چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 15:33

برگزیده شدن شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه در جشنواره شعر کردی “مناڵ” در ایوان

برگزیده شدن شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه در جشنواره شعر کردی “مناڵ” در ایوان

به گزارش سلام پاوه : سومین جشنوارەی دوسالانەی شعر کردی “مناڵ” ، با معرفی آثار برگزیدە، و برگزیده شدن داود غفاری شاعر و نویسنده خوش ذوق شهرستان پاوه بە کار خود پایان داد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : سومین جشنوارەی دوسالانەی شعر کردی ” مناڵ” شهرستان ایوان در استان ایلام پس از دو روز […]

به گزارش سلام پاوه : سومین جشنوارەی دوسالانەی شعر کردی “مناڵ” ، با معرفی آثار برگزیدە، و برگزیده شدن داود غفاری شاعر و نویسنده خوش ذوق شهرستان پاوه بە کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : سومین جشنوارەی دوسالانەی شعر کردی ” مناڵ” شهرستان ایوان در استان ایلام پس از دو روز کار مداوم با معرفی نفرات برگزیدە بە کار خود پایان داد.

این جشنوارە کە در روزهای ۲۰ و ۲۱ دیماە جاری در قالب برنامەهای متنوع فرهنگی، هنری و ارائەی آثار برگزیدە جشنوارە، در شهرستان ادب‌پرور ایوان برگزار شد، عصر پنج‌شنبە با معرفی برگزیدگان از سوی هیئت داوران جشنوارە و اهدای لوح تقدیر، تندیس و جوایز بە آنان بە کار خود پایان داد.

هیئت داوران جشنوارە ضمن تقدیر از تمامی شرکت کنندگان، پس از برسی ۷۴۳ اثر از ۱۲۰ شاعر، آثار رسیدە را قابل توجە ارزیابی کردە و در پایان آثار ۱۰ شاعر را به عنوان “آثار برگزیدە” جشنواره معرفی کرد و آثار ۱۰ شاعر دیگر را “شایستەی تقدیر” دانست.

جشنوارەی شعر کردی ” مناڵ ” در این دوره توانست در سطحی مطلوب و با گسترەی جغرافیایی استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاە، ایلام، همدان، لرستان و خوزستان، پذیرای بیش از ۷۴۳ اثر ادبی از ۱۲۰ شاعر شعر کوردی کودکان باشد.

 

این جشنوارە از معدود برنامەهای فرهنگی ادبی هنری شهرها و نواحی کردنشین است کە مداومت و سطح فرهنگی خوب آن موجب شده که از جایگاە ویژەای برخوردار شده و مورد توجە فعالان عرصەی ادبیات کوردی کودکان باشد.

 

از نکات برجسته‌ی این جشنواره، می‌توان به مختص بودن آن به زبان کوردی، فراگیری در تمام نواحی‌ گویشی زبان کردی ( کەلهوڕی، هەورامی، سۆرانی و کرمانجی )، سطح علمی بالا، ساختار منسجم و مستحکم فرهنگی و نظم و دیسیپلین (از هر لحاظ) برگزارکنندگان، شرکت‌دادن فعال و تاثیرگذار کودکان کورد ایوانی و لحاظ تنوع گویشی هیئت داوران و اجرای برنامەهای جانبی هنری(تنز شخصیت فولکلوریک و پرترفدار “سێای” و موسیقی) و پانل ( آسیب‌شناسی ادبیات کودکان و خترات ناشی از عدم استفادەی والدین از زبان مادری در پرورش کودکان) با حضور اساتید و متخصصان ادبیات و روانشناسی کودک، اشارە نمود.

 

قابل اشارە است کە اولین و دومین جشنوارەی شعر کردی “مناڵ و مەلوچگ” در سالهای ۹۲ و ۹۴ در ایوان برگزار شدە بود کە اینبار به جهت اختصار در نگارش و تمرکز بر شعر کودک، توسط شورای سیاستگذاری جشنوارە نام آن از ” مناڵ و مەلوچگ” بە ” مناڵ ” تغیر یافت.

شایان ذکر است بخشی از جشنواره و مراسم اختتامیه به دلیل احتیاط در بروزاحتمالی زلزله، در خارج از سالن و محوطه ی بیرونی برگزار شد.

گفتنی است شاعر و نویسنده‌ی خوش‌ذوق ادبیات کودکان کورد اهل شهرستان پاوه و عضو فعال موسسه‌ی فرهنگی هنری قلم معاصر، داود غفاری با اجرای قطعاتی از اشعار خود به هه‌ورامی(کوردی)، در جایگاه برگزیدگان جشنواره قرار گرفت.

۱۰ نفر برگزیده:

۱- حسنا خورشیدی – مهاباد
۲-کامران امیری – ارومیه
۳- دلشاد کاریزه – سنندج
۴- مریم یتیمی- سقز
۵- محمد رسول‌نیا – بوکان
۶ داود غفاری – پاوه
۷- مریم کهریزی – کرماشان
۸- زانا قزوینه – کنگاور
۹- زهرا مراد پور- ایلام
۱۰- محمد مرادی نصاری- ایوان

۱۰ نفر شایسته تقدیر

۱-اسعد ظهرابی- روانسر
۲- فریده شاکری- مریوان
۳- نجیبه رحمانی- مریوان
۴- مراد دهبانی- گیلانغرب
۵- سالار شیرزادی-کرمانشاه
۶- محسن آرام- کرمانشاه
۷- زینب شفیعی- ایوان
۸- مهدیه ناجی – ایوان
۹- نسرین باوندپور- ایلام
۱۰- آرش عبدی- ایوان