ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:37

نقدی بر ورود مدعی العموم شهرستان پاوه برای حل مشکلات/محمود رستمی تبار

نقدی بر ورود مدعی العموم شهرستان پاوه برای حل مشکلات/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شهرستان پاوه این روزها شاهد حضور مردی است که می خواهد,مصائب ناشی از کم کاری,ندانم کاری و نواقص حوزه مدیریت اداری و خدماتی شهرستان را از مشکلات راه و ساختمان تا مشکلات بهداشت محیط حل نماید. امید است دلسرد و مایوس نگردد و تا آنجا که مردم می طلبند و مدیران […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شهرستان پاوه این روزها شاهد حضور مردی است که می خواهد,مصائب ناشی از کم کاری,ندانم کاری و نواقص حوزه مدیریت اداری و خدماتی شهرستان را از مشکلات راه و ساختمان تا مشکلات بهداشت محیط حل نماید. امید است دلسرد و مایوس نگردد و تا آنجا که مردم می طلبند و مدیران نیاز دارند, دستگیر و یاور مردم باشد مگر آنکه, همه به نحوی به وظایف خود عمل کنند, که نیازی حس نگردد.

 

اما در جمهوری اسلامی ایران و در همه حوزه های زندگی و روزمره انسان چه در بخش اداری و دولتی و چه در بخش خصوصی؛قانون و آئین نامه دقیق و تعریف شده وجود دارد که خوشبختانه مشکل قانون نداریم؛بلکه آنچه کشور ما را دچار معضلات مختلف کرده و می کند مسکوت گذاشتن و دور زدن قانون است.حضور مدعی العموم بعنوان آخرین تیر در ترکش به جریان روزنه اداری و خدماتی شهری و روستایی, از چند منظر قابل بحث است:

 

حضور شخص دادستان بعنوان حامی مردم  در همه امورات,کارگشا بوده و حاکی از تیزبینی و مسئولیت پذیری شخص وی ارزیابی می گردد.که این خدمات را ارج می نهیم.هرچند شاید بعضی از مشکلات موجود ناشی از سعه صدر همکاران وی باشد!البته از نظر قانونی مدعی العموم می تواند در موارد زیر شروع به تعقیب نماید:

الف- شکایت شاکی یا مدعی خصوصی
ب- اعلام و اخبار ضابطان دادگستری مقامات رسمی یا اشخاص موثق و مطمئن
پ- وقوع جرم مشهود در برابر دادستان یا بازپرس
ت- اظهار و اقرار متهم
ث- اطلاع دادستان از وقوع جرم به طرق قانونی دیگر(به نقل از خبر گزاری میزان)

 

بعد تاسف بار قضیه آن است که باید پرسید؛چرا روند اجرایی امورات مختلف در سطح شهرستان پاوه که در زندگی مردم بازخورد می یابد؛چنان باشد که مدعی العموم شخصا مجبور به رفع کاستی های خیل عظیمی از دوستانی باشد که از بودجه بیت المال یا کارفرمای خود حقوق دریافت می کنند. براستی این وضعیت که بسیاری از این معضلات که در کانال تلگرامی دادستان محترم جناب آقای الماسی بصورت مستند و با درخواست مردم, انعکاس یافته است, نشان از چه چیزی می تواند داشته باشد؟ آیا جز آنکه ریشه در مدیران ناکارآمدی دارد که بارها در سایت های محلی از آنها انتقاد شده است و یا حتی ضعف آنها در سخنان معاون محترم فرماندار انعکاس یافته است؟

 

می خواستم بی تفاوتی اجتماعی را به این مصائب بیفزایم ولی با نگاهی به کانال مطالبات مردم جناب دادستان دریافتم که مردم ما نه تنها بی تفاوت نیستند, بلکه به خوبی همه مسائل و نواقص و کم کاری ها را شناخته و می شناسند.اگر اقدامی و اعتراضی را بصورت جدی شاهد نبوده ایم نشان از عدم وجود شخص پیگیر مطالبات بوده است و اینک چون مدعی العموم خود میدان دار است از حمایت عامه مردم برخوردار و مشکلات فراوانی را به وی منعکس می نمایند.

 

شخصا حل موضوعات و مشکلات را با چنین رویه و شیوه ای نمی پسندم چرا که شهرستان پاوه را لایق چنین رویکردی نمیدانم.اما چاره چیست؟مدعی العموم باید به داد مردم و حفظ کرامت آنها برسد.

 

آنجا که مدیران:کم کار یا ضعیف هستند و برای هرکاری باید از مدیرکل اجازه بگیرند!در پیگیری مسائل حوزه مدیریتی خود حامی قاطعی نداشته و دلسرد شده اند!خود سفارشی مدیر شده و یا سفارشات نادرست دلسوزانه و بعضا هدفمند آنها را ناتوان ساخته!بعلت طولانی بودن حضورشان در یک پست, دچار روزمرگی شده اند!از چشم پوشی مردم بعلت شناختن همدیگر(روابط سببی و نسبی و دوستانه)استفاده نادرست می کنند!از پشتوانه مالی کافی برخوردار نیستند هرچند حل بسیار از مسائل بی نیاز از بودجه آن چنانی است!

 

لازم است مدیران اجرایی شهرستان و حتی متصدیان بنگاههای خدماتی و تجاری بخش خصوصی ضمن اجرای دقیق شرح وظایف خود با نگاهی دوراندیشانه همچون دادستان محترم کانال ارتباطی(مجازی و ترجیحا حقیقی)در شانی را برای مردم باز نمایند و بازتاب و بازخورد فعالیتهای خود را از مردم دریافت و نسبت به حل مشکلات حوزه مدیریتی خود اقدام و آنجا که پشتوانه قضایی نیاز باشد(بعنوان آخرین گام)قطعا افرادی چون جناب الماسی بعنوان دادستان وظایف خود را بدرستی انجام خواهند داد.

 

امید آن است قبل از انعکاس مشکلات در سطح عموم مسئولان همدیگر را نقد و کاستی ها را رفع نمایند. فراموش نکنیم نفس قانون و درستی اجرای آن هرچند هم دارای کاستی باشد هرگز ما را متضرر نمی سازد.چه بسا بسیاری از کشورها با اجرای دقیق قوانین موجود و پی بردن به ضعف های آن در پی ارتقاء قوانین و درنتیجه بالابردن کیفیت زندگی هستند. واقعا اگر حمل مسئولیتی را در توان خود نمی دانیم زیر بار گران محاسبه قاضی القضات در دیار باقی نرویم. کاش هرگز بار مسئولیت و امانتی که آسمانها و زمین نپذیرفتند, نمی پذیرفتیم و بقول قرآن در آیه ۷۳ سوره مبارکه احزاب, جاهالانه چه ظلمی به خود کردیم.انشاء الله هر آن کس گره ای از گره های مردم می گشاید خداوند در یوم الحساب گره گشایش باشد.

محمود رستمی تبار

یک پاسخ برای “نقدی بر ورود مدعی العموم شهرستان پاوه برای حل مشکلات/محمود رستمی تبار

  • دغدغه در تاریخ دی 11, 1396 گفت:

    بسیار زیبا نوشته شده ممنون
    به موضوع خوبی اشاره شده بود و آن اینکه مدیران ما توانایی تصمیم گیری را ندارند و حتما باید برای حل کاری به استان مراجعه نمود. و اینکه بعضی از مدیران ما دیگه عمر مدیریتشون تو پاوه داره لبریز میکنه