پ 30 فروردین 1403 ساعت 15:38

مهلت بازپرداخت ۲ ساله وامهاکمترین حق مردم زلزله زده شهرستان پاوه/ فرهاد صالحی

مهلت بازپرداخت ۲ ساله وامهاکمترین حق مردم زلزله زده شهرستان پاوه/ فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رکود ، تورم ، بیکاری و جاده های مرگبار و نامناسب ،محرومیت و…موضوعاتی است که چندین سال است گریبان گیر مردمان شهرستان پاوه است . و با وجود این همه مشکلات حال زلزله و تمامی آثار مخربش از تخریب منازل گرفته تا تاثیرات روحی و روانی بر کودکان و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رکود ، تورم ، بیکاری و جاده های مرگبار و نامناسب ،محرومیت و…موضوعاتی است که چندین سال است گریبان گیر مردمان شهرستان پاوه است . و با وجود این همه مشکلات حال زلزله و تمامی آثار مخربش از تخریب منازل گرفته تا تاثیرات روحی و روانی بر کودکان و مردمان این دیار ، از ترسهای های شبانه از وقوع مجدد زلزله و اضطراب والدین برای نگهداری از کودکانشان گرفته تا دغدغه های کسب روزی حلال و اشتغال و بازار کار و کسب درآمد و بازپرداخت اقساط وامهایی که بر اثر فشارهای اقتصادی روزگار گریبان گیر مردم شهرستان پاوه شده است . عرصه زندگی در شهرستان را بر مردم سخت تر از پیش کرده است.فرهاد صالحی

نبودن کارخانه های صنعتی و تولیدی ، نبودن زمین مناسب کشاورزی و باغداری ضعیف و سنتی ، صعب العبور بودن جاده های شهرستان ، باز نشدن مرز تردد مسافر در شوشمی و نبود تجارت رسمی ، رکود و تورم بازار، عدم سرمایه گذاری و ایجاد کارگاههای صنعتی و اشتغال زا ، ترافیک سرسام آور و وحشتناک پاوه ، بهره های بالای بانکی،بیکاری نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده شهرستان ، روی آوردن جوانان به قاچاق و شغلهای کاذب ،آمار بالای طلاق ، تهاجم فرهنگی دشمنان و به دام انداختن جوانان این دیار بدلیل مشکلات مالی و بیکاری و مسائل مختلف دیگری دست به دست هم داده اند تا مردم شهرستان محروم پاوه دست به دامان وام و بانک ها شوند . تا شاید از وامهای با بهره بالا بتوانند به عنوان مُسکنی برای دردهای خود و جوانانشان استفاده کنند . غافل از اینکه این وامهای فشار و مشکلات را دو چندان می کنند. تا جایی که کمتر کسی در شهرستان وجود دارد که بدهکار بانکی نباشد.

با تحقیقی میدانی و پرس و جو از مردم شهرستان پاوه به راحتی می توان به فشارهای ناشی از وامهای بهره دار بانکی بر مردمان زجر دیده این دیار پی برد.

با تمام این مسائل در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ موج تازه ای از فشار و مشکلات به مردم نوع دوست این دیار وارد شد. زلزله ای سخت و وحشتناک که قلب ازگله در ثلاث باباجانی در اورامانات محروم را هدف قرار داد و همزمان پاوه همراه با تمام اورامانات لرزید . لرزه ای که هنوز بر پیکر زرد و ترسیده کودکانمان نمایان است . بر فریاد های شبانه ناشی از ترس وقوع زلزله می شود به بسیاری از تبعات ناشی از زلزله اخیر پی برد . بخصوص جایی که بیش از ۹۰۰ منزل مسکونی پاوه بشدت آسیب دید که ۴۰۰ واحد نیاز به بازسازی و ۵۰۰ واحد دیگر نیاز به تعمیرات دارد. ۳۴ واحد آموزشی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد خسارت دیده است و همچنین به ابنیه فنی راههای ارتباطی،تأسیسات آب و برق، ساختمانهای دولتی و واحدهای صنفی نیز هشت میلیارد ریال خسارت وارد شده است. با این آمار سرانگشتی می توان به عمق مشکلات بوجود آمده زلزله اخیر در شهرستان پاوه اشاره داشت.

هنوز هم مردم در تب و تاب و استرس ناشی از زلزله ۷.۳ دهم در مقیاس ریشتر ازگله بودند که زلزله دیگری با قدرت ۶ در مقیاس ریشتر مرز عراق و کرمانشاه حوالی ازگله را لرزاند و این زلزله که بشدت پاوه ، نوسود ، نودشه و باینگان را نیز تکان داد خسارات مالی دیگری را بر خسارات قبلی وارد شده بر شهرستان پاوه وارد کرد.

حال با بررسی موضوع به راحتی می توان مشاهده کرد تمامی مردم شهرستان پاوه چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم از زلزله های اخیر آسیب های جدی دیده اند و همچنان دلهره پس لرزه ها را شبانه روز با خود دارند. بر این اساس لزوم توجه ویژه دولتمردان به این خطه نیز الزامی است .

دادن مهلت ۲ ساله برای بازپرداخت وامهای تمامی مردمان رنج دیده این شهرستان شاید حداقل کاری باشد تا التیام بخش دردها و رنجهای این مردم انقلابی و مرزدار و زلزله زده باشد.

فرماندار محترم پاوه بصورت ویژه و کارشناسانه بدون هیاهو و اقدامات پوپولیستی در جلسه با روسای بانکهای شهرستان به وضوح موضوع را بررسی کردند و گزارشات کارشناسان و ارزیابان بنیاد مسکن و… را از آسیبها و خسارت وارده بررسی کردند و قطعا اقدامات لازم برای محقق شدن این خواسته به حق مردمی را انجام داده اند و حتی نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز به جد پیگیر موضوع اند و مسئولان استان نیز بر درخواست و مشکلات مردم زلزله زده پاوه واقف اند و انتظار می رود با حمایت همه جانبه حداقل خواسته مردم که امهال دو ساله وامهای مردم محروم این دیار است محقق شود.

بدون شک زلزله یک تهدید است اما می توان از این تهدید یک فرصت به وجود آورد و در کنار بازسازی و مقاوم سازی منازل و اماکن فرسوده این شهرستان گامی برای رونق اقتصادی مردمان پاوه و اورامانات و بیکاری جوانان برداشت و قطعا مردم بعد از خدا چشم به راه اقدامات مسئولان دلسوز نظام در تحقق کمترین خواسته های بحق خود هستند.

مردمی که بار سنگین جنگ تحمیلی را به دوش کشیدند و هرگز این بار سنگین را در نیمه راه رها نکردند و می شود دید که هنوز آثار مخرب جنگ را ، در مجروحان و جانبازان شیمیایی شهر نودشه و ایثارگران و آرمگاه های شهیدان این دیار ، پس مسئولان عزیز نگذارید سنگینی بار زلزله بر تمامی وزنه های سنگین دیگری که از سختی روزگار و مشکلات است به دوش مردم زجر دیده این دیار اضافه شود چون غفلت از این مردم مرزدار موجب خوشحالی دشمنان ایران اسلامی می شود و این خوشحالی در دراز مدت باعث مشکلات فروانی برای نظام خواهد شد که امیدواریم همچون گذشته با اقدامات درست و عملی مسئولان نقشه دشمنانان این دیار نقشه بر آب شود.