ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:08

موافقت رهبری با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده کرمانشاه

موافقت رهبری با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه : استاندار کرمانشاه گفت: در دیدار سران قوا با رهبر معظم انقلاب، معظم له با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه موافقت کردند. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند شامگاه یکشنبه در دیدار با فتاح رئیس کمیته امداد که در استانداری کرمانشاه […]

به گزارش سلام پاوه : استاندار کرمانشاه گفت: در دیدار سران قوا با رهبر معظم انقلاب، معظم له با کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه موافقت کردند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند شامگاه یکشنبه در دیدار با فتاح رئیس کمیته امداد که در استانداری کرمانشاه انجام شد، اظهار کرد: یکصد میلیون دلار از این مبلغ قرار است برای زیرساخت ها نظیر آب، برق، گاز، نوسازی مدارس و … هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیون دلار نیز برای سودهای بانکی در نظر گرفته شده تا بانک ها بتوانند تسهیلاتی با سود صفر و حداکثر ۲ درصد برای زلزله زدگان که قصد آغاز فعالیت های اقتصادی خود به منظور ایجاد اشتغال را دارند، پرداخت کنند.

بازوند در ادامه با اشاره به آغاز رسمی کار اسکان دائمی افراد در مناطق زلزله از ابتدای بهمن، گفت: تا پایان سال جاری کار پی کنی و تا پایان خرداد نیز کار سقف گذاری و سفت کاری واحدهای تخریب شده انجام خواهد شد.

استاندار کرمانشاه یادآوری کرد: از حدود ۸۷ هزار واحدی که در اثر زلزله مهیب ۷٫۳ ریشتری آسیب دیدند، ۲۱ هزار مورد آن به صورت کامل و صد در درصد تخریب شدند.

وی ادامه داد: از مجموع واحدهای آسیب دیده در استان حدود ۶ هزار واحد متعلق به مددجویان کمیته امداد بود که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد آن کاملا تخریب شد.

بازوند یادآوری کرد: البته اقدام های خوبی نیز در راستای بازسازی هرچه سریعتر واحدهای تخریب شده بخصوص در مورد مددجویان کمیته امداد انجام شده و حتی چندین واحد نیز در مناطق مختلف به زلزله زدگان اعم از مددجویان کمیته امداد و غیر آن ها تحویل شده است.

استاندار کرمانشاه یادآوری کرد: این ۸۷ هزار واحد مسکونی آسیب دیده قرار است نهایتا ظرف مدت ۴۵ روز بانک ها با آن ها قرارداد منعقد کرده و تسهیلات درنظر گرفته شده از سوی دولت به صاحبان آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: بانک مسکن عقد قرارداد با ۳۴ هزار واحد را متقبل کرده و بقیه واحدهای آسیب دیده نیز با سایر بانک ها ظرف مدت درنظر گرفته شده قرارداد خود را منعقد خواهند کرد تا روند اسکان دائمی شتاب بیشتری به خود بگیرد.

بازوند همچنین از اهدای یک هزار تخته فرش به عنوان جایزه به صاحبان یک هزار واحدی که زودتر از بقیه ساخته شوند، خبر داد و گفت: ۵۰۰ تخته فرش توسط استانداری و ۵۰۰ تخته نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهدا خواهد شد.

زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

خبرنگار:مسعود اسماعیلی