ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:11

تشریح عملکرد ۹ ماهه انجمن زندان/ آزاد سازی ۱۲ زندانی با کمک خیرین شهرستان پاوه

تشریح عملکرد ۹ ماهه انجمن زندان/ آزاد سازی ۱۲ زندانی با کمک خیرین شهرستان پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در تلاطم و نامهربانی های دنیای امروز و در جایی که نور همدلی و کمک به هم نوع روبه خاموشی است در شهرستان پاوه وجود چندین انجمن خیریه و اعضایی دلسوز آنها روشنایی بخش دنیای بی عاطفه امروز است. در این میان انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در تلاطم و نامهربانی های دنیای امروز و در جایی که نور همدلی و کمک به هم نوع روبه خاموشی است در شهرستان پاوه وجود چندین انجمن خیریه و اعضایی دلسوز آنها روشنایی بخش دنیای بی عاطفه امروز است.

در این میان انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد پاوه و اورامانات یکی از سازمانهای مردم نهادی است که امید بخش خانواده های زندانیانی است که ، در این روزگار سخت بدلیل اشتباهی دچار گرفتاری و همدم میله های زندان شده اند و کودکان و خانواده آنها به گناه سرپرست خانواده در مصیبت و مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می کنند که بدون شک توضیح و توصیف خانواده های نیازمند زندانیان در کلام و با قلم امکان پذیر نیست.جلیل علیزاده

 

در همین راستا به سراغ مدیر جوان و دلسوز انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد پاوه و اورامانات رفتیم و گزارش عملکردی از فعالیت این انجمن را از وی پرسیدیم . مهندس جلیل علیزاده از جوانان رعنا و نیکوکار شهرستان پاوه می باشد که نزدیک به چهار سال است بدون هیچ چشم داشتی و فقط بخاطر رضایت خداوند سکاندار انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد پاوه و اورامانات می باشد که با مدیریت خوب وی و همراهی اعضا و معتمدین دلسوز  انجمن ، این نهاد به نسبت درآمد و هزینه و فعالیت مثبتش یکی از شاخصترین انجمن های سطح کشور شده است .

 

مهندس جلیل علیزاده با بیان مقدمه ای در مورد زندان گفت :مسلما پس از نامبردن کلمه زندان یک تجسم ذهنی بوجود می آید که زندان عبارتست از چهاردیواری محدود و مستحکمی که در داخل آن اتاق ها و سلولهای تنگ و تاریک زیادی برای محبوس کردن گناهکاران و تبهکاران ساخته شده است و عده ای مامور مسلح با قیافه های عبوس و خشن به مراقبت از زندانیان مشغولند. و زندانیان انسانهای بسیار بد و زشت و پلیدی هستند که نباید به هیچ نوعی به آنها کمک کرد در حالی که زندانی وجود دارد که بخاطر عدم رونق کسب و کار و بدهی راهی زندان می شود و شاید در طول زندگی اش تصور زندانی شدن را در ذهن نداشته است و این نگاه به زندان و زندانی کار و کمک به آنها را مشکل کرده است در حالی که نباید فراموش کرد حساب خانواده یک زندانی و مشکلات آنها جدای از زندانی است و باید به آنها کمک کرد.

 

وی به بیان درآمد این انجمن در طی نه ماهه سال جاری و پس از جشن گلریزان پرداخت و گفت : بعد از برگزاری جشن باشکوه گلریزان که در ماه مبارک رمضان برگزار گردید به همت خیرین شهرستان پاوه مبلغ ۶۰ میلیون تومان جمع آوری شد و به واسطه عملکرد مناسب انجمن از سازمان اقدامات تامینی کل کشور مبلغ ۳۰ میلیون  تومان جهت خدمات بهتر به انجمن تخصیص داده شد. تا این انجمن بتواند حمایتهای مناسب تری از خانواده زندانیان نیازمند داشته باشد و برای آزاد کردن زندانیان جرایم غیر عمد هزینه نماید.

جلیل علیزاده

مدیر عامل انجمن زندانیان جرائم غیر عمد پاوه و اورامانات به مقایسه هزینه های این انجمن با سایر انجمن های استان و کشور پرداخت و گفت : قبل از هرچیز لازم به ذکر است که هزینه مربوط به اداره انجمن با توجه به مقایسه با انجمن های دیگر به شدت پایین می باشد که می توان گفت بنا به نیاز انجمن با توجه به چارت انجمن های حمایت زندانها وجود حسابدار و مددکار در انجمن نیاز می باشد که جمعاً کل هزینه انجمن ماهیانه یک میلیون تومان به صورت پاره وقت به ازاء هر نفر ۵۰۰ هزار تومان می باشد که با توجه به درآمد انجمن هزینه های فوق کمتر از ۱۵% می باشد. یعنی ۸۵% از درآمدهای حاصله به امورات خانواده ی زندانیان و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تعلق می گیرد. این در حالی است که مشاهده می شود در انجمن های مشابه در دیگر نقاط کشور هزینه های بسیار سنگینی در مقایسه با پاوه در پی داشته است.

 

مهندس جلیل علیزاده به هزینه کرد و اقشار تحت پوشش این نهاد اشاره کرد و گفت : درآمد ها و کمک های انجمن به خانواده زندانیان که مقیم پاوه و اورامانات هستند تعلق می گیرد، اگر چه زندانیان در دیزل آباد کرمانشاه، کارون اهواز، اوین تهران و بیجار هستند که خانواده آنها تحت پوشش این انجمن می باشد.

 

وی افزود: انجمن در تحت پوشش قرار دادن خانواده زندانیان، جرم زندانی را ملاک قرار نداده بلکه نیازمند بودن خانواده زندانی برای انجمن مهم است. امّا در آزادی زندانی ملاک جرم غیر عمد زندانی می باشد. لذا انجمن تمام همت خود را به کار می گیرد تا کمک هایی که توسط خیرین به این انجمن داده می شود کاملاً هدفمند و مفید بکار گرفته شود.

 

جلیل علیزاده

علیزاده به تعامل مثبت انجمن زندان با سایر موسسات خیریه شهرستان اشاره داشت و گفت : انجمن جهت جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی با سایر انجمن های خیریه سطح شهر و ادارات مرتبط با انجمن تعاملی کاملاً نزدیک و نشست های مفید جهت خدمات هر چه بهتر برگزار کرده است.

 

وی افزود : در راستای ارتقای فعالیت انجمن ، نشستها و رایزنی های متعددی در دیگر شهرستانهای اورامانات برای ارتقای فعالیت انجمن و گسترش کار صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم در آینده به نتیجه مطلوب برسیم.

 

علیزاده سپس گفت : بصورت ماهانه در محل زندان جهت ملاقات با زندانیان برای حل مشکلات آنها که توسط انجمن قابل پیگیری و کمک باشد به عنوان مدیرعامل حضور پیدا می کنم و از نزدیک پیگیر مشکلات زندانیان می شوم که خوشبختانه خروجی خوبی بعد از هر جلسه به همراه داشته است.

 

وی بیشترین آمار زندانیان شهرستان پاوه را ناشی از مشکلات مالی دانست و گفت :آمار مشاهده شده از نتیجه ملاقات با زندانیان، متوجه می شویم که بیشترین آمار مربوط به زندانیان مالی می باشد که نتیجه بازار بد ، بلند پروازی، راحت طلبی ، تجارت های نا آگاهانه و …در کسب مال است که بسیاری از این موارد که منجر به زندان رفتن طرف می شود ناشی از بحث ربا و رباخواری به اشکال مختلف می باشد و به صورت تهدیدی جدی است که باید در این زمینه همشهریان بسیار هوشیار باشند تا در دام ربا و ربا خواران قرار نگیرند.

 

مدیرعامل انجمن زندان پاوه از همراهی و همکاری امام جمعه پاوه ، فرماندار ، دادستان و رئیس دادگستری و رئیس زندان و تمامی مسئولان و خیرین و انجمنهای شهرستان با انجمن تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد در آینده نیز شاهد تعامل مثبت و همراهی بیش از پیش این عزیزان با انجمن زندان باشیم.

 

علیزاده در پایان اهم فعالیت های انجمن حمایت زندانیان شهرستان پاوه و اورامانات در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶ تشریح کرد:

۱- عیدی و پاداش به خانواده های زندانیان تحت پوشش بصورت کارت هدیه و به ارزش ۸ میلیون تومان

۲- برگزاری افطار در زندان پاوه برای زندانیان در ماه مبارک رمضان با حضور امام جمعه محترم و گرانقدر شهرستان پاوه، حاج ماموستا ملا قادر قادری به مبلغ ۳ میلیون تومان

۳- خرید البسه برای زندانیان نیازمند به مبلغ ۲ میلیون تومان

۴- خرید لوازم التحریر و کمک آموزشی جهت فرزندان مددجویان در بازگشایی مدارس به تعداد ۱۵ خانوار

۵- معرفی ۱۵ خانوار مددجویان به کمیته امداد و بهزیستی جهت دریافت وام به منظور اشتغال زایی در زمینه گیوه بافی، قالی بافی، خیاطی

۶- بازدید از خانواده های زندانیان به تعداد ۲۰ مورد

۷- مشاوره با خانواده های زندانیان به تعداد ۲۵ مورد

۸- هماهنگی با ادارات و نهادهای حمایتی در سطح شهرستان جهت مساعدت از نظر بهداشتی، حمایتی و ..

۹- برگزاری جلسات ماهیانه انجمن جهت پیگیری و رفع مشکلات مددجویان تحت پوشش به تعداد ۸ جلسه

۱۰- کمک و مساعدت نقدی به ۳۶۰ خانوار نیازمند مددجویان به مبلغ ۳۶ میلیون تومان

۱۱- آزاد سازی ۱۲ زندانی با کمک خیرین شهرستان پاوه

۱۲- کمک های موردی به خانواده نیازمند مددجویان جهت مشکلات درمانی و مواد غذایی، سبد کالا، فرزندان تحت پوشش انجمن به مبلغ ۵ میلیون تومان

 

تهیه و تدوین : فرهاد صالحی