پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:14

گزارش خطبه‌های اولین نماز جمعه زمستان ۹۶ در پاوه

گزارش خطبه‌های اولین نماز جمعه زمستان ۹۶ در پاوه

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه در خطبه های نماز جمعه این هفته پاوه ، با اشاره به دو پیام دنیایی و دینی زلزله خاطرنشان کرد: پیام دنیایی زلزله این است که در مناطقی که بر روی خط زلزله قرارداد، مردم خانه‌هایشان را محکم بسازند و پیام دینی آن این است که ذره‌ذره این […]

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه در خطبه های نماز جمعه این هفته پاوه ، با اشاره به دو پیام دنیایی و دینی زلزله خاطرنشان کرد: پیام دنیایی زلزله این است که در مناطقی که بر روی خط زلزله قرارداد، مردم خانه‌هایشان را محکم بسازند و پیام دینی آن این است که ذره‌ذره این زمین و آسمان در زیر حکمت و قدرت پروردگار است؛ ما باید از این تذکرات الهی درس بگیریم و بیدار شویم.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اولین نماز جمعه زمستان ۹۶ به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری و حضور پرشور مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع شهر پاوه، اقامه شد.

در نماز جمعه این هفته خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات «۱-بیان خصائل و اخلاق رسول گرامی اسلام (ص) ۲- پیروزی انسان مسلمان درگرو پذیرش سختی و ناراحتی و مصائب است» اختصاص دادند.

 

حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های جمعه (۰۱ دی‌ماه ۹۶) که با حضور انبوه مردم مؤمن و نمازگزار پاوه، در مسجد جامع اقامه شد، در ادامۀ بحث حیات رسول الله (ص) که از چند جمعه قبل آغاز نموده است؛ به آشکار نمودن دعوت رسول گرامی اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بعد از ۳ سال دعوت مخفیانه به امر پروردگار دعوت خود را بر بالای کوه صفا آشکار نمود در جمع طوایف مکه و روبروی مردم فرمود: ای مردم من در میان شما زیسته‌ام؛ آیا تاکنون از من دروغ شنیده‌اید؟ گفتند خیر. حضرت فرمود من پیامبر و فرستادۀ خداوند هستم و چون پیامبران گذشته خداوند متعال مرا فرستاده تا شمارا نصیحت و ارشاد کنم و راه چگونه زیستن و چگونه مردن را به شما نشان دهم.

 

وی در ادامه گفت: وقتی‌که سران مشرک مکه موقعیت خود را درخطر دیدند، تصمیم به محاصره مسلمانان گرفتند و با نوشتن عهدنامه‌ای که آن را در کعبه نگهداری می‌کردند، تصمیم گرفتند که مسلمانان را محاصره اقتصادی کنند و با آن‌ها معامله نکنند و اجازه ندهند هیچ‌گونه رزق و روزی به دست آن‌ها برسد؛ ناچار مسلمانان به شعب ابوطالب رفتند و مدت ۳ سال در آنجا ماندند.

 

امام‌جمعه پاوه سپس به فشار بیشتر مشرکان مکه به مسلمانان علیرغم شکستن حصر اقتصادی اشاره کرد و گفت: با این‌ وجود باز مشرکان به مسلمانان فشار آوردند و گروهی از مسلمانان مجبور شدند، خانه و کاشانه خود را رها نموده و از مکه به حبشه مهاجرت کنند.

 

حاج ماموستا قادری در ادامه به دو مصیبت پیامبر اسلام (ص) در سال ۱۰ هجری، بعد از مهاجرت مسلمانان به حبشه اشاره کرد و گفت: در این سال پیامبر بزرگوار اسلام ،عمویش ابوطالب را که حامی سیاسی و اجتماعی وی بود، را از دست داد و به فاصله چند ماه نیز همسر باوفایش خدیجه کبری (رض) که حامی عاطفی و مالی و زنی شجاع که کمک شایانی به پیامبر اسلام کرد را از دست داد و پیامبر ما آن سال را عام الحزن نام نهادند.

 

خطیب جمعه پاوه اضافه کرد: پیامبر بزرگوار ما (ص) این‌گونه زیسته‌اند و قرآن در وصف ایشان می‌فرماید: « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ » به‌راستی پیامبر بزرگوار اسلام در هر میدانی برای ما اسوه و در میدان کرامت، شهادت، گذشت، شجاعت، صبر، استقامت، اخلاق و توکل و ایستادگی در مقابل بلا و مصیبت نمونه است؛ پیامبران الهی و بخصوص پیامبر عزیز ما زحمت داشته‌اند و به همین خاطر است امروز شامل رحمت هستند.

حاج ماموستا قادری در بخش دوم سخنان خود به شایعات بعد از زلزله‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ما مسلمان هستیم و معتقدیم که پروردگار صاحب و مالک آسمان و زمین  است و هر آنچه در کون می‌گذرد بدون قضا و قدر الهی نیست.

 

وی افزود: اگر علم، گسل را می‌شناسد چرا قبل از اینکه شهری در مسیر گسل ساخته شود؛ متخصصین، تذکر نمی‌دهند تا ساخته نشود؟! الان بیان این بهانه که مردم چرا خانه ها را مقام نساخته اند، دردی را دوا نخواهد کرد.

 

ماموستا قادری تصریح کرد: ما منکر علم نیستیم و علم نیز نباید منکر اعتقادات دینی ما باشد.

امام‌جمعه پاوه با اشاره به دو پیام دنیایی و دینی زلزله خاطرنشان کرد: پیام دنیایی زلزله این است که در مناطقی که بر روی خط زلزله قرارداد، مردم خانه‌هایشان را محکم بسازند و پیام دینی آن این است که ذره‌ذره این زمین و آسمان در زیر حکمت و قدرت پروردگار است؛ ما باید از این تذکرات الهی درس بگیریم و بیدار شویم.

 

حاج ماموستا قادری در پایان با تأکید بر رفتار صحیح در مقابل ترس کودکان در این ایام گفت: فرزندانتان را از زلزله نترسانید و آرام و منطقی با این قضیه برخورد کنید؛ شرط عقل آن است که هم خود را مهیای مبارزه با خطرات زلزله کنیم و هم هوشیار و هم صابر باشیم؛ هم درس دنیوی بگیریم و هم درس دینی بیاموزیم.