پ 30 فروردین 1403 ساعت 22:47

علنی بودن جلسات شورای شهر امری منطقی است یانه؟/ کیهان حاتمی

علنی بودن جلسات شورای شهر امری منطقی است یانه؟/ کیهان حاتمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ضرورت علنی بودن جلسات شورای شهر و رویکرد صادقانه با مردم از آنجائیکه به استناد مفاد اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ،فرهنگی و سایر امور رفاهی و از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی،اداره امور هر روستا،بخش،شهر،شهرستان یا استان با نظارت شورا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ضرورت علنی بودن جلسات شورای شهر و رویکرد صادقانه با مردم از آنجائیکه به استناد مفاد اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ،فرهنگی و سایر امور رفاهی و از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی،اداره امور هر روستا،بخش،شهر،شهرستان یا استان با نظارت شورا صورت می گیرد که اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای مستقیم مردم انتخاب و پس از طی فرآیندهای قانونی اداره امور شهر و روستا را عهده دارمی شوند .

شورا به لحاظ منبعث بودن از آرای شهروندان همچون مجلس شورای اسلامی (پارلمان شهری،محلی) نیز نامیده می شود که طبق قانون وظایفی در مقابل موکلان بر آن مترتب است. زمانی که بحث شورا پیش می آید بلافاصله برگزاری جلسات تصمیم گیری به ذهن متبادر می شود و در اینگونه موارد معمولاً اصل برعلنی بودن جلسات است. همچنانکه ماده ۱۵(اصلاحی ۱۳۸۲/۷/۶) قانون تشکیلات،وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور مقرر می دارد:”جلسات شوراها علنی و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیر علنی منوط به تصویب دو سوم اعضای حاضر در جلسه می باشد.”

 

از محتویات این ماده چنین مستفاد می شود که جلسات شورا باید به صورت علنی و حداقل با حضور رسانه ها برگزار شود تا شهروندان از مذاکرات و مصوبات اعضای شورا اطلاع حاصل نمایند نه اینکه پشت درهای بسته مبادرت به اتخاذ تصمیم نمایند.که در این صورت با روح دموکراسی حاکم بر شورا و اصل یکصدم قانون اساسی مبنی بر مشارکت شهروندان در سرنوشتشان در تباین آشکار خواهد بود.

 

مردم اعضای شورا را امین دانسته و با آرای خود اعتمادشان را عینیت بخشیده اند و اعضای شورا سوگند نامه خویش را در بدو شروع بکار متقابلاً متعهدشده اندکه امانتدار آرا و حافظ منافع مردم باشند .

 

لذا بنظر میرسد عدم برگزاری جلسات غیرعلنی و در جریان امور قرار نگرفتن شهروندان نوعی بی اعتنایی و سبک شمردن آرای مردم تلقی می شود. از طرفی مشارکت دادن شهروندان و استفاده از نظرات مشورتی آنان فلسفه وجودی شورا براساس آیات قرآن کریم اثبات می کند.

 

اما بعنوان شهروندی که دل در گروه پیشرفت و آبادانی این شهر بالقوه مستعد ولی محروم از پیشرفت و توسعه برخود لازم دیدم که این مطالب را به اعضای شورا یادآوری نمایم. و از آنجا که دانستن حق مردم است لذا امر منطقی آن است که مردم را نامحرم ندانسته و مشکلات و معضلات فرا روی شورا و شهرداری را در عدم توسعه پایدار و عوامل عقب ماندگی شهرمان را در جلسات علنی با مردم در میان بگذارند تا با استفاده از نظرات سازنده این مردم یک گام رو به جلو بردارند.

 

صداقت بهترین سیاست است که با آن می توان بسیاری از مشکلات راحل کرد. 

 

با علم به اینکه گذشته چراغ راه آینده است بایستی از گذشته عبرت گرفت و از نقاط قوت شوراهای گذشته جهت پیشبرد اهداف شورا استفاده نمود و از نقاط ضعف آنها دوری جست . چون هر انسانی جایز الخطاست و ممکن است در طول دوران خدمت خود مرتکب اشتباه گردد.

 

پس شورا بایستی به مردم اعتمادکنند چرا که مردم ثابت کرده اند داورانی مطمئن برای ارزیابی عملکرد و نیز صیانت از آرایشان می باشند.اگر شورای شهر واقع بینانه عمل نماید تاریخ و ساعات برگزاری جلسات را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم میرسانند .این کار خود زمینه ایی است برای جلب رضایت عموم مردم و روند پیشرفت کارهای شورا می شود.

پس مشارکت مردم  در جلسات شوراها امری منطقی به نظر می رسد . مردم عزیزمان با نظرات خود در تائید یا رد این موضوع می توانند بهترین قضاوت را داشته باشند.

به امید روزی که بدور از هرکینه و غرض ورزی شخصی همگی در خدمت شهرمان باشیم .بیایید از امروز خود را برای یک  شهروند نمونه آماده کنیم تا بتوانیم یک شهر نمونه داشته باشیم.

 

گردآورنده :کیهان حاتمی ارشدمدیریت اجرایی

یک پاسخ برای “علنی بودن جلسات شورای شهر امری منطقی است یانه؟/ کیهان حاتمی

  • دانشجو در تاریخ دی 4, 1396 گفت:

    سلام این یکی ازکلمات بزرگان است: که درسیاست هیچ صداقت نیست لطفا بیراه نرو