروز بنا به درخواست تعدادی از اهالی محترم روستای هجیج این مراسم تدارک دیده شد.

    ابراهیم شمس افزود: امروز آمده ایم تا از شاعری هجیجی یادی بکنیم که علاوه بر شعر، نمادی از سختکوشی مردم هجیج بوده است. جا دارد در اینجا وصفی از مردمان هجیج بکنم. وقتی صحبت از دینداری هورامان به میان می آید، مردم هجیج الگویی از دینداری هستند. وقتی اصالت هورامان مطرح است، هجیجان به عنوان نمادی از اصالت هورامان شناخته می شوند. وقتی صحبت از لباس هورامی می شود، اذهان به سوی عمامه و شال هجیجی سوق داده می شوند. وقتی صحبت از صنعتگری و کاروان کردن و سختکوشی مردم هورامان می شود، هجیجیان نمادی از سختکوشی مردم هورامان هستند.

    وی گفت: متاسفانه امروز این نمادها کمرنگ شده اند. در این سالن که اکثریت آن هجیجی هستند، مخصوصا نماد لباس زیاد به چشم نمی آید. می خواهم این پیام را به جوانان هجیج بدهم : این شالی که به کمر بسته ام، شال هجیجی است. شال هجیجی برای شما نماد هجیجی بودن است. آن را به کمر ببندید و به هجیجی بودن خود افتخار کنید زیرا این جزئی از فرهنگ هورامان است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنعتگری مردم هورامان در ازمنه گذشته پرداخت و گفت: هورامی لباس خود را، خود ساخته است. امروزه لباس هورامی (چوخه ورانگ) زیباترین لباس است. کلاش مخصوص به هورامان است. هورامی برای وسایل پخت وپز و غذا خوری از بهترین درختان جنگلهای هورامان استفاده نموده است. معماری هورامان در دنیا کم نظیر است و این باعث شده تا ثبت جهانی هورامان از جانب سازمان یونسکو مطرح شود.

    شمس تصریح کرد: در منطقه کوهساری هورامان بهترین سنگ آسیاب ساخته شده اند که تا مناطق دوردست کردستان آمده اند و از سنگ آسیابهای هورامان برده واستفاده نموده اند. هر یک از روستاهای هورامان خود دارای یک یا چند آسیاب بوده اند که مردمان ماهیدشت و شهرزور برای آسیاب کردن گندمان خود ناگذیر به روی آوردن به هورامان شده اند.

    وی ادامه داد: چوخه و رانک از صنایع هورامان است که اگر چه امروزه در مناطق بیرون از هورامان بیشتر به این صنعت دستی پرداخته می شود اما روزگاری من یادم هست بیش از دویست جولای نودشه ای در مناطق مختلف کردستان به جولایی مشغول بودند واین صنعت دستی را به این مناطق بردند. یا کلاش هورامی که تا سی سال پیش به هورامی جماعت دوم می گفتند. واژه دوم که به معنای کلاشکر است، یک نوع سخافت به شمار می رفت.

    وی با اشاره به شعری از شاعر بزرگ کرد ماموسا قانع گفت: این شاعر بزرگ کرد از زبان شاخ هورامان چنین می گوید:
    پزشکم نه دی من له عومری خوم وسام تیا نه بوو جگ له جولا و دوم
    اگر چه در این بیت شعر جولایی و کلاشکری دو شغل سخیف قلمداد شده اند، اما امروزه از صنایع دستی محترمانه به شمار می روند و از هورامان به سایر مناطق کردستان صادر شده اند.

    وی در پایان گفت: این مطالبی را که عرض کردم شاید برای این دوران زیاد با اهمیت تلقی نشوند اما در دورانهای پیشین از هنرهای خوب زیستن بوده است.

    گفتنی است میرزا سعدالله خدیری از شاعران پیشکسوت هورامی زبان که زاده روستای هجیج شهرستان پاوه می باشد، بامداد روز ۲۲ دیماه در سن ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت.

  • گاوول در تاریخ بهمن 11, 1396 گفت:

    مرحوم میرزا سعداله مایه افتخار ملت بافرهنگ هورامان است.

  • ناشناس در تاریخ بهمن 11, 1396 گفت:

    دکتر محمودی را قدر بدانیم واقعن فرهنگ پاوه را متحول کرده اند

  • ناشناس در تاریخ بهمن 11, 1396 گفت:

    هەجیجیێو ملۆ پەی شاروو بانەی

    قانێع مەوینۆش لەتەرە و شانەی

    کەرۆ تەماشای لێباسی بەدٚەن

    گرد کاروو دەسیەن جەژم و پەمەن

    ماچۆ پەی چیشیم کاڵای بێگانە

    وەختێو وێم هەنم ئەسڵی کارخانە؟

    بەڵێ هەورامان وێش کەفاک زانان

    کاڵای خارخیش بە هیچ نەوانان

    ڕانک و چۆخە و فەقیانێ چەرمێ

    گۆرەوەی بەنین ، کڵاشێ نەرمێ

    کاسەش جە مسی سفرەش نانەشان

    چەمچەش کەکەو بەرزووحەوت کەشان

    جە خوڵە دەرمانوو بەرزوو ئاکەشا

    بارووت وەش کەرێ پەی ساچمەڕەشا

    دووکەو دووکاوێچ هەجەڕ و جۆڵا

    دەس سازوو ئۆسای خاستەرین کاڵا

    گردوولێباسیش پەژم و هەڵاوە

    بە دەس ورازێش هەتا کوڵاوە

    شێعر: ئۆستاد عوسمان ڕەحیمی هەجیجی