ج 31 فروردین 1403 ساعت 20:06

از کتاب”مشاهیر پاوه”رونمایی شد/گزارش تکمیلی از این مراسم باشکوه

از کتاب”مشاهیر پاوه”رونمایی شد/گزارش تکمیلی از این مراسم باشکوه

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی،هنری پیشگامان ادبیات هورام از کتاب”مشاهیر شاعران پاوه”با حضور امام حمعه پاوه،فرماندار،جمعی از مسئولان ،اعضای شورای شهر،جمعی از اساتید بزرگ فرهنگ و ادب،نویسندگان،شاعران دوستداران و اهالی حوزه هنری از استانهای کرمانشاه و کردستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و پرده برداری شد.   به گزارش خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی،هنری پیشگامان ادبیات هورام از کتاب”مشاهیر شاعران پاوه”با حضور امام حمعه پاوه،فرماندار،جمعی از مسئولان ،اعضای شورای شهر،جمعی از اساتید بزرگ فرهنگ و ادب،نویسندگان،شاعران دوستداران و اهالی حوزه هنری از استانهای کرمانشاه و کردستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و پرده برداری شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در این مراسم ادبی باشکوه از کتاب”مشاهیر شاعران پاوه”که با زحمات و تلاش شبانه روزی و چندین ساله آقایان عدنان مرادی و حیدر معاذی که شرح حال زندگی و آثار ۳۵ شاعر به صورت نظم و نثر نزدیک به چهارصد سال گذشته پاوه(۱۳۰۰-۹۰۰ ۰ه.ق)گردآوری و چاپ شده است،رونمایی شد.

 

مشاهیر پاوه در طول چهار سال تدوین شده است 

 

مدیر عامل موسسه فرهنگی،هنری پیشگامان ادبیات هورام در سخنانی ضمن تبریک به جامعه فرهنگی و هنری پاوه اعلام کرد:هدف از کتابت این کتاب معرفی شرح حال و زندگی نامه ۳۵ شاعر نامی و مشهور پاوه به مردم شهرستان و ملت کرد می باشد که امیدوارم مردم بتوانند از آن بهره کافی را ببرند.

عدنان مرادی افزود:کتاب”مشاهیر شاعران پاوه”در مدت ۴ سال تهیه و تدوین شده است که بیشتر مطالب آن به زبان فارسی کتابت شده است به دلیل آنکه فهم و درک آن برای عموم آسان باشد و همه نوع مخاطبی بتواند از آن استفاده کند.

وی افزود: طراحی،صفحه آرایی و ویراستاری کتاب توسط بنده صورت گرفته است که در اینجا لازم میدانم از همه افراد و شخیصت های برجسته ای همچون عدنان معاذی،آرام مستوفی،حبیب اله مستوفی،یعقوب شجاعی و حمایت مالی دکتر سامان شهابی و همه کسانی که به نحوی ما را تا مرحله چاپ کتاب همراهی کردند کمال و تقدیر را داشته باشم.

 

قلم متعهد ماندگار و مزدوران مزور عرصه قدرت و سیاست محکوم به فنا می باشند

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه از ایجاد ۱۵ موسسه و انجمن فرهنگی هنری و اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه شاخص فرهنگی،ادبی در طی پنج سال اخیر در این اداره خبر داد و گفت :که این مهم تحقق پیدا نمیکرد جز با زحمات شبانه روزی اصحاب فرهنگ و هنر و حمایت صادقانه مدیران شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که توانسته است رضایت عمومی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همراه داشته باشد.

دکتر هدایت محمودی ضمن تقدیر از اثر ارزشمند آقایان مرادی و معاذی کار نسخه خوانی و جمع آوری نسخ خطی را یکی از سخت ترین مراحل کار یک پژوهشگر دانست و گفت:نیاز است که این پژوهش ادبی تاریخی که زحمت زیادی برای جمع آوری تدوین و چاپ آن کشیده شده است را ارج نهیم.

محمودی در فرازی کوتاه و گذرا کتاب شاعران پاوه را یک جامعه شناسی تاریخی ادیبانه از انعکاس اوضاع و احوال پاوه در چهارصد سال قبل بعنوان گوشه ای از خاک ایران دانست و گفت:این که خوانین محلی در سایه حمایت حکومت مرکزی بواسطه باجهایی که روانه خزانه مرکز میکردند چه ظلم هایی بر مردم بویژه منتقدان میکردند.

وی با مصداق آوردن ابیاتی از شاعران ذکر شده در کتاب آنان را نماد بارزی از کسانی دانست که همیشه در تاریخ آسمان شعر و ادب پاوه خواهند درخشید و گفت چون هرگز حرمت قلم را نشکسته و مجیز گوی حاکمیتهای ظالم زمان خویش نشدند و تاریخ ثابت کرده که قلم متعهد ماندگار و مزدوران مزور عرصه قدرت و سیاست محکوم به فنا و بدنامی ابدی می باشند.

 

امیدواریم بجای تقلید از فرهنگ بیگانه ،اصالت،هویت و فرهنگ غنی خودمان را احیا کنیم

 

در ادامه فرماندار پاوه با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم ،آن را در راستای کمک به فرهنگ ملی،اعتقادی و عاملی ارزنده و تأثیرگزار در مقابل تهاجم فرهنگی دانست که بدرستی جواب خواهد داد .

ایده پور به برنامه سیصد امریکا اشاره کرد و گفت تئورسین های امریکا با این برنامه قصد دارند که ملتها جهان سوم و به ویژه مسلمان را با ابزارهای مختلف همچون تلفن همراه و … به بازی بگیرند تا مانع از فکر کردن آنها شوند.

 

وی افزود: امروز این جوانان عزیز با برگزاری این آئین و رونمایی از آثار ارزشمند علما،ادبا و شعرای شهرستان پاوه پیام بزرگی دادند که ما دارای فکر و اندیشه هستیم و هرگز به بازی گرفته نمیشویم.

 

فرماندار پاوه اظهار امیدواری کرد بتوانیم با توسعه فرهنگ بومی و محلی که نقطه مقابل تهاجم فرهنگی است حرکت کنیم.

 

ایده پورافزود:امیدوارم این حرکتی که در پاوه امروز آغاز وبه درستی هم هدایت میشود به سایر نقاط کشور هم تعمیم داده شود تا ما بجای تقلید از فرهنگ بیگانه ،اصالت،هویت وفرهنگ غنی خودمان را احیا و گسترش دهیم.

 

فرماندار پاوه در بخش دیگری از سخنانش به تخصیص صددرصدی اعتبار برای بهسازی سالن اجتماعات ارشاد اسلامی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت : ان شاالله مدیر ارشاد عملا پیگیر این موضوع شود و برای بهسازی این سالن اقدام کند.

 

در عصر مظلومیت کتاب و کتابخوانی تدوین کتاب مشاهیر پاوه کاری ستودنی است 

 

ماموستا قادری در مقدمه سخنان خود ضمن تشکر از بانیان جلسه گفت:بسیار خوشحالم در جلسه‌ای شرکت کرده‌ام که تمامی اهالی آن اهل فرهنگ و کتاب و ادب و هنر هستند و آمده‌اند تا از سلف خود تجلیل و تقدیر نمایند.

 

 امام‌جمعه پاوه گفت:کتاب مشاهیر پاوه با زحمت تدوین شده است.دوستانی که این زحمت را تحمل کرده‌اند توانسته‌اند ۳۵ ستاره دین و ادب و شعر را در کتاب خود به مردم معرفی کنند و این کار در عصری که کتاب و کتب خوانی مظلوم و در حاشیۀ زندگی ما قرار گرفته است کاری ستودنی است.

 

ماموستا قادری سپس به پیام رسانه‌ها و فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: امروزه فضاهای مجازی و رسانه‌ها جوانان ما را دچار توهم نموده و کاری کرده‌اند رسالت صاحبان رسالت در حاشیه قرار گرفته و فرهنگ و ادب از زندگی ما دور شده است چنین اقدامات و مراسماتی می‌تواند در جهت توجه به کتاب و مقابله با تهاجم فرهنگی مؤثر باشد.

وی سپس در خصوص احترام به سلف صالح به قرآن کریم رجوع کرد و گفت: قرآن کریم که مصدر و مرجع و منهج دین ماست می‌فرماید: نسبت به سلف خود این جمله را تکرار کنید «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالإِیمَانِ»خداوندا از گناهان برادران ما که قبل از ما با قلم و قدم و زبان خود راه را برای ما هموار کرده‌اند درگذر. پس قرآن کریم گذشتگان را مورد احترام و تکریم قرار داده است.

نباید نسبت به گذشتگان خود بی‌تفاوت باشیم

 

ماموستا قادری سپس با اشاره به این نکته که ما نباید نسبت به گذشتگان خود بی‌تفاوت باشیم، خاطرنشان کرد، سلف ما اگر جاده خاکی کشیده‌اند اگر ما هنر داریم آن را آسفالت کنیم و توسعه‌اش دهیم.

 

امام جمعه پاوه سپس به شعری از مرحوم ماموستا عبدالکریم مدرس و دو بیت شعر فارسی اشاره کردند. “گه لی پیویسته بو ئینسان له ژینا … به هیمه ت بیت له دونیا و له دینا//نه هیلی وون ببیت ناوی ئه وانه … که پیشه نگ بوون له ریبازی یه قینا “

 

هر ملتی که قدر بزرگان خود شناخت … افزود نزد اهل خرد اعتبار او // و ر زانکه برد خدمت پیشینیان زیاد … باید که گریه کرد بر احوال زار او

 

امام‌جمعه پاوه در بخش دیگری از سخنان خود علما و مشاهیر کرد را پیشگام علوم دانست و گفت: علما و ادبا و شعرای ما در تمامی علوم ازجمله تفسیر، فقه و شریعت،شعر و هنر و علم اصول و ادبیات کردی و عربی و فارسی و در علوم حدیث و عرفان و سیاست و رمان کتاب نوشته و سرآمد بوده‌اند.

 

عالمان ما همگی تحصیل‌کرده حجره‌های کنار مساجد هستند

 

ماموستا قادری با اشاره به اینکه عالمان ما همگی تحصیل‌کرده حجره‌های کنار مساجد هستند، افزود:همه عالمان و ادیبان و شاعران ما در حجره‌های تنگ و تاریک کنار مساجد درس خوانده و به روشنگری مردم پرداخته‌اند و همان‌گونه که به دین خدمت کرده‌اند به ادبیات و زبان و فرهنگ کردی هم خدمت نموده‌اند.

وی افزود:با توجه به اینکه حاکمان مناطق کردنشین از قوم فارس،ترک و عرب بوده‌اند به‌اندازه فرهنگ و ادب محلی و کردی خود به ادبیات فارس و عرب و ترک خدمت کرده‌اند و برای ما به یادگار گذاشته‌اند و بسیاری از عالمان ما به زبان فارسی،عربی و ترکی کتاب نوشته‌اند و شعر سروده‌اند و تاریخ پرافتخاری را برای ما رقم‌زده‌اند. در  حالی‌ که ما در میان اعراب و فارس و ترک‌ها یک نفر را نداریم که حتی یک بیت شعر کردی سروده باشد.

 

لزوم احترام به عالمان در قید حیات / نویسندگان قلم خود را محدود به پاوه نکنید و از مشاهیر دیگر نقاط بنویسید

 

 

ماموستا قادری لزوم احترام به سلف را یادآور شد و گفت: ما باید عالمان و شاعران و دانشمندان خود را تا زمانی که در قید حیات هستند احترام کنیم.تا کی ما باید بزرگان خود را در دوران حیات نشناسیم و بعد از مرگ برای هم شعر بگوییم و مرثیه بخوانیم.

 

امام‌جمعه پاوه در پایان سخنان خود خطاب به‌تمامی نویسندگان پاوه گفت:خواهشمند است قلم خود را محدود به پاوه نکنید و از مشاهیر دیگری چون علمای دشه و نودشه که خیلی به دین خدمت کرده‌اند و همچنین از علمای خانقاه و جوانرود و روانسر و ثلاث باباجانی نیز یاد کنید.

گفتنی است در این مراسم باشکوه حبیب اله مستوفی که خود یکی از بانیان این کتاب که پیشگفتار کتاب با قلم وی نگارش شده است،به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی در مقاله ای جداگانه در روزهای آتی منتشر حواهد شد.

 

همچنین قرائت قرآن با لحن دلنشین آرین سلیمی،مجری گری پیمان حسن زاده،خواندن برخی از اشعار کتاب توسط هنرمند معتصم شافعی،اشعار زیبا وخوش ذوق شهرمان مومن یزدانبخش{مولوی ثانی}سخنان فعال فرهنگی و اجتماعی سیروس امین زاده،اجرای موسیقی زیبا توسط هنرمند کریم رحیمی از برنامه های جانبی و  این مراسم زیبا بود،که با رونمایی کتاب به پایان رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک پاسخ برای “از کتاب”مشاهیر پاوه”رونمایی شد/گزارش تکمیلی از این مراسم باشکوه

  • هادی محمودی در تاریخ دی 9, 1396 گفت:

    عرض خسته نباشید و خدا قوت خدمت تمامی بزرگوارانی که در راه زنده نگه داشتن هویت این خطه و بازیابی هویت مردم این منطقه چنین تلاشی انجام دادند .
    .

    واقعا کار شما بزرگوران جای تقدیر دارد و جا دارد که از مسئولین و متولیان امور فرهنگی استان درخواست شود که با اختصاص بودجه و امکانات مالی به شما عزیزان زمینه را برای ارائه کارهای بهتر و مناسب تر شما فراهم سازد تا آثار فاخر بهتری ارائه نمائید که سبب زنده نگه داشتن هویت این خطه پاک و مقدس و انتقال آن به نسلهای آینده شوید .
    .
    .
    اما بنده دو پیشنهاد و یک انتقاد از کتاب منتشر شده دارم :
    .
    اولا ) ظاهرا در این کتاب به شرح حال شاعران بیشتر پرداخته اید ؛ در حالی که مشاهیر پاوه تنها شامل حال شاعران نمیشود و پاوه در گذشته خود سرداران پرافتخاری را در دامان خود پرورانده است که اسامی آنها به وفور در منابع تاریخی مشاهده میگردد و به خصوص در دوره صفویه و دوره افشاریه از اسامی فاوجی هایی نام برده میشود که از سرداران مشهور سلاطن صفوی و افشاری بوده اند که حتی تا هندوستان نیز پیش رفته اند .

    و این به حقیقت اجحاف در حق تاریخ پاوه است که به اشخاص گمنام بیشتر پرداخته اید و چنین شخصیت های برجسته ای را فراموش کرده اید ؛ امید است در آینده به این مورد بپردازید و چنین مطلب مهمی را نادیده نگیرید .
    .
    .
    ثانیا ) بنده چون میدانم تدوین یک کتاب و آن هم در زمینه تاریخ چقدر کار سخت و عذاب آوری است و شما بعد از اینکه چنین زحمتی را تقبل نمودید و این کار را تمام کردید ؛ ای کاش در این همایش رو نمایی از کتاب از اعضا هیئت علمی رشته تاریخ چند دانشگاه دعوت میکردید که حضور داشته باشند تا این کار سبب گردد نام این کتاب که میتوان آن را قسمتی از هویت پاوه نامید در مراکز دانشگاهی مطرح گردد و مورد توجه واقع گردد .
    .
    در واقع بهترین مهمانانی که میتوانستید دعوت کنید همین افراد بود که دعوت کردنشان در راستای اهدافتان مفید بود ؛ اما متاسفانه از این مورد غافل بودید و همه را دعوت کردید بجز کسانی که مفید بودند!!! .
    .
    .
    ثالثا) عنوان کتاب منتشر شده مشاهیر پاوه است .
    کتاب باید در برگیرنده نامی باشده که اشخاصی که تا به حال به پاوه نیامده اند و اصلا نام پاوه رانشنیده اند ولی مطالعات تاریخی دارند با یک نگاه کوتاه بر عنوان کتاب دریابند که مشاهیر مربوط به کدام منطقه تاریخی است .
    تا انجا که بنده اسناد تاریخی هورامان را مطالعه کرده ام و شرح حال شخصیت های برجسته این خطه را خوانده ام ؛ تقریبا در همه مکتوبات اثری از پاوه دیده نمیشود و درقریب به اتفاق منابع و اسناد تاریخی آنجا که به پاوه میرسد از آن به نام فاوج یاد میشود .
    .
    بنده چون میدانم تدوین یک کتاب و آن هم در زمینه تاریخ چقدر کار سخت و عذاب آوری است ؛ برایم خیلی جالب بود که چرا پس از این همه مشقت نامی را برای کتاب انتخاب کرده اید که در منابع تاریخی ناشناخته است و با انتخاب این نام سهوا سبب شده اید که این کتاب در مراکز علمی و تخقیقاتی امکان دارد مورد بی توجهی قرار بگیرد .
    .
    .