ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 16:05

مرحوم حاج ملامحمد(قاضی انصاری)/حیدر معاذی

مرحوم حاج ملامحمد(قاضی انصاری)/حیدر معاذی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حاج ملامحمد(قاضی انصاری)پدرش صبغه الله از رجال برجسته و قضات عالی درجات و امام جمعه و خطیب نامدار و محبوب پاوه و یکی از اساتید سخن،عالمی بلندمرتبه و ادیبی فرزانه و خوشنام و ازخوشنویسان معروف و آگاه باطبعی موزون درطریقت عارفی باالله و دوستدار جنت جایگاه و رضوان آرامگاه محمدعلی ملقب […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حاج ملامحمد(قاضی انصاری)پدرش صبغه الله از رجال برجسته و قضات عالی درجات و امام جمعه و خطیب نامدار و محبوب پاوه و یکی از اساتید سخن،عالمی بلندمرتبه و ادیبی فرزانه و خوشنام و ازخوشنویسان معروف و آگاه باطبعی موزون درطریقت عارفی باالله و دوستدار جنت جایگاه و رضوان آرامگاه محمدعلی ملقب به حضرت حسام الدین بود.

 

ملامحمد در بامداد یکی از روزهای سرد پاییزی در دامن عفت مآب خاتون سلما مادرش دختر ملاعبدالرحمن پاوه ای چشم به جهان هستی گشود،وی زمانی که به سن ۷ سالگی رسید قرآن را نزد پدر و هم زمان علوم مقدماتی و بوستان و گلستان سعدی و آثار گذشتگان منطقه و دیگر ارکان ادبی و عروضی را در خدمت علمای اندیشمند و فرزانه دیارش کسب نمود.

 

وی از همان اوان نوجوانی مستعد و ازهوش و نبوغ خاصی برخوردار بودو چون به سن جوانی رسید در سرودن اشعار یدطولایی داشت که در نزداساتید آن زمان بهره کافی و وافی برد و به آسانی پله های ترقی را طی نمود و بالاخره به شاگردی استادش جناب حاج ماموستا ملا کاکه ملای مدرس انصاری اعلی الله مقامه درجات رسید.

 

چندی طول نکشید از محضر این استاد بزرگوار کسب اجازت نمود و ملبس به کسوت روحانیت که آرزوی دیرینش بود درآمد،ایشان بعد ازگرفتن اجازه نامه وافتا موفق به تاسیس دفترخانه رسمی ازدولت وقت شدند که در کنار کار دفتری هم مدرس طلاب بودند و مطالعات زیادی خارج ازحوزه ی کاری و علمی ازقبیل کتب و بیاض ها و دستنوشته های قدیمی و غیره بهره می بردند.

 

سرانجام این مردفاضل و اندیشمند درآبان ماه سال ۱۳۸۶هجری شمسی چشم ازعالم فنا فروبسته و به خانه ی بقا شتافتند،در ضمن برخی از آثار به جای مانده از این عالم ارزشمند به یادگار مانده است،۱-ترجمه شریعت اسلام در فقه امام شافعی تالیف ملا عبدالکریم مدرس درچندجلد که جلداول آن به چاپ رسیده۲-جوابیه نامه ها و مقالات۳-حاشیه نویسی کتب و دستنوشته ها۴-دیوان اشعار که ان شاءالله در آینده ای نزدیک آن رابه چاپ و سمع نظر دوستداران خواهیم رساند.

 

حیدر معاذی/ پاوه،بهمن ماه ۱۳۹۶ 

4 پاسخ برای “مرحوم حاج ملامحمد(قاضی انصاری)/حیدر معاذی

  • پاوه ای در تاریخ بهمن 7, 1396 گفت:

    خدا رحمت کند ایشان را ولی عادت کرده ایم در دوران حیات افراد چیزی بگوییم ودر زمان مرگ هم چیز های دیگر اما ایشان از مردان سرشناس بود ودر سالهای ده پنجاه دارای نفوذ بیشتربوده آنطور که میگویند

  • پاوه در تاریخ بهمن 7, 1396 گفت:

    همواره یک سری تعصبات و دشمنی های شخصی باعث شده که از بزرگی و سواد و کمالات قاضی انصاری صحبتی به میان نیاید ، بنده در چند نوبت در مجالس مختلف خدمت ایشان رسیده و ایشان را تاریخ زنده منطقه میدانستم که متاسفانه بسیاری از زوایای پنهان اتفاقات تاریخی منطقه رو با خود به زیر خاک بردن ، مکاتبات صورت گرفته و سند تمام اتفاقات ما بین سالهای حدودا ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ را در اختیار داشتن اما متاسفانه آنچنان باید و شاید به انتشار آن نپرداختن

  • سیاوش قادری در تاریخ بهمن 7, 1396 گفت:

    عرض سلام و ادب به نگارنده بزرگوار و مخاطبین گرامی :
    هر کس مرحوم حاج ملا محمد ( قاضی انصاری ) را می شناسد، می داند که زبان از وصف ایشان قاصر و ناتوان است. شاید بخشش را از خورشید آموخته باشد. محبتش بی محاسبه بود. دروازه های قلبش به روی همه باز بود. خانه اش منزل یتیمان و فقرا بود. دستش فقط در کار خیر و بخشش بود. بزرگی و کرامت در وجودش جاری بود. با وجود بی مهری ها و سختی و مشقت روزگار اهل گذشت بود. ای کاش وجودش قابل تکرار بود:
    صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
    خداوند متعال روحش را با رسوالله محشور گرداند و بهشت برین جایگاهش باشد.

  • برهان لهونی در تاریخ بهمن 7, 1396 گفت:

    سلام واحترام
    روحش شاد ویادش گرامی باد
    دستمریزاد کاک حیدر معاذی عزیز زحماتتان شایان تقدیر است!!!!!!؛
    سال ها خدمت آن بزرگوار ارادت واخلاص داشتم
    با توجه به جمیع جهات به باوربنده نیز:
    مرحوم ماموستا ملامحمد انصاری از شخصیت های به حق ماندگاری هستند !؛ که می‌شد؛ بیشتر از پیش در شئون فرهنگی ، اجتماعی …. دیارمان تاثیر گذار باشند!؛؟؟؟
    متانت ، ملایمت ،صبر ، دوراندیشی وتدبر آگاهانه …وعلاقمندیش به تعامل مثبت ، سازنده و فراگیر از دیگر خصائل بارز وحسنه ایشان بود !!!!