پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:03

نمایش طنز”فرج کاندید شورا می شود” مردم را با لبخند به خانه فرستاد/گزارش تصویری

نمایش طنز”فرج کاندید شورا می شود” مردم را با لبخند به خانه فرستاد/گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه: تئاتر طنز فرج کاندیدای شورای شورای می شود کاری از گروه نمایشی گیتا با هنرنمایی آوات ازنب شبی سرشار از خنده را در آمفی تئاتر پاوه خلق کرد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : فرج کاندید شورا می شود عنوان تئاتر طنز اجتماعی است که در این زمان ویژه که شهروندان […]

به گزارش سلام پاوه: تئاتر طنز فرج کاندیدای شورای شورای می شود کاری از گروه نمایشی گیتا با هنرنمایی آوات ازنب شبی سرشار از خنده را در آمفی تئاتر پاوه خلق کرد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : فرج کاندید شورا می شود عنوان تئاتر طنز اجتماعی است که در این زمان ویژه که شهروندان در اضطراب و استرس زلزله و دلهره و ترس به سر می برند با هنرنمایی آوات ازنب و همراهی شاهین زبانگهر و آیدا میروانی با گریزی هرچند کوتاه به موضوعات رخ داده در شورای شهر پاوه و پروسه کاندید شدن افراد بدون بررسی میزان توانایی و بدون داشتن برنامه با ادبیات عامیانه و به اصطلاحی کوچه و بازاری حاضران در سالن آمفی تئاتر پاوه را بارها و بارها خنداند و از فضای پر استرس زلزله اخیر به کلی بیرون آورد.

در این نمایش طنز انتقادی به موضوعاتی از جمله عشیره گرایی در انتخابات و عدم توجه به برنامه و میزان سواد و توانایی کاندیداهای ثبت نامی در انتخابات شورای شهر، اختلافات شورا از قدیم تا به امروز که به صورت ملموسی مردم از آن مطلع شدند، موضوع توجه به مقوله حجاب و رعایت آن برای مرد و زن ، نقد بر جامعه ای که به ایده و برنامه رای نمی دهد ، نکوهش و نقد تعصبات قومی و محلی و چند موضوع اخیر شهرستان پاوه از جمله موضوع کلاهبرداری و زلزله و… پرداخته شده است.

هرچند منتقدان به این تئاتر سراسر خنده به ادبیات به کار رفته و شاید استفاده از الفاظی غیر متعارف در این نمایش انتقاد داشتند اما نباید این را کتمان کرد که بیشتر ادبیات استفاده شده در این نمایش طنز برگرفته از ادبیات واقعی و محاوره های روزانه می باشد که ما می توانیم مشاهده گر و شنونده آن در جامعه باشیم در همین راستا لازم است برای اصلاح آن کار بیشتری صورت گیرد. و از خود هنر تئاتر برای حذف زشتی های ادبیات کوچه و بازاری که نمود ناپسندی دارد استفاده کرد. که در این تئاتر در بخشهایی از آن از جمله نکوهش بد حجابی و اشاره به ممنوع کردن استفاده از الفاظی همچوم طلاق برای قسم دادن توسط مردان می شود پی برد که این نمایش نیز در جستجوی اصلاح و زشت جلوه دادن این ادبیات است هرچند خود تئاتر در مواردی برای شاد کردن هرچه بیشتر مردم بعضی چهارچوب های گفتاری را که شاید به عقیده منتقدان بد آموزی جلوه کند رعایت نکرده است . اما واقعیت این است که بسیاری از این گفتارها متاسفانه در جامعه نمود عینی دارد.

بهرحال تئاتر طنز فرج کاندیدای شورا می شود مردم را با لبخندی سرشار از رضایت به خانه فرستاد و نباید کتمان کرد هنرنمایی منحصر به فرد آوات ازنب در آن نقش خاصی داشت . و در طرف دیگر ایفای نقش شاهین زبانگهر با لهجه ای متفاوت تر از شخصیتهای این نمایشنامه بر شیرینی ماجرا افزود.

اجرای نقش آیدا میروانی به عنوان یک فرهیخته با سواد دانشگاهی در مقابل آوات ازنب که با دیدی بسیار سطحی و حتی نمی شود گفت سنتی به زیبایی، تضادی سرشار از خنده را به مخاطب نشان دادند. جایی که ازنب به عنوان فرج یک فرد بی سواد و سطحی نگر و بدون برنامه در مقابل میروانی با سطح سواد و دانش بالای دانشگاهی و با ایده و تفکر قرار می گیرد و هر دو قصد دارند کاندیدای شورای شهر شوند. و در این ایجاد تضاد است که جامعه ای که به تفکر ، ایده ، برنامه ، تخصص و توانایی رای نمی دهد نقد می شود.

بهرحال مردم شبی لبریز از خنده را شاهد بودند و توانستند پس از مدتها دلهره و اضطراب در کنار هم بخندد .

گزارش : فرهاد صالحی

عکس : صهیب زربان

 

گزارش تصویری

2 پاسخ برای “نمایش طنز”فرج کاندید شورا می شود” مردم را با لبخند به خانه فرستاد/گزارش تصویری

  • احمدی در تاریخ آذر 29, 1396 گفت:

    عاقبت بعد از سالها یک نمایش درست وحسابی دیدیم.هم بسیار طنز وهم حاوی پیامهای بسیار با بیان واقعیتهای جامعه هر آنچه در این نمایش دیدیم وشنیدم واقعیت بود در قالب طنز.از آقای ازنب هنرمند محبوب وتوانا از این کمتر نمیتوان انتظار داشت.عااااااااالی بود.

  • کامران شفیعی در تاریخ آذر 29, 1396 گفت:

    با سلام از زحمات گروه نمایش به نویسندگی آوات ازنب تشکر میکنم که چنین نمایش طنز زیبایی را نوشت و امشب نمایش را روی صحنه برد این نمایش طنز کاری کرد که مردم شاد توی سالن شاد باشند و حوادث زلزله را یادشون بره و همچنین از زحمات کاک معصوم صفیعی پیشکسوت تئاتر تشکر میکنم که کاری کرد که من و آوات ازنب و هنرمندان قدیمی تئاتر در نمایش روز به روز پیشرفت کنند امیدوارم در آینده ای نزدیک کاک معصوم صفیعی دوباره رئیس انجمن را به عهده بگیره و آرامش به انجمن نمایش بگرده و مثل سابق دوباره بازیگران قدیمی دور هم جمع بشوند و امیدوارم کاک آوات ازنب دوباره کار نوشتن نمایش را ادامه بده با تشکر هنرمند قدیمی تئاتر کامران شفیعی