پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:58

شاید باران کم ببارد…../محمود رستمی تبار

شاید باران کم ببارد…../محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:می توانیم با استفاده درست از نعمت تعقل و تفکر و تدبر,حوادث طبیعی را ابتدا تبدیل به بحران و سپس تبدیل به بلا نکنیم! اینک سالهاست تغییر اقلیم در منطقه ما با کاهش شدید باران و افزایش دما و کاهش برف و ناپدید شدن یخچالهای طبیعی روی کوهستان شاهو و عدم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:می توانیم با استفاده درست از نعمت تعقل و تفکر و تدبر,حوادث طبیعی را ابتدا تبدیل به بحران و سپس تبدیل به بلا نکنیم! اینک سالهاست تغییر اقلیم در منطقه ما با کاهش شدید باران و افزایش دما و کاهش برف و ناپدید شدن یخچالهای طبیعی روی کوهستان شاهو و عدم توازن در بارش باران خودنمایی نموده و خشکسالی بر خاورمیانه و نیمه خشکسالی در دیار ما چنبره زده و با کاهش شدید منابع آبی جاری روبرو هستیم و در زلزله اخیر هم حجم زیادی از منابع زیر زمینی را زودهنگام از دست دادیم.

فصل پاییز نسبتا خشکی را سپری و در سطح استان به قول کشاورزان در حد «په له» هم باران نبارید و اگر هم بارید در فواصل طولانی بود و حجم عظیمی از آن در مناطق کوهستانی تبدیل به رواناب و از دسترس خارج و در سایر نقاط بعلت دمای نامتعارف تبخیر گشت. طبق پیش بینی ها برای زمستان فعلی چشم انداز مثبتی پیش رو نیست و بقول جناب اردکانیان وزیر محترم نیرو همچون پاییز,حداقل پانزده درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی خواهیم داشت.

خدا را شاکریم که انسان حداقل در بعد آب و هوایی می تواند پیش بینی های کوتاه مدت دقیق و بلند مدت نسبتا دقیقی انجام دهد و این هم جز لطف الهی که زمین و آسمانها را مسخر انسان نموده است, نیست. بشر در مسیر دستیابی برهمه علومی که خدا اراده فرموده در اختیار بنی آدم قرار دهد, در ابتدای راه است ؛ راهی که انتهایش شناخت حقیقی باریتعالی است.

انشاء الله با دعای خیر هموطنان عزیز و لطف خدای عزیز و مهربان شرایط بهتر شود. ولی لازم است علاج واقعه را قبل از وقوع باید نمود و طبق سوره مبارکه یوسف و براساس داستان سرگذشت آن عزیز, برای هر سال خشکسالی یک سال چاره اندیشی و تلاش زودهنگام ضروری است.. بنابراین لازم است در جهت جلوگیری از خشک شدن باغات و مزارع و کمبود آب شرب و مسائل حاشیه ساز, اقدامات مقتضی بعمل آید.

پیشنهاد می شود:

۱-همه باغداران و کشاورزان و مزارع پرورش ماهی و وابسته به آب, نسبت به بیمه نمودن مایملک خود اقدام نمایند.۲- به همه روستاها و شهرها ابلاغ گردد از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستا و جهاد کشاورزی شهرستان,حداکثر تا آخر فروردین ماه نسبت گزارش تعداد باغات و صاحبان آنها و جوی های آب مشترک و منابع تامین آب و… اقدام نمایند.

۳-نسبت به استخدام و معرفی میراب و یک نفر علی البدل, جهت توزیع متناسب و برنامه ریزی شده منابع آب و جلوگیری از نزاعهای احتمالی اقدام و به مقامات ذیربط معرفی نمایند. قطعا مردم ما سالهاست با فرهنگ مدیریت منابع آب آشنا هستند.۴-از طریق جهاد کشاورزی و اداره شیلات با رصد دقیق وضعیت بارشها هشدارهای زودهنگام به پرورش دهندگان ماهی در سطح شهرستان اعلام, تا احیانا با خسارات احتمالی و مشکلات بعدی روبرو نگردند.

۵–از طریق شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری همه ساختمانهای بلند مرتبه شهرستان موظف به نصب سیستم تامین فشار آب استاندارد شوند و پمپ هایی که مستقیما به شبکه توزیع متصل هستند جمع آوری گردند.۶-منابع ذخیره آب و سیستم های آبرسانی کنترل تا میزان هدر رفت آب به حداقل کاهش یابد.۷-در صورت نیاز به جیره بندی آب حتما برنامه زمانبندی تهیه و به اطلاع مشترکان رسانده شود.

۸-همه چشمه های منطقه شناسنامه دار شده و از تسلط افراد خاص بر چشمه هایی که دارای بهره برداری عمومی و یا استفاده حیات وحش هستند, ممانعت بعمل آید. لازم است حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان به وظایف خویش عمل نمایند.۹- همه چاههای شناسنامه دار و بدون شناسنامه شناسایی و برنامه ریزی مناسب برای نحوه بهره برداری یا حذف آنها بدون هرگونه اغماضی صورت گیرد.

۱۰- تصفیه خانه های فاضلاب برای تصفیه استاندارد براساس استاندارهای محیط زیستی و کشاورزی مدیریت تا احیانا بتوان پساب تصفیه شده را برای آبیاری زیر نظر کارشناسان ذیربط مورد استفاده قرار داد.۱۱-جهاد کشاورزی با رصد دقیق وضعیت بارشها و منابع آبی به همه کسانی که اقدام به کاشت سبزی و صیفی و گیاهان نیازمند آب فراوان می نمایند, وضعیت احتمالی پیش رو را ابلاغ و برای برنامه ریزی و در صورت نیاز ممانعت از کشت این نوع سبزیجات و گیاهان را دردستور کار خود قرار دهند.

۱۲-شهرداری های محترم نسبت به بهسازی سطح معابر خاکی به جهت جلوگیری از هدر رفت آب از طریق آب پاشی های مدوام اقدام نمایند.۱۳- دادگستری محترم شهرستان نیز برای تسریع بخشیدن به روند کار انشاء الله یار و مدکار همه مدیران خواهد بود.

۱۴-روحانیون معزز و مردم متدین نیز در نمازهای جماعت و جمعه و مناسبات مختلف برای نزول باران رحمت از خدواند منان استعانت بجویند و با همکاری سمن های محیط زیستی و ادارات ذیربط بویژه آموزش و پرورش راه درست مصرف نمودن را یاد آور گردند.

محمود رستمی تبار