16 Comments

  1. 16

    عدنان مرادى

    جناب آقاى دکتر محمودى نظرى جدید ارائه نموده است که نیاز به کنکاش و تحقیق بیشتر را درباره پاوه و هورامان می طلبد اینکه نوشته هاى پیشین را به صرف نام فلان نویسنده وحى منزل بدانیم درست نیست هر روز گوشه هایی از تاریخ با ترجمه کتاب های جدید نمایان می شود اتفاقا این مقاله می تواند فتح بابی برأی بازنگری عمیقتر ما برای مقاسیه تاریخه منطقه باشد

    پاسخ دادن
  2. 15

    دانا مهرنوس

    با تشکر از کاک هادی محمودی

    یکی از خصوصیات تحقیقات ایشان که باعث می شود خواننده مطالبشان را بخواند دوری از تعصبات است و این نیز نشانگر روحیه تاریخی آقای محمودی و تلاش برای زدودن افکار دروغینی می باشد که سالهاست در میان ملت کُرد با عنوان تاریخ رواج یافته است.

    اما لازم است نکاتی ذکر گردد:

    قسمتهایی که از کتاب «کوردستان له به رده م فتوحاتی ئیسلامی دا» و «کابانی کوردی» را در مورد بازگشت اصحاب کُرد به کردستان اخذ کرده اید که بر اساس منابع تاریخ نمی باشند. و تمامی این روایات چیزی جز داستانهای ساخته و پرداخته ذهن محققان معاصر نیستند.

    درباره جابان الکردی و پسرش در تاریخ مطلب بسیار کمی ذکر گردیده است. و آنچه را که کاک حسن محمود در کتاب «کابانی کوردی» ذکر کرده اند و در یک جا ابوبصیر کُرد را با ابوبصیر عرب اشتباه گرفته و داستان صحابه عرب را به ابوبصیر کُرد نسبت می دهد نادرست می باشد.

    تمامی داستانهای بازگشت کُردها از حجاز به کردستان هیچ گونه سندیتی نداشته و همانند سخنان مردوخ در مورد دوره فتوحات فاقد ارزش تاریخی می باشند.

    در مورد آیه «أُولِی بَأْسٍ شَدِید» نیز در میان مفسران اختلاف نظر می باشد و مفسران در مورد این قوم نیرومند این اقوام را ذکر کرده اند « فارس، روم، کُرد، ترک و عرب».

    در مورد ویس قرنی نیز باید گفت که تمامی مورخان تا قرن هفتم، هیچ یک محل دفن ویس را در استان کرمانشاه نمیدانند اول کسی که این روایت را در کتابش ذکر می کند حمدالله مستوفی قزوینی متوفی قرن هشتم می باشد. و اینکه نزدیک ۷۰۰سال کسی از مقبره ویس در استان کرمانشاه یادی نکرده باشد قابل توجه می باشد و این نیز از لحاظ تاریخی نشانگر ضعف این روایت است.

    در مورد اینکه کُردها در بعضی مناطق چون تا سال ۴۰۰ مسلمان نشدند و به خاطر ایستادگی و نبرد با مسلمین به آنان جن می گفتند باز در هیچ منبع تاریخی ذکر نگشته است بنابراین قابل استناد نمی باشد.

    لازم به ذکر است که مورخان در مورد معاذ بن جبل نوشته اند که وی مقطوع النسل بوده چرا که پسرش عبدالرحمن قبل از معاذ یا همراه با وی در طاعون عمواس وفات یافته است.

    پاسخ دادن
  3. 14

    هورامان

    با احترام به نظر نویسنده ، متاسفانه ادعاهای نویسنده مقاله ساخته تخیلات وی و تلاشهای قرون متمادی اعراب برای وارونه جلوه دادن حقایق و تاریخ ایران می باشد . دیگر دوران عرب سالاری و تقدس اعراب گذشته است . کمی به خود آییم . مدیریت محترم سایت آیا هر مقاله ای بعلت کمبود مطالب بایستی در سایت درج گردد؟ وظیفه رسانه ای چیزی غیر از این است

    پاسخ دادن
  4. 13

    دبیرتاریخ

    با سلام خدمت آقای محمودی بنده دردو قسمت حرف دارم اول مطلب شما ودوم نظرات: بدقت هردو راخواندم جای تشکر دارد که مقداری کنکاش وتحقیق کرده ای وعلاقمند هستی اما در سالهای هفتاد به بعد به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مراجعه میکردم ولی از کتب قدیم /تاریخ قبل از اسلام گریشمن چند سطر در مورد پاوه داشت وراستش مطلب محکمی ندیدم کتب دیگر مانند رشید یاسمی ومردوخ ودیگران که نام بردی منبع محکم نیستنددیگر اینکه همکاران فعال وعلاقمند زیادنددر رشته تاریخ ولی به مباحث زبان وادبیات کردی که اولویت مانیست میپردازندکه باید در این حوزه کارکنند اما نظرات بیشتر بدون سند هستند ولذا نوشته شما چون مستند است قابل تامل است خوب اگر کسی مطلب جدید ومحکم دارد ارایه دهد که ماهم استفاده کنیم از روی جهل وبغض وهوس نباید نظر داد چون مو ضوع مهم ا ست باردیگر دست خوش.

    پاسخ دادن
  5. 12

    ناشناس

    فکر کنم حداقل مکان مسجدی که ساخته شده را اشتباه گفتند مسجد حضرت عبداله الان در دره باسام قرار دارد احتمالا همان مسجد است نه مسجد جامع

    پاسخ دادن
  6. 11

    رحمان

    داداش یه افسانه را رد و یه افسانه دیگه باب میلت اضافه کرده ای. بخدا این مردم عاقلند. فرق تاریخ بااین چیزهایی را که شما نوشته ید میدانند. جان من دست از تاریخ سازی برای هورامان بردار هورامان زخمهای زیادی دارد به زخمهایش نمک نپاش.

    پاسخ دادن
  7. 10

    شاره که م پاوه

    قدمت وپیشینه شهر پاوه و از همه مهمتر سابقه زیست و سکونت یکجانشینی اهالی پاوه :

    حضرت زردشت فرانسو پوه( پاوه) : یعنی حضرت زردشت به طرف پاوه رفت؛ پس در زمان حضرت زردشت نام این محل پاوه بوده است.”و این بدین معنی است که طبق اوستا که حداقل ۷۰۰ سال قبل از میلاد نگاشته شده است؛در حدود ۱۳۰۰ سال قبل از تولد سپهبد باو ؛ نام این منطقه پاوه بوده است.
    تشکر از اقای محمودی جهت نوشتن تاریخ سکونت شهری وقدمت باستانی پاوه شار

    پاسخ دادن
  8. 9

    ناشناس

    اگر ده بیل مکانیکی در طول یک ماه مشغول کار باشند آن خندقی که توصیف شده کنده نمی شود حالا چگونه در یک شب و با آن امکانات محدود تا صبح خندق کنده شد در آن زمان پاوه کوچ نشین بوده اند و یک قبیله ی کوچک بوده در ای دامنه ها مشغول گله داری و گاهی باغداری بوده اند شاید جمعیتش به ۱۰۰۰ نفر هم نرسیده باشد

    پاسخ دادن
  9. 8

    شهروند

    این چیزهایی که شما نوشتین باجریانات دزفول وشوشتر واطراف خوزستان اشتباه گرفتی زمانی که اعراب به ایران حمله کردندونوشته شده کتابخانه ها ودانشگاه ومراکز علمی رابه اتش کشیدند اقای محمودی هدفت ازبیان این حرف ها چیست درزمانی که برق نبود وافراد سالمند برای گذران شب های طولانی درزمستانهای سخت میامدن برای دیگر اعضای خانواده داستانهایی رابه قول خودمان رازی میکردن این گفته ها برگرفته ازهمان راز وقصه هااست زیادجدی نگیر بعدش هم مسجدی که میگی مسجد جامع کنونی نیست بلکه مسجد حضرت عبداله در دره باسام میدان فلسطین کنونی است

    پاسخ دادن
  10. 7

    بهنام

    باسلام
    من مقاله های شما رو دیدم.بیشتر رفرنس های شما فاقد اعتبار و یا نتیجه گیری شما بوده که از نظر من نبایستی منعکس کنید. از مدیر سایت هم خواهش میکنم مه هر مطلبی را به خورد سایت ندهند و اعتبار سایت رو زیر سوال نبرند

    پاسخ دادن
  11. 6

    ناشناس

    جناب محمودی عزیزبنده کاری به درست وغلط بودن مطلب ارائه شده جنابعالی ندارم ، اما شما در اینجابه قسمتهایی ازکتاب تاریخ کردو کردستان آیت الله مردوخ کردستانی اشاره می کنید ودر ادامه باارائه دلایلی آن مطالب ارائه شده را غیر واقعی اعلام میکنید ، درحالی که آن مطالب توسط یکی ازعالمان بزرگ کرد تالیف شده است وبه نوعی شما مرحوم آیت الله مردوخ رابه نوشتن مطالب غیر واقعی متهم میکنید! ، پس میشود نتیجه گرفت همین مطالبی که شما به عنوان مستندات ارایه میکنید نیز ممکن است خلاف واقع باشند

    پاسخ دادن
  12. 5

    شهروند

    گذشته تاریخی این منطقه به درستی روشن نیست و چیزهای که بیان می شود بر اساس تحقیقات و استدلال محققین است هر چند گاهی این استدلات دارای مستنداتی است که قابل اتکا است ولی باز هم نظرات شخصی در آن دخیل می باشد و شباهت به داستان فیل شناسی مولوی در تاریکی دارد ولی چیزی که مشخص است این منطقه با توجه به اینکه در کنار رود سیروان و کوهپایه ی شاهو قرار داشته و در سر راه شهرزور که در زمان گذشته انبار غلات این منطقه با توجه به حلصلخیزی که داشته بوده است منطقه ای شناخته شده بوده و مرمانش نسبت به جاهای دیگر دارای فرهنگ و تمدن و تبادل فرهنگی بوده اند و دین زرتشت داشته ند

    پاسخ دادن
  13. 4

    مهران

    ادعاهای منابع تاریخی در مورد حفر خندق در اطراف پاوه به میزان ادعاهای قبلی شما در مورد این که پاوه در زمان های قدیم شهری چند صد هزاری بوده و ساکنینش مهاجرت داده شده اند مبالغه آمیز هستند. با کمال احترام و با قبول این که منابع موجود در زمینه تاریخ این شهر قابل اتکا نیستند، نوشته شما رو هم قابل اتکا نمیدونم و به نظرم تنها برداشت شخصی و تفسیرو حدش خود شما هست و خواننده رو قانع نمیکنه.

    پاسخ دادن
  14. 3

    آرمان

    سلام با عرض خسته نباشید خدمت دوست عزیز
    واقعیتش من کاری به قسمت نام پاوه ندارم چون واقعا تشخیصش سخته حق با شماست یا مخالفین نظر شما ولی صحبت من درباره اون ۵۰هزار نفری هست که میرن برای پادشاه ایران بجنگند ولی یکدفعه یک کرد میاد میگه بچه ها برگردید برای طرف مقابل بجنگیم اونها مسلمانن و حق با اونها هست و یکدفعه یک شبه ۵۰هزار آدم کرد(که براساس حرف شما و تمامی مورخان کردها قوم با شرافت و جنگجو هستند) یکدفعه سوگند خود برای دفاع از پادشاه ایران و جنگیدن برای او را زیر پا می گزارند و تصمیمشون ۱۸۰ درجه برعکس میشه که کاملا بی شرفی این قوم رو نشون میده(ببخشید که اینو میگم) که این هم با حرف شما در مورد شرافت این قوم در تضاد است.
    از طرفی دیگه هممون کرد هستیم و بخوبی میدونیم غیرممکنه ۵۰ هزار کرد یک نظر داشته باشند و باهم متحد باشند و یکدفعه همه اونها حرفشون عوض بشه و باز هم متحد باشند(احساس نمیکنید شبیه داستان های تخیلیه) اون هم کورد های ۱۴۰۰ سال پیش!!! همین حالا هم کورد ها متحد نیستند نمونش رو چند ماه پیش دیدیم.
    جالبه در نتیجه گیری میگید همونطور که ثابت گردید(چی رو ثابت کردید؟ شما هم حرف خودتون زدید دقیقا مثل مخالفینتون) . در تاریخ وقتی می گویند ثابت گردید که یکسری اسناد تاریخی پیدا بشه مثل اسناد جدیدی که در منطقه وایکینگ ها پیدا شده در مورد حضور مسلمانان اینها یعنی اثبات کردن نه این چیزهایی که شما میگید. با تشکر از زحمت هایی که میکشید ولی متاسفانه در خاورمیانه تقریبا بیشتر مورخین و محققین تحققیاتشون با تعصب همراه است به همین خاطر هرگز ما نتونستیم در علوم انسانی و تاریخی حرفی برای گفتن داشته باشیم. حتی در بیشتر موارد استناد به مورخین اروپایی و آمریکایی میشه. امیدوارم در تحققیات آتی شما در مورد پیرشالیار باز حرف های خودتون رو اثبات نکنید به ما.!!

    پاسخ دادن
  15. 2

    ناشناس

    کاک هادی گیان ده سته کانت خوش بن

    پاسخ دادن
  16. 1

    ناشناس

    سلام خدمت جوان رشیدآقای محمودی مطالب ارائه شده عالی ومستندوبرمبنای تحقیقات علمی به روزبیان شده است امیدواریم چنین جوانان برومنددرجامعه ظهورورشدکنندوبتوانندواقعیات تاریخی رابنویسندتاکمترتاریخ سیاسیلیزه ودستخوش حاکمان جورواستبدادبرای رسیدن به اهداف خودشان گرددالبته نویسنده مقاله کمتربه جعلیات ویاوه سراییهای کتاب سیرالاکراد پرداخته دروغهاراجع به هورامان خیلی بیشترازاین است

    پاسخ دادن

نظر دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.