ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:52

سردرگمی مردم در دفع نخاله‌های ساختمانی/محمود رستمی تبار

سردرگمی مردم در دفع نخاله‌های ساختمانی/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نتیجه فعالیتهای روزانه ما و آنچه که برایش هزینه می کنیم پسماند است و طبق قانون «پسماند به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده‌،‌زائد تلقی می شود. و پسماندها به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نتیجه فعالیتهای روزانه ما و آنچه که برایش هزینه می کنیم پسماند است و طبق قانون «پسماند به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده‌،‌زائد تلقی می شود. و پسماندها به پنج گروه تقسیم می شوند».بخش اعظم کشور ما و شهرستان پاوه با مشکل پسماند و نحوه مدیریت آن, دست و پنجه نرم می کند.

در شهرستان پاوه؛سایت جمع آوری و تلنبار پسماندهای شهری و خانگی(در نزدیکی روستای میوان)با مشکلات عدیده ای که بوجود آورده حداقل این امکان را فراهم کرده است که این پسماندها همچون نخاله های ساختمانی در همه روستاها و شهرهای شهرستان پاوه پراکنده نشده و به مشکل بزرگی تبدیل نگردند.با مدیریت خیلی ناقص,تقریبا مشکل پسماندهای شهر و روستایی در یک نقطه_ غیر کارشناسی شده تمرکز یافته است و این امر با همه کاستی ها, گامی رو به جلو قلمداد می گردد.

اما در حوزه نخاله های ساختمانی, عدم تعیین و انتخاب سایت متمرکز برای جمع آوری و احیانا در آینده بازیافت نخاله ها, رانندگان کامیونهای حمل این نخاله ها را با سرگردانی روبرو ساخته و هرکس به فراخور حال خویش در اولین مکان ممکن بار خود را در حاشیه یک جاده عبوری تخلیه می کند. این امر سبب گشته است که هیچ جاده ی شهری و روستایی از تخلیه این مهمانان ناخوانده و نامتناسب با طبیعت اطراف, بی نصیب نماند. در مسیر گردنه شمشیر تا باینگان, مسیر جاده نوسود و دشه, خروجی باینگان بسمت دودان و … و تقریبا در حاشیه همه جاده ها و بعضا اطراف نواحی مسکونی, این نخاله های ساختمانی هم شرف حضور دارند.

متاسفانه خاک حاصل از خاکبرداری های مختلف و تخلیه آنها در حاشیه جاده ها مجوزی مجازی برای حمل کنندگان نخاله های ساختمانی فراهم نموده است. حال چقدر تخلیه خاک های ناشی از خاکبرداری در حاشیه جاده ها برای امنیت جاده ها و فرونشست احتمالی بعدی در پی تسطیح انها کمک می کند] شاید! باید منتظر حادثه بود! هرچند از منظر محیط زیستی موجب نابودی گونه های گیاهی و درختان اطراف جاده ها می گردد.

برای شهرستانی که با برگزاری برنامه های متعدد به منظور جذب گردشگر -بویژه از سوی انجمن های مردمی و سمن های گردشگری و محیط زیستی- در صدد است, تا خیل گردشگران را برای رونق بخشیدن به معاش مردم جذب نماید وجود این گونه مناظر زشت و ناراحت کننده , مناسب نمی باشد. علاوه برآن چنین بی توجهی به زیبایی شناختی محیط زیستی در شان مردم فرهنگ دوست و زیبا طبع منطقه نیست. باید قبل از هرکس به شخصیت خود احترام بگذاریم و اولین گام در تحقق آن حفظ طبیعت زیبایی است که خدواند به ما اعطا فرموده است.

اگر چه دوستانی با پیشقدمی و پیشگامی جناب دکتر ولدبیگی عزیز در پی کاهش این مشکل هستند و مسیر گردنه شمشیر تا روستای شمشیر شاهد زحمات بی دریغ آنان است,اما بنظر می رسد اقدامات خستگی ناپذیر آنان هرچند موجب ایجاد نگرش محیط زیستی و تقویت سواد محیط زیستی می گردد ولی بدون یک نظام مدیریتی دارای پشتوانه قوی اجرایی ,موفقیت چندانی در بلند مدت نداشته باشد.

لذا ضروری است قبل از هرگونه اقدامی مجریان مختلف ذکر شده در قانون مدیریت پسماند به سهم خود برای جمع آوری و بازیافت پسماندهای شهری و روستایی و نخاله های مختلف ساختمانی چاره ای اساسی بیندیشند. در واقع قانون را اجرا نمایند.کافیست برای فهم میزان عقب ماندگی خود و دیگران در اجرای این قانون به این ماده از آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند توجه کنیم:

«مدیریت های اجرایی پسماندهای عادی باید طرح جامع وتفصیلی مدیریت پسماند را به گونه ای تهیه کنند که در مراکز استانها وهمچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۰ ودر سایر شهرها و روستاها تا پایان سال ۱۳۹۲ همه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده جمع آوری نمایند.همچنین بعنوان مثال در ماده ۲۰ این قانون آمده است «ماده ۲۰- خودروهای تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازاتهای مذکور، به یک تا ده هفته توقیف محکوم خواهند شد.»
عدم اجرایی شدن یک قانون برای هیچکس قابل تعریف و توجیه نیست. و این یکی از مهمترین مشکلات نظام اجرایی کشور است.

اکنون که عزیزان دواطلبانه و با هزینه های شخصی خود و دیگران پیشقدم نظم بخشیدن به این نابسامانی هستند (بسترهای اجتماعی) و دادستان محترم پاوه نیز برای زدودن بخشی از کاستی های مدیریتی موتور محرکه مجریان امر شده است ( پشتوانه قضایی و اجرایی )؛ و وجود قانون و دستورالعملهای اجرایی, ضروری است مقامات مسئول از راه کار کارشناسی, نسبت به مکان یابی سایتهای متعددی جهت جمع آوری نخاله های ساختمانی اقدام نمایند تا بیش از این شاهد بد منظر شدن چهره زیبای منطقه و تاسف گردشگران مدعو و ماندن خستگی به تن امثال دکتر ولدبیگی نباشیم. امید است مسئولان حوزه نظارت و بازرسی کشور و نمایندگان محترم ملت,علت مسکوت ماندن چنین قوانینی را جویا گردند.

محمود رستمی تبار