ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:59

“حوادث اخیر و چند پیام روشن”/سید علاءالدین حیدری

“حوادث اخیر و چند پیام روشن”/سید علاءالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اعتراضات چند روز اخیر کشور ، بازتاب وسیعی در سطح کشور و جهان داشت.بنوعی که همه کشور،درگیر تحلیل و تفسیر این حوادث شدند.اعتراضاتی که شروع آن با ادامه آن رنگ و بویی دیگر داشت.همه ما نیک میدانیم که اعتراض و انتقاد حق هر شهروند ایرانی است و در قانون و منشور […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اعتراضات چند روز اخیر کشور ، بازتاب وسیعی در سطح کشور و جهان داشت.بنوعی که همه کشور،درگیر تحلیل و تفسیر این حوادث شدند.اعتراضاتی که شروع آن با ادامه آن رنگ و بویی دیگر داشت.همه ما نیک میدانیم که اعتراض و انتقاد حق هر شهروند ایرانی است و در قانون و منشور حقوق شهروندی به این حق اعتراف و بر آن تاکید گردیده است.لذا این حق از هیچ کسی سلب و ستانده نمی گردد.اما تبصره ای که این حق را قابل احقاق نموده همان قید عبور از مجاری قانونی و عدم خشونت است.

در اعتراضات یک هفته اخیر که با طعم اعتراض به تنگناهای اقتصادی و معیشتی آغاز و به شعارهای رادیکال و تهدید کننده امنیت ملی تبدیل گشت چند پیام مهم را می توان برداشت نمود.

۱-اقتصاد،معیشت،بیکاری و رکود می تواند زمینه های تهدید امنیت ملی را فراهم کرده و عامل زمینه ساز بحران های عمیقی در جامعه گردد.لذا توجه جدی دولت و مدیران به مشکلات معیشتی مردم بسیار بسیار ضروری بوده و لازم است تمهیدات جدی اندیشیده شود.همچنین بنظر می رسد راه برون رفت از این معضل( بیکاری) تشکیل《نهضت خدمت رسانی به مردم 》شریف ایران است و در این بین تغییرات گسترده در سطح مدیران بمنظور تقویت و اصلاح سیستم مدیریتی و نیز تجهیز نهضت خدمت رسانی به مدیران توانمند،جوان، با انگیزه و خلاق که بتوانند بطور شبانه روزی مجری ایده های کارگشا باشند لازم و نیاز اساسی می باشد.اصلاح و یا تغییر تیم مدیریتی در استان کرمانشاه هم با توجه به(بالاترین نرخ بیکاری کشور) بجهت پیشبرد برنامه های توسعه ای دولت و مهندس بازوند استاندار پرتلاش کرمانشاه ضروری است.

۲-به باور متخصصین جامعه شناسی و علوم سیاسی ، هر اعتراضی بمانند تب در بیماری است یعنی همانگونه که تب نشانه وجود بیماری و نقصی در سیستم بدن فرد می باشد وجود نارضایتی و اعتراض هم نشانه وجود مشکلات و معضلات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی درجامعه می باشد که لازم است هرچه سریعتر به درمان ریشه ای آن همت گماشت.

به همین منظور و در پی اعتراضات اخیر فارغ از جنس و رنگ آنها باید بدنبال حل ریشه ای و اصلاح زمینه های بروز این اعتراضات بود.لذا بنظر می رسد اولین گام در این مسیر حفظ رابطه دولت با معترضین با بازگذاشتن 《 کانالهای گفتگو 》بمنظور انتقال پیامها به همدیگر است . چراکه اگر باب گفتگو و شنیدن انتقادها و اعتراضات بسته باشد قطعا هر دو طرف ماجرا نسبت به هم دورتر و بیگانه تر خواهند شد و نمی توان به یک گفتمان مشترک بجهت رفع نگرانیها رسید.دولت نباید بگذارد نارضایتیها تبدیل به نافرمانی بشوند . چونکه در آن صورت زبان گفتگویی وجود ندارد که با آن بتوان قدم در وادی گفتگو و آرامش گذاشت.

۳-دولت دکتر روحانی با فراز و فرودهایش همیشه بعنوان دولتی اهل تعامل،اعتدال،قانون مدار و پرچمدار حقوق شهروندی شهروندان ایران زمین شناخته شده و می شود.همچنین بدلیل تاکیدات مکرر دکتر روحانی بر رعایت حقوق شهروندی لازم است دولت،در این بحران هم پرچمدار رعایت حقوق شهروندی شهروندان بوده و نگذارد حقی از شهروندی ضایع گردد.

قطعا این برهه زمانی،مقطعی حساس بجهت آزمون دولتمردان در حرکت بر مدار قانون و منشورحق شهروندی است.لازم است حساب معترضین از معاندین جدا و اجازه ندهند حق اعتراض و انتقاد مسالمت آمیز در سایه اقدامات تخریبی و غیرقانونی برخی ها گم شود.نباید مردم احساس کنند قانون و حقوق شهروندی معنایی ندارد و دولت و نظام مقید به این اصول اساسی نیستند . نباید سایه یاس و ناامیدی بر امید مستولی گردد. نقش دولت بسیار حساس می باشد.

۴-شفاف سازی و گفتگوی مستقیم رئیس جمهور ، وزرا ، استانداران ، فرمانداران و… با مردم می تواند آرامبخش فضای سیاسی کشور بوده و مانع چیرگی صدای اقلیتی بر اکثریتی عظیم گردد.نباید اجازه داد چهره مدنی ایرانی برعکس به جهان مخابره گردد.مردمی که با حضور ۴۲ میلیونی خود در پای صندوقهای رای مسیر مدنیت و عقلانیت را برگزیده است قطعا نمی تواند مردمی تخریب گر و رادیکال باشند . بلکه اکثریت ، با انتخاب گفتمان اعتدال و امید به اصلاح نارساییها ، راه خود را از قانون شکنی،جدا نموده اند.

۵-عدم همراهی صداوسیما با سیاستهای دولت نتیجه ای جز ضرر و زیان برای کشور و نظام نداشته و ندارد.وقتی رسانه ملی که باید در خدمت سیاستهای رسمی کشور( دولت)باشد،نیست و بجای کاشتن بذر امید در دل مردم موجب و بانی ناامیدی که عموما ناشی از سلیقه های سیاسی می باشد است.دیگر نباید اعتراضات اخیر را دور از انتظار دانست.لازم است دولت به طرق ممکن و مختلف صدای خدمت و امید را بصورت شفاف و مستقیم به مردم برساند.ترمیم تیم رسانه ای دولت از بالا تا بخشداریها یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.

3 پاسخ برای ““حوادث اخیر و چند پیام روشن”/سید علاءالدین حیدری

  • فرهنگی در تاریخ دی 18, 1396 گفت:

    سلام آقای حیدری نوشته شما قابل تامل است ازکدام منظر قلم فرسایی نموده ای درجایگاه حقوقی یا حقیقی شما فعلا دستی بر آتش داری وخواسته یا ناخواسته نمیتوانی تحلیل عمیق وبی طرفانه داشته باشی بنده ضمن احترام بشما پیشنهاد میدهم تا در جایگاه وپست هستی فعلا ننویس چون نوشته چنگی به دل نمی زند

  • پاییز در تاریخ دی 17, 1396 گفت:

    اقای حیدری مردم پاوه و اورامانات هم دیگه این مسئولین رو نمیخوان حتما باید با اعتراض بگن
    استاندار محترم هی مثلا تهدید میکنه میگه یا کار کنید یا باید برایتان یه فکر بکنیم خب بگن یا کار کنید یا اخراجتون میکنم مگه چه اشکالی داره یه مسئول که توانمند نیست برداشته بشه . خب آقا نمیتونه مگه زوره مگه عمر مردم تا این اندازه بی ارزشه که فلان مسئول چندین سال بی فایده پشت میز باشه
    امان از یک تغییر از یک توبیغ
    مسئول خوب بزارین اصلا مهم نیست کدام جناحیست . نیت و هدفش خدمت به خلق خدا باشه .
    تولید و اشتغال با این سیستمی که در کرمانشاه است سخته . برای یه مجوز باید کلی دوندگی کنی . زمانی مجوز را هم میگیری که شرایط تسهیلات عوض شده یا حتی ممکن است به طرح مورد نظر دیگه وام تعلق نگیره . بازار تغیر کرده . رقبا بیشتر شدن و و و و

  • ناشناس در تاریخ دی 16, 1396 گفت:

    تحلیل شما تنها بیانگر بعد قابل قبول قضیه است. بعد خیانت آمیزی دیگر دارد که نمیدانم چرا عمدا نپرداخته اید.